L
Det var minsann en ruggig historia. Var är "brandtjeks"?
 
Staffans2000
R RapidSledge skrev:
Vem skulle vilja flytta in i ett hus där det har begåtts ett styckmord. Skulle inte förvåna mig om man river sådana hus.
I Sverige känner jag till två hus där det begåtts mord. Ett dubbelmord i en villa nära Rävlanda, samt det mera kända mordet i Lindome, där två rånare bröt sig in hos en äldre man och slog ihjäl honom med en stekpanna. Inga av dessa hus revs.
Dessutom. Hur skulle det gå till rent juridiskt? Din bekant mördas i ditt hus av en utomstående. Därefter kommer "staten" och river ditt hus. Tack för kaffet!

Staffan
 
  • Gilla
Tokslut och 1 till
  • Laddar…
Det huset i Bjärred där föräldrarna dödade sina barn pga deras sjukdom och sedan tog sina egna liv var ute till försäljning och jag antar att huset såldes.
 
Man skrotade ju en bil här i Sverige för ett tag sen, en Mustang som använts i street racing, på grunderna "Brottsföremål, med risk för att det används igen" och där var ingen varken mördad eller ens skadad.
 
L
Absolut river man inte sådana hus. Vi kan nog göra en jättelång lista sådana hus om vi vill. Mitt bidrag: ett hus i grannskapet där husfolket rånmördades av tjänstefolket - som senare hängdes för det. Visserligen lyckades tjänstefolket faktiskt efter sitt blodiga värv bränna ner det huset men det återuppbyggdes på samma grund.

I USA träffade jag en som hade Ed Geins hus som sommarställe.

Det var han som stod modell för mördaren i Hitchcocks Psycho.

https://en.wikipedia.org/wiki/Ed_Gein
 
L Lärospånet skrev:
Det var minsann en ruggig historia. Var är "brandtjeks"?
Kanske det heter någonting annat på rikssvenska men på min hembys dialekt heter det brandtjeks. Stavningen är bara min gissning. En kraftig hake av järn fastsatt på ett 4-8 meter långt träskaft. Ser ut som en jättestor flottarhake. Välgjorda exemplar har en fastsmidd kättingstump att fästa ett dragrep i.
Enligt bestämmelserna skulle det finnas ett brandtjeks på varje gård eller torp eller backstuga. Det hängde oftast på takstegen. Om det började brinna på taket kunde 2-4 man använda brandtjekset att riva ned brinnande takmaterial med och i bästa fall rädda huset. Innan brandsprutornas tid och till viss del ännu efter att de handpumpade sprutorna skaffades till byarna var man ju tvungen att riva ned brinnande konstruktioner för att komma åt att ösa vatten på dem med ämbar.
Brandtjekset gick också att använda för att släpa ut saker eller avsvimmade människor ur elden. Det fanns ju inga rökdykare på den tiden.
 
  • Gilla
Bernieberg och 1 till
  • Laddar…
Åbäket sjönk ju. Den kanske var bortom räddning som U-båt. Av respekt för den stackars flickan tycker jag bara det är bra.
 
  • Gilla
Lärospånet
  • Laddar…
Nyfniken Nyfniken skrev:
Åbäket sjönk ju. Den kanske var bortom räddning som U-båt. Av respekt för den stackars flickan tycker jag bara det är bra.
Sänkte han den inte för att dölja/skada bevis mot honom?
 
L
H heimlaga skrev:
Kanske det heter någonting annat på rikssvenska men på min hembys dialekt heter det brandtjeks. Stavningen är bara min gissning. En kraftig hake av järn fastsatt på ett 4-8 meter långt träskaft. Ser ut som en jättestor flottarhake. Välgjorda exemplar har en fastsmidd kättingstump att fästa ett dragrep i.
Enligt bestämmelserna skulle det finnas ett brandtjeks på varje gård eller torp eller backstuga. Det hängde oftast på takstegen. Om det började brinna på taket kunde 2-4 man använda brandtjekset att riva ned brinnande takmaterial med och i bästa fall rädda huset. Innan brandsprutornas tid och till viss del ännu efter att de handpumpade sprutorna skaffades till byarna var man ju tvungen att riva ned brinnande konstruktioner för att komma åt att ösa vatten på dem med ämbar.
Brandtjekset gick också att använda för att släpa ut saker eller avsvimmade människor ur elden. Det fanns ju inga rökdykare på den tiden.
Tack för beskrivningen, jo men då vet jag ju precis vad det är! Men vad det heter ... är en annan fråga ... hm ...
 
Vad jag har förstått sänkte Peter Madsen u-båten för att undanröja bevis.
 
  • Gilla
possum77
  • Laddar…
Staffans2000
Nyfniken Nyfniken skrev:
Åbäket sjönk ju. Den kanske var bortom räddning som U-båt. Av respekt för den stackars flickan tycker jag bara det är bra.
Nej. Han sänkte den.
 
L
L Lärospånet skrev:
Tack för beskrivningen, jo men då vet jag ju precis vad det är! Men vad det heter ... är en annan fråga ... hm ...
Det var förresten inte så svårt att komma på - ser ut som en båtshake men är för brand ... brandhake!
thumbnail-by-url.json
 
  • Gilla
heimlaga
  • Laddar…
L
H heimlaga skrev:
Kanske det heter någonting annat på rikssvenska men på min hembys dialekt heter det brandtjeks. Stavningen är bara min gissning. En kraftig hake av järn fastsatt på ett 4-8 meter långt träskaft. Ser ut som en jättestor flottarhake. Välgjorda exemplar har en fastsmidd kättingstump att fästa ett dragrep i.
Enligt bestämmelserna skulle det finnas ett brandtjeks på varje gård eller torp eller backstuga. Det hängde oftast på takstegen. Om det började brinna på taket kunde 2-4 man använda brandtjekset att riva ned brinnande takmaterial med och i bästa fall rädda huset. Innan brandsprutornas tid och till viss del ännu efter att de handpumpade sprutorna skaffades till byarna var man ju tvungen att riva ned brinnande konstruktioner för att komma åt att ösa vatten på dem med ämbar.
Brandtjekset gick också att använda för att släpa ut saker eller avsvimmade människor ur elden. Det fanns ju inga rökdykare på den tiden.
NU så! http://museum.malax.fi/BRI042014.pdf
 
  • Gilla
BengtH och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L
R RapidSledge skrev:
Vem skulle vilja flytta in i ett hus där det har begåtts ett styckmord. Skulle inte förvåna mig om man river sådana hus.
Jag minns när Fossmos villa i Knutby gick ut på försäljning ... Då tänkte jag att det vore ju lite kul att äga det huset, och framförallt, om det fanns något kulhål kvar i något golv, eller vägg, skulle jag absolut låta det vara kvar.

En liten smått makaber grej att visa sina gäster. :)

Ungefär som att köpa ett månghundraårigt slott med alla sina historier om ond bråd död och förräderier och spöken och allt sånt, men här lite billigare och modernare. :)
 
  • Gilla
Tokslut och 2 till
  • Laddar…
Staffans2000 Staffan2000 skrev:
Nej. Han sänkte den.
Så den sjönk inte menar du? Jag hävdar motsatsen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.