Minisystemet du länkar till är säkert ok, betyder att alla väggventiler sätts igen och ni sätter in en in och en utkanal för luften. Köksfläkt blir kvar såklart. Den är ljusår bättre än det ni har idag om den inkl rör installeras rätt.
 
  • Gilla
The_Andy_Pandy
  • Laddar…
Har du även kollat att Separettens filter är rengjort, så att du har flöde? Ibland dammar den igen ganska fort, beroende på vilken sorts strö, som används. Du kan ju även köra några dagar med fullt flöde ( läge 2 ) på Separetten, för att se om det blir någon skillnad.
 
HasseTeknik HasseTeknik skrev:
Har du även kollat att Separettens filter är rengjort, så att du har flöde? Ibland dammar den igen ganska fort, beroende på vilken sorts strö, som används. Du kan ju även köra några dagar med fullt flöde ( läge 2 ) på Separetten, för att se om det blir någon skillnad.
Bytte hela fläkten i helgen dåd en gamla lät utav bara helsike. Bytte filtret samtidigt då det andra var så poröst så att det bara ramlade i bitar. Separetten är inte använd på säkert tio år av tidigare ägaren och vi använder sne inte heller men har fläkten igång. Är på högsta varv men gör inte sås tor skillnad iaf. Det enda som gör att det drar in luft ordentligt är att ha köksfläkten igång men det låter därefter. Lägsta nivå är det enda som funkar utan att man blir tokig.
 
Hur värmer du upp huset? Finns det någon eldstad ?
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Minisystemet du länkar till är säkert ok, betyder att alla väggventiler sätts igen och ni sätter in en in och en utkanal för luften. Köksfläkt blir kvar såklart. Den är ljusår bättre än det ni har idag om den inkl rör installeras rätt.
låter som det kan vara värt att tänka över. Är relativt billigt och stugan i sig är i lagom lagom för den där.
 
HasseTeknik HasseTeknik skrev:
Hur värmer du upp huset? Finns det någon eldstad ?
Luftvärmepump, elradiatorer och eldstad finns. Eldstaden är dock överdimensionerad så det är en intressant upplevelse att elda i den med två meters takhöjd.
 
The_Andy_Pandy Anders $ skrev:
Bytte hela fläkten i helgen dåd en gamla lät utav bara helsike. Bytte filtret samtidigt då det andra var så poröst så att det bara ramlade i bitar. Separetten är inte använd på säkert tio år av tidigare ägaren och vi använder sne inte heller men har fläkten igång. Är på högsta varv men gör inte sås tor skillnad iaf. Det enda som gör att det drar in luft ordentligt är att ha köksfläkten igång men det låter därefter. Lägsta nivå är det enda som funkar utan att man blir tokig.
En köksfläkt är betydligt starkare. Jag har själv ett välisolerat hus där man satt in nya fönster och dörrar, har gott om tilluft men mina fläktar i tvättstuga, badrum och kapprum räcker inte till så bra, jag brukar köra köksfläkten också, då blir det bra fin luft.

Nu störs jag inte av min köksfläkt så det är inget problem för mig.

Du skulle kunna ta ut någon ventilationsgubbe hos dig för att mäta kanske? Det går ju att montera motorn till köksfläkten på taket eller vinden så slipper du höra den exempelvis.
 
Eldstäder kan ställa till det på två sätt, som man bör se upp med.
1 Dåligt med tilluft kan ge både koldioxid och än värre koloxid. Båda ger huvudvärk och illamående som symtom.
2 När eldstaden inte används, kan det bli bakdrag genom skorstenen och inluften kan då bli förorenad av diverse oförbrända kolföreningar.
 
HasseTeknik HasseTeknik skrev:
Eldstäder kan ställa till det på två sätt, som man bör se upp med.
1 Dåligt med tilluft kan ge både koldioxid och än värre koloxid. Båda ger huvudvärk och illamående som symtom.
2 När eldstaden inte används, kan det bli bakdrag genom skorstenen och inluften kan då bli förorenad av diverse oförbrända kolföreningar.
Låt mig gissa, både koldioxid och koloxid är lättare än luft och stiger uppåt vilket är svaret till varför jag som är 190 mår extra dåligt då det är ca två meter till taket?

Hur ser man till att det inte blir bakdrag? Stänger spjället och fixar tätningen på spisen?
 
Koloxid ( den farligaste) är tyngre än luft och riskerar att " flyta ut" över golvet, så om du inte ligger på golvet är den inte i huvudhöjd. Däremot är den riktigt giftig och kan t.o.m. vara livsfarlig, så se till att du har bra förbränning och bra drag i skorstenen. Stäng luckor och spjäll, när du inte eldar, men vänta till elden säkert är helt utbrunnen och glöden har slocknat.
 
Koldioxid är också en tung gas, men i er utrymme där man rör sig spelar det knappast någon större roll. Allt kommer blandas ändå.
 
HasseTeknik HasseTeknik skrev:
Koloxid ( den farligaste) är tyngre än luft och riskerar att " flyta ut" över golvet, så om du inte ligger på golvet är den inte i huvudhöjd. Däremot är den riktigt giftig och kan t.o.m. vara livsfarlig, så se till att du har bra förbränning och bra drag i skorstenen.
Är extremt bra drag i skorstenen när man eldar. Är mer likt en krematorieungn när den igång än något annat. Lol
 
  • Gilla
HasseTeknik
  • Laddar…
Har dy nyligen satt i Luftvärmepump istället för elelement möjligen?
 
C cullberg skrev:
Har dy nyligen satt i Luftvärmepump istället för elelement möjligen?
Ja, för en och en halv månad sedan. Bytte elementen samtidigt från gamla vanliga elradiatorer som brände luften till olje. När vi är där stänger jag av pumpen och kör elementen i stället för att slippa ljudet.
 
The_Andy_Pandy Anders $ skrev:
Ja, för en och en halv månad sedan. Bytte elementen samtidigt från gamla vanliga elradiatorer som brände luften till olje. När vi är där stänger jag av pumpen och kör elementen i stället för att slippa ljudet.
Om man kör elelement så blir det ett naturligt kallras som gör att man oftast får in lite mer luft, När man startar luftvärmepump och stänger av element så så tillför man inte längre lika mycket luft. Därför kan det vara idé att förbättra ventilationen i hela huset.

http://www.fresh.se/sv/din-inomhusmiljo/tilluft-franluft-sjalvdrag.php
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.