Fakturan för okt-nov ramlade precis in. 6 069 kr för 3 464 kwh. Motivationen att konvertera ökade en hel del nu. :)
 
Hehe, elfakturorna är inte direkt rolig läsning den här tiden på året. Ska bli spännande att se skillnaden. Kan försöka återkomma när systemet är igång.
 
M Myckling skrev:
Hej. Nej vi har inte kommit till skott ännu pga lite andra projekt men samma fundering finns kvar. Är klart intresserad av hur det går för er. Väljer ni att byta ftx-en samtidigt eller kör ni vidare med samma? Vad landar den totala investeringen på i ert fall? Gör ni delar själva eller köper ni rubbet?
Här finns alternativ om ni vill köra vidare med samma system som idag: https://www.swegon.se/produkter/luftbehandlingsaggregat/alla-casa-aggregat/combiwin/

Har också det gamla Bachosystemet hemma men med vattenbatteri uppvärmt via fjärrvärme och är mycket nöjd. Bra komfort och låg fjärvärmeförbrukning.
 
M Myckling skrev:
Fakturan för okt-nov ramlade precis in. 6 069 kr för 3 464 kwh. Motivationen att konvertera ökade en hel del nu. :)
Vart i Sverige bor ni ? Jag är klar nu med bergvärme...Jag minskade (första fakturan) min el i nov. Från som mest 180kw/h dygn till 45-50
Jag har nyss gjort resan från brödrostar dvs gamla elradiatorer ala~1970 till vattenburet och bergvärme ...sen den jämna värmen med 13 element nu som värmer mycke bättre än innan med 25 radiatorer innan
 
  • Gilla
Peter4321 och 2 till
  • Laddar…
Hmm. Jag konverterade en 70-tals kåk med 32-glasfönster från brödrostar till vattenburen golvvärme + BVP. Vi gick ner från 25+ till 11000kWh/år och från 25A till 16A huvudsäkring.

Man tar in besparingen relativt fort...i synnerhet då elbolagen ständigt höjer priserna för att kompensera för konvertering till "förnybart".
 
  • Gilla
Tokslut och 1 till
  • Laddar…
Z Zakalwe skrev:
Hmm. Jag konverterade en 70-tals kåk med 32-glasfönster från brödrostar till vattenburen golvvärme + BVP. Vi gick ner från 25+ till 11000kWh/år och från 25A till 16A huvudsäkring.

Man tar in besparingen relativt fort...i synnerhet då elbolagen ständigt höjer priserna för att kompensera för konvertering till "förnybart".
Jag hade när jag flytta in för 6 år sedan 35t kw/h år och all renovering med bla. fönster isolera vind 28t-29t så nästa år ska bli intresant nästa år med bvp.
 
Kul tråd, vi håller oxå på att projektera för konvertering från direktverkande till vatten med bergvärme samt Ftx, har idag runt 35,000kwh/år och vi hoppas komma ner till runt 9-13kwh/år.
Bor på 200kvm suttoräng hus från -72
Gamla fönster som ska bytas, vinden är extraisolerad 240 (blev över från annat bygge)
Övervåning blir golvvärme efterhand som vi renoverar rum för rum, nere våningen blir radiatorer pga att plattan inte är isolerad och skulle då dra in massa fukt från plattan.

Vad har ni andra valt för radiatorer märke o model?
 
Purmo är beprövat med Danfoss RA-N radiatorventil. Behövs ingen nyckel för injusteringen.
Jag hade skippat ftx och kört med mekanisk frånluft istället och använt mig av pengarna till frikyla samt arbetstank. Arbetstanken ger er möjlighet att köra termostater fullt ut eller köra värme i badrum eller i källardelen på sommaren. Det är komfort.
FTX, finns lite att spara med bvp. Mekanisk frånluft är minst lika bra ur komfort synpunkt anser jag.
 
  • Gilla
Stickan56 och 2 till
  • Laddar…
M Marcus Lindberg skrev:
Kul tråd, vi håller oxå på att projektera för konvertering från direktverkande till vatten med bergvärme samt Ftx, har idag runt 35,000kwh/år och vi hoppas komma ner till runt 9-13kwh/år.
Bor på 200kvm suttoräng hus från -72
Gamla fönster som ska bytas, vinden är extraisolerad 240 (blev över från annat bygge)
Övervåning blir golvvärme efterhand som vi renoverar rum för rum, nere våningen blir radiatorer pga att plattan inte är isolerad och skulle då dra in massa fukt från plattan.

Vad har ni andra valt för radiatorer märke o model?
Nibe 1255 cu12 och 14st thermopanel radiatorer
Nya fönster tilläggsisolerad vind...
jag har bara f- system ingen golvvärme förutom 12kvd på duschen ... Hus från 71 platta på mark sutteräng 200 kvadrat 30 t kw/år

stort energi behov duschvattnet värma av patron ..nu när jag har slängt ut gamla pannan så kan dom stänga en reaktor ....

Har du fått in offert än? Vart i Sverige bor ni? Varför jag frågar är för att det finns olika zoner/förhållande att ta hänsyn till
 
  • Gilla
Marcus Lindberg och 1 till
  • Laddar…
Bor i Täby.
Vi tänkte oxå Nibe 1255 9kwh, glömde att vi ska ha styrsystem för poolen. 200m borrhål.
Ingen offert, köper för inköpspris förutom borrhålet som går på 45-50k
Kommer göra allt själv förutom installation av pumpen.
Tänkte dra lite extra rör för ev frikyla till kylbafflar i Ftx systemet, tyvärr är det lite dålig effekt i dessa (500-900W).

Vi får se hur långt vi kommer 2019, nerevåningen ska bli klar och börjat på master bedroom där alla rör kommer upp till golvvärmen.
 
Blir tight med 9kwh, tar nog slut första dygnet..men kanske går att fylla på nånstans..;)
 
Nibe har haft en del problem med sina inverters.
 
Maxwells demon TotalControl skrev:
Nibe har haft en del problem med sina inverters.
Med det menas ?
Jag har för övrigt 1255 cu12
 
M Marcus Lindberg skrev:
Bor i Täby.
Vi tänkte oxå Nibe 1255 9kwh, glömde att vi ska ha styrsystem för poolen. 200m borrhål.
Ingen offert, köper för inköpspris förutom borrhålet som går på 45-50k
Kommer göra allt själv förutom installation av pumpen.
Tänkte dra lite extra rör för ev frikyla till kylbafflar i Ftx systemet, tyvärr är det lite dålig effekt i dessa (500-900W).

Vi får se hur långt vi kommer 2019, nerevåningen ska bli klar och börjat på master bedroom där alla rör kommer upp till golvvärmen.
Gör jobbet själv ..fixar du det så kan du skratta hela vägen till banken sen
 
Maxwells demon TotalControl skrev:
FTX, finns lite att spara med bvp. Mekanisk frånluft är minst lika bra ur komfort synpunkt anser jag
Ur komfort synpunkt har du nog rätt, men om vi antar att du ventilerar rätt så är det c:a 30% av energin som försvinner ut den vägen. Ett ftx kan ta tillbaka c:a 85% av det. Sen är det naturligtvis en fråga om vad allt kostar och hur lång tid det tar att räkna hem det.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.