Hej,
Vi köpte en sommarstuga i somras som var tänkt som vår lilla oas. Huset består av en gammal del, timmerstuga, och en nybyggd del på sammanlagt 55 m2. Takhöjden är knappa 2 meter så det är tämligen lågt till tak. Hela huset står på torpargrund. Vi har bytt taket från ett läckande tegeltak till plåt. Samtidigt bytte jag läkt och isolering där det var skadat samt innervägg. Inga spår av mögel men gjorde det iaf då trät i sig inte var i bästa skick. Vi har också satt in en luftvärmepump Jag är lite smått allergisk mot det mesta men har inte känt någonting i huset under sommaren och hösten. Nu har jag däremot stora problem med att vara i huset. Får riktigt ont i skallen.

Känns bland annat som ventilationen är riktigt dålig så har satt upp en inluftsventil till. Det hjälpte något men man måste ha köksfläkten och fläkten på separetten som inte används igång hela tiden för att det ska bli bättre drag. Luftfuktigheten är på ca 20% inne, nu på vintern, så kör en luftfuktare också för att få upp den något.

Jag mår alltså riktigt dåligt i kåken, känns som feber och huvudvärk. Blir i stort sett bättre samma sekund jag kliver utanför dörren. Jag misstänker självklart mögel men jag får känslan av att det kanske inte riktigt är hela sanningen. Varit upp på vinden, kallvind, och det ser rätt ok ut. Lite vitmögel på någon planka men inget alarmerande skulle jag säga. Jag börjar bli desperat, samma med familjen. Vi vill inte behöva riva ner hela huset i jakt på det hela och så visar det sig att det snarare var ventilationen vi förstörde med ett för tätt tak och luftvärmepump.

Börjar bli lite desperat. Alla råd och uppmuntrande ord tas emot med stor tacksamhet..
 
Hej och välkommen! Beskriv var alla ventiler sitter i huset.
 
Tack så mycket!! Har bara varit en lurler fram tills nu men nu var det dags att gå med.

Har lagt upp en enkel ritning. Gröna prickarna är inluft. Den i det stora utrymmet, långt till höger i vardagsrummet, är den nya ventilen. Den andra är en klädkammare med öppen dörr. Drar ingenting alls i den ventilen.

Den röda lägst till vänster är Separettfläkten för utluft och den till höger om den är köksfläkten.

Luftvärmepumpen sitter högst upp på bilden i köket, markerat gul. Är en öppen planlösning.
 
  • Enkel planritning av hem med markerade inluft- och utluftspunkter samt placering av luftvärmepump.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Kanske behvös en till ventil i v-rum/kök, samt i sovrum, den är viktigast. Läs på mer om luftombyte och olika ventilationssystem, om du är känslog rek jag ett s.k FTX-system, kostar en del men hälsan är nr 1. Er fläkt på wc MåSTE vara ständigt på lågvarv och helst kunna öka vid duschning.
 
Vad tror du om mögel? Ska man satsa på fler ventiler först innan man ringer en firma som får mäta och kolla? Tycker det är så jäkla skumt att jag inte känt något tidigare.

Placering på ventilerna, är det smart att ha en till ventil i vardagsrummet till höger om fönstret? Det som är utmärkt längst till höger är dörren till altanen. Går ett fönster hela vägen till höger som slutar där taket börjar gå i vinkel.

Ventilen som inte drar i klädkammaren, hur ska vi tänka där? Den är alltid öppen men verkar som sagt göra varken av eller till.
 
Har ni kollat under huset? Tror inte på mögel , har inget bra svar på varför tyvärr. Kanske en ny ventil vid köksfönstret och en i sovrummet. Låt den i klk sitta kvar, skadar inte. Har ni kollati ventilerna så dom är rena? Sitter det filter i alla?
 
Har inte kollat allt för mycket under huset i somras men det jag kollade såg bra ut.

Ventilen i vardagsrummet har filter, den i klädkammaren har inte det utan är bara öppet rakt ut.

Skulle en sådan här, https://www.proffsmagasinet.se/bygg...NKeXCeYL5dKrTKLaEtxENXuU5qdKF59RoCDdIQAvD_BwE , kunna vara något eller är det bortkastat?

Blir ett jäkla borra de i storstugan, timmerväggar, oavett så kanske bäst att ge det bästa förutsättningarna som går.

Uppskattar verkligen dina tips, tack!
 
Jag skulle köpt en co2 mätare. De finns färdiga väderstationer med sånt.

Stänger du dörrarna inomhus eller står de öppna?
 
  • Gilla
Stugrenoverare
  • Laddar…
The_Andy_Pandy Anders $ skrev:
Hej,
Vi köpte en sommarstuga i somras som var tänkt som vår lilla oas. Huset består av en gammal del, timmerstuga, och en nybyggd del på sammanlagt 55 m2. Takhöjden är knappa 2 meter så det är tämligen lågt till tak. Hela huset står på torpargrund. Vi har bytt taket från ett läckande tegeltak till plåt. Samtidigt bytte jag läkt och isolering där det var skadat samt innervägg. Inga spår av mögel men gjorde det iaf då trät i sig inte var i bästa skick. Vi har också satt in en luftvärmepump Jag är lite smått allergisk mot det mesta men har inte känt någonting i huset under sommaren och hösten. Nu har jag däremot stora problem med att vara i huset. Får riktigt ont i skallen.

Känns bland annat som ventilationen är riktigt dålig så har satt upp en inluftsventil till. Det hjälpte något men man måste ha köksfläkten och fläkten på separetten som inte används igång hela tiden för att det ska bli bättre drag. Luftfuktigheten är på ca 20% inne, nu på vintern, så kör en luftfuktare också för att få upp den något.

Jag mår alltså riktigt dåligt i kåken, känns som feber och huvudvärk. Blir i stort sett bättre samma sekund jag kliver utanför dörren. Jag misstänker självklart mögel men jag får känslan av att det kanske inte riktigt är hela sanningen. Varit upp på vinden, kallvind, och det ser rätt ok ut. Lite vitmögel på någon planka men inget alarmerande skulle jag säga. Jag börjar bli desperat, samma med familjen. Vi vill inte behöva riva ner hela huset i jakt på det hela och så visar det sig att det snarare var ventilationen vi förstörde med ett för tätt tak och luftvärmepump.
)
Börjar bli lite desperat. Alla råd och uppmuntrande ord tas emot med stor tacksamhet..
Skulle börjat med att logga koldioxhalten över ent tidsperiod (https://intab.se/catalog/groups/koldioxid-koldioxidlogger). Gör detsamma i en annan inomhusmiljö där du mår bra och jämför-
 
  • Gilla
Anonymiserad 168520
  • Laddar…
Jag hade oavsett huvudvärk eller ej satt in en pax-fläkt i badrummet för att få grundventilation.
 
  • Gilla
Husqvarna220Ac och 1 till
  • Laddar…
S johd01 skrev:
Jag skulle köpt en co2 mätare. De finns färdiga väderstationer med sånt.

Stänger du dörrarna inomhus eller står de öppna?
Låter som ett bra tips... Alla dörrar står öppna.
 
N Noseone skrev:
Jag hade oavsett huvudvärk eller ej satt in en pax-fläkt i badrummet för att få grundventilation.
Sitter en separett på toan med en fläkt som går hela tiden. Man ska ej ha en paxfläkt då utan det är den fläkten som ska dra ut det vad jag förstår. Den räcker dock inte så vi har köksfläkten på I lägsta läget också och det bättrar på draget avsevärt men inte tillräckligt.
 
Toans fläkt suger väl inte från badrummet ? Om inte måste ni ha en fläkt i väggen som suger ut med konstant flöde.
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Toans fläkt suger väl inte från badrummet ? Om inte måste ni ha en fläkt i väggen som suger ut med konstant flöde.
Jo, separetten har en massa glipor etc. Den går kontinuerligt per beskrivningen. Sedan är det som sagt så att den säkerligen inte skapar tillräckligt flöde men iaf. Skulle man sätta in en paxfläkt, som är starkare, så skulle den alltså dra tillbaka lukten etc från toa.i stället.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.