KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Datorerna, varav en en gammal HP SFF ger faktiskt mindre värme än våra två kattor :)
Vi har som sagt ett serverrum. Vi är dataingenjörer med egen mailserver som servar halva släkten. Sommartid blir det lätt 35-40 grader därinne om vi stänger till och stänger av ventilationen. Nackdelen med en välisolerad bastu som serverrum, men nåt ska man ju ha den till när den inte funkar som bastu.
 
Förbrukning november 2018: 1351kwh
Var: Södra stockholm
Boyta: 103boyta + 25 12 grader fristående garage
Antal våningar: 1
Byggår :1965
Antal i familjen 3
Energiklass ?
Uppvärmning: 2 x luftluft vp samt 4 stödelement
Ventilation: roterande ftx
Inomhustemperatur: 20.5 grader
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
Anna_H Anna_H skrev:
Vi har som sagt ett serverrum. Vi är dataingenjörer med egen mailserver som servar halva släkten. Sommartid blir det lätt 35-40 grader därinne om vi stänger till och stänger av ventilationen. Nackdelen med en välisolerad bastu som serverrum, men nåt ska man ju ha den till när den inte funkar som bastu.

Vad har ni för förbrukning? Yta? Värme behövs väldigt många dagar, jag skulle alla ggr försöka göra nån form av återvinningen, antingen värma garage, eller under vintern fläkta ut värmen i huset för att återvinna/torka, vi har alldeles för torrt inne på vintertid, trots jättelåg vent och hänger tvätten inne.

Vi använder ”molnet” inte en dator i sikte..
 
T
Förbrukning december 2018: 1572 kWh
Var: Norra Skåne
Boyta:112 kvm + 70 kvm källare
Antal våningar: 2 (+källare)
Byggår : 1964
Antal i familjen: 2 vuxna + 2 barn
Uppvärmning: CTC EcoEl/EcoAir luft-vatten VP
Ventilation: Självdrag
 
Förbrukning December 2018: 1360 kwh
Var: Södra Sverige
Boyta:118 m2
Antal våningar: 1
Byggår: 1989
Antal i familjen: 4 st
Uppvärmning: Luftvärme
Ventilation: FTX
Inomhustemperatur: 22 grader

Förbrukning 2018: 12299 Kwh
 
Förbrukning Dec: 965kwh.
148kvm
Västerbotten
4pers
Nibe 750/Luftvärmepump.
Motorvärmare på en bil, samt varmt i förråd.
Förbrukning Dec- 17: 983kwh

Totalt förbrukning 2018: 6799kwh. (5381kwh -17)
Vattenförbrukning 2018: 49km

Solcellerna producerade: 5868kwh
Såld el: 5177kwh
Förbrukad solel: 691kwh, skall alltså tilläggas total inköpt energi för rättvis totalförbrukning.
 
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
  • Låter du badvattnet stå och svalna innan du släpper ut det i avloppet så tar du tillvara all värmen.
    Att duscha är då säkert mer energikrävande.
  • Och varför skulle det gå åt mer energi att torka tvätten i en torktumlare än att hänga den på klädstreck?
    Det är ju samma mängd vatten som skall förångas. Om man inte "blåser ut" den fuktiga varmluften.
  • Datorer och "annan teknik" bidrar också till uppvärmningen. Hushållsel är inget som försvinner ut i rymden, den bidrar i högsta grad till uppvärmningen inomhus!
  • Förutom då duschvattnet/badvattnet, och potatis- och äggkokarvattnet, som man häller rätt ner i avloppet.
Anser du att det är mer energinyttigt att bada om man låter vattnet vara kvar än att duscha. Eller syftar du på gammalt julbad. Där man återanvände vattnet genom att bada efter varandra. Däremot för att höja luftfuktigheten på vintern så kan jag förstå det.

Har du hört talas om kondenstumlare? Då blåser man inte ut någon fuktig luft och vattnet kan återanvändas till strykjärn och annat som inte tål kalkrikt vatten. Det blir även varmare i tvättstugan för det som hänger på tork. Om man häller ut potatisvatten och äggkokarvatten så tar man bort fett i avloppet. Så jag avråder till att aldrig hälla i något varmt i avloppet. Däremot gärna med lite diskmedel. Speciellt nu för tiden då många numera oftast bara har 40-42 gradigt varmvatten.

Sedan att man använder värmen från serverrum och samtidigt får det svalare är en bättre lösning. På vårt jobb har vi ställt in dricka och choklad i serverrummet för att de kyls ner för bra.
 
Redigerat:
Om du använder kyla i serverrum så det snarare än större förlust! Alltså om du kör kylmaskin som dumpar värmen ute, men kylmaskin som kyler serverum och tex värmer Vv/rad/golvvärme.

Vad gör du med pastavattnet då? Självklart hälls detta i slasken..
 
H Husqvarna220Ac skrev:
Om du använder kyla i serverrum så det snarare än större förlust! Alltså om du kör kylmaskin som dumpar värmen ute, men kylmaskin som kyler serverum och tex värmer Vv/rad/golvvärme.

Vad gör du med pastavattnet då? Självklart hälls detta i slasken..
Om det är mig du syftar på så var jag otydlig. Jag menade om man flyttar värmen så blir serverrummet svalare. Att vi sedan på jobbet har onödigt kallt i serverrummet är något annat..
 
Då är jag med, onödigt att fläkta ut det om värmen behövs på andra ställen i fastigheten/garage, Och på sommaren nån bypass för att köra ut varmluften istället, låter som FLVP hade varit en bra lösning.
 
H Husqvarna220Ac skrev:
Vad har ni för förbrukning? Yta? Värme behövs väldigt många dagar, jag skulle alla ggr försöka göra nån form av återvinningen, antingen värma garage, eller under vintern fläkta ut värmen i huset för att återvinna/torka, vi har alldeles för torrt inne på vintertid, trots jättelåg vent och hänger tvätten inne.

Vi använder ”molnet” inte en dator i sikte..
Tack så mycket ännu en gång för alla råd jag inte har bett om :rofl:
Och nej, molnet är inte aktuellt, vi är som sagt dataingenjörer och tycker det är kul att pyssla med våra datorer. Det var inte jag som påstod att jag hade problem med elen. Vilken förbrukning jag har får du själv kolla om det bekymrar dig.
 
S slurppe99 skrev:
Anser du att det är mer energinyttigt att bada om man låter vattnet vara kvar än att duscha.
Nej, naturligtvis inte. Men nu var det fråga om hur mycket energi som själva badandet förbrukade.
Och med småbarn i familjen är det väl självklart med ett bad då och då!
S slurppe99 skrev:
Har du hört talas om kondenstumlare? Då blåser man inte ut någon fuktig luft
Nu var det, återigen, inte jag som skrev
Anna_H Anna_H skrev:
Men självklart blåser man ut den fuktiga varmluften från torktumlaren! Har installerat PAX-fläkt för just detta syfte. Tvätten torkar mycket snabbare då.
 
Förbrukning december 2018: 1187 Kwh
Var: Norra Stockholm
Boyta:111m2
Antal våningar: 2
Byggår :1988
Antal i familjen 2
Energiklass C
Uppvärmning: Nibe F370 FLVP
Ventilation: frånluft med ventilation i fönstret
Inomhustemperatur: 21 grader
Värmegolv. Tidsstyrda i hall och bägge badrummen
 
stefancrs stefancrs skrev:
Man kanske borde slänga upp ett Google-formulär så vi kan få in massa data i ett kalkylark?

Liiiiite svårt att få överblick här i tråden. Vore ju intressant att kunna plocka ut statistik baserat på byggnadsår, läget (typ län + om huset är väderutsatt), uppvärmningstyp etc.
Jag började gå igenom alla svar manuellt och fylla i dem i ett kalkylark på Google Drive men orkade inte fylla i alla uppgifter eftersom de inte alltid var så lättolkade.

Det slutade med att jag bara skrev in kWh och uppvärmd yta.

Förbrukning kWh november / uppvärmd yta kvm:
Scatterplot som visar förhållandet mellan uppvärmd yta i kvm och förbrukning i kWh för byggprojekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Den genomsnittliga förbrukningen i kWh i november bland de som har svarat hamnade på 1370 kWh och den genomsnittliga uppvärmda ytan var 191 kvm.

I genomsnitt behövdes 7,5 kWh per kvadratmeter. Wiggen som eldar med ved i Västerbotten förbrukade minst el per kvadratmeter (bara 1,3 kWh/kvm) medan högst värde bland de som rapporterat in låg på 21,6 kWh/kvm. Grattis @Wiggen, starkt jobbat! Gilla gärna Wiggens inlägg för att ge honom cred.
W Wiggen skrev:
Förbrukning november: 218 kWh
Var: Västerbotten
Villa: 100 m2
Garagebyggnad: 70m2
Byggår 1917
Ventilation: självdrag
Uppvärmning: kamin, vedspis, även vedpanna.
Vedförbrukning: 20-22 m3/år
 
  • Gilla
Maxwells demon och 4 till
  • Laddar…
Förbrukning december 2018: 2549 kwh
Var: Närke
Boyta: ca 110 kvm. 25kvm garage med 15 grader.
Antal våningar:1,5
Byggår: 1920-tal
Tilläggsisolerat år 2000
Antal i familjen : 3
Uppvärmning: LLVP+kamin (ca 10kubik ved/år)
Ventilation: Självdrag
Inomhustemperatur: 18 grader då vi inte eldar i kaminen.

Blir ju avundsjuk när ser alla andras låga förbrukning :(
Skaffade luftvärmepump för 7år sen (direktel innan) och trodde vi skulle spara el men det blev just ingen skillnad, bara marginellt första året.
Sämsta investering vi gjort....
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.