B
För två år sedan köpte vi huset vi bor i nu. Det byggdes 1936 och hade aldrig tidigare sålt. Det var ett dödsbo där skicket var eftersatt och vi har fått renovera samtliga ytskicken, bytt tak, satt in bergvärme, byggt ett badrum på ovanvåningen då det tidigare mm.

Det är ett trähus med panel, och mansardtak med tegelpannor.

Huset är i dagsläget ca 100m2 boa och vi vill bygga ut det för att få plats med hela familjen. I dagsläget har vi en son på ett år men vi hoppas bli fler och känner båda två att vi bör bygga ut innan det blir fler barn för att ha det gjort.

Huset ligger i Stockholm utanför detaljplan och vi har därför ganska fria tyglar om hur utbyggnaden får göras. Det gör ju att vi kanske får fler möjligheter, vilket även kan leda till fler svåra beslut.

Vi planerar att prata med en arkitekt för att ta hjälp med utformningen, men jag vill även passa på att höra med er på forumet om lite synpunkter. Jag är själv byggingenjör och planerar att göra en del jobb själv, men vi kommer ta in hjälp för att resa stomme och få det väderskyddat.

Det vi vill åstadkomma på entreplan är nytt kök med köksö, få in en WC/D samt en matsal och flytta entrén till andra sidan (söder) och bygga en ny entré där..
På ovanvåningen vill vi få in två sovrum till.

Huset ligger högt på en bergig tomt, och vi har väldigt fin utsikt mot norr och i princip sol hela dagen.

Jag har skissat i Sketchup på lite olika varianter, men just nu är vi inne på en lösning där vi förlänger huset åt väster och bygger i vinkel mot norr.

Det är förmodligen inte det mest rationella, att både förlänga och bygga i vinkel, men för oss är det väldigt viktigt att huset får bra proportioner och vi hoppas kunna bygga ut i samma stil som befintligt hus och fortsätta med panel och spröjsade fönster.

Har ni med mängder av olika erfarenhet några spontana reaktioner?

/C
 
Planlösningar är inte min grej, men jag har sett hus av den här typen helt enkelt förlängas på bredden med den yta man behöver. Sedan passar man på att lägga om taket och bygga takkupor symmetriskt och snyggt så att huset ser ut som att det alltid har varit så. Ett bra sätt att inte förstöra karaktären på ett gammalt hus tycker jag. Finns det plats på tomten för det kanske?

Här är ett hus man har förlängt på det sättet:

Vit villa med förlängning och takkupor längs en bostadsgata.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Maria T och 4 till
  • Laddar…
Min spontana tanke är något i denna stilen på utsidan. Vad än arkitekten säger så behåll stilen så det blir enhetligt byggt
Handritade arkitektskisser av en husfasad och gavlar med måttangivelser.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 5 till
  • Laddar…
Jag hade behållt befintlig entre och gjort en utbyggnad på baksidan istället, då sparar man att riva befintlig entre och bygga upp en ny på andra sidan.

Med reservation för lokala förutsättningar såsom solläge.. faktiska bilder från tomten vore bra
 
Vårt hus påminner lite om ert.
Byggt på 30 talet med mansardtak.

När vi köpte det så hade det byggts ut en gång. Jag tycker det passar huset bra.

De tidigare ägarna valde att bygga en ny huskropp lika som den ursprungliga. Men förskjuten ca 1,2 m.
I den ursprungliga delen blev det hall, kök, matrum och på övervåningen allrum, sovrum och badrum.
I den nya delen:
Vardagsrum nere
Två sovrum uppe

Visst finns det saker jag skulle ändrat på om jag skulle byggt ut den volymen idag. Men de flesta hus har ju sin charm på nåt sätt.

Är du intresserad kan jag leta fram ritningarna på det.
 
  • Gilla
Baskavoda
  • Laddar…
B
I dagsläget är entrén på baksidan av huset vilket gör att man måste gå runt för att komma in, vilket vi vill ändra på.

Vi har funderat på att göra utbyggnaden i vinkel mot söder, men om man får välja på ett stort sovrum med bra utsikt i norr eller ett med mindre bra utsikt och söderläge, är inte det i norr att föredra då? Samma sak gäller ju köket enligt min skiss.

Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Jag hade behållt befintlig entre och gjort en utbyggnad på baksidan istället, då sparar man att riva befintlig entre och bygga upp en ny på andra sidan.

Med reservation för lokala förutsättningar såsom solläge.. faktiska bilder från tomten vore bra
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Jag hade behållt befintlig entre och gjort en utbyggnad på baksidan istället, då sparar man att riva befintlig entre och bygga upp en ny på andra sidan.

Med reservation för lokala förutsättningar såsom solläge.. faktiska bilder från tomten vore bra
 
B
Det låter intressant, funderade på något liknande tidigare, men har tänkt att det vore onödigt komplicerat. Vore väldigt intressant att se någon ritning.

fgo fgo skrev:
Vårt hus påminner lite om ert.
Byggt på 30 talet med mansardtak.

När vi köpte det så hade det byggts ut en gång. Jag tycker det passar huset bra.

De tidigare ägarna valde att bygga en ny huskropp lika som den ursprungliga. Men förskjuten ca 1,2 m.
I den ursprungliga delen blev det hall, kök, matrum och på övervåningen allrum, sovrum och badrum.
I den nya delen:
Vardagsrum nere
Två sovrum uppe

Visst finns det saker jag skulle ändrat på om jag skulle byggt ut den volymen idag. Men de flesta hus har ju sin charm på nåt sätt.

Är du intresserad kan jag leta fram ritningarna på det.
 
B
Marlen Eskilsson Marlen Eskilsson skrev:
Planlösningar är inte min grej, men jag har sett hus av den här typen helt enkelt förlängas på bredden med den yta man behöver. Sedan passar man på att lägga om taket och bygga takkupor symmetriskt och snyggt så att huset ser ut som att det alltid har varit så. Ett bra sätt att inte förstöra karaktären på ett gammalt hus tycker jag. Finns det plats på tomten för det kanske?

Här är ett hus man har förlängt på det sättet:

[bild]
Det är ganska begränsat med plats på längden tyvärr. Kan göra ca 3-4 meter åt båda håll. Men tror inte det skulle bli hundra att bara göra en lång limpa på tomten tyvärr. Ska se om jag kan ta fram en bra bild på tomten så är det lättare att förstå.

Något jag funderat på när det gäller symmetri är om det ser bättre eller sämre ut att bygga en vinkel som inte är precis mitt på det andra huset. Vad tror du om det?
 
B Baskavoda skrev:
Det låter intressant, funderade på något liknande tidigare, men har tänkt att det vore onödigt komplicerat. Vore väldigt intressant att se någon ritning.
Om du tittar på bilderna jag laddat upp på forumet så kan du få en bild om hur huset såg ut innan vi gjorde en ytterligare tillbyggnad.

Delar med en planritning också.
 
  • Planritning av ett hus före tillbyggnad inklusive rum som kök, vardagsrum och sovrum.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Baskavoda
  • Laddar…
P
Vårt hus är byggt 1929 och såg precis ut som ert innan det byggdes ut 1965 förutom det fina burspråket på gaveln. Det förlängdes då ca 4 m samt fick en utbyggnad på framsidan och baksidan, båda i ett plan. Funderade ett tag på att bygga på en våning på framsidans utbyggnad i vinkel med mansard tak men det blev inget av det.
Ett tvåvånings hus från 1929 med tegeltak, utbyggt burspråk och trädgård.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 2 till
  • Laddar…
B
P Peter_K skrev:
Vårt hus är byggt 1929 och såg precis ut som ert innan det byggdes ut 1965 förutom det fina burspråket på gaveln. Det förlängdes då ca 4 m samt fick en utbyggnad på framsidan och baksidan, båda i ett plan. Funderade ett tag på att bygga på en våning på framsidans utbyggnad i vinkel med mansard tak men det blev inget av det.
[bild]
Jättefint! gillar att ni behåller spröjsade fönster och stilen i övrigt. Väldigt fin färgsättning också! Vi har funderat på att försöka få till en liknande färgsättningen då vi bygger ut.
 
  • Gilla
Peter_K
  • Laddar…
P
Som det såg ut innan utbyggnad.
Svartvit bild av en tvåvåningshus med sadeltak och vita fasader innan utbyggnad, omgiven av träd och en gräsmatta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Maria T
  • Laddar…
B
Laddar upp ett par bilder med en 3d-vy över huset. Den vita modellen är hur det ser ut idag och den ljusgröna modellen hur jag tänker att det skulle kunna se byggas till.
 
  • 3D-modell av hus i vitt med föreslagen tillbyggnad i ljusgrönt på en gräsbeklädd tomt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 3D-modell av vitt hus med potentiell ljusgrön tillbyggnad presenterad på landskap.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 3D-modell av ett hus med rött tak, nuvarande utseende i vitt och tillbyggnad i ljusgrönt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 3D-vy över vit husmodell med befintlig struktur och föreslagen ljusgrön tillbyggnad på gräsbevuxen mark.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
LinusGustavsson och 4 till
  • Laddar…
B Baskavoda skrev:
I dagsläget är entrén på baksidan av huset vilket gör att man måste gå runt för att komma in, vilket vi vill ändra på.
Vi har också vår entré på baksidan av huset, vilket ju känns lite udda, men i vårt fall känns det rätt eftersom vårt söderläge (med altan) inte tas upp av någon entré samt att det kommer in solljus (=värme) i stora delar av huset. Tänker att det är samma anledning hos er, fast utan altanen då kanske?

Dock lite störande när nya besökare alltid tar fel dörr ;) (altandörren)
 
  • Gilla
Baskavoda
  • Laddar…
Det påminner mycket om vårt hus. Samma tid, samma stil, mansardtak och hela midevitten. Vi byggde ut i vinkel bara utan att förlänga men jag kan se vitsen med att göra det längre också. Vissa som bygger så får till slut en huskropp som blir nästan kvadratisk, det ser bara tungt ut.
Vi åkte runt och tittade i områden med 20-30talshus för att se goda och dåliga exempel. Det hjälpte. En sak vi insåg ganska snart är att alla knutar måste vara klart markerade. I de fall som övergången mellan huskropparna blev för liten såg det inte klokt ut. Det måste vara en ordentlig knut med alla knutbrädor i behåll.
Och om ni vill sätta tak på altanen i vecket där, tänk gärna på den effekten. Låt det sticka ut eller gå innanför så att formen på huset inte blir för fyrkantig.
Vi la också till fönsterögon i taket, trots att det inte ansågs vara "i stil". Har vi aldrig ångrat! Det extra ljuset har gjort rummen mer användbara så att varje kvadrat verkligen räknas.
K

B Baskavoda skrev:
För två år sedan köpte vi huset vi bor i nu. Det byggdes 1936 och hade aldrig tidigare sålt. Det var ett dödsbo där skicket var eftersatt och vi har fått renovera samtliga ytskicken, bytt tak, satt in bergvärme, byggt ett badrum på ovanvåningen då det tidigare mm.

Det är ett trähus med panel, och mansardtak med tegelpannor.

Huset är i dagsläget ca 100m2 boa och vi vill bygga ut det för att få plats med hela familjen. I dagsläget har vi en son på ett år men vi hoppas bli fler och känner båda två att vi bör bygga ut innan det blir fler barn för att ha det gjort.

Huset ligger i Stockholm utanför detaljplan och vi har därför ganska fria tyglar om hur utbyggnaden får göras. Det gör ju att vi kanske får fler möjligheter, vilket även kan leda till fler svåra beslut.

Vi planerar att prata med en arkitekt för att ta hjälp med utformningen, men jag vill även passa på att höra med er på forumet om lite synpunkter. Jag är själv byggingenjör och planerar att göra en del jobb själv, men vi kommer ta in hjälp för att resa stomme och få det väderskyddat.

Det vi vill åstadkomma på entreplan är nytt kök med köksö, få in en WC/D samt en matsal och flytta entrén till andra sidan (söder) och bygga en ny entré där..
På ovanvåningen vill vi få in två sovrum till.

Huset ligger högt på en bergig tomt, och vi har väldigt fin utsikt mot norr och i princip sol hela dagen.

Jag har skissat i Sketchup på lite olika varianter, men just nu är vi inne på en lösning där vi förlänger huset åt väster och bygger i vinkel mot norr.

Det är förmodligen inte det mest rationella, att både förlänga och bygga i vinkel, men för oss är det väldigt viktigt att huset får bra proportioner och vi hoppas kunna bygga ut i samma stil som befintligt hus och fortsätta med panel och spröjsade fönster.

Har ni med mängder av olika erfarenhet några spontana reaktioner?

/C
 
  • Gilla
Baskavoda
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.