Åsa Lund Åsa Lund skrev:
Mycket smaklig förstoring av huset!
Har du bilder på hur det blev i verkligheten?
Några snabba från telefonen kan jag bjuda på
 
  • Tvåvåningshus med gul fasad, rött tak, vita fönster och balkong, parkerad bil framför huset.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Tvåvåningshus med träfasad och rött sadeltak vid solnedgång, lekstuga och gungställning i trädgården.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ljusgult trähus med rött tak och vita fönsterkarmar fotograferat i solljus.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Tvåvåningshus med beige panel och inglasad veranda samt vita fönster och räcken.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Två gavelhus med kritvita fasader och röda tak, en med inglasad veranda, i kvällssol.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Tvåvåningshus med gult träfasad, rött tak, inglasad veranda och en bil parkerad framför.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ett klassiskt tvåvåningshus med vit fasad och rött tak, taget på kvällen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
jmkv och 1 till
  • Laddar…
Åsa Lund
Riktigt smakligt och behaglig färgsättning!
 
  • Gilla
LinusGustavsson
  • Laddar…
Ska vi gissa på Alcros Djurgårdsgrön samt Säv 102 för det gula? Copy cats...
 
Åsa Lund
Om nu du har angivit dessa kulörer nånstans får du ta det som en fin komplimang att de härmar ;)
 
  • Gilla
LinusGustavsson
  • Laddar…
MathiasS MathiasS skrev:
Ska vi gissa på Alcros Djurgårdsgrön samt Säv 102 för det gula? Copy cats...
(-: nej tyvärr Beckers vete och park kommer tyvärr inte ihåg siffrorna, snodde den rakt ur deras inspirationskatalog efter att ha provmålat trettioelva andra kulörer.

Köpte allt på impuls utb att rådfråga, som tur är är vi båda nöjda och inga grannar har klagat.
 
  • Gilla
MathiasS
  • Laddar…
Vi har ett hus som nästan är en exakt kopia av ert. Jag funderar på att göra ett större ingrepp och utbyggnad, se senaste skiss på bottenvåningen dock på er ritning i detta fall. Lite kladdig då ritade lite snabbt i telefon. Tänker att man lägger till en vinkel på huset som blir i full höjd. Burspråket i matsal är bara på bottenplan. Skissen på min övervåning stämmer inte helt med din planlösning. Får kolla på den. Som synes blir det en del limträbalkar i bottenvåning då bland annat en god bit av hjärtväggen försvinner. Kanske inte billigaste lösningen men den jag än så länge kommit fram till hade varit mest praktiskt och estetiskt tilltalande både utvändigt och inne för min del. Vet inte om uterum är rätt ordval men tänker mig ett trevligt rum med stora spröjsade fönster.
Skiss på bottenvåning med nytt uterum, matsal med burspråk och den omarbetade planlösningen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
.
 
B
Nu har vi tänkt och skissat lite mer på tillbyggnaden. Vi börjar luta åt att förlänga huset cirka 3,5 meter och sedan göra en tillbyggnad i vinkel lika bred som orginalhuset på 6,5meter som går ut ca 3,5 meter. Vi tänker även att det vore fint med en glasveranda som entre med en hall innanför. Sedan tänker vi att man kan göra en veranda i söder utanför köket med dörrar ut från köket. Jag bifogar bild på planlösningarna. Nuvarande till vänster och med tillbyggnaderna till höger.

Vi känner att vi vet ungefär vad utrymmena ska användas till med tanke på hur sol och utsikt osv ligger. Det vi inte känner att vi har koll på är dels var man ska placera en tillgänglig toalett, samt dels hur köket ska utformas? Vi vill gärna öppna upp mer mellan kök och matsal (kanske sätta in ett par glasade skjutdörrar mellan). Entrén hamnar på gaveln och jag kan inte se att man kan hitta en lösning där man kommer in till trappan i den inre hallen utan att behöva gå genom köket. Skulle det uppfattas konstigt att alltid behöva passera köket när man kommer in i huset?

Vi skulle behöva lite hjälp på traven för att komma vidare och lyfta blicken lite tror jag. Alla förslag uppskattas! :)
 
  • Skiss av en husplanlösning med tillbyggnad och glasveranda i enkla, gråtonade volymer på grön bakgrund.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Planritning med befintligt hus till vänster och utbyggt hus till höger inklusive veranda och WC.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Åsa Lund
Var har du tillgänglig entré?
 
B
Åsa Lund Åsa Lund skrev:
Var har du tillgänglig entré?
Den kommer vara via verandan.
 
B Baskavoda skrev:
Nu har vi tänkt och skissat lite mer på tillbyggnaden. Vi börjar luta åt att förlänga huset cirka 3,5 meter och sedan göra en tillbyggnad i vinkel lika bred som orginalhuset på 6,5meter som går ut ca 3,5 meter. Vi tänker även att det vore fint med en glasveranda som entre med en hall innanför. Sedan tänker vi att man kan göra en veranda i söder utanför köket med dörrar ut från köket. Jag bifogar bild på planlösningarna. Nuvarande till vänster och med tillbyggnaderna till höger.

Vi känner att vi vet ungefär vad utrymmena ska användas till med tanke på hur sol och utsikt osv ligger. Det vi inte känner att vi har koll på är dels var man ska placera en tillgänglig toalett, samt dels hur köket ska utformas? Vi vill gärna öppna upp mer mellan kök och matsal (kanske sätta in ett par glasade skjutdörrar mellan). Entrén hamnar på gaveln och jag kan inte se att man kan hitta en lösning där man kommer in till trappan i den inre hallen utan att behöva gå genom köket. Skulle det uppfattas konstigt att alltid behöva passera köket när man kommer in i huset?

Vi skulle behöva lite hjälp på traven för att komma vidare och lyfta blicken lite tror jag. Alla förslag uppskattas! :)
Jag tror tyvärr att du har rätt. Att gå genom köket till resten av huset kan bli knöligt.
Kan ingången i stället vara i utbyggnaden?
Vi byggde också ut i vinkel och la förlängd hall mot den gamla hallen, badrum och ett arbetsrum/gästrum på bottenvåningen i utbyggnaden.
Tror också att wc intill köket är nåt man kan vara ångra sen.
Annars. Snygg placering på utbyggnaden!!
K
 
  • Gilla
Baskavoda
  • Laddar…
B
K Kickan123 skrev:
Jag tror tyvärr att du har rätt. Att gå genom köket till resten av huset kan bli knöligt.
Kan ingången i stället vara i utbyggnaden?
Vi byggde också ut i vinkel och la förlängd hall mot den gamla hallen, badrum och ett arbetsrum/gästrum på bottenvåningen i utbyggnaden.
Tror också att wc intill köket är nåt man kan vara ångra sen.
Annars. Snygg placering på utbyggnaden!!
K
Nej du har rätt. Vi vill helst ha en veranda med en riktig hall innanför.
Jag har gjort en ny plan där vi lägger verandan i mitten av huset och gör det gamla köket till inre hall där vi försöker få in en WC. Tycker just att WCn är svårplacerad och tar för mycket plats. Förhoppningsvis kan vi göra en tillgänglighetsanpassad källare under så att vi klarar oss med en mindre WC utan dusch på entréplan.

Hur tycker ni den här planlösningen blir?
 
  • Planritning av en bostad med en glasad veranda, hall, WC, kök, matplats och vardagsrum. Måttangivelser inkluderade.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Dortmunder DAB och 3 till
  • Laddar…
B Baskavoda skrev:
Nej du har rätt. Vi vill helst ha en veranda med en riktig hall innanför.
Jag har gjort en ny plan där vi lägger verandan i mitten av huset och gör det gamla köket till inre hall där vi försöker få in en WC. Tycker just att WCn är svårplacerad och tar för mycket plats. Förhoppningsvis kan vi göra en tillgänglighetsanpassad källare under så att vi klarar oss med en mindre WC utan dusch på entréplan.

Hur tycker ni den här planlösningen blir?
Mycket bättre! Väldigt fint att man kommer till och från matsalen på flera olika sätt och att man kan gå runt i huset. Det ger mycket för upplevelsen av huset.
 
  • Gilla
Baskavoda
  • Laddar…
B Baskavoda skrev:
Nej du har rätt. Vi vill helst ha en veranda med en riktig hall innanför.
Jag har gjort en ny plan där vi lägger verandan i mitten av huset och gör det gamla köket till inre hall där vi försöker få in en WC. Tycker just att WCn är svårplacerad och tar för mycket plats. Förhoppningsvis kan vi göra en tillgänglighetsanpassad källare under så att vi klarar oss med en mindre WC utan dusch på entréplan.

Hur tycker ni den här planlösningen blir?
Jättebra!
Det påminner om hur man byggde husen förr med möjlighet att gå runt. Dessutom har den här lösningen möjligheter att göra många fönster och få in mycket ljus.
K
 
  • Gilla
Baskavoda
  • Laddar…
Åsa Lund
Känns rätt med placering av entré, wc, hall och inom synhåll från trappen
 
  • Gilla
Baskavoda
  • Laddar…
B Baskavoda skrev:
Nej du har rätt. Vi vill helst ha en veranda med en riktig hall innanför.
Jag har gjort en ny plan där vi lägger verandan i mitten av huset och gör det gamla köket till inre hall där vi försöker få in en WC. Tycker just att WCn är svårplacerad och tar för mycket plats. Förhoppningsvis kan vi göra en tillgänglighetsanpassad källare under så att vi klarar oss med en mindre WC utan dusch på entréplan.

Hur tycker ni den här planlösningen blir?
Känns väldigt trevligt med möjlighet att gå runt huset. Som nån annan nämnde, det påminner om gamla hus. Jag bor i ett hus med sådan rundgångsmöjlighet som idag är igenbommad, och är rätt sugen på att öppna upp den igen i framtiden.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.