R rävlyan skrev:
Det är ett eget system fläktmässigt , rören är via vattenlåset inkopplat på avloppsventilationen så vattnet rinner ut i avloppet ,
Det med dränerande skikt är bra , då kan luft vandra sakta genom det . , det finns alltid jordluft som kommer från ytan .
Hur är det dräneringen kring huset , det är utmärkt att suga lite luft i dessa rör , kan du komma åt rören på något sätt , genom någon drän-brunn
Finns en brunn på ena gaveln. Men till den går markrören som är kopplade till takrännorna. Tror inte att det ligger några dräneringsrör i anslutning till denna.

Tror planen är att få hit en håltagare som kan göra hålet genom sulan. Eftersom det är 125 rör som ska ned kan man förhoppningsvis se ganska bra vad som finns där nere. Ligger det 200mm dränerande grus borde inte vattnet vara ett problem, då de lätt kan dräneras i gruset.
Får försöka göra en så stor grop som möjligt ner i hålet för att få ett hålrum just under röret.

Sedan livar jag spiroröret med undersidan av sulan. Vet inte vad för nät man bör ha runt inloppet. Förslag?

Borde kunna köra fläkten på mindre än halvfart vad jag förstår google.
 
R
Jag högg ett hål som ett 110 rostfritt rör gick ner i , det är slltsat på 3 ställen med ca 3 cm bedd och står på botten , kan inte sjunka då , , infästning är massor med silikon på röret i tjocklek med betongen och sedan försiktigt igengjutning så silikonet fastnade i betongen , samt att alla genomgångar i golv är tätade
Jag har 10 000 under plattan och nu ca 300 inne
 
R rävlyan skrev:
Jag högg ett hål som ett 110 rostfritt rör gick ner i , det är slltsat på 3 ställen med ca 3 cm bedd och står på botten , kan inte sjunka då , , infästning är massor med silikon på röret i tjocklek med betongen och sedan försiktigt igengjutning så silikonet fastnade i betongen , samt att alla genomgångar i golv är tätade
Jag har 10 000 under plattan och nu ca 300 inne
Wow, bra jobbat att komma ner så långt.
Blir det inte ett jäkla sus om den endast kan andas via slitsarna? Tänker att kan man få fast röret så borde hela öppningen på röret göra att fläkten kan suga mer obehindrat? Eller tänker jag fel?
Förstår dock risken med ett ”frihängande” rör, behövs kanske inte så mycket innan man stött till det och hela konstruktionen blir felande.

Kör du någon form av filter eller liknande på fläkten? Man blir ju sugen att få dit någon form av dmmfilter typ
 
R
Gumman lite gramse när jag tog skeden och 90 graders vinkel för att ösa upp ca 30 cm ner under betongen , det med rostfritt är för att spiro rostar rätt häftigt , det är bara raka rör inga filter ska det vara , det finns inget damm under plattan .
Var finns du i landet
 
R rävlyan skrev:
Gumman lite gramse när jag tog skeden och 90 graders vinkel för att ösa upp ca 30 cm ner under betongen , det med rostfritt är för att spiro rostar rätt häftigt , det är bara raka rör inga filter ska det vara , det finns inget damm under plattan .
Var finns du i landet
Ok, hur ör det med ljuddämpare då? Vore trist att bygga in ett konstat surrande.

Jämtland
 
R
Den fläkt jag har är monterad inuti 110 röret och den har jag en s.k. motordimmer på , hörs inte mer än liiiitet surr , men den sitter på en toalett i källaren och går sakta , har ett vakumsug på 1,5 mm vattenpelare , det räcker gott
 
R rävlyan skrev:
Den fläkt jag har är monterad inuti 110 röret och den har jag en s.k. motordimmer på , hörs inte mer än liiiitet surr , men den sitter på en toalett i källaren och går sakta , har ett vakumsug på 1,5 mm vattenpelare , det räcker gott

Ja ok, har inte den blekaste vad det innebär, känns som att jag borde ha koll? 1,5 mm vettenpelare? Hur mäter man upp vad man bör ha, samt hur mäter mat aktuellt värde vid klar installation?
 
R
Jag själv har en undertrycksmätare för en oljepanna som jag kom över när en större panna kastades ut , och det är detsamma som man mäter undertryck i vedpannor för att se vilket drag man har i skorstenen , kanske en större rörfirma har någon .
Mätning ska ske mellan fläkt och underjord , det är där undertrycket finns ,
Ett konstant undertryck tar ca 1 vecka för att suga så marken hamnar på undertryck
 
Uppdatering av hemma smickrad radio sug;

Fick ett hål 130mm upp borrat i plattan som jag sedan stoppade ned ett 125mm rör i. Grävde ut, eller snarare hackade lös och dammsög ur ca 20 ca ned och 10cm åt sidorna i hålet för att skapa ett hålrum.

Kopplade sedan in kanalfläkten. Har ej tätat runt rör nedgång ännu, ej heller skruvat fast och tätat rören in till och ut från fläkt. Utblås använde jag ett gammalt ventilationsgaller där jag bara tryckt ut röret och än så länge tätat med rock epok.

Kunde inte hålla mig så jag startade Fläkten igår på dagen, ställbar i 6 steg, sätt på 2. Mätvärde senaste månaden har pendlat mellan 2200 bq och 1700 bq. Mätvärde ikväll : 350 bq. Detta är mätvärden nere i källaren.

Har plockat i sär allt i kväll för att se hur det ser ut, ingen fukt i vare sig hål eller kanal ännu.
 
  • Gilla
maer031 och 4 till
  • Laddar…
Vad har du för instrument för att mäta radonet?
 
P Putnah skrev:
Uppdatering av hemma smickrad radio sug;

Fick ett hål 130mm upp borrat i plattan som jag sedan stoppade ned ett 125mm rör i. Grävde ut, eller snarare hackade lös och dammsög ur ca 20 ca ned och 10cm åt sidorna i hålet för att skapa ett hålrum.

Kopplade sedan in kanalfläkten. Har ej tätat runt rör nedgång ännu, ej heller skruvat fast och tätat rören in till och ut från fläkt. Utblås använde jag ett gammalt ventilationsgaller där jag bara tryckt ut röret och än så länge tätat med rock epok.

Kunde inte hålla mig så jag startade Fläkten igår på dagen, ställbar i 6 steg, sätt på 2. Mätvärde senaste månaden har pendlat mellan 2200 bq och 1700 bq. Mätvärde ikväll : 350 bq. Detta är mätvärden nere i källaren.

Har plockat i sär allt i kväll för att se hur det ser ut, ingen fukt i vare sig hål eller kanal ännu.
Det vore kul om du kunde delge några bilder på det du beskriver.

(y)(y)(y)
 
K Kålö skrev:
Vad har du för instrument för att mäta radonet?
Använder mig av Airthings wave Plus.
 
S sune73 skrev:
Det vore kul om du kunde delge några bilder på det du beskriver.

(y)(y)(y)
Ska försöka göra det mot slutet av veckan, är på resande fot för tillfället.
 
Hej, några bilder på installationen som lovat, om än något sent.

Provisorisk lösning med utblås och motordimmer.
 
  • Väggmonterad Systemair-ventilationskontroll med kablar och utblåsrör i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Installation av utblåsrör och motordimmer i källarrum, med synliga rör och ventiler på vägg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Provisorisk installation av ventilation med metallrör genom vägg och isolering samt kabel.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Woye och 2 till
  • Laddar…
Bra jobbat!

Tittar på att göra samma sak, grävde ur 1/3 av undervåningen i mitten av huset när vi byggde om och under betong och EPS är det 15cm leca kulor. Det bör göra att ett hål ner där blir rätt så effektivt då luft kan passera enkelt. Vi ligger på gränsen (ca 150-200bq) på nedervåningen just nu och jag vill även få in FTX.

Jag tittade på att sätta fläkten utanpå huset men din lösning var smart, hur mycket låter det? Vill att det ska vara så tyst som möjligt då ett sovrum är nära.

Vad ligger radonet på nu?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.