Lärorikt att läsa om alla elkopplingar.

Man är ju inte på nivå med andra inlägg men alldeles nyss noterade jag detta på kontoret.
I rummen bredvid oss satt tidigare en mindre verksamhet där de förutom datorer hade mikro, extralampor och vattenkokare på rummet (trots att det finns kök fem meter bort).

Antar att de ofta hade avbrott på grund av vattenkokare eller nått... Vi har inte satt tejpen i alla fall.

Kan man säga att det finns en fara i att tejpa säkringen?

Elskåp med säkringar vars en är omsluten av svart tejp, vilket kan signalera ett tidigare elfel eller försök att förhindra säkringsavbrott.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Elcentralens etiketter med gruppering av belysning och uttag i olika kontorsrum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Haha
ricebridge
  • Laddar…
Fario Fario skrev:
Kan man säga att det finns en fara i att tejpa säkringen?
Är de inte tejpade i avstängt läge?
 
ullberg
Är den inte tejpad i "nedfällt" (frånkopplat) läge? dvs. som indikation att man inte ska slå på?

Om den är tejpad i uppfällt läge så fyller det ingen funktion, om den löser kommer den göra det även om man håller fast den i uppfällt läge...

/U
 
  • Gilla
ricebridge
  • Laddar…
Den typen av säkringar ska vara konstruerade så att dom löser ut även om du håller fast spaken.
Jag tycker det ser ut som att dom är fasttejpade i avstängt läge?
 
Det stämmer ser jag nu. Nedfällt läge. Blev mest förvånad över tejpningen. Tack för info.
 
Syns tydligt att det är " låsning av arbetsbrytare" ???
 
  • Gilla
  • Haha
Fotografen och 5 till
  • Laddar…
HasseTeknik HasseTeknik skrev:
Syns tydligt att det är " låsning av arbetsbrytare" ???
Japp! Ser man svart eltejp över en brytare, säkringshållare eller dylikt så skall man ge blanka f-n i att pilla på den! Annars så kommer (i bästa fall) en sådan här gubbe och tar en! :mad:

Det är lite som med färger. Bara för att man själv följer dem så gott det går, så kan man inte lita på att alla andra har gjort det. Samma med "lock out, tag out".
 
  • Gilla
50procent och 1 till
  • Laddar…
Det hade varit ambitiöst annars att ha vattenkokaren inkopplad i belysningsuttagen...
 
Med de sista vattenkokarna med LED-belysning är det ju nästan berättigat :D
 
  • Haha
  • Gilla
Mikael 81 och 2 till
  • Laddar…
Litar aldrig på el efter att hitta fas i blåkabel, jorden i svart och nolla i gulgrön....
 
Fario Fario skrev:
Lärorikt att läsa om alla elkopplingar.

Man är ju inte på nivå med andra inlägg men alldeles nyss noterade jag detta på kontoret.
I rummen bredvid oss satt tidigare en mindre verksamhet där de förutom datorer hade mikro, extralampor och vattenkokare på rummet (trots att det finns kök fem meter bort).

Antar att de ofta hade avbrott på grund av vattenkokare eller nått... Vi har inte satt tejpen i alla fall.

Kan man säga att det finns en fara i att tejpa säkringen?

[bild] [bild]
Man undrar vad det är för ljusskygg verksamhet som pågår i rum 236, 237 och 238???
 
  • Gilla
Edvuld och 3 till
  • Laddar…
N Nicke_S skrev:
Litar aldrig på el efter att hitta fas i blåkabel, jorden i svart och nolla i gulgrön....
Det är väl inte elens fel att någon har blandat ihop färgerna?
 
  • Gilla
MagHam och 2 till
  • Laddar…
M Myckling skrev:
Man undrar vad det är för ljusskygg verksamhet som pågår i rum 236, 237 och 238???
Ja det är inte hembränning iaf, för det kräver iaf en del ström så vitt jag förstår. ;)
 
Smart, då kan vi utesluta det. :D
 
lars_stefan_axelsson lars_stefan_axelsson skrev:
Ja det är inte hembränning iaf, för det kräver iaf en del ström så vitt jag förstår. ;)
Brukar du klara dig med 16A huvudsäkringar eller rekommenderar du högre? :cool:
 
  • Haha
Immobil
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.