Nästa fråga till er :)
Jag kommer ju behöva byta ut viss del av råsponten (eftersom jag sett att överhänget på ena sidan är lite murket, och på andra sidan är det pärlspont..)

Man har alltså använt pärlspont som undertak på större delen av huset, och sedan vanlig råspont på "nyare" delen..

Jag tänkte ju byta ut ett par takstolar in så att det blir nytt och enhetligt på båda sidorna, dvs inte pärlspont på ena.
Men hur tror ni skarvandet på en takstol görs bäst? Dagens spont är väl ofta 22mm, och pärlsponten kanske inte är mer än 13mm..
 
Råspont behöver man inte skarva över takstol.
Man skarvar den var som helst, där det stämmer med de längder man har.
Men man får inte ha två skarvar intill varandra i samma takstolsfack.
Från Träguiden:
"Utförande
Bräderna vänds med den sågade sidan uppåt. Synligt virke till taksprång som ska målas vänds med den sågade sidan nedåt. Bräderna får skarvas högst två i bredd över samma stöd. Högst var tredje bräda får skarvas mellan samma stöd. Om ändspontat virke används, får högst varannan bräda skarvas mellan stöd. Användning av ändspontade bräder minskar virkesspillet. Bräderna spikas i varje stöd. Bräder bredare än 113 mm dubbelspikas. Fuktkvoten i virket bör vara mellan 15 och 18 % vid inbrädningen."
https://www.traguiden.se/konstruktion/konstruktionsexempel/tak/
 
Ok..
Men hur är då bäst att gå tillväga om man behöver byta ut samtlig råspont av det överhäng som finns?

Måste jag välja att skarva till takstol 2,3,4,5 in bara för att jag inte kan skarva samtliga på tex. Takstol 2?
Väldigt mycket bök bara för att få överhänget att se bra och enhetligt ut
 
När man bygget med luckor blir det generalskarvat på vissa takstolar. Visst är det snyggt att undvika, men det är inte ett krav.
 
Jag tänkte använda mig av vanlig råspont, men kan jag då inte kapa av befintliga spont, säg två stolar in och skarva där ifrån på samtliga råspont för att få överhänget fräscht?
 
Jo, det kan du. Men det blir inte riktigt enligt rekomendationen.
 
Rickard.
Ett knep jag brukar använda i liknande fall är att istället för att dra spik och hålla på och jävlas på takstolen är att jag kapar vid sidan av takstolen och skruvar fast en 2x4 som jag sedan lägger den nya sponten på.
 
Redigerat:
  • Gilla
jeppe42
  • Laddar…
Ok, skruvar den 2"4 i sidan på takstolen och lägger de nya sponten emot eller? Men då blir det väl en sån här generalskarv med samtliga råspont på samma ställe?
 
D Daniel 109 skrev:
Jag körde ner mina pannor på transportband. Är det rimmligt att slänga och köpa nytt för att det är för jobbigt att transportera pannorna 4m ner? Ska man bära pannorna en och en på stege blir det ju mycket jobb. Men det behöver man ju inte göra.
Vi byggde typ en "ränna" i trä där pannorna kunde skickas ner, sedan hade vi någon gammal madrass under så pannorna kunde landa mjukt, sedan en uppe som skickade ner och en som tog emot nere efter en studs (gick fort som tusan att få ner de hela pannorna - det gick så fort så någon missade man som flög lite snett och gick sönder haha...). Vi sålde sedan teglet för ett par kronor styck eller något. Kan ju säga att nockpannorna var hett eftertraktade... Sålde dem för någon tia styck.
 
  • Gilla
ahlgren88 och 1 till
  • Laddar…
Rickard.
A ahlgren88 skrev:
Ok, skruvar den 2"4 i sidan på takstolen och lägger de nya sponten emot eller? Men då blir det väl en sån här generalskarv med samtliga råspont på samma ställe?
Vill du undvika det är det nog lämpligt att byta allt. Annars kommer du få det väldigt svårt med spontarna.
 
Ja precis, men det är inga problem att skarva samtliga över t.ex takstol 2 annars ?
 
Håller på och skriver ihop en offertförfrågan :)
Hittade något som hette Fotplåtsremsa. Är det något ni tycker man ska ha ? Lägger man inte bara underlagsduken ändå ner över själva fotplåten?
 
Hänvisa till att utförandet ska vara enligt HUSAMA. Det är enklare än att försöka få med alla detaljer.
 
HUSAMA? Det är någon sorts regelbok?
Skulle det räcka att skriva t.ex. 140kvm tak, lertegel så skulle dem offerera papp, läkt, tegel, takfotsbräda, fågelband, nockpannor osv osv.. ?
 
Rickard.
Kan ta denna men alla frågetecken finns i dokumentationen för relevant produkt ofta i fin pdf på deras hemsida. Fotplåtsremsan ska ligga under fotplåten, går att använda vanliga duken skuren på mitten eller liknande lösning

Proffsvaruhusen vet vad som krävs i vanliga fall och det är upp till beställa att lägga till oväntade saker.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.