H Husqvarna220Ac skrev:
Hittar den igen ett avslaget/påslaget Wi-fi.? Nån som kan testa?
Plejd har ingen radiomodul för WiFi.
 
Shellyn kopplar upp sig igen om nätverket bryts ock återkommer. Däremot så finns det en funktion i shellyn där du ställer in om den skall återgå till sitt tidigare läge vid tex strömavbrott. Dvs om den var tänd eller släckt innan så återgår den till detta.

Default är att den Inte återgår.
 
Hur har den då kontakt med ”klockan”?
 
Är ju inte strömavbrott det blir..
 
H Husqvarna220Ac skrev:
Hur har den då kontakt med ”klockan”?
Klockan i Plejd ställs via Bluetooth från en mobiltelefon. Sedan rullar klocka på helt autonomt.
Vid strömavbrott krävs kontakt med en mobiltelefon för att ställa uret, alt. att backup-batteri används.
 
Plejd spara klockan i sitt egna minne. Däremot om strömmen går så tappar den minnet tills du synkar med mobilen igen.

För att få den att spara det även vid strömavbrott finns ett tillbehör i form av batteribackup som du kopplar på plejden
 
Då kommer detta ej att funka för mig, blir samma problem som med Theben uren, att enheten som sitter ute/inne kommer dra iväg, och tappa synk..
 
JanneJanne123
Är inte med på resonemanget, varför skulle den börja drifta om den sitter ute?
 
De gör dem om det ej synkar mot något..precis som med Theben uren jag har idag.

Söker nåt som synkar tiden, alt nåt som sitter inomhus slår på bägge samtidigt.
 
Jag har tidigare tipsat om astrour med DCF-mottagare.
Sekundexakt gång som justeras flera gånger under dagen.
Selekta 171 Top2 RC från Theben har mottagare för tidssignal från Tyskland.

Om inte den noggrannheten räcker till, kanske en industriklassad PLC kan fungera.

141417-44-1915456_tnETfM.jpg
 
JanneJanne123
Men så funkar det väl ändå inte? Plejd har ju en egen intern klocka och det enda som behöver syncas in i plejden är ju datat för solens upp/nedgång där du bor och vilken offset du vill ha för tänd/släck. När detta sedan är syncat i Plejden kör den bara på (tills strömmen går om du inte köper batteri).
 
Finns det någon fördel med plejd/shelly jmf Telldus Znet V2 m kompatibla puckar/sensorer?
Jag tycker jag löser allt med den utan några problem alls.
 
Fördelen är väl att de (Plejd/Schelly) har inbyggt ur/schema. Nackdelen är att de är dyrare och har jmf med ex ett Telldussystem begränsad funktion.
 
JanneJanne123
Ja, man slipper ha en controller. För min del ser jag det som en svaghet, men det beror på hur pass avancerad man är i sitt hemautomatiserande. Vill man ha ett lite smartare astrour på ytterlampan är controller lite overkill.
 
H Husqvarna220Ac skrev:
De gör dem om det ej synkar mot något..precis som med Theben uren jag har idag.

Söker nåt som synkar tiden, alt nåt som sitter inomhus slår på bägge samtidigt.
Alltså såhär är det.

Har du två Plejd enheter som du installerar, så uppdateras klockan i dessa enheter via din telefon. Efter detta är tiden inställd! Du ställer sedan in i appen när dessa skall tändas respektive släckas. Tex vid soluppgång/nedgång. Dessa enheter synkar med varandra, och kommer tändas/släckas samtidigt. (förutsatt att dom inte sitter för långt ifrån varandra så att kommunikationen inte når)

Varje gång du går in i Plejd appen för att tex tända eller släcka manuellt, så uppdateras tiden om det inte skulle stämma.

Om strömmen går. Och sedan kommer tillbaka, så har fortfarande enheterna synk med varandra och kommer tända/släcka samtidigt. Dock så om strömmen varit nere tex 1timme, så kommer då tiden vara 1timme förskjuten på enheterna. Så vet du att strömmen har gått hemma, då öppnar du bara Plejd appen så får du ett meddelande om att strömmen varit bruten och med en gång synkas dom med tiden igen. Det tar ett par sekunder!

Vill man slippa detta med mobilen, köper du ETT backup batteri som du sätter fast på den ena enheten. Då det räcker att en enhet har koll på tiden vid strömavbrott, när strömmen kommer på igen så synkas tiden återigen!

Smart och enkelt om du frågar mig.

Är det inte tillräckligt så får du gå en annan väg. Men då till andra pengar! Förstår dock inte varför en utebelysning måste gå enligt astronomisk exakthet, om den tänder 15.30 eller 15.25, vad spelar det för roll?

Dock så ska dina shellys också funka. Att dom inte tänder eller släcker som dom ska tyder ju på att något är fel, men då kräver det ju att du är intresserad av att felsöka.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.