I dagsläget har vi några spottar (10 W halogen) som sitter i köksinredningen. De styrs av en ratt med tryckfunktion som i sin tur styr en trafo, se bilder. Är detta något som skulle kunna ersättas av ex. en Dim-01 och en vridadapter (RTR-01)?
Väggmonterad dimmerknapp för belysning märkt med 600 VA, troligtvis del av befintligt belysningssystem.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Transformator för halogenspottar med teknisk informationsetikett monterad på en vägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Rent spontant skulle jag säga nej. Trafon är duktigt induktiv och spec. för Plejd listar ej vanliga transformatorer som användbara.
Kanske får du fundera på konvertering till LED och montera ett dimbart drivdon och sedan hänga på en Plejd.
 
E etompau skrev:
Rent spontant skulle jag säga nej. Trafon är duktigt induktiv och spec. för Plejd listar ej vanliga transformatorer som användbara.
Kanske får du fundera på konvertering till LED och montera ett dimbart drivdon och sedan hänga på en Plejd.
Ok, tack för input! Min tanke var att jag skulle byta ut trafon mot något smidigare. Har för mig att just den transformatorn valdes av elektrikern pga kabellängderna till spottarna. Det är ju nästan 20 år sedan nu så det kanske har hänt en del på trafo-fronten? Kablarna är ju inte mer än max 10 meter tror jag.
 
En helt OK trafo för att driva strömhungriga halogenlampor.
Kabeldiametern är viktig vid hög ström och längre kabellängder. Här har det inte hänt något på de senaste 20 åren....eller 200 åren för den delen.

Idag används elektroniska nätdelar/drivdon till led-belysningen.
 
E etompau skrev:
En helt OK trafo för att driva strömhungriga halogenlampor.
Kabeldiametern är viktig vid hög ström och längre kabellängder. Här har det inte hänt något på de senaste 20 åren....eller 200 åren för den delen.

Idag används elektroniska nätdelar/drivdon till led-belysningen.
OK, bra att veta. Men en Osram Halotronic för halogen borde väl funka tillsammans med Plejd?
 
lexus lexus skrev:
OK, bra att veta. Men en Osram Halotronic för halogen borde väl funka tillsammans med Plejd?
Det skulle jag tro. Ska du gå över till 12 V LED så är den där Halotronic inte optimal då den tycks kräva minst 50 W belastning.
 
Det brukar finnas en gräns för kabellängd på elektroniska trafon, typ 2m. Detta för att de lämnar väldigt smutsig ström ut.
Långa kablar fungerar som antenn och kan då störa annan utrustning.
 
E etompau skrev:
Det skulle jag tro. Ska du gå över till 12 V LED så är den där Halotronic inte optimal då den tycks kräva minst 50 W belastning.
Tanken var att den skulle ersätta den gamla transformatorn och behålla halogenspottarna. Jag har just 50 W förbrukning i nuläget. Dock finns det andra som går t.ex. mellan 20-70 W.
alm82 Andreas La Motte skrev:
Det brukar finnas en gräns för kabellängd på elektroniska trafon, typ 2m. Detta för att de lämnar väldigt smutsig ström ut.
Långa kablar fungerar som antenn och kan då störa annan utrustning.
Det gör ju att jag får fundera ett varv extra hur jag ska göra. Bäst är väl att låta det vara som det är men det är ju alltid kul att planera lite inför installation av Plejd.

Tackar för era svar i alla fall!
 
tommib
Från en sak till en helt annan. Jag hade sönder en Plejd idag, oklart exakt hur. Efter spänningssättning så tog det ca en sekund, sedan sade det "poff" inne i plejden och den var död.

Nyfiken som man är öppnade jag den. Mitt i finns en stor keramisk säkring, märkt F2H 250V, monterad med något som ser ut som hattar i ändorna och fastlödd på kretskortet. Jag mätte över den och fick ingen kontakt, vilket ledde mig till att misstänka säkringen. Således tänkte jag försöka ta ut den men den satt stenhårt fast och när jag nöp om den med en peang splittrades den. Nu är plejden definitivt kaputt men jag tänkte ändå göra ett försök att byta ut säkringen. Ev försöker jag kortsluta först för att se om plejden hoppar igång så att det inte är något annat fel, har inte hunnit med det än.

Är det någon som vet var man får tag på sådana säkringar? En keramisk säkring, 5x20 ser det ut som, med lödkontakter i ändarna? Eller är det till att göra ett hemmabygge och löda fast lite enkelledare på en säkring och sätta i?

Så här ser en trasig plejd ut invändigt om någon är intresserad.

Öppen Plejd-enhet med synligt kretskort, komponenter och fästen för en trasig keramisk säkring.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Notera fästena för säkringen mitt i bild. Det såg inte ut så när jag öppnade den först. Ingenting annat är uppenbart skadat, det är därför jag har hopp om att få igång den med ett säkringsbyte.
 
  • Gilla
tobbbias
  • Laddar…
tommib
Nej, det står F2H vilket innebär att den klarar av att släcka en mer energetisk ljusbåge än en F2L (ja, jag googlade).

Den du länkade är en glasrörssäkring som troligen är just F2L och därmed egentligen inte godkänd i denna applikation vad jag förstår. Keramiska säkringar visade sig vara väldigt svåra att hitta på de vanliga ställena (kjelle, clabbe, jula,biltema) som har butiker. Jag vill ju inte beställa online och få den om en vecka, jag vill fixa detta nuuuu.... :)
 
Redigerat:
Kollat på elfa? De har butik i Solna.
 
tommib
Jo, jag har kollat. De har inte heller i butik för omedelbar leverans och deras fraktpriser är svindyra.

Denna är den närmaste jag kommer men den finns som sagt inte i butik.
 
  • Gilla
Hoffa69
  • Laddar…
tommib
Ahhh.... trådhylsa. Så heter den alltså.

Får se vad jag orkar göra imorgon, har ett "ärende" som jag måste göra...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.