Har fått lite hjärnsläpp.. :rolleyes:

Hur tolkar man följande:
1. Personer < 60 år
2. Personer > 60 år

Är 1. personer yngre än 60 år och 2 personer äldre än 60 år..

//tillfälligt förvirrad..:rofl:
 
spetsen = "mindre än"
 
Ja
 
Spetsen pekar på den "mängd" som är mindre.
Så i ditt första fall så är "mängden" de personer som är mindre än 60 år.
Även 60 år är en mängd men denna mängd innehåller bara ett enda värde (åldern 60).
 
När jag gick i småskolan lärde jag mig att < och > var krokodiler som alltid gapar efter mycket...

Sen måste man komma ihåg att:
1. Personer < 60 år
2. Personer > 60 år
inte innefattar dom som är just 60 år.
 
  • Gilla
50procent och 8 till
  • Laddar…
Om man ska vara petnoga, så är tiden, när man är 60 år, mycket kortvarig. Allt beror på noggrannheten. Är t.ex. någon som är 60 år+4 sekunder 60 ÅR eller är den personen > 60 år?
 
  • Gilla
Fotografen och 1 till
  • Laddar…
harry73
useless useless skrev:
När jag gick i småskolan lärde jag mig att < och > var krokodiler som alltid gapar efter mycket...
Använder samma trick, sedan får man komma ihåg att alla som är 60 år faktiskt är äldre än 60 (även om det bara skulle handla om sekunder), men visst finns det lite tolkningsutrymme :D
 
Nu kommer vi till högstadiematten:
  1. Gummor ≤ 60 års ålder
  2. Gummor > 60 års ålder
eller
  1. Gubbar < 60 års ålder
  2. Gubbar ≥ 60 års ålder
Så blir allt ≥ klart som korvspad :)

PS
≤ uttalas och betyder alltså mindre än eller lika med, och
≥ uttalas och betyder större än eller lika med.
 
Redigerat:
Ungefär som när meteorologen säger att det ska bli 'mellan 5 och 10 grader'. Då ska det alltså bli 6-9 grader...
 
useless useless skrev:
Ungefär som när meteorologen säger att det ska bli 'mellan 5 och 10 grader'. Då ska det alltså bli 6-9 grader...
Jag tolkar det som mer än 4,5 grader och mindra än 10,5 grader. De borde även ange en konfidensgrad om det ska vara någon ordning :)
 
harry73
När en metereolog säger så, blir det såklart mellan minus 5 och 0 grader med snökanon
 
Sen har vi de som skriver "mellan 5-10 grader", vilket alltså ska utläsas "mellan 5 till 10 grader" och alltså inte alls låter vettigt.

Sen är ju 5,1 grader "mellan 5 och 10 grader", precis som 9,9 grader, så 6-9 är väl lite feltolkat.
 
N Nerre skrev:
Sen är ju 5,1 grader "mellan 5 och 10 grader", precis som 9,9 grader, så 6-9 är väl lite feltolkat.
Jag kan sträcka mig till att 5,6 ligger "mellan 5 och 10". Men för att 5,1 ska ligga där behöver man säga "mellan 5,0 och 10"
 
harry73
Nej, det behöver man inte. Du tänker för svart vitt :)
Det är en stor skillnad mellan en metereolog som säger fem grader och en skriftlig matematisk uppställning där man tar hand om antalet signifikanta siffror.
När en metereolog säger att det blir 5 grader, är hen nöjd om det blir ca 5 grader, dvs 4 är bra, men även 6. Osäkerheten kan vara ännu större.
Så säger metereologen att det blir mellan 5 och 10 grader i Södra Sverige, då finns det säkert köldhål där det blir kallare och soliga platser där det blir varmare.
Sedan varierar tempen över dagen, så att börja räkna i decimaler visar bara att man inte förstår ämnet
 
Ja det är ju lite underförstått att det är "mellan cirka 5 och cirka 10".

Kan man ju tänka konfidensintervall. Det är 95% sannolikhet att temperaturen kommer vara mellan 5 och 10 grader. Men det är 2,5% sannolikhet att det är under 5 och 2,5% sannolikhet att den är över 10.
 
  • Gilla
harry73
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.