Ohoy.. Jag hoppar in lite på efterkälken här. Jag tror mig ha hittat en svensk återförsäljare som säljer samma produkter som billigaminireningsverk.se, De heter Agusteco och håller till i Lammhult, Småland. De har inte skrivit ut några priser på sin hemsida utan man måste kontakta dem för offert.
Tänkte göra det och åter komma här med vad jag får för svar..
 
  • Gilla
karlmb och 1 till
  • Laddar…
Mark0 Mark0 skrev:
Dessa bilder verkar vara från en svensk mässa, ser ut som denna modell iallafall.
Kan dock inte se vilken firma... Upplösningen på bilden är ju inte helt optimal

[bild]
[bild]
Zoomar man lite på väggen så står där hemsidan www.august.lt I sverige säljs dessa av AgustEco i Göteborg.
 
  • Gilla
4092
  • Laddar…
L LillebrorFj100 skrev:
Zoomar man lite på väggen så står där hemsidan www.august.lt I sverige säljs dessa av AgustEco i Göteborg.
Detta verkar vara ett systerbolag till Aquatec, som tråden grundar sig i. går man till aquatec hemsida så finns där en infovideo där de förklarar sin tillverkningsprocedur och att deras partner AgustEco förser bl.a den skandinaviska marknaden.
 
  • Gilla
karlmb
  • Laddar…
Ny i forument... Läser inläggen och du verkar ha koll. Hur har det fungerat? Är inne på just ett sådant reningsverk till sommarstugan.
//Tommy


Mark0 Mark0 skrev:
Jag ansökte om tillstånd för detta reningsverk varefter jag fick 2 sidor med krav på kompletteringar om hur det grävas ner etc. Eftersom jag redan har grävt upp för att se vilken nivån berget låg på hade jag redan bra koll på underlaget.
Tog fram paint och skissade lite.
[bild]

Dock rådde det lite förvirring eftersom kommunen krävde efterbehandling vilket jag tolkade som UV brunn, bollade frågan med han som sålde reningsverket och sedan ringde jag upp handläggaren för att höra om UV brunn skulle räcka som efterbehandling. Men då visade det sig att det handläggaren menade var att det renade vattnet skulle ner i en bädd för att gå ner i marken och UV brunn var inte alls krav.

Så jag tog fram paint igen, skickade upp ett skiss på stenbädd nedanför reningsverket.
[bild]

Ett par veckor senare kom besked att jag fick godkänt. :)
Dock fanns det lite förbehåll, att det skulle grävas ner av en sakkunnig vilket jag använder firman som jag brukar använda för grävningsarbete. Sen behöver man sakkunnig som inspekterar avloppet varje år samt avtal för bla. kemikalier vilket man kan nog ordna prenumeration med någon leverantör etc. Självklart slamtömning varje år etc.
Dock inget krav på något dyrt avtal med extern leverantör.

Min beräknade kostnad.
[bild]
Då jag redan har grävt upp halva backen för elkablar, parkering etc. tror jag nog att det går max åt ca 5-6h att få allt klart men budgeterar med 8h. Jag kommer att vara med men budgeterar rörmokare bara för att dubbelkolla att allt blir rätt och det ser bra ut ifall kommunen kräver intyg på det. Stöter säkert på något oförutsett kostnadsmässigt så man får nog reservera några kronor för det, dock är det en bit under första budgeten jag hade innan jag började jaga priser, leverantörer etc.

Jag får väl göra en tråd över nedgrävningen, hur det blev och kostade.
Kanske finns fler som inte vill lägga ner en förmögenhet på reningsverk. :)
Mark0 Mark0 skrev:
Jag ansökte om tillstånd för detta reningsverk varefter jag fick 2 sidor med krav på kompletteringar om hur det grävas ner etc. Eftersom jag redan har grävt upp för att se vilken nivån berget låg på hade jag redan bra koll på underlaget.
Tog fram paint och skissade lite.
[bild]

Dock rådde det lite förvirring eftersom kommunen krävde efterbehandling vilket jag tolkade som UV brunn, bollade frågan med han som sålde reningsverket och sedan ringde jag upp handläggaren för att höra om UV brunn skulle räcka som efterbehandling. Men då visade det sig att det handläggaren menade var att det renade vattnet skulle ner i en bädd för att gå ner i marken och UV brunn var inte alls krav.

Så jag tog fram paint igen, skickade upp ett skiss på stenbädd nedanför reningsverket.
[bild]

Ett par veckor senare kom besked att jag fick godkänt. :)
Dock fanns det lite förbehåll, att det skulle grävas ner av en sakkunnig vilket jag använder firman som jag brukar använda för grävningsarbete. Sen behöver man sakkunnig som inspekterar avloppet varje år samt avtal för bla. kemikalier vilket man kan nog ordna prenumeration med någon leverantör etc. Självklart slamtömning varje år etc.
Dock inget krav på något dyrt avtal med extern leverantör.

Min beräknade kostnad.
[bild]
Då jag redan har grävt upp halva backen för elkablar, parkering etc. tror jag nog att det går max åt ca 5-6h att få allt klart men budgeterar med 8h. Jag kommer att vara med men budgeterar rörmokare bara för att dubbelkolla att allt blir rätt och det ser bra ut ifall kommunen kräver intyg på det. Stöter säkert på något oförutsett kostnadsmässigt så man får nog reservera några kronor för det, dock är det en bit under första budgeten jag hade innan jag började jaga priser, leverantörer etc.

Jag får väl göra en tråd över nedgrävningen, hur det blev och kostade.
Kanske finns fler som inte vill lägga ner en förmögenhet på reningsverk. :)
 
M millepag skrev:
Vi har köpt ett reningsverk av företaget i fråga. Även en granne i närheten har gjort detsamma, och vi är båda supernöjda. Vår anläggning har varit i drift i snart två år. Beskrivningen ovan där Siggen säger att service och kunskap saknas hos företaget, håller vi inte alls med om. Tvärtom fick vi mycket bra och saklig information gällande olika alternativ på avloppslösningar. Vi var även och besökte en anläggning som var i drift innan vi bestämde oss för detta minireningsverk.

Vi var inte intresserade av att binda upp oss på något serviceavtal, detta var ett av grundkriterierna vid vårt val. Ett reningsverk är absolut inte svårare att sköta än annan teknisk apparatur och vi har nyligen fått tillgång till en videobank med instruktionsvideor på alla olika servicemoment. Enligt oss försöker många återförsäljare likställa denna service med typ hjärnkirurgi, allt för att få kunden att nappa på avtal om service.

Kontenta: Siggen har troligen blandat ihop olika företag vilket är illa, speciellt då billigtminireningsverk.se enligt oss bör lovordas. Den presenterade bilden visar ju inte ens den modellen som vi (och även föregående talare Jonte-92) har köpt. Vi är mycket nöjda med servicen från företaget. Vår grävkille gick igenom hela installationen med dem på telefon innan han körde igång, och detta var på en söndag! Vi fick även hjälp vid ansökan till kommunen.:ok:

Vi bor mitt i Skåne om någon vill komma och titta! Glad sommar!
Hej! Hur har det fungerat med reningsverket
 
Jag installerade ett reningsverk från billigareningsverk.se (som frågan handlade om) och har goda erfarenheter. Det har varit i drift i ett halvår nu. Bor i en kommun med hög skyddsnivå (på Tjörn) och verket klarar alla gränsvärden. Jag gjorde allt jobb själv med hjälp av leverantörens guidning, som är en bajsnörd (det är en komplimang :) det var busenkelt. Grannen lät samtidigt installera ett annat märke Biovac tror jag att det var, känns lite gött att jag landade på ca 55tkr och grannen på 140tkr.
 
  • Gilla
Edvuld
  • Laddar…
Har haft Aquatec sen i somras på Väddö, Norrtälje kommun. Funkar lika bra som andra bekantas av andra märken. Kommunen krävde stentvätt efter verket då det ligger nära strandlinjen. Om man kan tänka sig att skruva lite själv är det en no brainer för mig med tanke på priset. Hade föredragit en flocklösning som ligger i verket istället för pump och medel men annars kanon!
 
Vi har installerat ett Aquatec ute Värmdö med högsta skyddsivån för snart ett år sedan. Allt gick väldigt smidigt från det att ansökan skickades in till att tillståndet var klart. Värmdö kommun var väldigt positiva till vår lösning vilket kändes bra. Totalt gick hela installationen på med grävning samt allt material på exakt 65000:-.Med tanke på att det är ute på en ö i skärgården utan bilfärja så känns det humant. Skall tilläggas att vi har då en UV-brunn samt markbädd som efterpolering vilket ledde till att kostnaden ökade lite.

Det man bör tänka på är att placera luftpumpen på ett ställe där man inte störs av ljudet ( vi hade den först placerad i ett förråd där ljudet fortplantade sig) . Vi är speciellt nöjda med att trots den extremt varma sommaren så hade vi aldrig en endaste gång problem med odör / dålig lukt.


Har just installerat ett likadant Aquatec på vår fastighet i Nynäshamn. Där tog hela processen nästan ett helt år innan vi fick vårt tillstånd. Nynäshamns kommun vill helst att man har vakuumtoalett och sluten tank alternativt mulltoa. Därför den långa handläggningstiden.
 
  • Grävmaskin vid installation av Aquatec reningsverk i grävd markbädd.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Aquatec avloppssystem som installeras i marken, omgiven av grävd jord och säkrad med rep.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Installation av Aquatec avloppssystem med orangea rör och markbädd i en grävd ränna utomhus.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Mark0
  • Laddar…
Välkommen till forumet!

Så luftpumpen sitter alltså valfritt någonstans utanför brunnen?
Behöver utrymmet vara frostfritt, eller kan den bo i en låda ute vid brunnen?
Eller rent av stå fritt ute?
 
  • Gilla
Tootikii
  • Laddar…
Hej, jag har också samma minireningsverk.

Den behöver inte stå frostfritt. Jag placerade min styrelektronik i mitt kallförråd 10m bort från reningsverket.

Den behöver nog stå under tak (tror kompressorn bara är IP21), så jag hade nog byggt in den i en liten hundkoja eller t.ex. ett lite djupare fasadskåp. Jag kan gå ut och kolla på den sen.
 
  • Gilla
Tootikii och 1 till
  • Laddar…
Hej alla.

Jag har kört deras reningsverk i snart 1 år utan några problem.

Kommunen godkände min anläggning utan anmärkningar.

Något som är positivt är att det knappast blir något slam.

När dom skulle tömma det nu innan jul undrade slamgubben om det var nyinstallerat. Han tyckte det var väldigt lite slam.

Jag är helnöjd och rekommenderar detta starkt.

Med vänlig hälsning,
Björn Malmö
 
  • Gilla
Tootikii
  • Laddar…
Oldboy Oldboy skrev:
Välkommen till forumet!

Så luftpumpen sitter alltså valfritt någonstans utanför brunnen?
Behöver utrymmet vara frostfritt, eller kan den bo i en låda ute vid brunnen?
Eller rent av stå fritt ute?
Tack, Luftpumen kan (enligt tillverkens manual stå upp till 5m från luftfördelaren utan konsultation) Den avger ju i sig ganska mycket värme så det räcker med väderskyddat typ ett pumphus
 
T Tootikii skrev:
Tack, Luftpumen kan (enligt tillverkens manual stå upp till 5m från luftfördelaren utan konsultation) Den avger ju i sig ganska mycket värme så det räcker med väderskyddat typ ett pumphus
Min är placerad med 17m slang till minireningsverket, och fungerar väl trots avståndet, så det går nog att tumma en del på det där om man vill =)
 
E Edvuld skrev:
Min är placerad med 17m slang till minireningsverket, och fungerar väl trots avståndet, så det går nog att tumma en del på det där om man vill =)
Det man kanske bör tänka på att man kanske måste ändra program till fler personer i hushållet för att kompensera att flödet ändras pga den ökade volymen i slangen så korrekt rening erhålls
 
  • Gilla
Edvuld
  • Laddar…
T Tootikii skrev:
Vi har installerat ett Aquatec ute Värmdö med högsta skyddsivån för snart ett år sedan. Allt gick väldigt smidigt från det att ansökan skickades in till att tillståndet var klart. Värmdö kommun var väldigt positiva till vår lösning vilket kändes bra. Totalt gick hela installationen på med grävning samt allt material på exakt 65000:-.Med tanke på att det är ute på en ö i skärgården utan bilfärja så känns det humant. Skall tilläggas att vi har då en UV-brunn samt markbädd som efterpolering vilket ledde till att kostnaden ökade lite.

Det man bör tänka på är att placera luftpumpen på ett ställe där man inte störs av ljudet ( vi hade den först placerad i ett förråd där ljudet fortplantade sig) . Vi är speciellt nöjda med att trots den extremt varma sommaren så hade vi aldrig en endaste gång problem med odör / dålig lukt.


Har just installerat ett likadant Aquatec på vår fastighet i Nynäshamn. Där tog hela processen nästan ett helt år innan vi fick vårt tillstånd. Nynäshamns kommun vill helst att man har vakuumtoalett och sluten tank alternativt mulltoa. Därför den långa handläggningstiden.
Minigrävare som lyfter en stor vit cistern utomhus på ett byggarbetsområde.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.