"På fiberfronten intet nytt."
Vi har beställt indragning till huset, ip-telefoni samt bredband. Allt från Felia. Inga papper som dykt upp för underskrift än dock.
Frenger, fick ni hem något sånt?
 
janbo skrev:
Nu återstår att se om det växer upp nåt gräs. Tur att vi inte har fått någon vattenmätare installerad än ;D.
Det blev bara ogräs ;) vi åkte förbi idag och såg er stå o påta i trädgården. Vinkade lite till er. Körde en grön ford. :)
 
A. Nygren skrev:
"På fiberfronten intet nytt."
Vi har beställt indragning till huset, ip-telefoni samt bredband. Allt från Felia. Inga papper som dykt upp för underskrift än dock.
Frenger, fick ni hem något sånt?
Näpp. Inga papper. Ingen räkning ännu heller. Men vi fick en telefonadapter på posten och någon aktiveringskod för telefonen. Bredbandet funkade rakt av vill jag minnas. Bara att starta om allting så gick det igång sedan. Men vi har inte hört något ännu om vad det kostar.

//Pål
 
Det ska kosta gratis :D
 
A. Nygren skrev:
Det blev bara ogräs ;) vi åkte förbi idag och såg er stå o påta i trädgården. Vinkade lite till er. Körde en grön ford.  :)
Ledsen om jag missade er, men jag stod väl och slet i nåt grönt stort otyg. Nu har min käre far lånat ut en gräsklippare så då blir kampen lite jämnare [smiley=evil.gif]

Kul att väggarna börjar komma upp hos er. Det händer mer saker på kortare tid när huset gått in i det stadiet. Man kan nästan åka dit varje dag och se nåt nytt på plats.

Angående Telia så har jag bara hört vecka 33 än så länge. Meddelst lite detektivarbete har jag dock lyckats få fram namn på följande:

* Personen på Telia som beställt fibernät i Ekängen från Eltel Networks
* Personen på Eltel Networks som projekterat nätet i Ekängen

De är på semester denna vecka men på måndag ringer jag och försöker ta reda på detaljer kring installation i enskilda villor.
 
janbo skrev:
Angående Telia så har jag bara hört vecka 33 än så länge. Meddelst lite detektivarbete har jag dock lyckats få fram namn på följande:

* Personen på Telia som beställt fibernät i Ekängen från Eltel Networks
* Personen på Eltel Networks som projekterat nätet i Ekängen

De är på semester denna vecka men på måndag ringer jag och försöker ta reda på detaljer kring installation i enskilda villor.
Hmm, jag har också fått lite mer klarhet (fast vad som är sant är svårt att säga med tanke på att det fjärde utlovade installationsdatumet passerades idag...)

Enligt en arbetsledare på Telias leveranssupport för bredband gäller följande:
 * Peab sköter installationen på Grönhögsvägen
 * En konverter i telestationen är trasig (därav dröjesmålet)
 * Vecka 33 sker installation av fiber på Grönhögsvägen

Två oberoende källor som säger vecka 33 måste ju nästa innebära att en sanning gränsande till sannolikhet uppnås (eller hur var det nu?  >:()

Vi får väl se...
 
Tja, vi har en spännande vecka att se fram emot m.a.o. Två veckor utan bredband hemma är mer än jag klarar iallafall. :'(

En sak jag funderar på är om man måste köra alla tjänster från Telia. Telefoni borde väl egentligen gå att välja valfri leverantör bara man har en bredbandskoppling.
 
Du måste skriva upp dig på 12 månader när du får Telia, sen vet jag inte hurvida de är tvingade att släppa in andra operatörer på sin fiber, vanliga koppartelefonin måste de, men på fibern, det vet i fasen? Utsikt däremot släpper in flera.
 
A. Nygren skrev:
Du måste skriva upp dig på 12 månader när du får Telia, sen vet jag inte hurvida de är tvingade att släppa in andra operatörer på sin fiber, vanliga koppartelefonin måste de, men på fibern, det vet i fasen? Utsikt däremot släpper in flera.
Det är därför jag är lite sugen på Utsikt:

*Bredband 2 Mbit/s för 205 kr/månad  (nocom, lustigt namn på en bredbandsleverantör)
*Telefon 65 kr/månad (ePhone)
*TV 17 kanaler för 149 kr/månad (Visit)

Ska man köra TV via Boxer blir det väl en 300 spänn i månaden för två apparater om man ska ha baspaketet.

Har någon kollat vad det kostar att bara dra in koppartrådar?

Vet ni om det är några som har nappat på Utsikts erbjudande?
 
Vi bortsa på tomatvägen kan inte nappa på Utsikts erbjudande, de har liksom inte kommit så långt då de bygger ut i samband med att cykelbanan byggs :(

Klingpetz, jag satt o läste på er hemsida nyss.
"Det visade sig att tomten var 1079 m2 stor och det får väl anses vara tillräckligt nära de 1100 m2 som säljaren sa från början."
Det där skulle jag kräva avdrag för, räkna ut vad kvadratmeterpriset på tomten är och säg till, 21kvm blir nog ett par kronor.
 
A. Nygren skrev:
Klingpetz, jag satt o läste på er hemsida nyss.
"Det visade sig att tomten var 1079 m2 stor och det får väl anses vara tillräckligt nära de 1100 m2 som säljaren sa från början."
Det där skulle jag kräva avdrag för, räkna ut vad kvadratmeterpriset på tomten är och säg till, 21kvm blir nog ett par kronor.
Jo det har du nog rätt i, kruxet är att det var ganska vagt typ "det är i runda slängar 1100 m[sup]2[/sup]". Naturligtvis finns det inga papper på det och dessutom verkar de köra med någon form av enhetspris. Och ska man bråka om det ska man kanske göra det innan man skickar in slutbeställningen  :-[.

Nu är jag trött, har precis kommit hem från Stockholm. Har varit uppe och tittat när Annika slog delar av världseliten i sin egen tävling, det var kul  :)
 
Fler ledtrådar i fiberhärvan:

* Peab ansvarar för Grönhögsvägen men en ännu okänd underentreprenör gör installationen i villorna. Tobias Vingmo (0733-37 54 81) heter ansvarig person på Peab.
* Eltel Networks ansvarar för Tomatvägen. Anders Andersson (0706-043681) har koll på det området.
* Materialbristen på Grönhögsvägen ska ha löst sig genom en leverans i slutet på förra veckan. Tobias har dock semester denna vecka, men enligt annan källa på Peab "borde" installationen göras denna vecka eftersom materialet är på plats.

Återstår att på något sätt få reda på exakt datum och klockslag. Det finns ju faktiskt folk som jobbar dagtid. :p
 
janbo skrev:
Fler ledtrådar i fiberhärvan:

* Eltel Networks ansvarar för Tomatvägen. Anders Andersson (0706-043681) har koll på det området.
Uhm, är det Eltel Networks för Telia-installation alltså?
 
Ja, som jag har förstått det. Jag ringde A. Andersson eftersom jag trodde de gjorde installationen på Grönhögsvägen också, men då började han prata om Tomatvägen.
 
Haha *evil grin* Let the terror begin!
Telefonterror ftw! ;D
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.