E
nino nino skrev:
Brukar man dreva innerdörrar?
Absolut gör man det, annars kan man lika gärna ha dörren på glänt.
 
  • Gilla
leif_eriksson
  • Laddar…
E epw skrev:
Absolut gör man det, annars kan man lika gärna ha dörren på glänt.
Extremt ovanligt skulle jag säga aldrig hört talas om att någon gör det. Och då jobbar jag som snickare.
Blir ju inte samma sak som på glänt för man brukar ha foder på två sidor :thinking:
 
Man drevar aldrig innerdörrar i bostad! Har 39 år som byggare och enda gångerna jag gjort det är när det varit på sjukhus, polisens förhörsrum och liknande.
Mesta ljudet i bostad kommer genom dörrbladet och genom luftspringan nertill.
Däremot går det att begära det, men då är det som tillägg, inte standard.
 
  • Gilla
twoody
  • Laddar…
E
Då jobbar vi olika. Jag jobbar också som snickare och här drevar vi Innerdörrar. Det går en halv rulle per karm=småpengar och tar inte lägre tid än en minut max. Vad är nackdelen för er som inte gör det?

Edit: Nu pratar jag hus och inte kataloghus/hyreskomplex som har innerväggar i enkelgips som standard.
 
R Robert-san01 skrev:
Men jag tolkar det som att rören kommer upp 20cm fel ur plattan. Eller hur var det tänkt från början? Det var väl inte tänkt att skåp skulle stå fritt i rummet till vänster om trappan?

Vad är det för rum till vänster om trappan?
Det är en tillgänglig wc på andra sidan väggen. Nej, skåpet har alltid varit som avsikt att ha inne i väggen, för att komma åt från vägglucka under trappan.
 
nino nino skrev:
Brukar man dreva innerdörrar?
Jag gör det alltid iaf. Kan ju tilläggas att jag har isolerade innerväggar, OSB och gips på varje sida av regeln och pluskarmar, som har gummilister just för att reducera ljud. Dörrarna är också påkostade. Det är inte de ihåliga standarddörrarna man köper på Bauhaus för 500 kr.

I en hyreslägenhet utan isolerade väggar och med enkelgips så känns det väl mer eller mindre som skitsamma...
 
  • Gilla
Niclar72 och 3 till
  • Laddar…
E
leif_eriksson leif_eriksson skrev:
Jag gör det alltid iaf. Kan ju tilläggas att jag har isolerade innerväggar, OSB och gips på varje sida av regeln och pluskarmar, som har gummilister just för att reducera ljud. Dörrarna är också påkostade. Det är inte de ihåliga standarddörrarna man köper på Bauhaus för 500 kr.

I en hyreslägenhet utan isolerade väggar och med enkelgips så känns det väl mer eller mindre som skitsamma...
Ja det är så ingen idé att gena där man väl bygger sitt drömhus. Det är ju kaffepengar i sammanhanget..
 
  • Gilla
leif_eriksson
  • Laddar…
E epw skrev:
Edit: Nu pratar jag hus och inte kataloghus/hyreskomplex som har innerväggar i enkelgips som standard.
Kataloghus/hyreskomplex är också bostad. Testa så här nästa gång du sätter en vanlig enkel tunn billig innerdörr, en med drev o foder och en utan drev men med foder. Låt sen någon prata i rummen med stängd dörr med dig utanför.......

Däremot gjorde jag för ett par år sen byte av dörrar på undersökningsrum på lasarett. Där var det hårddrev som sen mjukfogades på bägge sidor och sen foder. Karmarna var spårade och fyllda med hårddrev, dörrbladen hade gummitätningar runt om och vägde över 100 kg styck. Resultatet var att man hörde inte vad de sa med stängd dörr, men man hörde att det pratades , men inte om vad.
Så ljud är svårare än vad folk tror, att stoppa.

T
 
leif_eriksson leif_eriksson skrev:
Det är en tillgänglig wc på andra sidan väggen. Nej, skåpet har alltid varit som avsikt att ha inne i väggen, för att komma åt från vägglucka under trappan.
Så då har röris dragit upp rören fel? Och därför har dom flyttat väggen?
Men det spelar ju ingen roll ändå för du borde blivit tillsagd och så hadde man kunnat göra tjockare vägg bara där!
Vilket även går nu med endel jobb.
Tänker då att vägen är slät i hallen och så gör man väggtandningen där en annan innervägg stöterimot?
 
E
D dibb skrev:
Kataloghus/hyreskomplex är också bostad. Testa så här nästa gång du sätter en vanlig enkel tunn billig innerdörr, en med drev o foder och en utan drev men med foder. Låt sen någon prata i rummen med stängd dörr med dig utanför.......

Däremot gjorde jag för ett par år sen byte av dörrar på undersökningsrum på lasarett. Där var det hårddrev som sen mjukfogades på bägge sidor och sen foder. Karmarna var spårade och fyllda med hårddrev, dörrbladen hade gummitätningar runt om och vägde över 100 kg styck. Resultatet var att man hörde inte vad de sa med stängd dörr, men man hörde att det pratades , men inte om vad.
Så ljud är svårare än vad folk tror, att stoppa.

T
Självklart är det också bostad. Det är dock högre fokus på kronor och ören än om det låter lite mellan rummen. Nu har ts informerat om att han värdesätter isolerade Innerdörrar och välisolerade väggar. Han kommer således rimligen dreva dörrarna. Därmed ser jag denna diskussionen som över. Lets agree to disagree.
 
Gick som snickarlärling med äldre man från den gamla skolan i min ungdom, han var född 1928 och det var en självklarhet att man drevar innedörrar för att stänga ute ljud, nu för tiden gör man inte saker som tar tid och kostar pengar om det inte syns, men dock så hörs det desto mer, men det förstår man ju inte om man inte vet skillnaden. jag skulle gjort det så klart, tror nog alla självbyggare gör det :)
 
leif_eriksson leif_eriksson skrev:
Det är en tillgänglig wc på andra sidan väggen. Nej, skåpet har alltid varit som avsikt att ha inne i väggen, för att komma åt från vägglucka under trappan.
leif_eriksson leif_eriksson skrev:
Det är en tillgänglig wc på andra sidan väggen. Nej, skåpet har alltid varit som avsikt att ha inne i väggen, för att komma åt från vägglucka under trappan.
Skall du inte ha luckan på toa-sidan?

Är rören fel ur plattan kan det bli svårt att få upp rören i skåpet om det skall vara 25cm "off".

Håller med om drev av innerdörrar! Köpte massiva dörrar, karmar med tätning och drevat. :)
 
Niclar72 Niclar72 skrev:
Gick som snickarlärling med äldre man från den gamla skolan i min ungdom, han var född 1928 och det var en självklarhet att man drevar innedörrar för att stänga ute ljud, nu för tiden gör man inte saker som tar tid och kostar pengar om det inte syns, men dock så hörs det desto mer, men det förstår man ju inte om man inte vet skillnaden. jag skulle gjort det så klart, tror nog alla självbyggare gör det :)
En kul, men skrämmande detalj, är vad min KA berättare för mig. Han sa att när de bygger hyresrätter så är innerväggarna allt som oftast helt ihåliga. Igen som helst isolering, bara för att spara pengar. Samma sak med bostadsrätter. Vill man ha isolerade väggar får man i regel ta det som tillval. Personligen tycker jag det låter sjukt.... Nu blev det lite off-topic, men det är en intressant diskussion.
 
  • Gilla
tobbbias
  • Laddar…
R Robert-san01 skrev:
Skall du inte ha luckan på toa-sidan?

Är rören fel ur plattan kan det bli svårt att få upp rören i skåpet om det skall vara 25cm "off".

Håller med om drev av innerdörrar! Köpte massiva dörrar, karmar med tätning och drevat. :)
Nej, luckan hamnar under trappan.

Skåpet är redan kopplat och klart, det gjordes innan väggarna sattes :). Så det blir ett väldigt ”djupt” skåp, men det spelar ju ingen roll för funktionen.

Gällande innerdörrar såg jag även att det finns karmar utan kvistar, så man slipper genomslag. Av någon anledning så har alltid mina badrumskarmar haft en benägenhet att få genomslag på alla kvistar, men det ska jag banne mig slippa denna gång.
 
leif_eriksson leif_eriksson skrev:
En kul, men skrämmande detalj, är vad min KA berättare för mig. Han sa att när de bygger hyresrätter så är innerväggarna allt som oftast helt ihåliga. Igen som helst isolering, bara för att spara pengar. Samma sak med bostadsrätter. Vill man ha isolerade väggar får man i regel ta det som tillval. Personligen tycker jag det låter sjukt.... Nu blev det lite off-topic, men det är en intressant diskussion.
Isolerade innerväggar är tillval his de flesta kataloghus också.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.