G gronfelt skrev:
Jag såg att min lokala butik har tagit fram den cylinderformade värmefläkten som de sålt några gånger tidigare och sänkt den från 499 kr till 399 kr, är det någon som har erfarenhet av den? Effekt 2 kW tror jag, inte jättemycket, men jag skulle vilja ha ett komplement till luftvärmepumpen i mitt garage för att slippa jobba i 10 grader nu under vintern och 399 är ju ett rätt lindrigt pris.
Prova den här istället:
https://www.jula.se/catalog/bygg-oc...on/uppvarmning/varmeflaktar/byggflakt-411123/
Bätrre pris, robust och funkar bra i garage.
 
Japp, den är bra. Har den också fast köpt annanstans under annat namn men till samma pris — verkar finnas lite överallt.

Men som sagt, funkar bra. Just nu värmer en sådan upp min verkstad i väntan på att ett element för vattenburen värme ska sättas upp igen. 18 grader på lägsta fläktläget och låg värme är inga problem.

Rekommenderas.
//Ronnie
 
199 kr är ju klart intressantare än 399, tack för tipset. Det är ju en robust och klassisk modell också.
 
Enligt vad jag kunde se i min butik så va fläkten på Lidl på 3000 W med två lägen 1500/3000 W men det kanske är en annan variant
 
Om den är på 3000W så lär den behöva/kräva 16A säkring och det är inte vanligt att man har sina vägguttag säkrade på 16A. Utan det brukar vara 10A som vanligtvis gäller på vanliga Schuko-uttag (om jag nu stavade rätt....).
 
R roli skrev:
Om den är på 3000W så lär den behöva/kräva 16A säkring och det är inte vanligt att man har sina vägguttag säkrade på 16A. Utan det brukar vara 10A som vanligtvis gäller på vanliga Schuko-uttag (om jag nu stavade rätt....).
Hur räknar man på sånt där? Den där JULA-fläkten, kan den funka att köra på 6A om man kör på lägsta effekt?
 
Japp och du kan faktiskt köra den på läge 2 (=1300 W) också, om du inte har något annat inkopplat.
 
  • Gilla
Kim Gyllenhorn
  • Laddar…
Här kommer lite beräkningar på strömbehoven.

3000W/230V = ca 13A

Jula fläkten
650W/230 = 2.83A
1300W/230 = 5,65A
2000W/230 = 8,7A
 
  • Gilla
Kim Gyllenhorn
  • Laddar…
F fangalid skrev:
Enligt vad jag kunde se i min butik så va fläkten på Lidl på 3000 W med två lägen 1500/3000 W men det kanske är en annan variant
Det kan ha varit jag som läste slarvigt också, det kanske stod 3000.
 
Det kan fungera med 2000 W på en 6 A säkring, men det är på gränsen så inget jag skulle rekommendera för att hålla vattenpumpen frostfri under semestern (-:
Men vill man lite snabbt värma ett utrymme medan man själv är där så ska det inte vara några problem, men då är det inga andra laster på säkringen som gäller!
Kolla gärna en extra gång att det finns extra säkringar med.
 
  • Gilla
lob
  • Laddar…
K kristofo skrev:
Det kan fungera med 2000 W på en 6 A säkring, men det är på gränsen så inget jag skulle rekommendera för att hålla vattenpumpen frostfri under semestern (-:
Men vill man lite snabbt värma ett utrymme medan man själv är där så ska det inte vara några problem, men då är det inga andra laster på säkringen som gäller!
Kolla gärna en extra gång att det finns extra säkringar med.
Tack för tipsen. Och jo då, det finns extra säkringar en masse, min gamla cirkelsåg gillade att chocka proppskåpet så att allt blev svart, jag är bra på att byta säkringar i kolmörker nu.
 
  • Gilla
CCPusher och 1 till
  • Laddar…
Jag såg idag att mitt Lidl har ett ex av bordscirkelsågen, är det någon som har erfarenhet av den? Jag vet inte riktigt vad man ska titta efter eller vad man ska vänta sig för de pengarna, men jag tänker att det är ett verktyg som alltid är bra att ha, så att det kanske är värt att slå till?
 
G gronfelt skrev:
Jag såg idag att mitt Lidl har ett ex av bordscirkelsågen, är det någon som har erfarenhet av den? Jag vet inte riktigt vad man ska titta efter eller vad man ska vänta sig för de pengarna, men jag tänker att det är ett verktyg som alltid är bra att ha, så att det kanske är värt att slå till?

En bordscirkelsåg med dåligt anhåll är alltid aldrig bra att ha... Eftersom du inte kan känna på anhållet tycker jag att du ska utgå från att det är alltid aldrig bra.
 
  • Gilla
Pysslarn
  • Laddar…
Martin_B
H Huzzbutt skrev:
alltid aldrig
:rofl::crysmile:
 
  • Gilla
50procent
  • Laddar…
Snart verktygsvecka igen. Den här gången (på torsdag) med bland annat pelarborr och kap- och gersåg. Någon som har erfarenhet av dem sen tidigare?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.