Stefan Gustavsson flyttade en gammal lada till en vacker sjötomt. Där byggde han upp den igen och nu fylld av smarta energilösningar. Hans byggprojekt har vi kunnat följa i forumet där han har medlemsnamnet "Mossen stefan". I den här filmen (10:46) berättar han om alla listiga detaljer och kluriga metoder han använt sig av.

Du kan läsa artikeln här: Energiproffset Stefan byggde ladan med smarta energilösningar
 
  • Gilla
MinimalistWannabe och 1 till
  • Laddar…
Fantastiskt bygge!
 
Imponerande!
 
Riktigt imponerande och kul med lösningen med kollektorslang för förvärmning av luften till FTX aggregatet!
Används det till frikyla också?
 
  • Gilla
Kallebo
  • Laddar…
Mycket snyggt bygge!

Skulle vara intressant att veta hur mycket ved som gått åt och hur många som bor i huset.
 
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Riktigt imponerande och kul med lösningen med kollektorslang för förvärmning av luften till FTX aggregatet!
Används det till frikyla också?

"Så den kalla vinterluften utifrån värms upp till 8-9 grader innan det går in i huset och omvänt kyls den varma luften på sommaren ner till samma temperatur, berättar Stefan."
 
Ibland läser man slarvigt :p
 
Vad är det för storlek på huset? På 8000kwh så måste det vara ett jättestort hus om all uppvärmning sker med ved, och allt jobb som detta innebär skall även räknas in..
 
Huset är byggt med smarta lösningar men energisnålt byggt är det inte.
 
Än om all uppvärmning sker med ved, så går det mycket energi, 8000kwh i Hushålls el, samt till Laddhybrider säger han visserligen.

Men ska man räkna allt jobb med Ved från stående träd i skogen till aska, så skulle inte göra det om jag fick betalt! Underlig lösning på ett nytt hus...men verkligheten/latheten kommer nog ikapp..
 
Riktigt fint hus! Bra jobbat!
Men håller med ang uppvärming. Kollektorn och hål finns, än kort för värmepump men ändå, varför inte värmepump?
Kul att någon testar slinky för kollektorn. Inte så vanligt i Sverige.
 
J
Väldigt tjusigt hus, vilket läge!
Inte för att bäsa eller vara dryga mig utan för att stilla min kunskapstörst: hur funkar en vedpanna där 70% av energin värmer vatten och 30% är strålningsvärme. Min slutsats blir att det till exempel bör vara 0 grader på rökgaserna, eller hur funkar sådant här?
 
  • Gilla
Sjöbban
  • Laddar…
Verkningsgraden är kanske på 60-70%, så resterande åker genom skorsten.
 
H Husqvarna220Ac skrev:
Verkningsgraden är kanske på 60-70%, så resterande åker genom skorsten.
Verkningsgraden på pannan är 82-87%.
 
Maxwells demon TotalControl skrev:
Riktigt fint hus! Bra jobbat!
Men håller med ang uppvärming. Kollektorn och hål finns, än kort för värmepump men ändå, varför inte värmepump?
Kul att någon testar slinky för kollektorn. Inte så vanligt i Sverige.
Jag vill inte värma huset med el, vill köpa så lite el som möjligt. Därför har jag valt solvärme i kombination med vedkamin.
 
  • Gilla
tobbbias och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.