P Prodigys skrev:
Har det varit en dammsugare eller är det "bara" påsen?
Bara påsen.

Är en riktig indusrridammsugare men tycker det funkar bättre med påse. Om kaminen är sval dvs...
 
  • Gilla
Fadai
  • Laddar…
tommib
Bytt fyra trasiga takpannor efter stormen. Upptäckte då också att bleckspiken som håller fast plåtarbetena hade krupit upp på rätt många ställen. Ner igen och hämta farmarskruv och skruvdragare. Drar två skruv, upptäcker att batteriet är slut. Ner igen och byta.

Allt till uppmuntrande tillrop från fyraåringen som konstant frågade "vad gör du pappa?"

Nu är pannorna bytta och plåten fastskruvad dock.
 
  • Gilla
sinuslinus och 1 till
  • Laddar…
S
När frun är på jobbet och lillebror sover middag utmanar femåriga dottern och jag oss själva med att sätta taklist i hallen.

:love:
 
  • Nedtecknade mått och beräkningar på ett rutigt papper, med en verktygslåda och någons fötter i förgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Nyinstallerad ljus träfärgad taklist i hörnet av ett rum under renovering med synliga spacklade skarvar och kabelkanal.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Fadai och 1 till
  • Laddar…
Har idag byggt ihop ett litet vattenburet värmesystem i polarens garage. Smidigt med fläktkonvektor som får luften att cirkulera lite då det är ganska stor takhöjd, blev mycket jämnare värme. Allt styrs smidigt via elektronisk termostat samt andra diverse funktioner
 
  • Vattenburet värmesystem med kopparledningar och fläktkonvektor i ett garage.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Yrrol och 2 till
  • Laddar…
richardtenggren
Greven29 Greven29 skrev:
Har idag byggt ihop ett litet vattenburet värmesystem i polarens garage. Smidigt med fläktkonvektor som får luften att cirkulera lite då det är ganska stor takhöjd, blev mycket jämnare värme. Allt styrs smidigt via elektronisk termostat samt andra diverse funktioner
Tänker köra på fläktkonvektor i vårt garage också, har idag en radiator som värmer runt 80m2... så låter bra det du skriver :)

Schysst med ringklockan också, är det för när maten är färdig? ;) vi har en liknande för telefonen i stugan.
 
richardtenggren richardtenggren skrev:
Tänker köra på fläktkonvektor i vårt garage också, har idag en radiator som värmer runt 80m2... så låter bra det du skriver :)

Schysst med ringklockan också, är det för när maten är färdig? ;) vi har en liknande för telefonen i stugan.
De tycker jag att du ska göra! Denna modell är från Eveco.

Visst, sambon trycker bara på knappen i köket så ringer de i klockan..
nevers, någon som sitter sedan gammalt bara.
 
  • Gilla
richardtenggren
  • Laddar…
Fixat en kabelkanal.

Nytillverkad vit kabelkanal längs en vägg under en Samsung-TV.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Naturliv och 2 till
  • Laddar…
R Robert-san01 skrev:
Fixat en kabelkanal.

[bild]
Placerade du inte uttag och dosor efter tvn när du byggde nytt? :)
 
Ramnemark Ramnemark skrev:
Placerade du inte uttag och dosor efter tvn när du byggde nytt? :)
Nej, för det behöver ändå dras kablar till ljudsystem mm så jag konstaterade att det var svårt att undvika kanal. Det är också svårt med uttag bakom apparaterna om inte det skall vara lite luft bakom apparaten. Alternativet skulle ha varit att göra en nisch för anslutningarna, men då hade väggen behövt göras djupare.
 
  • Gilla
anderi409
  • Laddar…
Appendix Appendix skrev:
Jag är förvånad över att vi inte har fler Alfridatrådar här på BH med tanke på hur drabbat Sthlm och villaägare är. Kustlandet i roslagen och skärgården verkar kunna räkna med elen tillbaka 10/1.... Iofs kanske alla drabbade just nu förtöker rädda det som kans för att få vvärme och undvika sönderfrysningar. Tur nog plusgrader kommande dagar.
Bor mitt i det drabbade området.

Min lista hittills är:
- Jaga rätt på soptunna, grill, skottkärra, släpkärra, trädgårdsredskap, leksaker, grannens båt m.m. som spridit ut sig i omgivningarna.
- Lägga tillbaka fem nerblåsta nockpannor.
- Ta bort 13st nerblåsta träd åt idrottsklubben.
- Plocka ner en person som fastnat i en havererad skylift när han skulle laga ett sönderblåst tak.

Återstår närmaste tiden:
- Ta bort ett träd som ligger rakt över mina föräldrars sommarhus.
- Ta bort ytterligare 10-20 träd på idrottsplatsen.
- Hjälpa till att laga de elledningar som träden i fråga tagit med på vägen ner.

Många bekanta håller sig hemma och eldar för att hålla husen varma när strömmen är borta. Själv bor jag i mer samlad bebyggelse så jag har haft el hela tiden.

Tur att vi inte fick en snökanon med en halvmeter blötsnö också i stormen. Och sansade temperaturer efteråt. I går var det mest ren njutning att vara ute med skotern och motorsågen i skogen i solsken och tre minusgrader och röja träd.
 
  • Gilla
mugatu och 2 till
  • Laddar…
Fortsatt med lite gles. Funderade ett tag på hur få höjden rätt där glesen kommer i vinkel då det finns inget att skruva i under, tillslut åkte Dominon fram och löste problemet.

Tak under konstruktion med glespanel och reflekterande isoleringsmaterial synligt, verktyg används för justering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Sen var det enklare, justerskruvarna gör det klart enklare att justera in hela taket lika snett ...

Takstomme med glespanel i olika höjder och vinklar, justerat med Dominofräs och justerskruvar, synlig isolering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Naturliv och 3 till
  • Laddar…
Alfrida inlägg efterfrågades.

Jag fick en pressenning lite på sned och soptunnan välte.

Grannen hade inte lika stor tur, eller det kanske han hade då enda skadan jag kan se är 30cm vindskiveplåt som slagits loss.

Upprootade träd vid en bostad, en med säkringslina, efter stormen Alfrida, med snö på marken.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nedfallna trädstammar över en pressenningtäckt släpvagn bredvid ett hus, med snö på marken och skymd vindskiva.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Omkullblåst stort träd med rötterna i luften nära ett hus, snötäckt mark och blå himmel i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Wow
  • Gilla
Naturliv och 1 till
  • Laddar…
R Robert-san01 skrev:
Nej, för det behöver ändå dras kablar till ljudsystem mm så jag konstaterade att det var svårt att undvika kanal. Det är också svårt med uttag bakom apparaterna om inte det skall vara lite luft bakom apparaten. Alternativet skulle ha varit att göra en nisch för anslutningarna, men då hade väggen behövt göras djupare.
Ljud går med att fälla in ;). Men visst gör det merjobb :)
 
tommib
Självklart fäller man in allt! Jag har ett 40 mm rör som går från mediaskåpet till TVn. Där går alla kablar (El, HDMI, IR-förlängare, centerhögtalare) som ska till TVn. Fronthögtalarna har egna rör.

Ja, det är lite olagligt med en "fast" förlagd skarvsladd till TVn men det struntar jag i :) Det är uppenbart vad den matar.
 
Högtalarna har infällda rör, problemet är att fälla in förstärkare/centralenhet och TV box. Jag skulle behövs ha 50cm djup vägg för det. AppleTV var inte så svår att gömma.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.