S Stuff skrev:
De måste visa upp ett fullständigt fakturaunderlag. I självkostnadsprincipen är det verkligt pris som gäller och sen påslaget på 12%. Entreprenören måste kunna visa upp exakt vilka kostnader den haft. Om inte så kan du bestrida fakturan.
Principen bygger på att entreprenören får tjäna 12% på materialet, inte en krona mer. Det är det som ni har avtalat.

Sen förstår man såklart att de blir tjuriga om man börjar ändra på mycket under byggets gång. Har det gjorts någon prisuppskattning innan arbetet? Om förutsättningarna var att de skulle sätta upp kakel för 850:- och det är det de har kalkylerat på med påslaget 0,12*850=102kr/m2 och man sen byter så blir påslaget istället 350*12=42kr/m2.
Hanteringskostnaderna är ju detsamma så man förstår ju att de hellre jobbar med det dyrare kaklet.
Många sådana ändringar i ett projekt ändrar ju såklart läget för entreprenören.
Tack för bra inlägg o synpunkter
 
H hempularen skrev:
Fast jag ser ett problem här. Det är underentreprenören. Underentreprenören kan troligen i princip köpa in kaklet för 1 kr/kvm, och debitera 2000 per kvm, och hävda att de är detaljist, de köper ut materialet till ditt projekt från sin egen "butik". Ditt avtal om självkostnad +12% gäller mellan dig och totalentreprenören. Men du kan inte påverka underentreprenörens priser.

Enda sättet att undvika att bli utsatt för den här typen av bedrägerier är att se till att bygget är specat ned till sista skruv, innan man skriver på ett bindande avtal.
Hej,
Det är detta som jag befarar är uppgörelsen mellan entreprenör och hantverkare. På detta vis kan man hålla ”nere” antalet arbetstimmar gentemot husleverantör.
Att undersöka detta i början av ett projekt är lätt att missa då man gör hela affären med husleverantören och detta diskuterar man inte i början på processen.
 
Jo, det är standardförfarande. Hantverkarna går in på låga nivåer mot husleverantörerna för att göra vinst på tilläggsarbeten.
 
D Daniel 109 skrev:
Jo, det är standardförfarande. Hantverkarna går in på låga nivåer mot husleverantörerna för att göra vinst på tilläggsarbeten.
Om så är faller så är det kul att man valt en leverantör av hus som verkligen ser till sin kunds bästa. Det är som med allt att man kan inte lita på någon eller tro gott om någon.....
 
D Daniel 109 skrev:
Jo, det är standardförfarande. Hantverkarna går in på låga nivåer mot husleverantörerna för att göra vinst på tilläggsarbeten.
Har jobbat med många olika entreprenörer och husfirmor sedan slutet 80 talet. Men faktiskt aldrig hört att det skulle vara så. Kan det snacket kommit sista åren ?
 
R RoBo skrev:
Har jobbat med många olika entreprenörer och husfirmor sedan slutet 80 talet. Men faktiskt aldrig hört att det skulle vara så. Kan det snacket kommit sista åren ?
Tack för infon men tyvärr ingen egen erfarenhet. Första huset man bygger
 
J Johnny S skrev:
Tack för infon men tyvärr ingen egen erfarenhet. Första huset man bygger
Det var väl lite off topic. Ditt fall är det ju helt klart att du har rätt. Och jag tycker som andra här att entreprenörerna skall visa upp fakturor som gäller tilläggskostnader, då det helt klart står i ditt kontrakt att det är 12% på självkostnaden.
Konstigt att inte byggledaren är på din sida. Kanske för inblandad med entreprenörerna ? Var i Sverige bygger du ?
 
R RoBo skrev:
Det var väl lite off topic. Ditt fall är det ju helt klart att du har rätt. Och jag tycker som andra här att entreprenörerna skall visa upp fakturor som gäller tilläggskostnader, då det helt klart står i ditt kontrakt att det är 12% på självkostnaden.
Konstigt att inte byggledaren är på din sida. Kanske för inblandad med entreprenörerna ? Var i Sverige bygger du ?
Tack för svar. Bygger i Skåne
 
Det här är ju löjligt. Skicka PM om du vill att jag tittar på ert avtal.

Dessutom att hota med att stoppa bygget är ju riktigt dumt, för visar det sig att han har fel så åker han på förseningar med kompensation som följd.
 
  • Gilla
RoBo och 1 till
  • Laddar…
H huggan skrev:
Det här är ju löjligt. Skicka PM om du vill att jag tittar på ert avtal.

Dessutom att hota med att stoppa bygget är ju riktigt dumt, för visar det sig att han har fel så åker han på förseningar med kompensation som följd.
H huggan skrev:
Det här är ju löjligt. Skicka PM om du vill att jag tittar på ert avtal.

Dessutom att hota med att stoppa bygget är ju riktigt dumt, för visar det sig att han har fel så åker han på förseningar med kompensation som följd.
Tack för hjälpen det låter vänligt. Nyfiken, vad har du för erfarenhet av denna typ av frågor?
 
När vi var på ett bankmöte anhåendr att bygga hus ville vår bank-kontakt att allting ska vara klart innan vi skrover på, även fast husförsäljaren vill att man skriver på kontraktet fort som attans för stt ta tillval på vägen. Det är väl just sånt här hon tänkte på, att husleverantörer tar ut överpriser när det gäller tillval efter påskrivet kontrakt..

Nu har jag inte läst hela tråden, men ett varningens finger till er som vill bygga hus:
Ha allting klart med tillval och liknande innan ni skriver på kontraktet, för att husleverantören inte ska ta överpriser.
 
karra karra skrev:
När vi var på ett bankmöte anhåendr att bygga hus ville vår bank-kontakt att allting ska vara klart innan vi skrover på, även fast husförsäljaren vill att man skriver på kontraktet fort som attans för stt ta tillval på vägen. Det är väl just sånt här hon tänkte på, att husleverantörer tar ut överpriser när det gäller tillval efter påskrivet kontrakt..

Nu har jag inte läst hela tråden, men ett varningens finger till er som vill bygga hus:
Ha allting klart med tillval och liknande innan ni skriver på kontraktet, för att husleverantören inte ska ta överpriser.
Men i det här fallet är det ju helt ok i kontraktet. Det är ju byggledare och entreprenörer som försöker med en fuling.
 
karra karra skrev:
När vi var på ett bankmöte anhåendr att bygga hus ville vår bank-kontakt att allting ska vara klart innan vi skrover på, även fast husförsäljaren vill att man skriver på kontraktet fort som attans för stt ta tillval på vägen. Det är väl just sånt här hon tänkte på, att husleverantörer tar ut överpriser när det gäller tillval efter påskrivet kontrakt..

Nu har jag inte läst hela tråden, men ett varningens finger till er som vill bygga hus:
Ha allting klart med tillval och liknande innan ni skriver på kontraktet, för att husleverantören inte ska ta överpriser.
Tack
 
Om du har hittat kakel för 350 kr/kvm i butik, och att det är plattsättaren som köper in det då skall du betala typ 350 x påslag för plattsättare x 12% för Totalis. dvs både plattsättare och totalis har rätt att ta ut vinst. Vidare, jag tolkar detta som ett tillval, vad ingick i orginalutförandet? Det arbetet om det fanns något har du rätt till avgående kostand för x 12% så tillkommande kostand borde vara tillkommande minus avgående kostnad.
 
  • Gilla
Johnny S
  • Laddar…
Villa vista Villa vista skrev:
Om du har hittat kakel för 350 kr/kvm i butik, och att det är plattsättaren som köper in det då skall du betala typ 350 x påslag för plattsättare x 12% för Totalis. dvs både plattsättare och totalis har rätt att ta ut vinst. Vidare, jag tolkar detta som ett tillval, vad ingick i orginalutförandet? Det arbetet om det fanns något har du rätt till avgående kostand för x 12% så tillkommande kostand borde vara tillkommande minus avgående kostnad.
Hej,
Så tolkar jag det också, som standard ingår 250kr/kvm. I såfall borde det blivit 350*hanverkarens påslag*12%= Vad vi ska betala. Problemet är att man är riktigt bakbunden här. Hur ska man kunna få reda på denna faktureringskedja?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.