A
Ge dig du då som tycker att du står över alla andra
 
stefancrs stefancrs skrev:
Kom igen nu. Electroluxaren tycker det är skönt att slippa växla mellan värme och kyla manuellt, och jämfört med att göra det så märker han inget på elräkningen. Pumpen går bara över till kylläge om det blir typ två grader för varmt inne och kyler då ner till två grader under måltemp och slår då om till värme igen, händer nog inte allt för ofta på vintern... I maj kanske den värmer eller kyler några gånger i onödan jämfört med om man hållit på och växlat läge manuellt, men det påverkar nog omärkbart lite på elräkningen.
Växlar mellan kyla och värme gör man typ 2 ggr per år, kan inte vara så ansträngande. Om man måste växla oftare än så, att det blir kallt på natten och varmt på dagarna, så har man andra typer av problem än värmepumpen. Väldigt dålig isolering, eller så bor man i ett tält
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 1 till
  • Laddar…
A
stefancrs stefancrs skrev:
Kom igen nu. Electroluxaren tycker det är skönt att slippa växla mellan värme och kyla manuellt, och jämfört med att göra det så märker han inget på elräkningen. Pumpen går bara över till kylläge om det blir typ två grader för varmt inne och kyler då ner till två grader under måltemp och slår då om till värme igen, händer nog inte allt för ofta på vintern... I maj kanske den värmer eller kyler några gånger i onödan jämfört med om man hållit på och växlat läge manuellt, men det påverkar nog omärkbart lite på elräkningen.
Det är precis som du skriver
Vintertid ingen betydelse
Men när vårsolen tittar fram blir det innanför mina stora fönster i söder fruktansvärt varmt.
Längre fram går den då i huvudsak på kyla.
Iom att man håller en jämn temperatur inne under sommarperioden så behöver man inte vrålköra kyla dvs inget märkbart på elräkningen.
 
A
P PTZic skrev:
Växlar mellan kyla och värme gör man typ 2 ggr per år, kan inte vara så ansträngande. Om man måste växla oftare än så, att det blir kallt på natten och varmt på dagarna, så har man andra typer av problem än värmepumpen. Väldigt dålig isolering, eller så bor man i ett tält
Du har 6st inlägg samtliga av troll karaktär du är nu rapporterad till admin.
Jag rekommenderar att nge ter någon som helst notis om dina följande inlägg.
 
electroluxaren skrev:
Ge dig du då som tycker att du står över alla andra
Om man googlar är det inte så svårt att hitta, men vi kan ju citera Polarpumpens hemsida där man rekommenderar att INTE använda MODE-läget. Jag ger mig, du får ha fel:

Luft-luftvärmepumpens auto-läge
Vi rekommenderar att du inte använder luft-luftvärmepumpens auto-läge, men det är viktigt att du förstår hur det fungerar. Vid auto-läge, kommer värmepumpen alltid att eftersträva den inställda temperaturen och värmer eller kyler vid behov. Det låter kanske praktiskt, men nackdelen är att luft-luftvärmepumpen kan slösa energi på något som inte behövs.

Om du har gäster på besök under vintern, kan det bli väl varmt i huset. En luft-luftvärmepump i auto-läge kommer då att ge luftkonditionering, även om det räcker att öppna ett fönster, för att få ner värmen. Eller så eldar ni i en braskamin medan luft-luftvärmepumpen kämpar för att hålla nere temperaturen. Vid användning av värmeläge eller kylläge pausar luft-luftvärmepumpen istället, när rätt temperatur har uppnåtts.
 
P PTZic skrev:
Växlar mellan kyla och värme gör man typ 2 ggr per år, kan inte vara så ansträngande. Om man måste växla oftare än så, att det blir kallt på natten och varmt på dagarna, så har man andra typer av problem än värmepumpen. Väldigt dålig isolering, eller så bor man i ett tält
I vårt hus blir det tokvarmt när solen ligger på, men så har vi helt fritt läge och mycket fönster mot söder och väster... Kan bli för varmt även när det är 10 grader ute.
 
Auto läge är bra om man har rpd med det. Tror inte att det kostar så mycket och kyla ner ett par grader.
Har man auto på vinter då funkar den som avfrostning, det går jämnt ut.
Men auto hjälper inte TS, han behöver inte mer kyla heller. Han ska ha pumpen på Heat läge ch köra powerfull.
 
D DalslandAnders skrev:
Om det är så att den inte fixar att värma upp ,så är nog något knas.
Har samma pump ,o den var lite likadan, fick utedelen utbytt ,o nu fixar den att värma hela det planet. (Ca 50-60 kvardrat)
O den behöver inte slita så hårt ,ens om det är 15 minus ute.
Jag har inte heller jättebra isolerat ,o 2-glasfönster.
Men hoppas det funkar bra för dig idag!

Tack! Superbra info. Jag ska se hur det går igen när kylan slår på ute. Lite oroväckande dock när du skriver så. Man får ju hoppas det inte är skit kvalite
 
En liten fråga, hur känns dina golv, drar det kallt där?
Har själv renoverat ett hus där golvspånet hade läckt ut mer eller mindre, så det bara drog rätt in. En värmekamera är nog bra att låna,hyra eller köpa.
 
A
Det här är bra pumpar
Hur varmt har du det nu?
 
stefancrs stefancrs skrev:
I vårt hus blir det tokvarmt när solen ligger på, men så har vi helt fritt läge och mycket fönster mot söder och väster... Kan bli för varmt även när det är 10 grader ute.
Som det står i det jag citerade från Polarpumpens hemsida, varför ska man tillverka kyla inne med hjälp av att förbruka elektricitet, när man bara kan öppna nån dörr eller fönster och vädra och få in svalare luft? Luftvärmepumpsleverantörerna själva rekommenderar att INTE använda AUTO MODE för att det drar mer energi. Varför skulle de ha fel?
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
electroluxaren skrev:
Du har 6st inlägg samtliga av troll karaktär du är nu rapporterad till admin.
Jag rekommenderar att nge ter någon som helst notis om dina följande inlägg.
Vem som är trollet här låter vi admin avgöra. Du tycker inte bara att jag har fel, utan även värmepumpstillverkarna och leverantörerna som själva rekommenderar att inte använda AUTO MODE eftersom det drar onödigt mycket energi.

Men vad kan man förvänta sig av en som har citatet "Den mest intoleranta vinner" på sina inlägg. Intolerant som har som synonymer : ofördragsam, fördomsfull, inskränkt, trångsynt, trångsint, trångbröstad, bornerad, dogmatisk

Inskränkt var ordet
 
P PTZic skrev:
Växlar mellan kyla och värme gör man typ 2 ggr per år, kan inte vara så ansträngande. Om man måste växla oftare än så, att det blir kallt på natten och varmt på dagarna, så har man andra typer av problem än värmepumpen. Väldigt dålig isolering, eller så bor man i ett tält

Helt riktigt, det är så man skall göra! :)
 
Nu har jag ringt och pratat med Polarpumpen, leverantören.

Han säger att det inte spelat någon roll om jag satt in större pump. Det är inte det som skulle vara problemet isåfall. Denna är redan överdimensionerad till mina kvm.. Med eller utan bra isolering dessutom!

Utan det handlar mycket om hur mycket, och hur snabbt luften kommer tillbaka till pumpen. Om den luras att tro att det är varmare än det egentligen är och då stänger ner lite... Typ. Förstod inte 110.
Så det ska jag möta genom att imorgon lägga en termometer ovanpå innerdelen.
 
L Lars48 skrev:
Vad skillnaden ?
Ja vad är skillnaden? Jag väljer själv hellre 410 som fungerar än oprövade maskiner med R32... och blir den som kanske får betala för förtidig död hos kompressorn.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.