Fairlane
Man kan jämföra processorer här: https://www.cpubenchmark.net/compare/

Om man tittar på Intels CPUer av samma generation så är en i7 snabbare än en i5 som i sin tur är snabbare än en i3. En ny i3 kan dock vara snabbare än en äldre i5. Vi talar ändå om snabba processorer. Jag brukar själv anse att de alla är ok. Det är troligen också den Intel Pentium 4415U som sitter i en tidigare refererad maskin.

Om man jämför dessa så ser det ut så här (högre värde är bättre)
Intel Pentium 4415U från Lenovo Ideapad-320: 3158
Intel Core i5-3210 M från Lenovo T430: 3825
AMD Pro A10-8700B: 3583

Som jämförelse så har den snabbaste i5:an 13456 och den snabbaste i3:an 9243

Dvs, jämfört med de snabbaste ligger alla dessa i lä, men de duger gott. Jag är ändå rätt kräsen IT-användare och är nöjd med en maskin från 2012...
 
  • Gilla
Lars48
  • Laddar…
Det du jämför är för flera kärnor och många av de enklare saker man gör räcker det med en dual core med hög turbo frekvens. Denna går upp till 3,2Ghz så den är tillräckligt snabb om man inte tänker köra något speciellt tungt.
 
Fairlane
Ja därav min slutsats att de duger gott.
 
  • Gilla
Johannes Carlsson
  • Laddar…
Fairlane
yonna yonna skrev:
Tack alla goda BH-forumister för råd! Jag har nu beställt Lenovo t430-6 med SSD-tilägg och RAM enligt era rekommendationer. Den blev lite dyrare än mellandagsrean men nu har jag begravt min tekniska beslutsångest och bara DET är värt hundralapparna :giggle: !

Nu kan jag fortsätta läsa denna BH-sida i väntan på nästa ångest då mobil, surfplatta och TV ersätts!
Har du fått datorn och isåfall är du nöjd?
 
Nu är den installerad - idag!
Återkommer med nöjdhetstyckande ... :D
 
  • Gilla
Fairlane och 3 till
  • Laddar…
Jag klagar inte men det blir att lära om ... :)
Utan mus - tja - fingret åker ideligen upp på skärmen utan att jag märker det. Har ialla fall utrustat den med en begagnad docka som funkar fint och min ålderstigna skrivare har blivit ung på nytt så jag har fixat proffsiga offerter nu på morgonen. Det finns således alla förutsättningar för att vi ska bli kompisar, thinkpaden och jag!
 
  • Gilla
Fairlane och 2 till
  • Laddar…
Tyckte det var hemskt med bara touchpad innan jag upptäckte att det finns multitouch. Tycker det är skönare att t.ex. scrolla med två fingrar på touchpaden än på skärmen
 
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Tyckte det var hemskt med bara touchpad innan jag upptäckte att det finns multitouch. Tycker det är skönare att t.ex. scrolla med två fingrar på touchpaden än på skärmen
Hm ... förklara ...
 
Om du sveper med flera fingrar upp eller ner på touchpaden så görs olika kommandon.
Två brukar vara scroll upp/ner
Tre fingrar ner tar fram skrivbordet
Mm. Går att justera vad som gör vad. Klicka med två fingrar etc.
 
  • Gilla
yonna
  • Laddar…
Fairlane
Kul att den snurrar och att du lyckats göra några offerter. Mus går som sagt att komplettera med, vilken som helst. Eller så kör du som en föredetta kollegas fru, försökte förstora genom att dra ut två fingrar på skärmen. Det var ingen touch skärm heller.

Kollegan skrattade så han höll på att ramla omkull tills han fick en snyting.
 
  • Gilla
yonna
  • Laddar…
Det är faktiskt fantastiskt hur livet förändras! För 14 år sedan blev mitt synnerligen praktiska - och minimalistiska - hus byggt. Övervåningens hall med dubbla takfönster mot norr fick en 3 m lång arbetsskiva för dator, skärm, modem, skrivare och plats för arbetsyta och pärmar. Vacker utsikt mot kohage, Östersjövik och Österlens stadsmetropol i fjärran. Besökare avundades den förnämliga arbetsplatsen.

Nu ryker rubbet och ersätts av bäddsoffa (familjen har växt 5-fallt sedan bygget) med kuddar och myspys.

Numera sitter man i mjukaste fåtöljen med laptopen; skrivaren i hallen via Wifi och pärmarna är historik och resten uppkopplad via fiber. Inte ens besökande döttrar och svärson har utnyttjat arbetsplatsen de senaste åren ... de författar, tentaskriver och arbetar djupt nedsjunkna i lämplig fåtölj.

Gamla mor/svärmor har anammat deras arbetssätt.
 
Redigerat:
  • Gilla
Jocke Best och 3 till
  • Laddar…
Köper man en extern trådlös mus tycker jag det är värt att ta en med Bluetooth så slipper man USB stickan
 
  • Gilla
tompaah7503
  • Laddar…
Min thinkpad funkar bra och jag har börjat vänja mig med arbete utan mus. Det enda jag tycker är lite sämre är skärmen som är lite "black" när jag ser på film.
Nu har jag en tilläggsfråga: Har den normalt i docka. Ska laddningen ligga på hela tiden jag inte använder den eller är det bättre att ha den frånkopplad?
 
En del laptops har ett battery saver mode som håller batteriet på ca 60%. Vet inte om det spelar någon roll dock.

Dessa äldre arbetsdatorer har ofta inte de bästa skärmarna tyvärr. Är väl för att dom ofta används i en dockningsstation med extern skärm.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.