I slutändan handlar det bara om det kan klassas som dolt fel eller inte. Inget dolt fel = ingert problem
 
  • Gilla
Igen och 1 till
  • Laddar…
M
A AnnaAnka skrev:
Dom kräver en oansenlig summa som är jättelöjlig ,
Om det de kräver är oansenligt så är det väl bara att betala?

Skämt åsido, har du kollat upp köparna på ex Lexbase, den här typen av människor brukar ha en historik, ingen normal person håller på såhär.
 
  • Gilla
Igen
  • Laddar…
M mnils skrev:
Om det de kräver är oansenligt så är det väl bara att betala?
Det skulle stå en ansenlig summa !
 
Infogar en länk nedan , den har kanske inte någon tyngd i ett sånt här ärende , men förlikning begärs från motpart på 314 300 vilket är löjligt orimligt.

https://www.elsakerhetsverket.se/om-oss/Press/Nyheter/Kolla-elen-innan-du-koper-hus1/

Elen har dom fått offert från en firma söder om Malmö på 130 000 vilket också är överdriven .

Advokaten tycker jag ska betala 75000 i förlikning så att jag får detta ur världen. Det gäller då elen.

Blir extremt kluven när jag läser artiklar som den ovan, och att man fram till det eventuell tas upp av domstol kan göra en förlikning .

Har läst på en del och känner att jag helst vill ta det till domstol men samtidigt säger advokaten att man ska godkänna en förlikning på ca 20% av det dom begär i detta fall. Ska jag lyssna på honom?

Man vill inte åka på kostnaden ovan sen advokaters arvode

Goda råd uppskattas
 
Redigerat:
Varför skulle du betala något? Vad har de som pekar på att det är dolda fel? Det mesta går att upptäcka vid en besiktning och är därmed inte ett dolt fel.
 
D Daniel 109 skrev:
Varför skulle du betala något? Vad har de som pekar på att det är dolda fel? Det mesta går att upptäcka vid en besiktning och är därmed inte ett dolt fel.
Deras advokat hävdar att all el är dolda fel. Många uttag satt snett , flera var lösa mm och el låg fel på en toalett så absolut inget dolt fel. Jag hävdar att det inte är det , men min advokat tycker att delar av det är dolt fel.
 
Att uttag satt snett är definitivt inte dålt. Det syns. Att de sitter löst märker man om man tar i dem, inte heller dålt. Elen på toa kan jag inte bedöma på beskrivningen. Men det kan inte vara mycket som är dålt.
 
Snea uttag kan väl inte heller ses som fel. Dålda fel är sånt som INTE GÅR ATT UPPTÄCKA.
 
Jo, visst kan man se det som fel. Men inte ett dolt fel.
 
Om advokaten tror att det är risk att ni förlorar, helt eller delvis, låter det som en bra idé att förlikas. Dock tycker jag att ni ska få med en skrivning om att motparten släpper alla vidare anspråk. Det verkar vara rätt förslagna människor ni har med att göra, se till att det hela tar slut.

Nånstans har ni delvis er själva att skylla. Ni kopplade bort mäklaren för att affären skulle bli billigare för köparen (och kanske även för er?) och skrev sen ett juridiskt ohållbart avtal.

Ni har blivit blåsta. Se till att det inte blir dyrare än det måste.

(Självfallet har ni även möjlighet att vinna i domstolen, men överväg rationellt motsatsen. Hur mycket dyrare, inklusive era och motpartens rättegångskostnader, skulle det bli att förlora?)
 
  • Gilla
klimt
  • Laddar…
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Snea uttag kan väl inte heller ses som fel. Dålda fel är sånt som INTE GÅR ATT UPPTÄCKA.
Sitter uttag snett borde väl det vara grunden till en fördjupad undersökning ?
 
  • Gilla
  • Haha
Stickan56 och 2 till
  • Laddar…
Det kan vara en grund för att göra en fördjupad undersökning. Men det är inget man kan lita på att rätten skulle ta. Det krävs troligen en del bra argumentation från en bra advokat också.

Såvitt jag har sett i tråden så finns det inte så mycket detaljer om vad de anser är fel med elen.

Du skulle behöva dels en detaljerad beskrivning om vad som anses vara fel nu. Dels en beskrivning om andra synliga brister i elinstallationen. Snett monterade uttag kan vara en sådan sak. Har du några bra bilder på ex. krokigt klamrade kablar osv så kan det vara bra. Det gäller ju också att kunna bevisa att det fanns synliga brister.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
Men säg inte attdu vill ha synliga brister. Be om en lista på brister de anser att du ska ersätta. Sedan är det bara att se om det är något i listan som kan ses som dålt. Det kan eventuelkt vara en ide att förlikas på sådana punkter. Men sneda uttag och synliga felaktiga installationer är inte dålda. Om du i samband med flrsäljningen sagt att all el är okej ligger ett större snsvar på dig.
 
D Daniel 109 skrev:
Men säg inte attdu vill ha synliga brister. Be om en lista på brister de anser att du ska ersätta. Sedan är det bara att se om det är något i listan som kan ses som dålt. Det kan eventuelkt vara en ide att förlikas på sådana punkter. Men sneda uttag och synliga felaktiga installationer är inte dålda. Om du i samband med flrsäljningen sagt att all el är okej ligger ett större snsvar på dig.
Det står enbart "omdragen el " i kontrakt
 
A AnnaAnka skrev:
Sitter uttag snett borde väl det vara grunden till en fördjupad undersökning ?
El ingår inte i en överlåtelsebesiktning pm ej särskilt avtalats. I övrigt handlar det väl om justeringbetr uttag?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.