Bodde ni i stugan före ni började åtgärda tak mm? Kör luftvärmepumpen på låg fläkt när är där och ev höj litet på kvällstid..
 
  • Gilla
guggen
  • Laddar…
H Husqvarna220Ac skrev:
Bodde ni i stugan före ni började åtgärda tak mm? Kör luftvärmepumpen på låg fläkt när är där och ev höj litet på kvällstid..
Nej, behövde göras direkt då det läkte allvarligt på ett ställe. Slet bort all råspont, vägg etc där det var. Taket var kört men väggen hade inga spår av något skit men bytte den iaf.

Just nu kör jag inte pumpen när vi är här utan kör elementen i stället. Är det dumt eller?
 
  • Gilla
Zama2000
  • Laddar…
Värmepumpen är effektivare än elementen, går att ställa ned fläkten ett snäpp, sen kan man höja den på natten samt när ej är där.

Tänkte om ni hade bott där och ej känt några problem före ni gjorde ingrepp, tror lite som föregående säger ang vent, har inte toaletten egen tilluft? Eller måste den suga från badrummet? Eller går detta att fixa på nåt sätt? Så då kan den leva ödrift, och sätta in paxfläkt i badrummet.
 
R
H Husqvarna220Ac skrev:
Värmepumpen är effektivare än elementen, går att ställa ned fläkten ett snäpp, sen kan man höja den på natten samt när ej är där.

Tänkte om ni hade bott där och ej känt några problem före ni gjorde ingrepp, tror lite som föregående säger ang vent, har inte toaletten egen tilluft? Eller måste den suga från badrummet? Eller går detta att fixa på nåt sätt? Så då kan den leva ödrift, och sätta in paxfläkt i badrummet.
Separett..
Du skiter i en hink o pissar i en tratt. Fläkten är till för att dra bort skitlukten från hinken via ett avgasrör på ca 100 mm.
 
R RapidSledge skrev:
Separett..
Du skiter i en hink o pissar i en tratt. Fläkten är till för att dra bort skitlukten från hinken via ett avgasrör på ca 100 mm.
Japp. Läs tråden. Problemet är att om du har en separett i ett badrum med en bättre konstant frånluft fläkt så är den starkare än toans o det luktar mys mys, dvs separetten fungerar ej och fläkten i den är för klen för att agera som ensam primär frånluft. Men har man ett separat toa rum så funkar den såklart.
 
R
G guggen skrev:
Japp. Läs tråden. Problemet är att om du har en separett i ett badrum med en bättre konstant frånluft fläkt så är den starkare än toans o det luktar mys mys, dvs separetten fungerar ej och fläkten i den är för klen för att agera som ensam primär frånluft. Men har man ett separat toa rum så funkar den såklart.
Läs tråden själv!
"Är exakt vad vi har också. Separett inne, som dock inte används av någon annan än mig och då för att pinka, och en sådan där blå separett insats på utedasset."

"Den röda lägst till vänster är Separettfläkten för utluft och den till höger om den är köksfläkten."
 
@Anders $, jag hade en liknande upplevelse som du kanske kan få en ledtråd av.

När jag skulle övernatta i friggeboden i släktens gemensamma sommarstuga kunde jag inte sova en blund. Det var så under flera års tid. Vi tog upp en ventil och det blev möjligtvis lite bättre, men inte bra. Så hade jag av annan orsak blivit medveten om att jag reagerar på formaldehyd som bl a finns i mdf och i nya textilier (flamskyddsmedel bl a). Luktade på kuddarna och täckena vi hade hade i friggeboden, köpta från Jysk, och de stank av kemikalier. När jag hade tvättat dem så var problemet borta.
 
  • Gilla
HasseTeknik och 1 till
  • Laddar…
Det är intressant det där med separetten och dess fläkt faktiskt.

I min stuga har jag duschkabinen och toaletten i samma rum. Sitter en väggventil i badrummet och sen separettens "utblås" med fläkt såklart. Efter en lång dusch så tar det inte många minuter innan imma och det mesta av fukten har försvunnit. Känner man vid ventilen så drar det in frisk luft i princip hela tiden. Kan tänka mig att man ställer till det för separetten om man skulle sätta typ en paxfläkt.
 
Hypotetisk fråga... Skulle en kvarglömd myrgift dosa på den stängda kattvinden kunna vara en källa till problemet? Kom ihåg att när jag rensade upp efter vattenskadan i somras så var det myror i taket. Bytte som sagt allt material, isolering etc men jag satte en myrgift dosa ovanpå isoleringen på kattvinden som jag inte kommer ihåg om jag tog bort eller om jag helt enkelt bara satte på all spont och så åkte taket på därefter. Borde inte en sådan ha torkat ut på ett halvår eller sitter jag i skiten nu? Dvs. Riva innertaket och ta rätt på den där dosa?!?!
 
R
The_Andy_Pandy Anders $ skrev:
Hypotetisk fråga... Skulle en kvarglömd myrgift dosa på den stängda kattvinden kunna vara en källa till problemet? Kom ihåg att när jag rensade upp efter vattenskadan i somras så var det myror i taket. Bytte som sagt allt material, isolering etc men jag satte en myrgift dosa ovanpå isoleringen på kattvinden som jag inte kommer ihåg om jag tog bort eller om jag helt enkelt bara satte på all spont och så åkte taket på därefter. Borde inte en sådan ha torkat ut på ett halvår eller sitter jag i skiten nu? Dvs. Riva innertaket och ta rätt på den där dosa?!?!
Antingen är giftet kvar eller annars har du en massa döa myror på vinden. Ta upp ett inspektionshål.
 
Då är giftet kvar för det var myrfritt när vi stängde igen. Inte helt lätt att få till ett hål dit bara. Vet på ett ungefär vart den ligger, om jag nu glömde ta bort den. Är en liten spalt från huvudbyggnaden som jag borde kunna se igenom med en jävla massa tur. Frågan är om en sådan där liten dosa inte borde ha torkat ut cis det här lagret men det kanske inte spelar så stor roll. Fan vad klantigt....
 
låter orimligt, det är ju inga lättflyktiga vätskor i de där. Dessutom borde du då reagerat kraftigt när du placerade ut den och inte nu.
 
  • Gilla
Tallguy196 och 2 till
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.