Falo01 Falo01 skrev:
Okej, så man får alltså inte sätta upp panelerna själv? Växelriktare och sånt är ju självklart elektriker.. Trodde man fick sätta upp och så..
Ja, om du kan komma överens med elektrikern som skall göra resten av elen och skicka in färdiganmälan till ditt nätbolag att han godkänner att du gör det. Då får du sätta upp fästen, alu och paneler också.
 
R RapidSledge skrev:
Låter väldigt binärt.
Googla gärna vad som finns skrivet om att dra flexslang för el själv. Det är samma regler för all typ av elmateriel för förläggning som skall nyinstalleras. Sedan inkoppling av panelerna går under nätansluten-produktionsanläggning och där finns inga undantag.
 
Börja med att luska om du känner nån som har behörighet, annars kan man göra allt själv, panelerna på taket, samt hänga upp växelriktaren, och elfirman kopplar in denna mot centralen.

Jag gjorde allt själv, på taket är det mycket enkelt, men även med att göra resten också.
 
R
Får väl sätta upp en båt på tomten och sätta solcellerna på den, har inte hört att det behövs elektriker för det.

Hade de inte kunnat standardisera kontakter mm. så att allt på taket hade kunnat monteras av en lekman. Känns lite som den vanliga protektionismen har varit i farten igen. Å så har många mage att klaga på Trump ;)
 
R RapidSledge skrev:
Får väl sätta upp en båt på tomten och sätta solcellerna på den, har inte hört att det behövs elektriker för det.

Hade de inte kunnat standardisera kontakter mm. så att allt på taket hade kunnat monteras av en lekman. Känns lite som den vanliga protektionismen har varit i farten igen. Å så har många mage att klaga på Trump ;)
Om tänker nätansluta båten...
 
Jag håller själv på att installera paneler på taket, jag gör allt arbete själv (är behörig elinstallatör) har en egen liten blogg om installationen, mest för egen del men välkommen att titta. Www.bosson.blogg.se
 
  • Gilla
svanteon och 4 till
  • Laddar…
Något jag tycker ofta missas i den här typen diskussioner är att det säkerhetsmässigt viktigaste är montage och utförande på taket och nedledare. Det är säkert många som kan göra det riktigt bra och bättre än en del uppkomna firmor i den branschen så inget konstigt med det. Däremot också tyvärr de som bara i delar klarar helheten runt jobbet och då är en samverkan, rådgivning med andra bra. Ja före då alltså för att få mest ut av den nedlagda mödan.

Just att allt kring detta i vanlig oordning ses som elinstallationsarbete med allt som följer ur det ger de sedvanliga onödiga låsningarna. Och därför alla mer eller mindre fåniga försök till att hitta kryphål osv vilket inte ger något vettigt ut. Bäst tycker jag historiskt var ETC Ehrenbergs stickproppsanslutningar, med vanlig stiftpropp mot första bästa vägguttag.
 
  • Gilla
Robert-san01
  • Laddar…
Man kan vrida & vända på allt, Firma som gör allt = de får ta ansvar för allt,
Lite hälften, hälften, själv/firma = mindre kostnad, men de kan säkert hävda att de inte är ansvarig om ngt händer, eller går sönder.

Klart det blir bättre om ngn som gjort det 50 ggr gör det, än om en som inte gjort det någon gång gör det..
Men är man händig tycker jag att man ska kunna lägga på fästen & paneler själv, och har elektriker som tar inkoppling och då få samma garantier som när firman gör allt.

Tråkigt med 15% i statligt stöd ist. för 30%..
 
  • Gilla
a_morell
  • Laddar…
Falo01 Falo01 skrev:
Man kan vrida & vända på allt, Firma som gör allt = de får ta ansvar för allt,
Lite hälften, hälften, själv/firma = mindre kostnad, men de kan säkert hävda att de inte är ansvarig om ngt händer, eller går sönder.

Klart det blir bättre om ngn som gjort det 50 ggr gör det, än om en som inte gjort det någon gång gör det..
Men är man händig tycker jag att man ska kunna lägga på fästen & paneler själv, och har elektriker som tar inkoppling och då få samma garantier som när firman gör allt.

Tråkigt med 15% i statligt stöd ist. för 30%..
Det är inte garantierna mot tillverkaren som är problemet. Nätägaren struntar helt i vilka garantier du får av tillverkaren.

I färdiganmälan för anläggningen till ditt nätbolag så iskall någon intyga att anläggningen följer nätägarens krav och tillämpbar standard. Skulle du gå i god för ett arbete någon godtycklig husägare gjort?

Det finns tyvärr ingen ruta att kryssa där anläggningsägaren ansvarar för allt som inte elinstallatören gjort. Enda sättet att få bygga delar själv är att den elektriker som skall meddela nätbolaget att anläggningen är klar går med på att du gör vissa moment själv.

Det är alltså inte tillverkaren som kräver detta med auktoriserad elektriker, det är ditt nätbolag.
 
Priserna lär sjunka på panelerna nu när skatten på Kina cellerna vart slopad, bättre med mindre bidrag som fler får...
 
  • Gilla
Lbhus1
  • Laddar…
H Husqvarna220Ac skrev:
Priserna lär sjunka på panelerna nu när skatten på Kina cellerna vart slopad, bättre med mindre bidrag som fler får...
Skatten har vart i princip 0 i mer ett halvår. Den lilla sänkning som gått igenom har till stor del ätits upp av den försvagade kronan.

Räknar man baklänges på glas/plast, alu, kablar mm så är vi inte så långt ifrån tillverkningskostnaden på panelerna.
 
Sant, mycket styrs av valutan, SEK mot $ & €
 
Falo01 Falo01 skrev:
Tråkigt med 15% i statligt stöd ist. för 30%..
Vem var det som röstade på dom partierna som driver igenom en sådan budget? :(
 
Verkar inte spela roll hur man röstar hursomhelst..
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.