Hej på er,

Försöker ta hjälp av er kloka människor som finns här :)

I vår tänkte vi lägga om vårat tak som till största del består av tegelpannor, och en utbyggnad med flackt tak där det idag är ful takpanneplåt.

Tegelpannorna blir det fortsatt där det idag är det. Och där det idag ligger plåt tänkte vi lägga ytpapp i samma färg som pannorna.

Vi har även ett takfönster som vi kommer att riva och bygga en mindre takkupa för istället. Fönstret sitter mellan två takstolar och är ca 100cm brett och 120cm högt.

Men min fråga till er.. Då vi inte har någon taklucka upp till vinden (1 1/2plans villa) och kan se exakt hur sponten ser ut. Hur skulle ni ha gått tillväga för att avgöra om sponten är ok eller också behöver bytas?

Jag lyckades se in genom ena gavelventilen på ena långsidan av huset (där huset är tillbyggt 1970, och såg att det är en del mikrobiell tillväxt på sponten) Men hur avgör jag om det borde bytas?

Kan tillägga att denna del är tillbyggd 1970, "orignalhuset" är ifrån 1850-talet. Och på orginaltakets spont (vad jag kan se ute genom kattvindarna ser sponten(faktiskt pärlspont) rätt bra ut, i denna del finns det en stor murstock med två kakelugnar till, som vi eldar i. Vilket kanske hjälper att hålla fukt m.m. borta?)

Men åter igen till sponten.. När vi i vår kommer att ta bort pannor,läkt,papp så kommer jag ju åt sponten.. Hade ni endast gått runt med en kniv och stuckit, eller hur hade ni gått tillväga?

Tacksam för all respons ni kan ge!
 
Ta upp en/flera vindsluckor i tex gaveln så du/någon kan titta närmare på takets innersida.
 
Känner mig inte så sugen på att ta upp någon vindslucka.. Då vindarna för gamla delen och den "nyare" delen ändå inte hänger ihop hade jag behövt ta upp en lucka på varje gavel, endast för att se hur sponten ser ut.. Njaa.. :)
 
JanneJanne123
Nu är vi ju alla olika, men jag personligen skulle inte sova så gott om det inte fanns en möjlighet att inspektera mitt tak från vinden. Konsekvenserna av att en eventuell läcka först upptäcks när det börjar rinna från innertaken känns inte så lockande.
 
  • Gilla
Nyfniken och 2 till
  • Laddar…
Håller med dig. Men nu är det ju så att taket är 50år+ utan att det läcker igenom någonstans.
Och tanken var ju inte att försöka snåla in på lite råspont utan försöka komma på ett bra sätt att avgöra om jag bör byta allt, vissa delar eller inget alls.

Hur gör en byggfirma? Förutsätter att det är bra? Kapar upp luckor för att kontrollera? Sticker en fuktmätare i svallet?

Som sagt, jag lyckas ju se viss del genom en ventil, och ser att det finns svart tillväxt på sponten.. Men är det anledning nog att byta all spont? Så vitt jag vet finns mikrobiell tillväxt på insidan av väääldigt många yttertak.
 
Rickard.
När man river pappen ser man bra med ögan om rotet behöver bytas, det behöver endast bytas om det är murket. Kolla runt skorstenar andra genomföringar och takfoten brukar vara sämst där.

På det andra taket är det lätt att kolla på samma sätt när ni tagit bort plåten
 
Beroende på vad det är för material i gavelfasaden så går det att göra en lucka på ca 500*500 som knappt syns.
Tillgång till vindsutrymmena är väldigt bra bla den dagen man ska sälja fastigheten.

Går ventilerna att plocka bort, då kan det gå att lyfta in en drönare som man flyger runt inne på vinden.
 
som yrkesman ( plåtslagare) så skulle jag aldrig lägga ner pengar på ett nytt tak utan att ha möjlighet att inspektera insidan på vinden . Även om du kommer åt all råspont utifrån så finns det ingenting som säger att det ser bra ut inuti vinden.
I förhållande vad det kostar att byta tak så ,måste jag verkligen rekommendera att du gör så du får tillgång till vinden .
Vet inte om du avser att göra takbyte själv eller anlita nån , Om du skall anlita nån , så får du ju i princip en gratis "besiktning" av vindens insida om takläggaren har tillgång till vinden på ett enkelt sätt .
 
  • Gilla
Joak
  • Laddar…
Rickard.
pelle plåttak pelle plåttak skrev:
som yrkesman ( plåtslagare) så skulle jag aldrig lägga ner pengar på ett nytt tak utan att ha möjlighet att inspektera insidan på vinden . Även om du kommer åt all råspont utifrån så finns det ingenting som säger att det ser bra ut inuti vinden.
I förhållande vad det kostar att byta tak så ,måste jag verkligen rekommendera att du gör så du får tillgång till vinden .
Vet inte om du avser att göra takbyte själv eller anlita nån , Om du skall anlita nån , så får du ju i princip en gratis "besiktning" av vindens insida om takläggaren har tillgång till vinden på ett enkelt sätt .
Lite väl väl hårt va? Som yrkesman så borde du veta att det finns många tak runt om i vårat land där det är omöjligt att inspektera innifrån. I alla fall utan att riva ner allt innertak, plast och isolering.
Min åsikt är att man kan se om skicket är ok utifrån dock är det lätt att bli skrämd utan erfarenhet pga missfärgningar.
 
Rickard. Rickard.ag skrev:
Lite väl väl hårt va? Som yrkesman så borde du veta att det finns många tak runt om i vårat land där det är omöjligt att inspektera innifrån. I alla fall utan att riva ner allt innertak, plast och isolering.
Min åsikt är att man kan se om skicket är ok utifrån dock är det lätt att bli skrämd utan erfarenhet pga missfärgningar.
självfallet gäller det mitt svar utifrån TS förutsättningar , självklart finns det tak där det inte går att göra åtkomst till vinden .
Dock så säger min erfarenhet att det är bättre att ta upp en vindslucka än att inte göra det om det finns möjlighet.
 
Rickard.
pelle plåttak pelle plåttak skrev:
självfallet gäller det mitt svar utifrån TS förutsättningar , självklart finns det tak där det inte går att göra åtkomst till vinden .
Dock så säger min erfarenhet att det är bättre att ta upp en vindslucka än att inte göra det om det finns möjlighet.
Tror vi står ganska nära men för diskutionens skull, är det en 1&1/2 plan där en gavellucka bara skulle ge tillträde till kanske övre halvan av taket så står jag nog kvar vid att det är onödigt jobb. Men såklart det står ju fint på besiktiga papperna vid försäljning
 
Som Rikard säger så kommer jag ju ändå bara åt viss del av taket med en lucka då det är ett 1 1/2plans hus..

Går det inte att avgöra när man slitit av gamla pappen så får jag väl ta bort tillräckligt många råspont så att jag kan kliva in på vinden och inspektera det.. Vet inte hur en yrkesman (snickare) skulle ha gjort, tänkte höra med en snickare också. Men ville även höra era åsikter :)
 
  • Gilla
ylven
  • Laddar…
Rickard.
A ahlgren88 skrev:
Som Rikard säger så kommer jag ju ändå bara åt viss del av taket med en lucka då det är ett 1 1/2plans hus..

Går det inte att avgöra när man slitit av gamla pappen så får jag väl ta bort tillräckligt många råspont så att jag kan kliva in på vinden och inspektera det.. Vet inte hur en yrkesman (snickare) skulle ha gjort, tänkte höra med en snickare också. Men ville även höra era åsikter :)
Nu gör alla olika men vi gör såhär på jobb där underlagspappen ska rivas och bytas blir det naturligt att även titta över råsponten och ev byta där det behövs. (tips är att kräva bild före/efter och ta det på löpande).

Är det ett ytpapptak där man verkligen inte vill riva bort kan man ta några provhål där man tror det är mest utsatt. Men detta var väl inte aktuellt i ert fall om jag minns rätt
 
Vad har ni för erfarenheter av olika underlagspapp / dukar?

Har hört med en snickare hittills, som rekommenderat en diffusionsöppen takduk.. Tänkte höra med några till.

Men skulle vilja höra vad ni här säger?
 
Rickard.
A ahlgren88 skrev:
Vad har ni för erfarenheter av olika underlagspapp / dukar?

Har hört med en snickare hittills, som rekommenderat en diffusionsöppen takduk.. Tänkte höra med några till.

Men skulle vilja höra vad ni här säger?
Underlagsduken är det rätta valet till allt förutom papptak, mataki, icopal eller annat "märkes" spelar ingen roll. Så mycke trevligare att jobba med och resultatet blir bättre.

För ytpapp krävs egentligen traditionella underlagspappen men hör med takläggaren. Är absolut inget problem att lägga papp på duk ändå.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.