slacker slacker skrev:
På fråga Nr.1:

Jag har kört med ett liknande sånt här kit och det har helt klart levt upp till mina förväntningar om det är vad man skulle kalla för "vanligt" kakel när det kommer till hål. Gått bet när jag skulle köra i klinker vid ett tillfälle men den varianten var svår även med proffskaliber på grejerna. Kan inte rekommendera triangel-varianten på borr då den är totalt värdelös.
En mindre borr för att säkert markera ut centrum innan hålsågen åker på är även det ett säkert kort.
En skiva under kaklet som skall borras är det heller ingen dålig ide för att behålla styr på centrumborren, även smidigt med en platta när man skall borra i kanten på en platta där kanske inte ens centrum på hålsågen är på just den plattan.

På fråga Nr.2:
Fin klipp det där och nog skall den klara marmor - men dom där kanske är för små för självaste knäck funktionen - Kanske det går att ritsa med klippen och knäcka med annan lösning?
Skall du gera plattorna så är det nog en såg med vinklingsbart bord eller vinklingsbar klinga som gäller för att få det som du vill ha det - Handlar lite som att systematiskt slipa ned till en perfekt kant. En sån maskin skulle man kunna hyra till just det momentet om man planerar rätt.
Rekommenderar starkt att hyra dyrare grejer. Ganska billigt och proffsgrejer. Jag gerade min natursten på skorstenen och hyrde en rejäl vattenkyld kakel/stensåg med bord. Kostade inte mer än typ 150kr/dagen
 
  • Gilla
johel572
  • Laddar…
slacker slacker skrev:
På fråga Nr.1:

Jag har kört med ett liknande sånt här kit och det har helt klart levt upp till mina förväntningar om det är vad man skulle kalla för "vanligt" kakel när det kommer till hål. Gått bet när jag skulle köra i klinker vid ett tillfälle men den varianten var svår även med proffskaliber på grejerna. Kan inte rekommendera triangel-varianten på borr då den är totalt värdelös.
En mindre borr för att säkert markera ut centrum innan hålsågen åker på är även det ett säkert kort.
En skiva under kaklet som skall borras är det heller ingen dålig ide för att behålla styr på centrumborren, även smidigt med en platta när man skall borra i kanten på en platta där kanske inte ens centrum på hålsågen är på just den plattan.

På fråga Nr.2:
Fin klipp det där och nog skall den klara marmor - men dom där kanske är för små för självaste knäck funktionen - Kanske det går att ritsa med klippen och knäcka med annan lösning?
Skall du gera plattorna så är det nog en såg med vinklingsbart bord eller vinklingsbar klinga som gäller för att få det som du vill ha det - Handlar lite som att systematiskt slipa ned till en perfekt kant. En sån maskin skulle man kunna hyra till just det momentet om man planerar rätt.
Tack så mycket för jättebra svar! Och tack @Ramnemark också!

Just det hålsågskitet stod jag och höll i under en inköpsrunda. Kanske får bli ett sånt och möjligen komplettera med något separat till flexrör, minsta dimension var ju inte så liten. Det är bara kakel som det ska tas hål i. Bra klargörande om triangelvarianten, var redan skeptisk till den.

Får testa kakelskäraren på marmor. Trodde inte alls att det var någon idé att prova ens. Knäckningen kan man ju lösa på något annat sätt om det inte funkar. Vore skönt att slippa såga, med hexagoner behöver golvet ju snittas hela varvet runt. Funkar skäraren så är det bara geringarna som kräver såg och då är det nog rimligt att hyra. Generellt passar maskinhyra oss lite dåligt då vi är långsamma och jobbar lite pö om pö (började med badrummet för ca två år sedan så 150 kr/dag hinner ticka iväg :crysmile:). Men detta hyfsat begränsade moment kan man ju dra av ganska snabbt när det väl är dags.
 
Nu är även tätskiktet helt färdigt. Gjorde det mesta över en helg för några veckor sedan men har satt manschetter och hörn sakta men säkert. Typ gått in och limmat två hörn när det har varit en tradig låt på ”Så mycket bättre”.

För att summera så tycker jag att systemet är trevligt att jobba med och det var inga större problem även för en förstagångare. Kiilto har dessutom varit väldigt hjälpsamma när jag har funderingar om det som är special och inte visas i monteringsanvisningen. Det enda som var lite besvärligt var vissa hörn där det var knepigt att få full kontakt. Ofta en kant som ville resa sig lite där underlaget växlade mellan ett och flera lager duk vid utvik. Men det var inte värre än att man fick passa det lite och trycka till det flera gånger samtidigt som limmet torkade och blev klibbigare.

Här kommer ett helt koppel med bilder:

Färdiginstallerat tätskikt i ett hörn med Kiilto KeraSafe och synliga manschetter samt förstärkningar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Installationsklart tätskikt i ett badrum med märkningen "Kiilto KeraSafe", manschetter runt rören och synliga hörn.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Färdiginstallerat grönt tätskikt med Kiilto-logotyp på en vägg och hörn, komplett med manschetter och mätmarkeringar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nyinstallerat tätskikt med manschetter och hörn i ett badrumsprojekt, märkt med Kiilto.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Tätskikt med installerad manschett märkt Kiilto, visar konstruktionens detalj.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Färdigmonterade tätskiktsmanschetter och hörn på en grön KeraSafe-vägg med Kiilto-logon som visar på noggrannhet i arbetet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Tätskiktsinstallation med manschett och hörn för badrumsrenovering på en grön KeraSafe-duk.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nyligen installerat tätskikt med manschetter och rörigenomföringar på grönt väggmaterial.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Slutfört tätskikt i ett hörn med Kiilto märkning, inklusive manschetter runt rör och hörnhörn, i en pågående byggrenovering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Färdigt tätskikt runt ett fönster med välmonterade manschetter och gröna KIILTO Kerasafe-dukpaneler.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
kalle55 och 3 till
  • Laddar…
J Jarlsgård skrev:
[bild]
[länk]

Jag körde med ett sånt när jag gjorde hål på vår gästtoa och tyckte faktiskt den fungerade över förväntan! Funkade dock dåligt på klinkers men kakel gick fint! :)
Aha, såg den på hyllan men trodde att den var i samma kategori som triangelvarianten, dvs. ett av de billigaste alternativen lovar att den ersätter alla de dyra ihop :). Kan vara värt att prova. Använde du den på plattor där del av hålet är utanför plattan också? Tycker att det borde vara svårt, speciellt med plattor som har en stor fas.
 
En stor varning! (ev gäller det bara med limmet m1000 Eco, ni ser ut att köra k2? ). Kaklet skall på omgående annars finns risk för bubblor!
Vi (liksom ni) brygger badrum i lugn takt. Satte tätskikt på vägg och golv, sen började vi lägga golvet. Lagom till golvet va klart (2v efter tätskikt) började väggarna bubbla. Började med små bubblor så jag tog en stor kanyl och fyllde i lim och la en lapp över. Efter ytterligare en vecka var det katastrof, fullt med nya bubblor! Fick då veta att kaklet måste upp relativt snabbt på tätskiktet..men det står ingenstans!
Fick ta tjänstledigt från jobbet ett par dagar, skära bort typ hälften av tätskiktet och lägga nytt samt kakla i ett sträck. Så åtminstone kerasafe ihop med m1000 Eco ska man akta sig för!
 
S swirve skrev:
En stor varning! (ev gäller det bara med limmet m1000 Eco, ni ser ut att köra k2? ). Kaklet skall på omgående annars finns risk för bubblor!
Vi (liksom ni) brygger badrum i lugn takt. Satte tätskikt på vägg och golv, sen började vi lägga golvet. Lagom till golvet va klart (2v efter tätskikt) började väggarna bubbla. Började med små bubblor så jag tog en stor kanyl och fyllde i lim och la en lapp över. Efter ytterligare en vecka var det katastrof, fullt med nya bubblor! Fick då veta att kaklet måste upp relativt snabbt på tätskiktet..men det står ingenstans!
Fick ta tjänstledigt från jobbet ett par dagar, skära bort typ hälften av tätskiktet och lägga nytt samt kakla i ett sträck. Så åtminstone kerasafe ihop med m1000 Eco ska man akta sig för!
Usch då, det låter verkligen hemskt! Vi kör med K2 och än så länge sitter allt som berget fast det nog har gått fyra veckor nu. Hoppas att åtminstonde komma långt med kakling under julledigt.

Det känns nästan som att det har varit något avvikande i ditt fall. Visst, låter man tätskiktet vara exponerat i flera år så kanske man kan räkna med viss påverkan men två veckor är ju inte särskilt lång tid tycker jag.
 
Det var sjuk ångest . Pratade med kakelplattan.se där jag köpt grejerna och de visste precis vad som hänt... De hade haft en drös kunder som råkat ut för det. Riktigt dåligt att kiilto inte skrev nåt i instruktionen.
Men jag tror det är lugnt iom att ni har k2! Kommer bli bra!
Som hemmapulare med jobb och familj vill man ju kunna ta det i sin egen takt. Det blev bra till slut, men gav 2 dagar merjobb och nytt tätskikt för 3500..
 
S swirve skrev:
Det var sjuk ångest . Pratade med kakelplattan.se där jag köpt grejerna och de visste precis vad som hänt... De hade haft en drös kunder som råkat ut för det. Riktigt dåligt att kiilto inte skrev nåt i instruktionen.
Men jag tror det är lugnt iom att ni har k2! Kommer bli bra!
Som hemmapulare med jobb och familj vill man ju kunna ta det i sin egen takt. Det blev bra till slut, men gav 2 dagar merjobb och nytt tätskikt för 3500..
Ja det behövs inte så mycket för att man ska börja bli lite nervös när man sätter tätskikt första gången. Man vill ju gärna ha det perfekt så att man sover gott. Skönt att det löste sig med ert projekt till slut men en lite sur resa dit förstås!
 
Nu har fönstret i badrummet fått fönsterbräda och foder. Fönsterbrädan kexades fast i karmunderstycket för att få det till en enda slät yta. Under brädan monterade vi en rejäl list, samma som resten av ovanvåning. Efter spackling och finputsning har allt fått en första omgång färg också. Fönsterbågarna sparar vi dock till ett eget projekt för hela huset någon gång. Härligt att plocka fram linoljefärgen igen. När ovanvåningen var färdig satte vi bara ner allt i källaren med penslarna stående i rå linolja. Idag var det bara att ta upp dem och börja måla igen. Så nu luktar här linolja och balsamterpentin. Underbart!

Nymålad fönsterkarm och fönsterbräda i ett renoveringsprojekt av badrum med synlig isolering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nyinstallerad fönsterbräda och foder i ett badrum under renovering, sett uppifrån.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nyinstallerad fönsterbräda och foder i badrum, målad i linoljefärg vid ett gult fönster.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


En burk med linoljefärg och penslar på en pall framför nymålat fönsterfoder och fönsterbräda i ett renoveringsprojekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nyinstallerad fönsterbräda och foder runt fönster i ett badrum under renovering, med verktyg och målarburk.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nymålat fönster i badrum med vit fönsterbräda och profilerat foder mot grön vägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nymålad vit fönsterbräda och foder i ett badrum, med fönstret delvis synligt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Samtidigt håller vi på att fnula lite på kakelpassningen för att få alla hörn, speglar, foder och annat att lira så bra som möjligt med skurna plattor. CAD är till god hjälp. Snart kakeldags!
 
  • Gilla
mexitegel och 7 till
  • Laddar…
Då var vi igång med kakel i badrummet! Ingen jätteyta gjord än så länge men vi har i alla fall börjat och det var det värsta :) Det är så definitivt när man väl sätter första plattan, nästan hela den fortsatta sättningen bestäms ju mer eller mindre av den. Och så första gången. Och badrum med mycket arbete innan. Väl igång lade sig darrhäntheten och det kändes bättre och bättre. Nu känns det stabilt inför resten.

Nyinstallerat vitt kakel på Grönt KERDI-BOARD i badrum, med spacers mellan plattorna.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Vägg med nylagda vita kakelplattor och distanskryss i ett pågående badrumsprojekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Innan vi började ritade vi i princip upp hela sättningen i Autocad. Vi har ju det mesta vi gjort med huset uppritat där och speciellt badrummet är noggrant ritat. Så vi ”vek ut väggarna” och gjorde stora sjok av plattor med fog som man kunde flytta runt på respektive vägg för att se hur skärningar blir, hur det stämmer med spegel som ska vara infälld, etc. Nu har vi det som underlag så man kan ta lite kontrollmått att allt lirar lite då och då.

Datorritning av badrumsdesign i Autocad med väggar, kakel och infällda speglar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Ska bli kul att fortsätta, hoppas vi hinner det mesta innan det är dags att jobba i verkligheten igen.
 
  • Gilla
b8q och 8 till
  • Laddar…
Hur lyckas du anpassa Cadens mm till verkligheten? Minsta diff I fogbredd/toleransfel på plattorna gör ju attatt det springer iväg.
 
Bernieberg Bernieberg skrev:
Sandlåda

Tar kort paus från övervåningen och går ut en stund. Det hade blivit dags för en sandlåda! Vi hade mycket annat att pyssla med så vi velade lite om vi skulle göra något riktigt enkelt, i princip en färdig från bygghandeln och några säckar sand. Men vi kunde inte riktigt låta det passera så vi bestämde oss för ett sjörövarskepp. Först lite ritningar i CAD för att få till proportionerna och jobba fram en idé kring konstruktionen. Sen en vällastad släp med tryckt virke och så var vi igång. Trevligt projekt där trots en del planering resultatet fick växa fram och tänkas ut lite efter hand.

När snickrandet var i mål klädde vi insidan med fiberduk och körde hem två släp med sand från lokala grustaget. Sen var det bara att börja leka och den har varit härligt uppskattad av båda barnen.

Lite bilder nedan. Sen tillkom ett lass sand till och en landgång byggdes, men inge bild på det inom räckhåll.

[bild]


[bild]
Några reglar på plats
[bild]
Sjösättning!

[bild]
Under luckan har kaptenen sin rom

[bild]
En sen sommarkväll när det nästan var färdigt.

[bild]
Magisk :)
 
N Noseone skrev:
Hur lyckas du anpassa Cadens mm till verkligheten? Minsta diff I fogbredd/toleransfel på plattorna gör ju attatt det springer iväg.
Ja vi får se hur pass det stämmer. Det kommer säkert avvika en del. Blir det för mycket kan man kanske justera lite med fogbredden. Det är i alla fall enkelt att hålla koll på hur man ligger till. Vi började där vi gjorde så att det ska bli hela plattor i mötet snedtak/vägg, det kändes viktigast.
 
G Grim Pedersen skrev:
Magisk :)
Tack! :D
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.