Humlo
Vi är nyblivna husägare och har tagit över huset från ett äldre par som antagligen gjorde allt för att hålla driftskostnaderna nere. Då hade de svalt inne och när vi tog över så frös vi ihjäl. De stängde till delar av huset de inte använde så de slapp värma dessa och levde ett rätt stilla och skärmfritt liv. Nu kommer vi, en ung familj med helt nya vanor, mer elektornik, mer saker som är igång hela tiden (datorer, stereo, laddare, modem, tv-apparater, tv-spel, nattlampor mot mörkerrädsla osv) Sen så duschar någon varje dag och tvättmaskinen och diskmaskinen får slita hårt. Alla rum utnyttjas för vi är fler som bor och här stänger vi inte till för att ha mindre ytor att värma upp.

Hur som helst så fick vi vår första elräkning nu och den låg på 4000 kr för december. Aj!
(2 våningshus,160 kvm, energiklass D)

1) Är det normalt? Vi har bara en stor bostadsrätt att jämföra med där värme och vatten ingick i hyran och där låg vår el på 600 kr i månaden med samma vanor som vi har idag.

2) Uppvärmningen i huset är luft/vatten-värmepump och vad jag förstår så ska det vara en bra och "billig" uppvärmning. Vårt slöseri borde ligga på andra poster?

3) Hur kan vi spara el? Vitvarorna är hyfsat nya. Vad slösar man mest på som man inte tänker på?
Ska vi dra ur alla timers vi har överallt och bara tända i de rummen vi är i? Hur mycket gör tex en fönsterlampa i varje rum kontra att ha släckt överallt bortsett från 1-2 rum där man är.

4) Hur mycket skiljer sig elräkningen från säg juli månad till december månad? Det kanske jämnar ut sig den varmare årstiden då man släcker överallt och inte har värmen på? Jag hade räknat med 2-3000 kr kanske i el så här i början innan man lär sig sitt hus och får till ett bra elavtal och slipper anvisningselen som vi nu hade halva månaden. 4000 kr direkt känns som om vi behöver tänka oss för lite.

Nån som har lite tankar att dela med sig om detta som kan vara bra att tänka/titta på?
Det kanske är normalt att dubbelt så många drar dubbelt så mycket ström? Unga vs Äldre.
 
Belysning förbrukar inga mängder med energi med lågenergi och led-lampor som man ju har idag. Jag skulle börja med att kolla värmepumpen så att den arbetar som den skall.
Förbrukningen kanske är normal för ert hus. Det beror på hur väl isolerat det är, status på fönster, dimensionering av värmesystem mm.
 
  • Gilla
johel572
  • Laddar…
Humlo
L lordi skrev:
Belysning förbrukar inga mängder med energi med lågenergi och led-lampor som man ju har idag. Jag skulle börja med att kolla värmepumpen så att den arbetar som den skall.
Förbrukningen kanske är normal för ert hus. Det beror på hur väl isolerat det är, status på fönster, dimensionering av värmesystem mm.
Tar man hit dem som installerat den då för en genomgång? Eller kan man ta vem som helst som kan detta med värmepumpar?
 
Hur många kWh förbrukade ni?
 
  • Gilla
Pin och 1 till
  • Laddar…
Humlo
G gbgustaf skrev:
Hur många kWh förbrukade ni?
Jag får kolla upp det i morgon för jag gick och la mig nu. =)
 
Humlo Humlo skrev:
Tar man hit dem som installerat den då för en genomgång? Eller kan man ta vem som helst som kan detta med värmepumpar?
Helst någon som kan värmepumpar. Det är inte alltid installatören som är den bästa att fråga.
Vad är det för märke och modell på värmepump du har?
 
  • Gilla
MagHam
  • Laddar…
I juli blir det runt 600 kr som i din lägenhet, i februari kanske 6000. Det jämnar ut sig. Har du räknat med 3000 per månad i snitt är du nog rätt nära verkligheten.
Priset beror även på ditt avtal, så instämmer i frågan ovanför hur många kWh?
 
  • Gilla
johel572 och 1 till
  • Laddar…
Hemmakatten
Låter som en normal förbrukning för ert hus.
 
  • Gilla
Pin
  • Laddar…
Det låter inte orimligt högt, men det är absolut läge att kolla värmepumpen.

Till värmepumpen har du troligen tillsatsvärme. Det är alltså rena elpatroner som skall värma huset när inte värmepumpen orkar, eller om den går sönder. De växlas in automatiskt vid behov (går ofta att konfigurera).

Om du har en någorlunda modern värmepump, så har du en display, där du dels kan se vad som är aktivt (kompressor tillsats värme osv). Om ex. både kompressor och tillsats är igång samtidigt, så är husets värmebehov större än vad värmepumpen orkar leverera. Men du kan också läsa av driftstimmar, då kan du se om tillsatsvärmen ex. går 6h / dygn. Om din anläggning är rätt dimensionerad, så skall tillsatsvärmen i princip bara gå in när utomhustemperaturen går ned mot -15 till -20. Vid -20 stänger en luftvärmepump av helt. Varierar lite mellan fabrikat och ålder, tror att de nyaste nu fungerar ned mot -25.

Men alla timmar med tillskottsvärme är dyra, typ 3 - 4 ggr dyrare än samma värme från värmepumpen.

Så om du har för många timmar med tillskottsvärme, så är antingen värmepumpen underdimensionerad, trasig, eller så är det väldigt kallt ute.
 
Redigerat:
  • Gilla
Dortmunder DAB och 1 till
  • Laddar…
Från Lgh till en villa är en annan verklighet, de som bott i Lgh brukar vara totalt vilse! Låter varmvattnet flöda vid disk, långa/många duschar mm.

Juli månad kommer att bli 600kr, plus Vv.

4000kr säger inte så mycket, återkom med kWh, vet du förbrukningen från de föregående ägarna?

Finns många snåla knep, som man tänker att detta spelar ingen roll, men allt bidrar, fulla disk/tvättmaskiner tex.

Och som föregående skrev, belysning förbrukar väldigt lite, samt hushållsel värmer huset, vad har ni för vent?
 
  • Gilla
MagHam och 1 till
  • Laddar…
Jag har en luftvatten och en luftluft pump, typ 200m2 60-talshus att värma...
Gör sedan tre år av med cirka 20.000kwh per år,
December tror jag det gick ca 2500kwh.
Värmepumpen har jag ställt in så den inte ger någon tillsats alls utom en gång i månaden för legionella skydd.
4000 låter lite mycket tycker jag men det beror ju på vilket elavtal du har, går inte att direkt jämföra...
Lycka till!
 
Ja, priset per kWh har ju betydelse här, Det verkar skilja en hel del mellan olika avtal och olika delar av landet.
 
H hjalle74 skrev:
Jag har en luftvatten och en luftluft pump, typ 200m2 60-talshus att värma...
Gör sedan tre år av med cirka 20.000kwh per år,
December tror jag det gick ca 2500kwh.
Värmepumpen har jag ställt in så den inte ger någon tillsats alls utom en gång i månaden för legionella skydd.
4000 låter lite mycket tycker jag men det beror ju på vilket elavtal du har, går inte att direkt jämföra...
Lycka till!
Normalt betalar man kring 1,5kr för en kWh. Med elpriset, moms, överföringsavgift samt energiskatt. Dina 2500 kWh bör bli 3750kr.
Till det tillkommer fast avgift från nätägaren samt eventuellt även från elleverantören.
 
Det finns några saker jag tänker på när jag vill sänka elkostnaden.

* Leta efter läckor och köldbryggor. Det kan vara dåligt drevade fönster, oisolerade innerväggar eller tak och otäta innerdörrar mot kalla utrymmen. Jag bodde i ett litet hus med elvärme och märkte att jag hade kallras från takluckan till krypvinden. Isolerade och tätade den samt bytte dåliga tätningslister i fönstren och sänkte totala elförbrukningen med 15-20%.

* Sänk temperaturen någon grad och minska varmvattenförbrukningen. Man vänjer sig ganska fort och märker det inte. En varm tröja kan vara ganska mysig så här års och gör det enklare att gå ut för en promenad eller ärende så man inte blir sittande inne.

* Kolla alla elförbrukare, det kan vara någon som står och går i onödan. Har man egen brunn kan hydroforen ha en för lite luft eller hydropressen fel tryck. I kombination med en läckande wc kan det kosta både el och en ny pump. En läckande wc kyler också.

* Kolla elektronisk utrustning. De nya enormt stora teveskärmarna drar mer el än man tror och bör inte stå på i onödan.

* Se över tariffer och elavtal. Nätleverantören har ofta olika tariffer med olika relation mellan fasta och rörliga avgifter. Har du hög förbrukning lönar det sig att ha en tariff med hög månadsavgift och lägre rörlig kostnad. Byt elavtal varje gång det går ut för att pressa priset.

Det är sådant man kan göra snabbt och kostar lite. Sedan kan det vara dags att titta på sådant som tilläggsisolering, men det tar längre tid och kostar mer.
 
Jag som var barn under oljekrisen i början av 70-talet växte upp med att man skulle spara energi. Aldrig över 18 grader inne, 16 grader i sovrummet, duscha hellre än bada, duscha kort, inte låta varmvatten rinna i onödan, köra fulla maskiner, vädra kläder hellre än att slänga dem i tvättmaskinen bara för att fräscha upp dem.

En effekt av oljekrisen var att det blev populärt att isolera så att det blev mögelskador. Det ska man undvika. Övriga råd var i allmänhet bra.
 
  • Gilla
cpalm och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.