T tompaah7503 skrev:
Det är ganska nyligen man börjat koppla ihop fjärrvärme på så långa sträckor, så visst vore det möjligt idag. Det stora abret tror jag är att folk nog inte vill ha "reaktorvatten" till sina värmeväxlare. Helt enkelt ett enormt psykologiskt hinder för att ta emot värme därifrån.
Skälet är snarare att det inte är tillåtet att koppla ihop en värmeslinga från ett kärnkraftverk med slutförbrukare.
 
Det borde iofs vara lätt att lösa med nån typ av värmeväxlare. Jag tror det största problemet är att det inte finns tillräckligt många slutförbrukare inom rimligt avstånd från verket för att det ska löna sig.

Om energin hade varit dyrare i Sverige så hade man säkert tagit reda på den spillvärmen också...
 
L least skrev:
Du säger att du reklamerar, varför handlar du skräp till att börja med?
Precis :D

Försöker handla kvalitet för det mesta, men ibland tänker man när man t.ex. ser ett erbjudande om en billig ficklampa att den duger, för jag behöver inte avancerade finesser. Men det visar sig att dessa billiga ficklampor inte ens klarar det dom är till för, dvs att lysa. Man kan ju förvänta sig att en ficklampa ska lysa, men det bara glappar och lyser ibland och ibland inte. Åter till Jula med dem.

Eller som då jag skulle köpa ny vattenkokare. Valde Electrolux, för det är ju ett bra märke. Problemet var bara att dom bestämt sig för att lägga till finesser som t.ex. att den piper när den är klar (vem vill ha den finessen egentligen???) eller att man kan ställa in temperatur. Fungerade jättebra i ca 1 månad. Då dog den. Fick en ny på garanti. Den höll 3 månader. Fick då inte byta till en likadan, då modellen hade utgått, så jag fick en lite dyrare modell (kostade runt 1000 kr). Den höll inte heller mer än runt ett halvår eller så.

Bytte sen till en vattenkokare man värmer på spisen. Fungerar alldeles utmärkt än idag.

Det är en sak om man köper en vattenkokare på Rusta. Då hade jag förväntat mig att den var dålig. Men Electrolux har åtminstone förut gjort bra grejer.

Sen dess köper jag aldrig Electrolux.
 
L least skrev:
Skälet är snarare att det inte är tillåtet att koppla ihop en värmeslinga från ett kärnkraftverk med slutförbrukare.
Jag menar inte bokstavligen att det går reaktorvatten i hushållens radiatorer. Mer att människor har en rädsla för så direkt koppling till kärnkraftverket. Självklart skulle där vara värmeväxlare emellan reaktor och radiator. Minst 3 om inte fler.
 
S SnickareHobb skrev:
Bytte sen till en vattenkokare man värmer på spisen.
En kastrull?
 
  • Gilla
witten och 3 till
  • Laddar…
S SnickareHobb skrev:
Helt fel.

Isbjörnarna åt upp pingvinerna. Därför finns inga kvar i arktis idag! :rofl:
Förövrigt var det människor som åt upp pingvinerna. Ordet penguin syftar egentligen på den fågeln som islänningarna och norrmännen kallar geirfugl och färöingarna kallar gorfugl. Geirfuglinn är inte särskillt nära släkt med de antarktiska pingvinerna men mycket snarlik till utseendet och fyllde samma plats i ekosystemet. Det sista ruvande paret dräptes och åts upp på Island 1844.
https://fo.wikipedia.org/wiki/Gorfuglur

Så enkelt är det att rubba balansen här på jorden....... så vi har goda skäl att ta det försiktigt med naturen.
 
  • Gilla
tompaah7503
  • Laddar…
Ännu högre elpriser väntas för 2019. Därutöver stänger Ringhals två reaktorer till. Man kan ju räkna ut vad som händer med elpriset framöver. För egen del ska jag börja förbereda för vedeldning igen, dags att fylla vedförrådet.
 
FG: Bered dej på attacker från miljöfolket, vedeldning är det på modet att racka ner på just nu, gärna med forskning sponsrad av elbolagen i ryggen ;)

Jag har eldat mer än på länge nu på sistonde, bland annat för att strömförsörjningen här på roslagskusten har varit "sådär" de senaste veckorna.. Då är man glad att ha kamin och ett ordentligt vedlager.
 
  • Gilla
SnickareHobb och 1 till
  • Laddar…
Om vedeldarna skulle få bukt med stoft, sot och lukt så är det väl idealist (närproducerat, CO2-neutral, mm). Men tyvärr finns det alltförmånga anläggningar (min inklusive) som ger värme men även en massa skit. En granne eldar med an lastgammal kökspanna som går på pyreldning för att inte ger alltför mycket hetta. Ni kan tänka er vad det betyder.
 
  • Ledsen
tompaah7503
  • Laddar…
A Abies koreana skrev:
Det där är korrekt men ändå väldigt missvisande. Vi har vattenkraft, en stor naturtillgång som håller nere våra inhemska utsläpp men det är inte hela sanningen. Våra ekologiska avtryck är så stora så om alla konsumerade som vi i Sverige gör behöver vi 4 planeter, här ligger vi på 14:nde plats i världen. Vi överkonsumerar - för att vi kan.
För att få en rättvis bild av våra utsläpp måste våra konsumtionsbaserade utsläpp räknas med, de varor och tjänster vi köper från andra länder och som orsakar stora utsläpp i hos någon annan.. Om vi enbart räknar våra nationella utsläpp så skulle jag, om jag åker med moppen och hämtar min post från brevlådan 300 m bort orsaka mer utsläpp än om jag semestrar i Thailand.
Våra konsumtionsbaserade utsläpp är mycket större än de utsläpp vi genererar inom Sveriges gränser.

[länk]

4 jordklot. Hur har du räknat då?

Anledningen till frågan är min granskning av https://www.footprintnetwork.org/ och deras beräkningar.
De hävdar att Sverige stämplar ut 4 april, en bit efter Usa som gör det 15 mars men långt innan Tyskland 2 maj.
Hur är det möjligt? Norge stämplar förresten ut 12 april.

Konsumptionsmönstrena för Sverige, Tyskland och Norge kan antas tämligen lika. Våra resvanor lika så med viss reservation. Vi är alla miljöintresserade så vari låg skillnaderna tänkte jag. Så jag dök in i datat och detta var vad jag hittade.

Åkermark: Sverige använder 1ha åkermark och Tyskland 0,9 ha per person. Norge ligger i mitten med 0,97.
Betemark: samma sak där, Sverige har lite mer.
Bebyggd mark: Tyskland är mer bebyggt än Sverige och Norge, 0,16 resp 0,14 och 0,06 för Norge.

Så där fortsatte det. Vi ligger tämligen lika på punkt efter punkt.
De som sticker ut är:
Fiskerinäring. Norge med 1 och Sverige 0,15 och Tyskland 0,05 ha/pers.
Skogsindustri: Sverige 1,61, Norge 0,9 och Tyskland 0,51.

Sen kom vi till den intressanta.
Koldioxid, hur mycket areal som behövs för att kompensera för koldioxidutsläppen och det är i denna posten energikonsumtion ligger.
Sverige: 3,25, Norge: 2,79 och Tyskland: 3,24

Här ligger det nämligen en hund begraven.
En tysk konsumerar fossilenergi, mat lagas med gas, hus värms med gas, bilen drivs med olja och elen produceras med kol. De förnyelsebara har inte haft någon större inverkan på Tysklands CO2 produktion)
Svensken och Norrmannen kör bilen med olja och resten är elkonsumtion och vi konsumerar mer energi än Tysken. Inte mycket men en del.
Så varför blir detta konstigt? Jo för att Norsk el ligger på 20g CO2/kWh, Svensk pendlar mellan 25 och 40g CO2/kWh.
Tysk el då, den ligger på 400g CO2 /kWh !!!!! upp till 20 gånger skitigare än vår. Gasen för mat och uppvärmning ligger på samma värde 400g CO2 /kWh.

Så konsumerar svensken 10-20 gånger mer energi än en tysk?
Nej det gör vi inte. Däremot så räknar https://www.footprintnetwork.org/ om energikonsumtionen till motsvarande mängd olja för att kunna jämföra länder och använder den sen till att beräkna CO2 utsläppet.
Så vår rena produktion skitas ned och tysk kolkraft tvättas. Det är därför resultatet blir som det blir.


Med detta så vill jag poängtera att vi inte på något sätt är i mål. Vi konsumerar fortfarande mer än vad vi borde och vi bör fortsätta att anstränga oss. För vi ligger med korrigering för elproduktion närmare 2 jordklot i konsumtion och där är skogsindustrin en stor bov i dramat. Det är fortfarande för mycket men väldigt mycket enklare att påverka oss från 2 till 1 än från 4 till 1.

Vi är inte så j*kla fel ute som 4 jordklot som skrämselpropaganda vill påpeka och som man med dåligt jämförande statistik vid påskina.
 
  • Gilla
Stoffy och 3 till
  • Laddar…
harry73
Men nu är Sveriges elnät inte helt separerat från resten av Europa. Tyskland KAN importera svensk vattenkraft-el och Sverige kan importera Tysk kol-el. Är det då rätt att svenskarna få använda hur mycket el som helst, medan tyskarna nästan inget alls?

Jag tycker att man ska fördela jordens resurser (även om man kan ta betalt för det) och det betyder att man för en footprint-beräkning ska räkna med ett genomsnittsvärde för CO2 per KWh
 
  • Gilla
BirgitS och 1 till
  • Laddar…
O Omega1 skrev:
Vi är inte så j*kla fel ute som 4 jordklot som skrämselpropaganda vill påpeka och som man med dåligt jämförande statistik vid påskina.
Jättekul att du lagt ner så mycket tid och ansträngning på att försöka göra ett bättre jobb än alla sakkunniga.
Det finns säkert rationella förklaringar till varför Sverige och Tyskland har liknande utsläppssiffror trots skillnader i elproduktion.

O Omega1 skrev:
De förnyelsebara har inte haft någon större inverkan på Tysklands CO2 produktion)
Inte? De fossilfria står ju för hälften av deras elproduktion.

Cirkeldiagram som visar fördelningen av Tysklands elproduktion per källa år 2017

Sedan har de mycket naturgasuppvärmning som inte räknas in i elproduktionen, det är helt sant.

Man kan också betänka att när du som svensk köper en tysk industriprodukt (bil, t.ex.) så sker produktionen med tysk elmix och tyska bränslen, medans utsläppen räknas som svenska eftersom det är en svensks konsumtion som orsakat dem. Så på det sättet "importerar" vi en massa smutsig energi, genom import av produkter som är producerade med smutsig energi.
 
  • Gilla
harry73
  • Laddar…
  • Gilla
SnickareHobb och 1 till
  • Laddar…
H heimlaga skrev:
Förövrigt var det människor som åt upp pingvinerna. Ordet penguin syftar egentligen på den fågeln som islänningarna och norrmännen kallar geirfugl och färöingarna kallar gorfugl. Geirfuglinn är inte särskillt nära släkt med de antarktiska pingvinerna men mycket snarlik till utseendet och fyllde samma plats i ekosystemet. Det sista ruvande paret dräptes och åts upp på Island 1844.
Hoppsan, då kan vi inte ens skylla på isbjörnarna då... :rolleyes:
 
T tompaah7503 skrev:
Jättekul att du lagt ner så mycket tid och ansträngning på att försöka göra ett bättre jobb än alla sakkunniga.
"Alla" sakkunniga ? ..Det hela beror ju som sagt på vad man vill bevisa.. man väljer fakta som man vrider för att bevisa det man själv tror på eller vill övertyga andra om.

Och ja, självklart gör båda sidor så, alltid.

Det finns säkert rationella förklaringar till varför Sverige och Tyskland har liknande utsläppssiffror trots skillnader i elproduktion.
Kvalificerad gissning: Att tyskland är oerhört duktiga på lobbying och att stödja sina egna företag ?

Inte? De fossilfria står ju för hälften av deras elproduktion.
Vilket iofs är väldigt lite, specieltl som att 13,2% av detta är kärnkraft som man beslutat lägga ner.

Man kan också betänka att när du som svensk köper en tysk industriprodukt (bil, t.ex.)
Det är inget som hindrar att man väljer att INTE köpa en tysk bil iofs, jag har bara ägt en tysk bil av alla bilar jag ägt, den var enbarmligt dålig och gjorde att jag inte varit så sugen på flera av det märket iaf (Mercedes f.ö)

så sker produktionen med tysk elmix och tyska bränslen, medans utsläppen räknas som svenska eftersom det är en svensks konsumtion som orsakat dem. Så på det sättet "importerar" vi en massa smutsig energi, genom import av produkter som är producerade med smutsig energi.
Fast nu gör du ju en tankevurpa där, det är ju fortfarande tyskland som producerat de utsläppen, och det är deras utsläpp som minskar om dom väljer att övergå till andra energikällor.

Sen är ju tyskland och bilindustri lite speciellt, det finns nog INGET annat land där staten skyddar sin bilindustri lika hårt som just tyskland, det finns massor av exempel (till och med om man backar till WW2), men det var ju väldigt tydligt när VW/Audi/porsche fuskade sej igenom utsläppstesterna för dieselbilar (dieselgate) och läckta dokument visade hur tyska regeringen SYSTEMATISKT skyddade din bilindustri genom allt från lobbying till falska dokument och hemligstämplingar.
 
  • Gilla
Omega1 och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.