Bernieberg Bernieberg skrev:
Tack! :D
Kommer tvunget få bygga en i sommar.. min dotter såg bilden och nu vill hon också ha ett skepp

Klockren sandlåda, har du använt tryckt virke eller ska du måla? ( har inte kommit längre ön den sidan i tråden än )
 
G Grim Pedersen skrev:
Kommer tvunget få bygga en i sommar.. min dotter såg bilden och nu vill hon också ha ett skepp

Klockren sandlåda, har du använt tryckt virke eller ska du måla? ( har inte kommit längre ön den sidan i tråden än )
Att bygga sandlåda var ingen större möda, tvärtom ett av de roligare projekten. Fritt och kreativt snickrande! Man kan ta ut svängarna lite och uppdragsgivaren blir glad för det mesta :)

Byggde med tryckt och hade lite planer på att måla efter nåt år, men har nog kommit fram till att den ser trevlig ut som den är när träet grånar lite.
 
Bernieberg Bernieberg skrev:
Att bygga sandlåda var ingen större möda, tvärtom ett av de roligare projekten. Fritt och kreativt snickrande! Man kan ta ut svängarna lite och uppdragsgivaren blir glad för det mesta :)

Byggde med tryckt och hade lite planer på att måla efter nåt år, men har nog kommit fram till att den ser trevlig ut som den är när träet grånar lite.
Håller med!
Vi gjorde en vanlig fyrkantig, 3x3 meter. Körde med 45/220 stående, nergrävd 15 cm och en liggande 45/145 som ”sits” och ram runtom. Skaplig mängd sand det gick åt ändå. Den används flittigt, nästa sommar blir det rutchkana och ett skepp :)
 
  • Gilla
Bernieberg
  • Laddar…
Kaklingen går framåt lite i taget och snart är en långvägg klar. Börjar bli lite varm i kläderna och det är ganska kul jobb. Möjligtvis lite stressande när man väl dragit upp fix på väggen, efter det kan man inte såsa för mycket.

Än så länge väldigt nöjda med valet av plattor. Speciellt storleken har vi varit osäkra på. Vi siktar nog på vit fog så det kommer att bli mindre rutigt och mer sobert.

Kaklad vägg i progress med liggande gröna kakelplattor runt ett fönster, ovanför en bänk med skyddspapp.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Delvis kaklad vägg med vita kakelplattor runt ett fönster, arbete pågår.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Kakelvägg under arbete med halvsatta plattor och synligt fix, detalj av list och hörn.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Kaklad vägg med vita rektangulära plattor runt fönster i ett renoveringsprojekt, med vägg fix synlig.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Anonymiserad 192863 och 12 till
  • Laddar…
MVG på den figursågningen (y)
 
  • Gilla
April Skies och 13 till
  • Laddar…
Ramnemark Ramnemark skrev:
MVG på den figursågningen (y)
:) Den kom inte gratis, jag och filen hann bli riktigt nära vänner.
 
  • Gilla
JanneJanne123 och 5 till
  • Laddar…
Ser mycket bra ut.
Kör du med snöre eller kakelkryss?

Ska snart börja kakla själv i en dusch i källaren. . . .

//AA
 
S saiter skrev:
Ser mycket bra ut.
Kör du med snöre eller kakelkryss?

Ska snart börja kakla själv i en dusch i källaren. . . .

//AA
Kakelkryss om du orkar kolla bilderna från förra sidan ;)
 
  • Gilla
saiter
  • Laddar…
S saiter skrev:
Ser mycket bra ut.
Kör du med snöre eller kakelkryss?

Ska snart börja kakla själv i en dusch i källaren. . . .

//AA
Tack! :)

Tänkte använda snöre till det horisontella och bara ett kryss i varje vertikal fog men snöret jag köpte var drygt 2,5 mm istället för 2,0 mm som kryssen är, så det tänkte jag be att få lämna tillbaka.

Det funkar bra med kryssen tycker jag, även om det är många som ska sättas på plats när man har små plattor. En fördel är om jag ska fortsätta över ett skifte där fixen har torkat. Då har jag typiskt grisat lite så det sticker upp lite fix här och där vilket hade varit jobbigt med snöre. En annan fördel i samma situation är att om det blir lite mycket fix precis där man börjar med fixkammen (tenderar att bli så med min skrala teknik) så kan man pressa ut lite i fogen och kratsa bort det vilket vore svårt med snöre.
 
  • Gilla
saiter
  • Laddar…
Hade vi gjort om kaklingen i vårt kök så hade jag stått på mig om att inte använda vit fog. Nu blev det vit fog och alla av mina farhågor har besannats. All smuts syns direkt, det är ett helvete att rengöra och det blir aldrig så snyggt som det var från början. Vit fog borde inte få säljas, det är fullständigt dysfunktionellt.
 
L Location skrev:
Hade vi gjort om kaklingen i vårt kök så hade jag stått på mig om att inte använda vit fog. Nu blev det vit fog och alla av mina farhågor har besannats. All smuts syns direkt, det är ett helvete att rengöra och det blir aldrig så snyggt som det var från början. Vit fog borde inte få säljas, det är fullständigt dysfunktionellt.
Är medveten om att det inte är förstavalet ur praktisk synvinkel. Men är det mycket bättre med en väldigt ljust grå? Hoppas också att det är mindre kulört smuts som hamnar på väggen i ett badrum. Vi har nog hellre en smutsig vit än en ren mörkgrå i alla fall. Får se hur det går, i värsta fall får man kratsa sig till döds och byta :)
 
  • Gilla
Frendan
  • Laddar…
Den som har tröttnat på halvfärdiga kaklingar bör byta tråd. Vi kör en laddning med 5 kg fix varje dag och knaprar oss fram bit för bit. Ganska lagom om man även ska klämma in besök till Leos lekland eller spela Minecraft med storgrabben (det sistnämnda är att föredra efter att ha krypit omkring i badrummet en halv dag). Nu är vi i alla fall en bra bit på väg med andra långväggen. Väldigt kul att se det växa fram. Har även förberett alla special plattor till nästa omgång. Det blir en infälld spegel på någon kvadratmeter så det sparar en del kakling på denna vägg.

Badrum under renovering med påbörjad kakelsättning, verktyg och kakelklister synligt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Halvfärdig väggkakling med verktyg, utskuren spegelplats och blandare i ett badrum under renovering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Pågående kakelinstallation i badrum med halvfärdiga vita subway-kakelväggar och vattentät KeraSafe-membran.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Renoveringsprojekt av ett badrum visande pågående kakelarbete på väggarna och kakelklister samt verktyg på golvet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Öyivind och 2 till
  • Laddar…
Skulle egentligen kaklat en sats till idag men det blev stopp. Tydligen var inte spegelns bredd riktigt spikad. Detta då @FruB håller på med något slags planering av kommodens layout. På atomnivå. Och när alla insatser ska justeras in kan någon låda behöva bli lite bredare, och då ska spegeln hänga med. Kanske är detta att dra den datorstödda planeringen på gränsen till för långt men prydligt blir det

CAD-ritning som visar planerad layout för badrumskommod med lådor och fack för kosmetika.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nu har jag i alla fall fått klartecken på ett spegelmått så redo för vidare kakling.
 
  • Haha
  • Gilla
toolman77 och 6 till
  • Laddar…
Bra att hela familjens saker får plats! ;):p
 
PellePeps PellePeps skrev:
Bra att hela familjens saker får plats! ;):p
Hihi, vi får väl se. Får överväga att ha en necessär packad i garderoben om det kniper.

Nyss blev eltandborsten uppritad i Autocad, den ska stämplas som bygghandling innan man får lägga den i lådan :)

Jaja, när två ingenjörer renoverar kan det spåra ur.
 
  • Gilla
  • Haha
saiter och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.