Som HSP nämner, ska man klart höra med sitt elnätsbolag vad de säger om man installerar en liten solcellsanläggning. När det gäller en solcellsanläggning på ett enfamiljshus som producerar ca lika många kWh över året som man idag köper, brukar det inte vara några problem. Har man inga grannar i enfamiljshusomådet som har solcellsanläggning, och är så att säga är först med det, då är det ännu mindre risk att elnätsbolaget säger nej. Men om du avser att bygga en stor kommersiell solcellsanläggning på ett par MW installerad effekt, då är det klart en helt annan sak. Elnätbolaget vill nog inte ha en sådan konkurrent, och säger då kanske nej, då de har monopol på elnätet.
 
Bra info, tack. Siffran på 50-65% är bra input till en investeringskalkyl.
 
H HSP skrev:
Tips! kolla ditt nätbolags krav i ett tidigt stadium vid planering av solcellsanläggning.

Mätplatsen kan behövas trådas om eller flyttas.
Nätet kanske inte klarar att ta mot den önskade installerade effekten utan förstärkningar, försärkningen fixar elnätsbolaget men det kan ta tid. Så effeten kan behövas begränsas under tiden. Nätägaren ansvar för elkvaliten i nätet så de kan ha en del synpunkter och de har en del krav på produktionsanläggningar.
Detta behövs knappast! Matplatsen är elmätaren, denna byts ut, klart! Elnätet till ditt hus är byggt för 20A, spelar ingen roll vilken väg denna energi åker, in eller ut.
 
H Husqvarna220Ac skrev:
Detta behövs knappast! Matplatsen är elmätaren, denna byts ut, klart! Elnätet till ditt hus är byggt för 20A, spelar ingen roll vilken väg denna energi åker, in eller ut.
Normalt brukar man bygga inkommande för min 25A och det är säkringshållarna till mätarsäkringarna som begränsar det. Servisen brukar vara 4G10 in och är det inte allt för långt till nätstationen så klarar det iaf 32 och troligen även 40A.

Vissa nätbolag vill att man går in på skenan efter mätaren och att det skall finnas en låsbar brytare så man frånskilja invertern utan att behöva gå in i huset. Andra nätbolag accepterar att man lägger in invertern som en grupp vart som helst i sin central. Det är helt upp till nätbolaget att bestämma och det får du info om när föranmälan godkänns.
 
Nätbolaget kan inte styra vart i din elanläggning ev inverter sätts, alla energi passerar ändå mätaren, om den går in eller ut spelar ingen roll, jobbar själv i ”branschen”

Pratade med nätbolaget, de ställde inga krav, märkte upp vilken grupp i fasadskåpet som var för microproduktion, vet att visss kräver låsbar brytare, men lite overkill..
 
H Husqvarna220Ac skrev:
Nätbolaget kan inte styra vart i din elanläggning ev inverter sätts, alla energi passerar ändå mätaren, om den går in eller ut spelar ingen roll, jobbar själv i ”branschen”

Pratade med nätbolaget, de ställde inga krav, märkte upp vilken grupp i fasadskåpet som var för microproduktion, vet att visss kräver låsbar brytare, men lite overkill..
Du skriver ju själv att vissa kräver låsbar brytare. Är du i branschen så borde du veta att nätbolagen har rätt att sätta sina egna regler och i vissa kommuner vill även MSB att vissa regler och skyltningar skall följas.

Vet inte hur många anläggningar du byggt och mot vilka nätbolag men vill du ha en riktig utmaning skall du bygga en anläggning som skall anslutas mot Växjö eller Göteborg energi. :)
 
  • Gilla
GK100
  • Laddar…
Byggt en, och var 7år sedan, ingen hade en aning när jag frågade, enda kravet de hade var att växelriktarna skulle vara godkända så att det ej trycker ut på nätet vid strömavbrott.

Och att kräva arbetsbrytare känns litet overkill, jobbar man efter Esa så ingen risk.
 
H Husqvarna220Ac skrev:
Byggt en, och var 7år sedan, ingen hade en aning när jag frågade, enda kravet de hade var att växelriktarna skulle vara godkända så att det ej trycker ut på nätet vid strömavbrott.

Och att kräva arbetsbrytare känns litet overkill, jobbar man efter Esa så ingen risk.
Det har hänt lite på 7år...
 
Kraven skiljer mellan nätbolagen.
1. Här är det ett krav att vid anläggning upp till 63A så ska mätaren flyttas ut till fasad eller markskåp om den sitter innomhus.
2. Mätplatsen ska vara kopplad efter nya standarden. Dvs äldre fasadskåp behöver trådas om. Detta för att frånskiljning av produktionsanläggningen samt matande nät ska kunna utföras i själva mätarskåpet. Dvs brytaren sitter efter mätaten, mätarsäkringarna före mätaren. Då kan mätaren frånskiljas helt inför mätarbyte.
3. Behöver något av punkterna 1-2 göras så måste installatören inkomma med en föranmälan angående servisändring. Och återkomma med färdiganmälan.
4. Nätberäknig görs alltid av matande nät., klarar inte nätet att hålla kvalitén så gör nätbolaget nödvändiga förstärkningar. Beräkning sker efter att föranmälan inkommit med effektuppgifter på produktionsanläggningen.
5. Sitter mätplatsen i ett elnätsägt kabelskåp så trådar eller byts skåpet ut av nätägaren.
Lika där inget installationsmedgivande innan mätplatsen är iordning.
6. Först när 1-5 är iordning ges installatiosmedgivande för produktionsanläggningen.
7. Märplatsen ska märkas hur både matande nät och produktionsanläggningen frånskiljs.
8. När färdiganmälan kommit in kontrolleras mätplatsen och plomberas, samt mätaren aktiveras för att kunna mäta energi i båda riktningarna.

Så det är värt att kolla vad som gäller i det mätområde som anläggningen ska installeras.
 
  • Gilla
GK100 och 1 till
  • Laddar…
H Husqvarna220Ac skrev:
Byggt en, och var 7år sedan, ingen hade en aning när jag frågade, enda kravet de hade var att växelriktarna skulle vara godkända så att det ej trycker ut på nätet vid strömavbrott.

Och att kräva arbetsbrytare känns litet overkill, jobbar man efter Esa så ingen risk.
Växelriktarna har ibland halvledarteknik för frånskiljning av nätet så de inte kan mata ut mot spännigslöst nät.
Det är inte godkänt enligt ESA att arbeta på en anläggning med frånskiljning med hjälp av halvledare.
 
Jag håller på själv att montera paneler denna lämpliga årstid :rolleyes:
Jag köpte allt från Tyskland, fungerade helt perfekt. Efter att jag hade fått den första offerten så kom det snart en ny eftersom de hade fått lägre pris på panelerna. Dock strulade de svenska transportföretagen till det en del.

När jag sökte info på nätet så var det samstämmigt att underdimensionera växelriktaren med ca 15% för att nytta växelriktaren bättre.

Jag ska upp med 36 paneler i söderläge och 28 paneler i mer västlig riktning. Monterar allt själv och sedan kommer elektriker att fixa inkoppling mot nätet.
Det verkar dock finnas lika många åsikter om jordning/potenialutjämning som det finns elektriker.
 
Ingen godkänd växelriktare matar ut nåt om den inte har spänning in.

Jobbar man enligt ESA för nätbolaget så spänningsprovar/jordar/frånskiljer/ före jobb på anläggningsdel i nätet/linjen, så har det mot förmodan blivit nåt fel så uppdagas detta, alt så löser växelriktaren ut.
 
P Mattiaz skrev:
Jag håller på själv att montera paneler denna lämpliga årstid :rolleyes:
Jag köpte allt från Tyskland, fungerade helt perfekt. Efter att jag hade fått den första offerten så kom det snart en ny eftersom de hade fått lägre pris på panelerna. Dock strulade de svenska transportföretagen till det en del.

När jag sökte info på nätet så var det samstämmigt att underdimensionera växelriktaren med ca 15% för att nytta växelriktaren bättre.

Jag ska upp med 36 paneler i söderläge och 28 paneler i mer västlig riktning. Monterar allt själv och sedan kommer elektriker att fixa inkoppling mot nätet.
Det verkar dock finnas lika många åsikter om jordning/potenialutjämning som det finns elektriker.
Jag valde att inte jorda skenorna/panelerna på taket, och skall dessa jordas så är det genom ett eget jordtag en bit från huset.
 
H Husqvarna220Ac skrev:
Jag valde att inte jorda skenorna/panelerna på taket, och skall dessa jordas så är det genom ett eget jordtag en bit från huset.
PUS-jord kan vara en del av F-jord och F-jord en del av PEN. Det beror på hur systemet är uppbyggt. PUS/F-jord är inte samma som åskskydd.

Sedan får man ha i åtanke att ev jordfelstest som invertern kan ha inte kommer att fungera om du inte har jordade ramar/profilsystem.

I de flesta fall är det inte främst fråga om PUS jordning när man jordar solceller. Det är även fråga om skyddsjordning och F-jord. Ex så skall det skydda om en kabel blir skavd och profilerna/ramarna blir spänningssatta.

Min rekommendation är att INTE lyssna på elektrikern när det gäller PUS/F-jord av solceller utan konsultera en som jobbar med jordning och överspänningsskydd.
 
  • Gilla
GK100
  • Laddar…
Vi kör SMA växelriktare, är ingen på taket och klättrar, samt vill man ej blanda ihop husets jord med ”takets” jord, inte jag i allafall, blir en stor åskantenn som leder ned spänningen till husets central.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.