D
optimum optimum skrev:
Cykel ?
...
Går inte det så är det delvis svar på TS fråga om det är för tidigt att köpa elbil, alltså inte färdigutvecklade ännu.
Det går inte i en Kia Niro laddhybrid eftersom man har valt att spara in på värmepump, och uppvärmning av kupé sker med förbränningsmotor. Men det finns både andra laddhybrider som värms med elvärme, och rena elbilar (som det ursprungligen handlade om) värms givetvis inte med bensin utan med el.
 
optimum
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Självfallet säljs rena elbilar med batteridrivna värmare. Nu var dock frågan specifikt om en laddhybrid (Kia Niro) och den säljs inte med dubbla värmare.

Men, som jag också skrev, detta är ett rätt litet problem om bilen parkeras varmt. Likväl är det ett ickeproblem om man kör långt, då ju bensinmotorn ändå används. Men med kall bil och över kortare sträckor kan man säga att bensinmotorn behöver användas ”i onödan”.
Håller med om att bensinmotorn får användas i "onödan"

Just dessa hybrider mellan traditionell motor och elmotorer måste vara ett bevis för att tekniken inte är så färdigutvecklad den behöver vara för att kallas elbilar. Så återigen till, TS för tidigt att köpa elbil om det krävs en bensinmotor också.
De renodlade alternativen av rena elbilar är på tok för dyra ännu, på liknande sätt som de första släpbara mobiltelefonerna var. Vi minns telefonen NMT 450 som kostade en mindre förmögenhet.
 
Kia Niro med 64kWh och en räckvidd på 45 mil (enligt körcykel, så låt oss säga 30–35 mil) kostar 360–400 tkr efter miljöbilsbonus på 60 tkr. Typ samma för Hyundai Kona.

Om det är ett skäligt pris eller ej må väl vara upp till envar att avgöra – det största problemet för dem som vill ha en blir nog att få bilen levererad...
 
Det är 45mil WLTP så det blir 42-43 enligt de test jag sett. Lite kortare på vintern antar jag
 
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Håller annars med om att det känns lite billigt att det bara finns värmare via bensinmotorn, men man får vad man betalar för.
Med motorn eller via separat bränslevärmare?
 
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Det är 45mil WLTP så det blir 42-43 enligt de test jag sett. Lite kortare på vintern antar jag
Det knepiga med körcyklerna är ju att de är med blandad körning, men ska man köra långt gör man ju ofta det med en konstant hög fart, och då drar väl alla elbilar rätt mycket.

Såhär kan energiförbrukningen exempelvis se ut i relation till hastighet fördelat på lite olika komponenter.
Diagram som visar energiförbrukningen i Wh/mil i förhållande till hastigheten i mph för olika komponenter i en elbil.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
F fiskbuggaren skrev:
Med motorn eller via separat bränslevärmare?
Med motorn.
 
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Jag kör Niro laddhybrid sen några månader. All daglig körning (upp till tre mil) går utan problem på el, skulle säga att den nog tar mig minst en mil längre än den Audi a3 jag körde tidigare.

Vid långkörning (normalt ca 30 mil) brukar jag hamna på 0,5–0,6 med förutsättningen motorväg/större landsväg och plus moms på hastighetsbegränsningarna.
Tack för svar, du har aldrig kört några längre sträckor och försökt få ner förbrukningen? Jag ligger själv ganska enkelt på 0,43-0,45 vid pendling sex mil enkel resa med min A4 -11 (d.v.s exakt vad som utlovades i annonsen på den tiden), gasfoten pensionerades ju dock för en massa år sedan och i stort sett varenda körning går ut på att få ner förbrukningen så mycket som möjligt, dock utan att störa trafiken. Letar i nuläget efter en större bil utan att kompromissa med förbrukningen.
 
Kör man lungt efter skyltarna går det oftast att komma ner i NEDC siffror
 
J JonasJN skrev:
Tack för svar, du har aldrig kört några längre sträckor och försökt få ner förbrukningen?
Nej.
 
  • Haha
Robert-san01
  • Laddar…
T tompaah7503 skrev:
Inte idag. 5-8 år gamla elbilar idag är av så pass gammal teknik att de gick för det mesta inte så långt ens som nya. Men hade jag köpt en begagnad Leaf 40 kW eller Kia Niro EV om 5-8 år? Absolut. Tillräckligt stora batterier för att vara användbara i vardagen. Finns det serviceprotokoll och priset är rätt så ingen tvekan om saken.
Säger du idag ja, men om 5-8 år är tekniken Stenålder, precis som de stenålders du pratar om idag...
 
Var och provkörde Kia E-Niro igår, den var kall när jag tog den, 1 plusgrad ute, otroligt bra värme, och kommer snabbt, skulle lätt kunna ha en sådan, men ska man ha den vettigt utrustad så är det värsta paketet Advance plus, annars är det Halogen lampor! Men då kostar den 470’ minus 60’, känns ändå alldeles för mycket..

Om 5år tror jag inte batteritekniken tagit så stort steg frammåt, är väl sammalika batterier för 5år sedan?

Är lättare för tex Tesla som bygger elbil från början utan kompromisser, än att ta en bensinbil och stuva om, som tex Kia Niro mfl.
 
Det händer väldigt mycket på batterifronten, både packningsmässigt och på cellfronten. Så nyare batterier blir både billigare, kompaktare och kan laddas snabbare.

Teslas största problem ligger i hur själva bilen är uppbyggd. Där ligger dom efter existerande. Både i kostnad och kvalitet så ser man att E-niro är långt före Model 3.
 
Jo för fem år sedan fanns lithiumjonbatterier, men det för drygt fem år sedan som tekniken blev tillräcklig billig och tillgänglig, så tesla kunde producera bilar med tillräcklig bra prestanda. Lithiumjonbatterier dök upp på 90-talet. Som tidigare skrivit sjunker priserna och lagringskapaciteten ökar något. Utveckling kommer att fortgå ca 10 år till, sedan bedömer jag att tekniken tar ett steg till och nya batteriekoncept dyker upp, där man förhoppningsvis kan exkludera kobolt och lithium helt. Kanske bara att drömma om.
 
H Husqvarna220Ac skrev:
Var och provkörde Kia E-Niro igår, den var kall när jag tog den, 1 plusgrad ute, otroligt bra värme, och kommer snabbt, skulle lätt kunna ha en sådan, men ska man ha den vettigt utrustad så är det värsta paketet Advance plus, annars är det Halogen lampor! Men då kostar den 470’ minus 60’, känns ändå alldeles för mycket..

Om 5år tror jag inte batteritekniken tagit så stort steg frammåt, är väl sammalika batterier för 5år sedan?

Är lättare för tex Tesla som bygger elbil från början utan kompromisser, än att ta en bensinbil och stuva om, som tex Kia Niro mfl.
Mitsubishi, Nissan, Renault, BMW, Jaguar, Audi och Huyndai har väl också byggt sina elbilar från scratch och utan kompromisser? Jag har då inte sett några förbränningsbilar som varit förebild för Zoe, i3, MIEV, Leaf, Ioniq mfl.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.