Kikade lite djupare på Security Light och den uppfyller mina funktionella krav och med en smidig integration MEN den är ju alldeles för dyr. Det är inte så mycket dyrare att komplettera med kamera istället och låta dom trigga varandra som Henry skriver. Har det så redan mellan några av kamrerna.

Hade hoppats på en billigare lösning...
 
  • Gilla
HenFre
  • Laddar…
K KentaBro skrev:
Kikade lite djupare på Security Light och den uppfyller mina funktionella krav och med en smidig integration MEN den är ju alldeles för dyr. Det är inte så mycket dyrare att komplettera med kamera istället och låta dom trigga varandra som Henry skriver. Har det så redan mellan några av kamrerna.

Hade hoppats på en billigare lösning...
Kollade på Arlo Security Light i våras på Dustin Expo, men inte haft tid o följa den. Lite surt att den som billigare ligger på 1795 kr, när man kan få den lite över hundra dollar i USA. Eller dealen Costco har/hade med trepack för 200 dollar. Synd att man inte har en USA resa närmaste året.

Men ha en kamera till på rätt plats låter lika smidigt.
 
Erfarenheter av Arlo Pro efter 18 månaders drift.

Inför sommarsemestern 2017 köpte jag ett Arlo Pro-paket med basenhet och 5 kameror, varav 3 är monterade utomhus och 2 inomhus. En slutsats är att systemet fungerar bra, när det fungerar. Dessvärre ligger det ofta nere och det beror på endera av två orsaker.

Den vanligaste orsaken är urladdade batterier. Netgear anger 3-6 månaders drifttid på en laddning. Det kan man glömma. Tidvis förbrukas batterierna oerhört fort och mer än en månad har ingen av mina fem kameror gått på en laddning, oavsett om de är på- eller avslagna. Det är tydligt att kamerorna drar batteri även när de är frånkopplade. Ibland går det extra fort. En av mina utomhuskameror tappade nyligen från 82 procent till 24 procent laddat batteri under en och samma dag, oklart varför. Då kan man fråga sig om inte en fast anslutning till elnätet, med konstant laddning, vore en lösning. Sagt och gjort, jag ägnade många timmar år att borra diverse hål i fasaden, dra kablar för utomhusbruk till kamerorna (finns som tredjepartsprodukt i längd om upp till 6 meter på Amazon.com), samt inomhus med nya eluttag. Fast nu visar det sig att kamerorna bara laddar om temperaturen utomhus är över 0 grader, i praktiken över 2 grader under minst ett par timmar.

Det andra problemet, som drabbat mig två gånger sedan installationen och senast nu alldeles före jul 2018, är att hela systemet helt enkelt lägger ned. Det visar sig genom att appen anger att basenheten är offline. Efter mycket chattande, och till slut ett serviceärende hos Netgear första gången detta hände i somras, visar det sig att felet bara kan åtgärdas genom återställning till fabriksinställningar av basenheten med åtföljande återsynkning av samtliga kameror. Det innebär, liksom vid laddning av batterier, ett klättrande på stegar och ett allmänt mekande med att återupprätta alla inställningar för varje kamera för sig.

Sammanfattningsvis: Arlo Pro fungerar bra när det fungerar. Problemet är i första hand att batterierna måste laddas mycket oftare än förväntat. En ”Hard Wired” inkoppling på elnätet för utomhuskameror fungerar bara vid plusgrader. Räkna dessutom med att hela systemet lägger ned någon eller några gånger per år och att samtliga kameror då måste monteras ned och återsynkas samt att alla inställningar måste göras om. Därefter ska alla kameror återmonteras. Idag skulle jag inte betala kring 15 000 kr för denna anläggning. Jag skulle se mig om efter kameror som även under vintern kan köras oavbrutet via elnätet och som dessutom har en stabilare mjukvara.
 
Olle i Stureby Olle i Stureby skrev:
Erfarenheter av Arlo Pro efter 18 månaders drift.

Inför sommarsemestern 2017 köpte jag ett Arlo Pro-paket med basenhet och 5 kameror, varav 3 är monterade utomhus och 2 inomhus. En slutsats är att systemet fungerar bra, när det fungerar. Dessvärre ligger det ofta nere och det beror på endera av två orsaker.

………..…..
Jag har en helt annan erfarenhet. Har haft mina kameror några månader kortare tid men inte alls upplevt det du tycks ha gjort.
Jag har 10 st. kameror, 8 st. utomhus och 2 st. inomhus. Köpte först 4 st. i ett paket och det paketet har inte varit bra. Två kameror från paketet har bytts ut av ARLO. Men övriga fungerar bra.
Särskilt efter senaste programrevideringarna. Tidigare utlöstes kamerorna på ljud, trotts att de inte skulle, och det resulterade i lite många filmer. Men nu fungerar de som jag önskar och då kommer bara aviseringar när det är personer på tomten, inte djur eller annan rörelse. Kamerorna filmar lite fler händelser men aviseringarna uteblir med mina inställningar.
Batteritiden varierar mellan 155 dagar och ned till 42 dagar omräknat till 10% kvar i batterierna. Allt beror givervis på hur använda scheman ser ut. Man byter ju både tidigare och senare beroende på situation, och tiden batterierna räcker är stigande eftersom antalet filmer är dalande. Antalet onödiga filmer minskar allt eftersom man lär sig systemet.

Idag är utomhuskamerorna på för filmning dygnet runt med undantag för de tillfällen då vi vistas i trädgården eller vet att vi ska gå extremt mycket ut och in.

Idag kör vi nästan enbart på läge "Schema" där vi då har associerat flera andra lägen allt efter tid på dygnet. Fungerar perfekt för vår del. Ger ett 50-tal filmer, en normaldag, som är 15 - 45 sek. långa.
//Henry
 
Redigerat:
O olofh skrev:
Noterar att Elgiganten har Arlo Pro 2 med 4 kameror för 6999kr. Riktigt bra pris om jag förstått det rätt. [länk]
Är nog bra pris, men finns kanske bättre system för samma pengar?
Läser man tråden verkar det ju inte fungera helt smärtfritt...
 
Byggare_Bubbis Byggare_Bubbis skrev:
Är nog bra pris, men finns kanske bättre system för samma pengar?
Läser man tråden verkar det ju inte fungera helt smärtfritt...
Nja. Jag dömmer sällan en produkt helt utifrån ett fåtal användares negativa erfarenheter. Det tenderar i större grad vara de som har strul som skriver om det än tvärtom. Men visst finns det säkert andra bra produkter. Tror de fått be genomslag på sin plug and play funktionalitet. Tittar själv på detta alt unifi g3 men då behöver jag köpa till en nvr alt nas o kör igång någon programvara på.
 
  • Gilla
HenFre och 1 till
  • Laddar…
JanneJanne123
I vanlig ordning tenderar trådar mest att handla om problem och utmaningar man har, så att ha den som referens om systemet funkar bra eller inte kan vara farligt.

För min del funkar det nämligen kanon, la 10 minuter på att sätta upp kamerorna och ytterligare 30 på att med ifttt synca att läget armed går igång/slås av med larmet (Verisure). Sedan dess snurrar det bara och jag kan lägga tid på roligare saker.
 
  • Gilla
HenFre
  • Laddar…
JanneJanne123 JanneJanne123 skrev:
I vanlig ordning tenderar trådar mest att handla om problem och utmaningar man har, så att ha den som referens om systemet funkar bra eller inte kan vara farligt.

För min del funkar det nämligen kanon, la 10 minuter på att sätta upp kamerorna och ytterligare 30 på att med ifttt synca att läget armed går igång/slås av med larmet (Verisure). Sedan dess snurrar det bara och jag kan lägga tid på roligare saker.
Hur är batteritid och räckvidd?
Intressant att du kan synca med Verisure larmet...
 
Jag har haft Arlo PRO sedan maj månad.
Tyckdr ddet har fungerat bra. Batterier har hållit bra förutom i somras, då jag hade en kamera i uterummet. Det batteriet fick jag byta ofta pga, bastu ärmen och massa insekter som löste ut den.
Både jag och min flickvän har kört det med iPhone. Nu i december bytte vi mobiler till Huawai och därav Android.
Det händer väldigt ofta att det står ex. Aktiverat i min o avaktiverat ihennes.
Aviseringarna kommer inte upp i hennes fast det är inställt på det. Händer även min ibland
Någon som haft problem med sånt här?

Annars är jag nöjd med det
 
  • Gilla
JanneJanne123
  • Laddar…
M Mansson84 skrev:
Jag har haft Arlo PRO sedan maj månad.
Tyckdr ddet har fungerat bra. Batterier har hållit bra förutom i somras, då jag hade en kamera i uterummet. Det batteriet fick jag byta ofta pga, bastu ärmen och massa insekter som löste ut den.
Både jag och min flickvän har kört det med iPhone. Nu i december bytte vi mobiler till Huawai och därav Android.
Det händer väldigt ofta att det står ex. Aktiverat i min o avaktiverat ihennes.
Aviseringarna kommer inte upp i hennes fast det är inställt på det. Händer även min ibland
Någon som haft problem med sånt här?

Annars är jag nöjd med det
Nej, inga problem med Android i Sony Xperia XZ2 och XZs.
Men det finns så många sätt detta går att variera att det kräver nog djupare analys att jämföra.
När det gäller "Läge" beror det lite på vilket länge man kör och om man går in ett eller två steg i menyn när man läser av.
Går vi ända in och ser vilket läge som är markerat händer det aldrig att det visar olika. Men går vi bara in ett steg så kan det variera om man har för bråttom. Vi kör nämligen alltid "Läge" SCHEMA och där länkat in olika lägen för olika tider på dygnet. När man tittar på första steget in i menyn så kan det ta en bra stund innan systemet listat ut vilket läge som gäller "just nu". I väntan på det står det oftast just "avaktiverat". Därför går vi numera in två steg i menyn för att se vilket läge som verkligen är igång.
//Henry
 
HenFre HenFre skrev:
Nej, inga problem med Android i Sony Xperia XZ2 och XZs.
Men det finns så många sätt detta går att variera att det kräver nog djupare analys att jämföra.
När det gäller "Läge" beror det lite på vilket länge man kör och om man går in ett eller två steg i menyn när man läser av.
Går vi ända in och ser vilket läge som är markerat händer det aldrig att det visar olika. Men går vi bara in ett steg så kan det variera om man har för bråttom. Vi kör nämligen alltid "Läge" SCHEMA och där länkat in olika lägen för olika tider på dygnet. När man tittar på första steget in i menyn så kan det ta en bra stund innan systemet listat ut vilket läge som gäller "just nu". I väntan på det står det oftast just "avaktiverat". Därför går vi numera in två steg i menyn för att se vilket läge som verkligen är igång.
//Henry
Samma med notiserna. Ibland kommer dom inte alls. Det är mest på min sambos mob.
Kanske har det att göra med att jag är huvud administratör.
 
Hej. disig/imma på linsen?
Fick två st arlo pro 2 i present häromdagen.
Satte upp en ute och en inne. den inne fungerade inte genom rutan och efter lite googling så förstår att så är de bara. Men till min fråga, den andra som sitter ute verkar imma igen? bilden är helt disigt. Har jag gjort något fel eller är den kass? Fick ingen jätte bra start jag o arlo mvh Nybörjare
 
lira lira skrev:
Hej. disig/imma på linsen?
Fick två st arlo pro 2 i present häromdagen.
Satte upp en ute och en inne. den inne fungerade inte genom rutan och efter lite googling så förstår att så är de bara. Men till min fråga, den andra som sitter ute verkar imma igen? bilden är helt disigt. Har jag gjort något fel eller är den kass? Fick ingen jätte bra start jag o arlo mvh Nybörjare
 
  • Övervakningskamera livevy av ett vinterlandskap med snö, träd och trästaket.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Blir kamera 2 bra inomhus om du låter den bli varm? Det är inte så att det sitter en plastfilm kvar framför linsen?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.