M MagHam skrev:
Jobb, två ungdomar, flera hus och mycket andra projekt gör att inte jag kan hålla allt tip-top hela tiden i alla fall. Och det vill jag inte heller. Finns viktigare saker i livet än att städa varje dag. Men om jag flyttar ut, så ska de fasen i mig vara rent på riktigt.
Kan räkna upp ett par dussin saker till som jag gissar att en köpare kan förvänta sig vara rena ( och som tar tid ).
Precis den här skilda synen på städning som vi har här nu i tråden är grunden till att det blir klagomål vid övertagande.
Jag har inga ungdomar som kan hjälpa mig att städa men för mig är det lika viktigt att det ska vara fräsch och städat när jag bor där som när jag flyttar ut.
 
M MagHam skrev:
Jobb, två ungdomar, flera hus och mycket andra projekt gör att inte jag kan hålla allt tip-top hela tiden i alla fall. Och det vill jag inte heller. Finns viktigare saker i livet än att städa varje dag. Men om jag flyttar ut, så ska de fasen i mig vara rent på riktigt.
Kan räkna upp ett par dussin saker till som jag gissar att en köpare kan förvänta sig vara rena ( och som tar tid ).
Precis den här skilda synen på städning som vi har här nu i tråden är grunden till att det blir klagomål vid övertagande.
Jag skulle nästan hävda att det är formuleringen i köpeavtalet som ställer till det. Vad du tycker är städat kanske jag inte tycker är städat. Hade städningen reglerats mer noga i köpeavtalet hade klagomålen troligtvis minskat.

Vi flyttstädade vårt hus själv nu när vi flyttat. Effektiv städtid uppskattar vi till ca 6h. 145kvm. Hade kontakt med städfirman vi anlitar för veckostädning, de ville ha 4000kr efter Rut. Nu kan vi göra något annat för 4000kr. :cool:
 
  • Gilla
lunarayo
  • Laddar…
16 timmar städning för 140kvm?
16 timmar är vad en mindre 3 rummare tar i tid.

Städbranschen är en bransch där man lätt kan utnyttja sin personal. De får inga raster, inga betalda restider inget ob eller öt tillägg. Att överhuvudtaget anse att de ska räcka är slaveri. Varför ska man pressa sin personal att flyttstäda ett hel villa enligt konstens regler på för få timmar? Inte konstigt att de blir slarvigt gjort, för personalen mår förmodligen skit under dessa förhållanden.

Jag säljer städning dagligen. Alla typer. Jobbar på en auktoriserad firma där personalen är försäkrad, går under kollektivavtal och garanti på alla städningar. Även miljödiplomerad.
Man kommer tillbaka vid en reklamation absolut senast dagen efter reklamationen kommit in. Man får göra om lite i planeringen, men de får man räkna med när man säljer med garanti.

Vi är en stor firma med fokus på effektivisering, utbildning och inköp av hjälpmedel. Vi är oxå lite dyrare än andra firmor, men det finns en hel del anledningar till varför. Vår personal mår BRA, de får inte ut några slavlöner och får betalt för varenda minut, varenda körning.

Det är synd att alla småbolag som inte har nått seriöst syfte drar ner hela branschen. Vi har haft många anställda som kommer från dessa firmor, och de har vart rena vraken

Så tänk lite längre än pengar när man köper en tjänst.

Off topic kanske, men behövlig info.
 
  • Gilla
Tokslut och 5 till
  • Laddar…
lunarayo lunarayo skrev:
Jag har inga ungdomar som kan hjälpa mig att städa men för mig är det lika viktigt att det ska vara fräsch och städat när jag bor där som när jag flyttar ut.
För det första så hjälper ytterst sällan ungdomar till i ett hem (om inte man tjatar ihjäl sig). För det andra insinuerar du att jag är en lortgris bara för att jag har höga krav när det ska lämnas över till någon, annan än i det dagliga.:thumbdown:
Dessutom aktiverar lite smuts immunsystemet mot en yttre fiende istället för att ge autoimmuna sjukdomar som allergi (vilka anses ha ökat p g a överdriven konstant renhet)
https://www.aretrunt.se/agnes-wold-det-ar-meningslost-att-stada/
 
  • Gilla
fia_mstd
  • Laddar…
Leeten Letahusnu skrev:
Jobbar på en auktoriserad firma [..].
Vilket myndighet är det som auktoriserar städfirmor? Eller är det branschorganisation? Jag har alltid undrat vilka som auktoriserar Hälsobutiken, de säger ju alltid att de är ”auktoriserade”. Vi pratar ju inte revisorer direkt.
 
BirgitS
JLyck JLyck skrev:
Vi flyttstädade vårt hus själv nu när vi flyttat. Effektiv städtid uppskattar vi till ca 6h.
Vad var det för moment som ingick i de 6 timmarna?
När vi flyttade från lägenheter flyttstädade vi själva och redan i 2:an tog det mer än 6 timmar.
 
BirgitS BirgitS skrev:
Vad var det för moment som ingick i de 6 timmarna?
När vi flyttade från lägenheter flyttstädade vi själva och redan i 2:an tog det mer än 6 timmar.
Vi tog allt som skulle tas. Avlopp, fläkt, ventilation, lister, dörrkarmar/blad, fönster (insidan), golv, skåp/lådor, rengöring av kaminen, ugnen (hade iofs tagit den tidigare pga pyrolys), mikro, häll, element, garderober säkert missat något. Just ja, torktumlare/tvättmaskin.
 
BirgitS
JLyck JLyck skrev:
Vi tog allt som skulle tas. Avlopp, fläkt, ventilation, lister, dörrkarmar/blad, fönster (insidan), golv, skåp/lådor, rengöring av kaminen, ugnen (hade iofs tagit den tidigare pga pyrolys), mikro, häll, element, garderober säkert missat något. Just ja, torktumlare/tvättmaskin.
Alla väggar i hela huset?
Det är väl framför allt utsidan av fönstren man måste ta eftersom de blir fortast smutsiga.
Men även 12 timmar (2 pers á 6 timmar) låter för lite för allt du räknar upp om det ska göras ordentligt.
 
  • Gilla
fia_mstd och 1 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Alla väggar i hela huset?
Det är väl framför allt utsidan av fönstren man måste ta eftersom de blir fortast smutsiga.
Men även 12 timmar (2 pers á 6 timmar) låter för lite för allt du räknar upp om det ska göras ordentligt.
Alla väggar i huset ja. Utsidan på fönsterna blev tagna av Eriks fönsterputs för 2v sedan så att jag skulle ställa mig där igen (dessutom minus grader) finner jag inte sannolikt. Det är kanske lite? Men vi har inte stressat igenom några moment. Nu har vi haft städfirma hos oss regelbundet i 1,5-2år som underhållit många av de utrymmena jag nämt.

Tilläggas är att ovanvåningen, som är på 45kvm, består av två stora rum, en liten klädkammare och en liten gästtoalett (som i princip stått orörd sedan städfirman var där i slutet på november).
 
elpaco elpaco skrev:
Vilket myndighet är det som auktoriserar städfirmor? Eller är det branschorganisation? Jag har alltid undrat vilka som auktoriserar Hälsobutiken, de säger ju alltid att de är ”auktoriserade”. Vi pratar ju inte revisorer direkt.
Det är Almega som auktoriserad städfirmor.
 
BirgitS BirgitS skrev:
Alla väggar i hela huset?
Det är väl framför allt utsidan av fönstren man måste ta eftersom de blir fortast smutsiga.
Men även 12 timmar (2 pers á 6 timmar) låter för lite för allt du räknar upp om det ska göras ordentligt.
Jag tycker att 12 timmar låter helt rimligt.Det som tar tid är ugn och fönster, tycker jag. Man hinner torka många lister på en timme. Som jag skrev tidigare så blir det helt klart lättare om man har städrutiner innan så att smutsen inte är samlad på hög. Rengör man sin ugn regelbundet efter användning så är det inte så svårt att rengöra. Samma med fläkt och avlopp. 12 timmar är oftast helt tillräckligt i en lägenhet utan möbler och folk. Hus med källare och vind tar antagligen länge tid.
 
Leeten Letahusnu skrev:
16 timmar städning för 140kvm?
16 timmar är vad en mindre 3 rummare tar i tid.

Städbranschen är en bransch där man lätt kan utnyttja sin personal. De får inga raster, inga betalda restider inget ob eller öt tillägg. Att överhuvudtaget anse att de ska räcka är slaveri. Varför ska man pressa sin personal att flyttstäda ett hel villa enligt konstens regler på för få timmar? Inte konstigt att de blir slarvigt gjort, för personalen mår förmodligen skit under dessa förhållanden.

Jag säljer städning dagligen. Alla typer. Jobbar på en auktoriserad firma där personalen är försäkrad, går under kollektivavtal och garanti på alla städningar. Även miljödiplomerad.
Man kommer tillbaka vid en reklamation absolut senast dagen efter reklamationen kommit in. Man får göra om lite i planeringen, men de får man räkna med när man säljer med garanti.

Vi är en stor firma med fokus på effektivisering, utbildning och inköp av hjälpmedel. Vi är oxå lite dyrare än andra firmor, men det finns en hel del anledningar till varför. Vår personal mår BRA, de får inte ut några slavlöner och får betalt för varenda minut, varenda körning.

Det är synd att alla småbolag som inte har nått seriöst syfte drar ner hela branschen. Vi har haft många anställda som kommer från dessa firmor, och de har vart rena vraken

Så tänk lite längre än pengar när man köper en tjänst.

Off topic kanske, men behövlig info.
Nu överdriver du, det tar inga 16 timmar att flyttstäda en 3 rummare som kan ev. vara 80 kvm, isåfall har du dålig outbildad personal som fikar sig igenom hela jobbet.
 
BirgitS
lunarayo lunarayo skrev:
12 timmar är oftast helt tillräckligt i en lägenhet utan möbler och folk.
Nu var det ju ett hus som JLyck flyttstädade på 12 timmar.
 
N Napster skrev:
Nu överdriver du, det tar inga 16 timmar att flyttstäda en 3 rummare som kan ev. vara 80 kvm, isåfall har du dålig outbildad personal som fikar sig igenom hela jobbet.
Absolut inte. Packning. Transport. Ta sig in till bostaden? Är de 8 våningshus utan hiss eller villaområde? Finns väldigt många saker att ta hänsyn till när man gör en bokning. Inglasad altan? 2 eller 4 sidiga fönster? Har personen ifråga aldeig städat? Eller är de en pedant? Som sagt, 1000 faktorer spelar in. Men några 16 timmar för en villa. Nädu
 
Leeten Letahusnu skrev:
Absolut inte. Packning. Transport. Ta sig in till bostaden? Är de 8 våningshus utan hiss eller villaområde? Finns väldigt många saker att ta hänsyn till när man gör en bokning. Inglasad altan? 2 eller 4 sidiga fönster? Har personen ifråga aldeig städat? Eller är de en pedant? Som sagt, 1000 faktorer spelar in. Men några 16 timmar för en villa. Nädu
Vi pratar om flyttstädning INTE flytthjälp.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.