Vi kommer också så, förhoppningsvis hinner vi göra det innan det blir försent.
Bergs Mark fick vi en offert av, den var skyhög, det var inte ens ett allternativ att anlita dem, om de sedan inte lägger på bra jord så är det ännu värre. :-?
Välkommen till Ekängen Utmaningen :)
 
Då ska jag spana in hur er matta ser ut framåt vårkanten. Då kanske det är ni som står och plockar ogräs ;D

Jag testkörde förresten en lånad projektor i helgen. Blev lite lågbudget med en ljusgul vardagsrumsvägg som duk men det blev ändå förvånansvärt bra bild (fast jag är nog inte den kinkigaste vad gäller ljud & bild). Måste nog omprioritera posterna i möbelkontot. ::)

 
Jag har en 60kilos Barco CRT projektor som står på golvet i biorummet, du kan få låna hem & provköra den. ;) (Jag har aldrig startat den så jag vet inte ens om den fungerar) :surprised:
Förmodligen blir det att använda min Sanyo LCD projektor, den väger typ 6kg :)
 
janbo skrev:
... Jag är väldigt osäker på rullgräs, men det hade väl blivit det tiodubbla kanske? Resultatet kan du ju se på vår tomt och jämföra med de som lagt rullar (finns 3 tomter på Grönhögsvägen).
Huh, så pass?  :surprised:
Fast det är klart att firman ska ju så och driva upp gräset och sedan skära till lagom bitar och lasta det på pall och sedan transportera det till kunden, som förmodligen inte ligger i närheten.

Det lär bli så själv...
Hur tjockt lager matjord behöver man lägga på för att det ska bli bra?

janbo skrev:
En sak att poängtera är att Bergs Mark som vi anlitade lade ut riktig skräpjord på tomten...
Tråkigt att höra, får väl kolla Lundgrens vad de ska ha. De verkar ju vara bra att ha och göra med. Sedan hänger det väl på var de köper jorden ifrån också, en kompis köpte från jordterminalen och fick riktig skitjord (och då menar jag inte att den var välgödslad)

janbo skrev:
I slutändan var det dock en kostnadsfråga att så själv. Så här i efterhand var det ett riktigt beslut efterom det visat sig att man behöver lägga en ganska ansenlig summa på sol/insynsskydd också.... Vem hade med sånt i första kalkylen?
Va, ska man ha sånt också  ;)

Grunden är äntligen gjuten, nu ska den bara hinna brinna klart till på fredag för då kommer HUSET  :) :) :) :) :)
 
Östgötafrakt har fast pris på jord ut till Ekängen, 180:- per kubik om jag inte missminner mig, + moms.
 
B. Klingspetz skrev:
Jag är lite nyfiken på prisskillnaden mellan att så och att rulla ut. Det verkar ju vara en smart ide att rulla ut runt huset och så resten...

På fredag kommer huset, hoppas att grunden är klar då  :-/
Vi sådde kanske 3/4 av tomten, fröna kostade ca 600 kr. Det var en hel del jobb att få det platt och bra, dessutom har vi inte kunnat använda denna del av tomten. Vi skulle egentligen ha sått hela men grovplanering var inte klar och så räckte inte den matjord som vi hade. Prisskillnaden är nog mellan 8-10 ggr, men vi tycker det var värt det. Det är en fröjd att se gräset från vägen... :)

Vi är i varje fall ganska glada över att vi inte hann så i början på sommaren... det hade förmodligen inte blivit så mycket gräs kvar efter all torka!
 

B. Klingspetz skrev:
Grunden är äntligen gjuten, nu ska den bara hinna brinna klart till på fredag för då kommer HUSET  :) :) :) :) :)
Vad spännande!! Jag följer ert bygge med spänning och en gnutta avundsjuka eftersom
vi står i den tröstlösa kommunala tomtkön i Linköping.

Mvh Zelda
 
B. Klingspetz skrev:
Va, ska man ha sånt också  ;)
Jag tänkte att grannarna ska slippa se mig raggla runt i kallingarna på morgonkvisten nu när det blivit mörkt. ;D

Vi köpte lamellgardiner till en fönsterrad. Riktigt praktiskt måste jag säga.

Perforerade persienner är också en hit. Solskydd med utsikt.
 
Hos Moogio i Tannefors får man förresten rabatt på solskydd som Trivselhuskund. Det visste inte jag förrän jag såg en offert med en oidentifierad rabattsats.
 
Zelda skrev:
Vad spännande!! Jag följer ert bygge med spänning och en gnutta avundsjuka eftersom
vi står i den tröstlösa kommunala tomtkön i Linköping.

Mvh Zelda
Jo tack, där har vi också varit. Tänk om man hade tänkt på att ställa sig i den när man började plugga istället för 3 år efter att man pluggat klart och börjat arbeta, då hade man sparat ett par hundratusen på tomten  :(

Ge inte upp, förr eller senare kommer er chans också, det måste man tro på annars blir man tokig.
 
janbo skrev:
Jag tänkte att grannarna ska slippa se mig raggla runt i kallingarna på morgonkvisten nu när det blivit mörkt.  ;D

Vi köpte lamellgardiner till en fönsterrad. Riktigt praktiskt måste jag säga.

Perforerade persienner är också en hit. Solskydd med utsikt.
Så talar en sann människovän   ;)

Vad är lamellgardiner? (gardiner är inte riktigt min avdelning)
 
Såndär vertikal persienn typ...
 
  • lamellgardin.jpg
Vi som inte byggt med Trivselhus skickar beställningen till Janbo så köper han åt oss ;D
Själv koncentrerar jag mig på lite viktigare saker, så som nya högtalare till vardagsrummet :D
 
Hehe, gardinbulvan :cool:

 
janbo skrev:
Såndär vertikal persienn typ...
Har undrat lite om dessa stora fönster som numera finns på många hus... och sedan dessa stora täcken, eller skynken eller andra typer av gardiner som täcker för fönstren. Vi har en del fönster som går ända ner till golvet och då kan man ju inte utnyttja golvytan till något annat än en kruka med blomma (som en sorts gardin då).

Enfaldiga jag kan tycka att antingen har man stora fönster (med full insyn/utsyn) eller en vägg (utan insyn/utsyn).

Fast med en "bulvangardin" har man å andra sidan valet...

Annars vore ju ett komplett fönstertak något.. tänk att sitta framför brasan o titta upp mot stjärnorna... :) Jobbigt med skottningen bara...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.