Gävle
Förbrukning i November 2018: 1444 kWh
Familj: 2 vuxna två barn
Boende: Mexitegelvilla 70-tal. 108kvm markplan + 108kvm källare. 40kvm garage. Pordränisolerad kallaryttervägg 200mm. Extraisolerad lösull på vinden ca 200mm. Nya 3-glasfönster 2013. Självdrag.

Har 22 grader på båda plan. 8-10 grader i garaget vintertid.

Uppvärmning. Bergvärme i källarplan (golvvärmekonverterade 10 cm isolering under betong) + garage (gammal luft/luft innerdel som får golvvärmematning från bergvärmen). Luft/Luft på övervåningen.
Total årsförbrukning 13500-14000 kWh
 
Jag vet att frågan egentligen avsåg November månad, men kan inte hålla mig:

Förbrukning senaste veckan: 0 kWh ;)
Var: Roslagen
Boyta: 104kvm
Biarea: 40kvm
Antal våningar: 2
Byggår :1800-tal
Antal i familjen: 2 vuxna 1 barn

Uppvärmning: Golvvärme (elpatron)
Inomhustemperatur: 2,5°C :oops:
 
  • Gilla
  • Wow
  • Haha
RJMS och 5 till
  • Laddar…
Du kommer inte att slippa undan de fasta avgifterna...
 
useless useless skrev:
Du kommer inte att slippa undan de fasta avgifterna...
Borde man inte göra det om det inte levereras el?
Eller får man ingen kompensation alls då?
 
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Har du hört talas om kondenstumlare? Då blåser man inte ut någon fuktig luft och vattnet kan återanvändas till strykjärn och annat som inte tål kalkrikt vatten.
Ingen fuktig luft från kondenstumlare? Den var rolig! :rofl::rofl::rofl:
Givetvis är den torrare än i en som inte kondenserar, men torr luft är det verkligen inte. Och här tål både strykjärn, kaffebryggare och allt annat kranvattnet. Men har man kalkrikt vatten kan det förståss vara värt att spara kondensvattnet istället för att koppla tumlaren till avloppet som man brukar göra.
 
Anna_H Anna_H skrev:
Ingen fuktig luft från kondenstumlare? Den var rolig! :rofl::rofl::rofl:
Nu var det ju inte jag som skrev detta!
S slurppe99 skrev:
Har du hört talas om kondenstumlare? Då blåser man inte ut någon fuktig luft och vattnet kan återanvändas till strykjärn och annat som inte tål kalkrikt vatten.
 
Förbrukning november 2018: 1589 kwh
Var: sydöstra Skåne
Boyta:120 kvm
Biyta: 28 kvm
Antal våningar: 1,5 med liten källare
Byggår :1921
Antal i familjen: 2
Energiklass E
Uppvärmning: Luft-vattenvärmepump med radiatorer
Ventilation: självdrag
Inomhustemperatur: 18-22 grader (ingen smart tempgivare, utan jag får manuellt justera shunten på pannan för att parera köldknäppar utomhus)
 
Förbrukning november 2018: 1708 kWh
Beräknad årsförbrukning: 22 471 kWh (inkluderar förbrukning från luftvärmepump till pool + uterum med golvvärme, där värmen inte var påslagen i novembersiffran)
Var: utanför Stockholm
Boyta: 200 m2 (+ uterum)
Antal våningar: 1,5
Byggår: 2000
Antal i familjen: 5 (tre barn, 5–8 år + två vuxna som jobbar hemifrån)
Uppvärmning: frånluftsvärmepump Nibe Fighter 310P, golvvärme i botteplan, elradiatorer på övervåningen
 
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Nu var det ju inte jag som skrev detta!
Nej men du skrev. " Det är ju samma mängd vatten som skall förångas. Om man inte "blåser ut" den fuktiga varmluften". Angående att släppa ut den varma luften via ett rör eller med fläkt. Men det förstår ju inte alla. Sedan kan man använda den värme som kondenstumlaren ger till att värma det som hänger på tork också.

Istället kan han man ju ha högre elförbrukning utan att bry sig. Eller ytterligheter att spara badvattnet till det blir kallt. Men det är ju upp till alla. Så du får väl vänta till nästa julbad.;)
 
Redigerat:
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
S slurppe99 skrev:
Nej men du skrev. " Det är ju samma mängd vatten som skall förångas. Om man inte "blåser ut" den fuktiga varmluften". Angående att släppa ut den varma luften via ett rör eller med fläkt. Men det förstår ju inte alla.
Sedan kan man använda den värme som kondenstumlaren ger till att värma det som hänger på tork också.
Istället kan han man ju ha högre elförbrukning. Eller ytterligheter att spara badvattnet till det blir kallt. Men det är ju upp till alla.
Javisst, självklart blir det mindre fukt i utblåset med en kondenstumlare än om det är fritt blås.
Men finns det annat än kondens? Det hade vi i alla fall på vår första tumlare ca 1980.
Och vi har aldrig haft utblåset direkt ut i det fria.
 
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Javisst, självklart blir det mindre fukt i utblåset med en kondenstumlare än om det är fritt blås.
Men finns det annat än kondens? Det hade vi i alla fall på vår första tumlare ca 1980.
Och vi har aldrig haft utblåset direkt ut i det fria.
Fränluftstumlare heter de numera för att hålla isär de olika typer av Torktumlare som finns. Dessa gör väl att torktiden blir kortare då varma "fuktiga" luften blåser bort. Så sa man i varje fall tidigare.
https://www.tretti.se/vitvaror/torktumlare-skap/franluftstorktumlare/#/
 
Förbrukning november 488kwh
Byggår: 1927
Uppvärmning: ytjordvärme
Antal i familj: 4st
Ventilation: självdrag

Har bytt samtliga fönster, tillägg isolerat samt tagit bort väggar för att få bättre luft cirkulation. Även bytt ut gamla vitvaror.

Har en års förbrukning för hela 2018 på 4877kwh vilket jag är nöjd med 2017 innan de flesta renoveringar 7889kwh
 
Maxwells demon TotalControl skrev:
Area? Vart?
Det missade jag!

Östergötland Mjölby (slätten)
142 kvm 1 och 1/2 plan! :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.