Jag som är sparsam skulle fundera på att plocka ned gamla teglet på fritiden och tvätta det med högtryckstvätt och kassera alla skadade plattor och sedan lägga gammalt tegel på ena takfallet och nytt på andra. Då får man ju dessutom ha litet kvar av den gamla charmen.

De där undertaksdukarna tror jag inte på. De har länge varit populära i Finland. De är inte särskilt vattentäta och blåser ofta sönder på sin plats under taket om de inte går sönder redan i byggskedet
Skulle jag lägga tegeltak på eget hus skulle det bli underlagspapp på råspont. Man skall snåla på ytmaterial om man vill snåla. Inte på det tekniska utförandet.
 
Rickard.
H heimlaga skrev:
Jag som är sparsam skulle fundera på att plocka ned gamla teglet på fritiden och tvätta det med högtryckstvätt och kassera alla skadade plattor och sedan lägga gammalt tegel på ena takfallet och nytt på andra. Då får man ju dessutom ha litet kvar av den gamla charmen.

De där undertaksdukarna tror jag inte på. De har länge varit populära i Finland. De är inte särskilt vattentäta och blåser ofta sönder på sin plats under taket om de inte går sönder redan i byggskedet
Skulle jag lägga tegeltak på eget hus skulle det bli underlagspapp på råspont. Man skall snåla på ytmaterial om man vill snåla. Inte på det tekniska utförandet.
Nu är underlagspapp både billigare och betydligt skörare än duken jag "rekommenderade" så jag undrar om du vet vad du pratar om i detta fall. En underlagspapp river man lätt av för hand. Lycka till säger jag bara med en duk.
 
  • Gilla
ahlgren88
  • Laddar…
H heimlaga skrev:
Jag som är sparsam skulle fundera på att plocka ned gamla teglet på fritiden och tvätta det med högtryckstvätt och kassera alla skadade plattor och sedan lägga gammalt tegel på ena takfallet och nytt på andra. Då får man ju dessutom ha litet kvar av den gamla charmen.

De där undertaksdukarna tror jag inte på. De har länge varit populära i Finland. De är inte särskilt vattentäta och blåser ofta sönder på sin plats under taket om de inte går sönder redan i byggskedet
Skulle jag lägga tegeltak på eget hus skulle det bli underlagspapp på råspont. Man skall snåla på ytmaterial om man vill snåla. Inte på det tekniska utförandet.
Fast att lägga underlagsduk istället för underlagspapp tror jag inte handlar om att snåla.. tror det är de man anser är bättre eller lika bra.
Det jag vill ha är det bästa för taket, oavsett om man sparar några tusenlappar på det ena eller andra alternativet
 
Då jag talar om duk menar jag de där vävda plastdukarna. Oftast vita. De klarar sig utan råspont så därför blir det ju billigare. https://www.k-rauta.fi/rautakauppa/aluskate-extra-prima-kondessisuoja-1-5x40m

Tror man inte på underlagspapp kan man ju lägga antingen en tjockare papp eller masonit men duken tror jag inte på. Den duger under ett plåttak där den mest skall fånga kondens så det kvittar fast någon kvadratmeter duk fladdrar sönder men under tegeltak som ju aldrig är riktigt tätt skulle jag inte lägga den.
 
Rickard.
Då pratar du om väv, det har ingen här tidigare gjort. Googla haloten 280 får du se vars i diskutionen vi är.

Du har absolut rätt i detta förutom att du pratar om fel produkt (i sammanhanget) ;)
 
Ja den där haloten 280 som du föreslog tycker jag verkar vettig
 
Rickard.
A ahlgren88 skrev:
Ja den där haloten 280 som du föreslog tycker jag verkar vettig
Föreslog inte egentligen något förutom sorten, rabblade bara upp dom 2 jag hade i huvudet ;) jag är helt övertygad att alla proffsmärken är lika bra.
 
Jaja precis, olika byggvaruhus kanske har olika dukar. Men när jag lämnar in offertförfrågan så vad bör jag skriva ?

Endast underlagsduk eller även lägga till diffusionstät?
 
Rickard.
Du bör nämna att det är på råspont då det är dyrare med genomtrampningssäkert. (haloten 380 i matakis som exempel) sen så bör dom veta ytskicktet då pannan kan spela roll vilken sort man bör välja.
 
H heimlaga skrev:
Jag som är sparsam skulle fundera på att plocka ned gamla teglet på fritiden och tvätta det med högtryckstvätt och kassera alla skadade plattor och sedan lägga gammalt tegel på ena takfallet och nytt på andra. Då får man ju dessutom ha litet kvar av den gamla charmen.

De där undertaksdukarna tror jag inte på. De har länge varit populära i Finland. De är inte särskilt vattentäta och blåser ofta sönder på sin plats under taket om de inte går sönder redan i byggskedet
Skulle jag lägga tegeltak på eget hus skulle det bli underlagspapp på råspont. Man skall snåla på ytmaterial om man vill snåla. Inte på det tekniska utförandet.
Jag bytte tak i våras. Det blev nytt vittinge tegen. Men jag ångrar att jag inte letade efter ett parti begagnade pannor att kompletera med i sället. Det gamla pannorna kändes som att de var av bättre kvalité.

Så jag har ett tak med gamla fina pannor liggande. Typ 1500st har jag för mig.
 
D Daniel 109 skrev:
Jag bytte tak i våras. Det blev nytt vittinge tegen. Men jag ångrar att jag inte letade efter ett parti begagnade pannor att kompletera med i sället. Det gamla pannorna kändes som att de var av bättre kvalité.

Så jag har ett tak med gamla fina pannor liggande. Typ 1500st har jag för mig.

Ok, hur gamla är de pannorna? Och hur lång tid förväntas tegelpannor ha? Är det verkligen uppåt 100år?
 
Jag vet inte riktigt hur gamla de är. Huset är från 1850. Men tegelbruket som är märkt på de flesta pannorna fanns inte då, det bygdes på 1880 talet och brann ner på 1940 talet tror jag. Jag skulle tro att det är tidigt 1900 tal.

Det finns exempel på pannor från 1600talet som fortfarande används. När det gäller gamla pannor så har ju alla dåliga pannor plockats bort genom åren.

Om pannorna ser bra ut så är nog en gammal panna minst lika bra som en ny. Man behöver definitivt inte kassera ett tegeltak på tid.
 
Ok! Ja i vårt fall är det inte aktuellt att återanvända de gamla. Det blir nytt.

Dock har jag funderat lite på hur vi ska göra med de gamla pannorna.. om man skulle hyrt en container att slänga dem i, som en entreprenör sedan får hämta och tömma.
Alternativt om man skulle lagt ut en annons om att man skänker pannorna, så blir man av med dem gratis. Det kanske finns folk som är intresserade utav det. Eller om någon skulle vilja ha det som kross/utfyllnadsmaterial
 
Rickard.
Att hålla på med privatpersoner och återbruk är såklart en fin tanke med fungerar nog rätt dåligt i mesta fall. När taket ska ner ska det ner inte hålla på och vänta på någon som bära ner ett par varje helg ;) (fördomar kanske)

Det finns många personer/företag som gärna skulle ta mot ett tegelkross. Grejen är bara veta vilket telefonnummer man ska ringa för det borde inte vara omöjligt att få tjänsten gratis. Såklart beroende på vars ni bor.
 
Håller helt med ska det ner så ska det ner. Inget daltande!

Yes, ska börja se mig om lite om det kan finnas något intresse så kanske man kan bli av med det enkelt
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.