D
Tabell över krav för fall i våtutrymmen enligt GVK, inklusive fallintervall och lutningsprocent.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
BirgitS
D Derbyboy skrev:
Hur mycket spackel blir det vid badrummet högsta punkt?
För att kunna räkna ut det så behöver man veta avståndet från golvbrunnen till kanten på duschutrymmet och därifrån till högsta punkten (rak linje).
 
D
God förmiddag

Borde det inte vara därifrån till den punkt som i badrummet ligger längst ifrån. Jag ver ju inte Gösta punkten ännu.

Om dischplatsen är i en hörna hur långt ifrån hörnet ska cc golvbrunnen ligga?
 
BirgitS
Ja, högsta punkten bör bli längst bort från golvbrunnen, eller i alla fall nära den. Det finns också någon regel om att det vid tröskeln bör vara minst 2 cm över golvbrunnen.

Om jag minns rätt ska det vara minst 20 cm mellan golvbrunnen och väggarna enligt reglerna från BKR (plattor) och GVK (matta), kolla upp. Om det inte är en sån golvbrunn som ska vara direkt mot en vägg förstås. Ofta är golvbrunnen placerad centrerad i duschen.
 
D Derbyboy skrev:
Det var alltså såhär jag tänkte, om det nu fungerar?

[bild]
den extra bärlinan ska väl vara stående...
 
D
Absolut en stående och en liggande.

Den liggande ligger dikt an mot de parallella golvreglarna. Jag vill ha större tryckyta mot golvbjälkarna eftersom de varit utsatt för fult under en längre tid.

Kör jag bara en stående blir tryckytan bara 45x45.
 
D
Nu är det dags för väggarna. Väggreglarna sitter cc60.

Måste jag reglar om till cc45 för att uppfylla säker vatten?
 
D Derbyboy skrev:
Nu är det dags för väggarna. Väggreglarna sitter cc60.

Måste jag reglar om till cc45 för att uppfylla säker vatten?
Kompletta med en regel i mellan så det blir cc300, 15 plyfa och våtrumsgips med plåtvinklar i hörnen. Då har du våtrumsväggar som tål ett mindre krig.

Det är över min kraven för våtrum men det blir inte så många hundra extra i material.
 
D
Tack,

Ja det är ett litet badrum så jag kan väl lika väl slå upp lite nya reglar. Jobbigt bara att det är gamla tum-reglar.
 
Ta närmaste mm dimension under och shimsa bakom med plastdistanser så sidan som skall vara mot skivan livar med de som redan sitter där.
 
D
Såklart såklart! Så enkelt, tackar för det :)

Jag ska flytta golvbrunn, duschbrunn, avlopp till toalett. De gamla hålen, vad gör jag med dem?

Jag ska flytspackla på golvspånet. Räcker det att typ lägga en 3 mm plåt över de gamla hålen innan kag spacklar?
 
D Derbyboy skrev:
Såklart såklart! Så enkelt, tackar för det :)

Jag ska flytta golvbrunn, duschbrunn, avlopp till toalett. De gamla hålen, vad gör jag med dem?

Jag ska flytspackla på golvspånet. Räcker det att typ lägga en 3 mm plåt över de gamla hålen innan kag spacklar?
Det borde absolut räcka. Lägg lite fog runt hålet, på med plåten och skruva fast den.
 
D
Perfekt!

Finns det färdiga genomföringar för pexrör och avlopp till trossbotten?
 
D Derbyboy skrev:
Perfekt!

Finns det färdiga genomföringar för pexrör och avlopp till trossbotten?
Kolla med det fabrikat på rör du skall använda. Genomföringar och fästen för RiR är ofta fabrikatsspecifika.

Tänk på att det i princip bara är avlopp som får drag genom golvet. Inte ens avloppet för handfatet brukar man vilja dra igenom golvet utan man tar det in i väggen. Säkervatten vill ha minst 50mm upp till genomföringar om jag minns rätt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.