harry73
Jag tror inte att takboxen går sönder så fort man kör över 130, men vid högre hastigheter kommer påfrestningar på materialet bli större. Det gäller för bilens befästningspunkter, lasthållare/rail och takboxen.
Materialet utmattas och får mikrosprickor och efter ett tag kommer den bara gå sönder utan att man bromsade särskild hård eller vägen var särskild ojämn.

Takboxar är inte utvecklade för höga hastigheter och bara för att den verkar köra stabilt och utan problem betyder inte att du inte kan få problem.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
F
harry73 harry73 skrev:
Om vi tar en Thule Excellence XT, då står det i manualen att man inte ska köra fortare än 130 km/timme med den på bilen
[bild]


Jag kan nog hjälpa dig :)
Om det är denna
[bild]
säger manualen maxhastighet=130 km/timme
[bild]
Tyvärr inte min modell. Min öppnar bara åt ett håll och den heter 200+ nånting, jag tog den för namnet.
 
  • Gilla
Kretikos
  • Laddar…
harry73 harry73 skrev:
Jag tror inte att takboxen går sönder så fort man kör över 130, men vid högre hastigheter kommer påfrestningar på materialet bli större. Det gäller för bilens befästningspunkter, lasthållare/rail och takboxen.
Materialet utmattas och får mikrosprickor och efter ett tag kommer den bara gå sönder utan att man bromsade särskild hård eller vägen var särskild ojämn.

Takboxar är inte utvecklade för höga hastigheter och bara för att den verkar köra stabilt och utan problem betyder inte att du inte kan få problem.
Äsch, så allvarligt är det inte alls. Det är inte enorm påfrestning av luftmotståndet på en takbox. Det är betydligt större belastning på infästningen om du kör fullastat på en skumpig grusväg än 200 på autobahn.
Jag tycker också att man bör hålla sig under 140 med takbox, både av säkerhetsskäl och för att förbrukningen blir tokig i hög fart med takbox
 
OXYD
Ser man tester så kommer problemen när man bromsar. Skiten åker ut där framme :)
 
  • Gilla
Johannes Carlsson
  • Laddar…
Jag gjorde just ett livetest på motorvägen... Bilen höll 27 m/s västerut och enligt trafikverkets väderstation i närheten var maxvinden 23 m/s från nordväst.
Takräcket satt iallafall kvar på bilen och det som blev kvar av boxen gick att hiva in i bagaget utan problem.

Boxen var en modell som såldes på Ikea för ganska många år sedan.
 
Redigerat:
  • Gilla
  • Wow
civilingenjören och 5 till
  • Laddar…
Mikael_L
Så ca 50m/s testade du alltså med, åtminstone i byarna ... ;)

Det motsvarar 180 km/h
 
  • Gilla
Johannes Carlsson
  • Laddar…
Tolkar det som att testet inte gick så bra för befintlig box.;)
 
Vilken hastighet ska takboxar klara?
Stabiliteten varierar mycket mellan olika modeller.
Jag använde takbox för första gången nu i julas och man var förstås lite orolig när man kom upp i motorvägshastighet. Men det var ingen storm förstås.
 
F
useless useless skrev:
Jag gjorde just ett livetest på motorvägen... Bilen höll 27 m/s västerut och enligt trafikverkets väderstation i närheten var maxvinden 23 m/s från nordväst.
Takräcket satt iallafall kvar på bilen och det som blev kvar av boxen gick att hiva in i bagaget utan problem.

Boxen var en modell som såldes på Ikea för ganska många år sedan.
Jag ser det snarar som ett åldringstest av termoplast som redan från början var av högst tveksam kvalitet.
 
M Myckling skrev:
Tolkar det som att testet inte gick så bra för befintlig box.;)
Bra och bra... Man måste ju offra lite för vetenskapen.
 
  • Gilla
  • Haha
Pin och 7 till
  • Laddar…
K
Kunde du se var den gav sig? Skulle kanske klara högre hastigheter om man drog ett eller två spännband över boxen..?
 
Om jag tolkar rätt så körde du alltså i ca. 90km/h?

Det är en ögonöppnare. Jag har också en äldre Ikea box (från 98). Används ungefär en vecka om året. Och kör ofta i 130 med den. Synbarligen är den ok.
 
Jag gissar att brottanvisningar runt infästningshålen tillsammans med vibrationer har gjort att underdelen har spruckit sönder.
 
Tittar man på bilbarnstolar, babyskydd och mchjälmar så rekommenderar de att man kasserar dem efter 5-10år för då är plasten för spröd för att fylla sin funktion.

Kan man inte tänka sig samma här?
 
Den verkar ha varit självdestruerande... Kamprad tänkte på allt.
 
  • Gilla
Cheesen
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.