Vilken cool maskin! Den falsar alltså plåten?
 
Byurn Byurn skrev:
Vilken cool maskin! Den falsar alltså plåten?
Nja, falsen gjorde plåtslagaren hemma i sin verkstad. Maskinen pressar ihop falsarna på plats. (Så har jag förstått det iaf).
 
Panelat klart framsidan i helgen och plåtslagaren är nu helt klar med taket! Skönt att få taket färdigt innan snön!

Nypanelad husfasad med fönster och dörr, komplett med nytt plåttak ovanför.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nypanelad husfasad och färdigmonterat plåttak med stege framför huset.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nypanelad fasad med vertikala träpaneler och färdigställt tak med stuprör i solsken.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nypanelad byggnads framsida med färdigställt plåttak och opanelad vägg med isoleringsexponering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Färdigpanelad husfasad med nytt plåttak och en synlig dörr och fönster.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nytt blankt plåttak på ett hus med omliggande grönskande trädgård.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Pappa1986 och 9 till
  • Laddar…
Riktigt snyggt! Keep up the good work!
 
Bygget går framåt.

Fått på ännu lite mer panel!
Halvfärdigt bygge med nyinstallerad grå panel och insatta fönster, synligt byggmaterial.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Resterande fönster har levererats och jag har satt in dem!
Hus under renovering med nyinstallerade fönster och delvis påsatt yttre väggpanel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hus under konstruktion med pågående panelarbete och nyligen installerade fönster.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Skooda och 2 till
  • Laddar…
Har beslutat mig för att pausa utomhusjobbet tills det blir lite ljusare och torrare väder ute. Fokuserar kommande månader på inomhusarbete.

Jag har isolerat taket. Ett fruktansvärt drygt arbete. Högt upp och isolering som vill ramla ner i ansiktet. Nu är det dock klart (saknar bild på färdiga resultatet dock).
En gul stege framför isoleringsarbete på ett tak med öppna bjälkar och en plastpresenning i förgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Isoleringsarbete i taket med stege i ett pågående inomhusprojekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Isoleringsarbete på ett oavslutat tak med synliga träbjälkar och mineralull.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
villeg och 9 till
  • Laddar…
Bra jobbat (y)
 
  • Gilla
vectrex
  • Laddar…
Det har hänt en hel del sen jag skrev sist.

Boden är nu helt färdigisolerad och plastad på insidan. Återstår enbart lite tejpning kring genomföringar och plastskarvar på väggarna. Taket är färdigt.

All el är färdigdragen och jag har börjat sätta panelen jag ska ha på väggarna. Jag sätter 165x26mm furupanel på väggarna. Det är egentligen tänkt som golv men jag ville ha något rejält för att kunna skruva upp tunga saker var som helst. Dessutom är det snyggt. Kommer troligen vitvaxa väggarna så småningom. Har satt panel så att jag ska kunna sätta dit elcentralen så fort jag gjort klart taket.

En delvis isolerad vägg med mineralull, synliga träreglar, elledningar, och en vit dörr.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inredning av bod med isolering, plastbeklädda väggar och el-installationer pågår.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Isolerad bodvägg med elinstallationer och träreglar klara för panelmontering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inomhusbild på en bod under renovering med färdigisolerade väggar, tekningsarbete och påbörjad furupanel-installation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Isolerad och plastad bodinredning med exponerade takreglar och pågående installationsarbete.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inomhusbild av en byggbod med isolering, takstomme, delvis monterad furupanel på vägg och förberedelser för elinstallation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Interiör av en bod under renovering med isolering, plastfolie och påbörjad furupanel på väggarna.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Isolerad bod med synliga takbjälkar och plastfolie, kablage, samt början av panelmontage.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nästa moment är att skruva upp takgips. De till synes extra glespanelen i taket är för att ha trä att skruva upp belysningsarmaturerna i. Kommer bli 3 rader med 3st 40W ledarmaturer i varje rad.
 
  • Gilla
Gud_ och 4 till
  • Laddar…
Vad jag förstår måste man brandklassa byggnader närmre än 8m. Jag tänker uppföra ett liknande bygge som du, hur har du brandsäkrat bygget? Kommer du ha dubbelgips på insidan?
 
Rickard.
J Jeppenator skrev:
Vad jag förstår måste man brandklassa byggnader närmre än 8m. Jag tänker uppföra ett liknande bygge som du, hur har du brandsäkrat bygget? Kommer du ha dubbelgips på insidan?
Jag hoppas verkligen inte han gipsar den fina träväggen. Att uppnå ei30 vilket jag gissar är kravet här är i princip omöjligt att misslyckas med i en isolerad yttervägg oavsätt konstruktion
 
J Jeppenator skrev:
Vad jag förstår måste man brandklassa byggnader närmre än 8m. Jag tänker uppföra ett liknande bygge som du, hur har du brandsäkrat bygget? Kommer du ha dubbelgips på insidan?
Jag har inte tänkt på någon brandklassning över huvud taget. Det var dessutom inget som påpekades när jag lämnade in attefallsanmälan (det var dock väldigt petigt på andra saker så jag tror nog de hade påpekat det om det vore så).

Insidan kommer ha panelen du ser på bilderna ovan som ytskikt. Utsidan av regelstommen är dock helt täckt med utegips och det bör väl ha samma funktion ur brandklassningshänseende som om det sittter på insidan?
 
Och där blev taket precis färdiggipsat! Hyrde en skivlift från en privatperson via appen Hygglo. Hade varit totalt omöjligt ensam utan skivliften. Höga delen är 330cm hög, låga 290cm.

En röd skivlift i ett oisolat rum med gipsvägg, isolering synlig, gipsskivor på golvet och en träbock.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nyligen färdiggipsat tak med synlig skivlift och stege i ett under renovering rum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nyfärdiggipsat tak med hjälp av en röd skivlift och en gul stege i ett pågående byggprojekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nyfärdiggipsat tak i rum med isoleringsmaterial synligt och en skivlift samt byggutrustning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nytt gipstak i rum med synlig isolering och fönster, skivlift anas i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nyfärdiggipsat tak i rum med isolerade väggar och synlig stege.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nyligen gipsat tak i byggprojekt med skivlift, stege och oisolerade väggar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
karlmb och 11 till
  • Laddar…
Efter en lång helg så är taket färdigt. Nu fick målarhantverket provas på. Spacklat, remsat, spacklat, spacklat, slipat, bättringsspacklat, slipat, målat och målat!

Blev riktigt jäkla bra om jag får säga det själv. Detta hade jag varit nöjd med även i vardagsrummet.

Nyligen spacklat och målat tak med synliga skarvar och spacklingsremsor i ett renoveringsprojekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nyligen spacklad och slipad gipsskivvägg med synliga skarvar och putsarbete.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Renoverat tak med spackel på gipsskivor, förarbete inför målning i ett rum under konstruktion.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Person medandskydd täckt av spackeldamm efter målningsarbete.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nyspacklat golv med fotspår och en slipmaskin under renoveringsarbete.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nyrenoverat, slätt och vittmålat tak i ett rum under konstruktion med oslipade väggar och byggställning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nymålat slätt tak med väggar som förbereds för målning; isolering synlig och tejp runt fönster.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Färdigmålat slätt tak i ett renoveringsprojekt med oskyddade isolerade väggar och stegar i rummet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
  • Wow
Jdel och 24 till
  • Laddar…
Bra jobbat!
 
Riktigt imponerad av bygget men tycker det går för långsamt;) Är så nyfiken att se det färdigt med maskiner och första projektet på gång.
 
  • Gilla
Willewonka
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.