Hej!

Hoppas någon med koll kan hjälpa mig förstå hur jag ska bära mig åt att isolera taket på mitt nyinförskaffade torp från 1900 nångång. Takhöjden är ganska låg i den isolerade delen oh utrymmet ganska begränsat. Idag var jag uppe på vinden och konstaterade att det inte borde vara några större problem att smälla dit ett golv och iloera taket.

I samband med detta har jag två frågor:

1. I skarven mellan tak och vägg är det öppet rakt ut. Antar att detta är för att ventilera taket. Men hur göra jag med detta när jag ska isolera och sätta innertak? Behöver jag plast imellan åt något håll?
Oisolerad vind med synliga takstolar och reglar, spånskivor samt en låg takhöjd i ett äldre torp.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Interiör av ett oisolerat tegeltak med synliga träbalkar och -reglar i en äldre byggnad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


2.
De tvärgående reglarna önskar jag avlägsna för att få ståhöjd och utrymme att vistas på den nya vinden. Då takreglarna inte står direkt på ramverket, utan på den tvärgående regeln som i sin tur vilar på ramverket, var min tanke att såga av reglarna så att de fortafarnde vilar på samma sätt. Behöver jag förstärka upp konstruktionen på något mer sätt? Det ska tilläggas att taket består av tegel och att det kan hamna en del snö på taket under vinterhalvåret. Tycker själv det ser riktigt överdimensionerat ut men skulle verkligen uppskatta råd från er kunniga!
Mörk vind med öppen takstol, tvärgående reglar och synligt tegeltak.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Gamla takbjälkar och reglar på en vind med begränsat utrymme i ett torp från 1900-talet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Tack på förhand!

Viktor
 
Hmm, ...
jag börjar med fråga 2:
om de "tvärgående reglarna" är de som visas på den nedersta bilden ska du nog inte kapa - för vad jag kan se är det dessa som håller ihop "vinkeln" på takstolen, jag ser inga motsvarande i takstolens nedre del men de kanske är under spånet? Oavsett, behöver du få högre ståhöjd behöver du tänka om (få hjälp med belastningsuträckning och byta till annan konstruktion, med tex limträbalk i nock.
Som jag ser det kommer du få ett platt och väldigt brett tak om du kapar dessa.

Kul projekt måste jag säga, som bor i tråkigt "nytt" hus. Följer med intresse!
Ska väl tillägga att jag inte är byggkonstruktör - så mina ord kan du ta med en nypa salt. Hoppas proffsen hör av sig.
 
1.
Här hade jag satt en luftspalt mot den befintliga, dvs typ läkt 28x38 på högkant med en oljehärdad board. Sedan isolering, plast, gles, gips.
Men det förutsätter såklart att taket är ordentligt tätt.

Sedan använder du luftningen i takfoten som redan finns där i kombination med luftare som monteras i råsponten upp närmare nock (eller vad nu taket består av). Eller, så kanske det går att nyttja den luftningen som redan finns på gavlarna? Lite osäker på det dock...

2.
Här kommer snart @justusandersson att säga hur du ska gå tillväga. Och det han säger, så är det.... byggahus hållfastighetsexpert!

Instämmer med ovanstående, kul projekt jämfört med oss som sitter med nybyggda ”tråkiga” hus.
 
Hej igen, det var för kul det här ... i väntan på proffsen så är mitt förslag så här.
Vänstra bilden är hur jag tror det nu är löst med takstolen (blått).
Högra bilden är en variant jag skulle satsa på - fast med lite beräkningshjälp förstås, (rött = ändringar).
Illustration av takstol före och efter föreslagna ändringar, vänster med blå markerade delar, höger med röda.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
EinZwei
  • Laddar…
Stort tack för svar @Slunken och @crazytok!

Tror inte det skulle se bra ut med ett platt tak på kåken så det ska jag försöka undvika :D
Takstolarna hålls på plats vid nedre änden också men det kan nog vara klokt att stärka upp det på annat sätt då jag kapar de tvärgående.

Takstolar i ett vindutrymme med föreslagen förstärkning med rödmarkerade stående reglar
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Takstolar och reglar i träkonstruktion på ett föreslaget sätt att förstärka taket.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Vad tror ni om att stärka upp taket med stående reglar mellan takstolen och ramverket så som på bilden? Evntuellt kan jag ju också komplettera med tvärgående reglar fast längre upp mot nock. Hur skulle ni ha gjort?
 
Slunken Slunken skrev:
Hej igen, det var för kul det här ... i väntan på proffsen så är mitt förslag så här.
Vänstra bilden är hur jag tror det nu är löst med takstolen (blått).
Högra bilden är en variant jag skulle satsa på - fast med lite beräkningshjälp förstås, (rött = ändringar).
[bild]
Snyggt @Slunken! Jag tror vi tänker lika. Är du överens med bilderna jag precis postade? Tänker att man kan låta den stående regeln (röd på din bild) få stöd av ramverket och däregenom motverka den "förplattande" effekten :p
 
Ska du ha öppet i nock och kunna utnyttja bredden så bra som möjligt är nog nockbalk bästa alternativet.

Annars går det nog att göra en variant av det du ritade med V stagning, men vinklar och dimensionering överlåter jag till någon annan. Typ såhär:
Vindsvåning med öppen nock visande takstolar och en markerad möjlig nockbalkposition med röda linjer.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Tror dock du ändå måste ha en tvärgående balk i topp enligt den andra bilden du la in isf.

Sen beror det ju på vad du har för spännvidd också.
 
För att underlätta när @justusandersson väl läser detta inlägg. Så lägg in din spännvidd samt dimensioner på befintliga balkar som är där idag.

Det som är till din fördel är nog att allt ser jädrigt grovt dimensionerat ut. (som man byggde förr) Så det kan ju göra att du slipper V stagning och faktiskt kan flytta tvärbalken högre upp, precis som du själv varit inne på.
 
Stöden som går rakt upp mot takstol, sitter dom rakt under, och under varje takstol?
 
Har du några bättre bilder hur takstolarna är fäst nere vid takfoten - det räcker inte med eventuella plåtband för att hålla emot "förplattnings-kraften"?
Tror i alla fall du kommer att behöva en regel i underkant (en sammanhållande kraft) om du tar bort den feta regeln i brösthöjd som gör det stora jobbet idag. Det kommer rendera lite extra golvhöjd (men går kanske att lösa med kraftiga vajrar/gängstång - likt ishallsbyggen). Tror dock att regel är det billigaste alternativet.
 
C crazytok skrev:
För att underlätta när @justusandersson väl läser detta inlägg. Så lägg in din spännvidd samt dimensioner på befintliga balkar som är där idag.

Det som är till din fördel är nog att allt ser jädrigt grovt dimensionerat ut. (som man byggde förr) Så det kan ju göra att du slipper V stagning och faktiskt kan flytta tvärbalken högre upp, precis som du själv varit inne på.
Har tyvärr runt 25 mil dit men jag ska mäta ordentligt nästa gång jag är där. Ja jag inbillar mig också att allt är extremt väl tilltaget i dimensionerna. Det är ett litet torp men åandrasidan blir det väl en del påfrästningar när det dimper ner några ton snö på det.
Rödmålat litet torp med tegeltak omgivet av grönskande trädgård och skog under sommartid.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Antar att det skulle kunna göra en del skillnad att slänga bort teglet och sätta dit ett plåttak istället. Då blir man ju av med mycket vikt och slipper skotta av snön också.
 
Spännande projekt. Ser att du nämner isolering av tak och golv men inget om isolering av gavelspetsarna som även det kan vara en liten utmaning. Jag tänker framförallt på att den liggande panelen bör ha en luftspalt efter isolering.
 
Slunken Slunken skrev:
Har du några bättre bilder hur takstolarna är fäst nere vid takfoten - det räcker inte med eventuella plåtband för att hålla emot "förplattnings-kraften"?
Tror i alla fall du kommer att behöva en regel i underkant (en sammanhållande kraft) om du tar bort den feta regeln i brösthöjd som gör det stora jobbet idag. Det kommer rendera lite extra golvhöjd (men går kanske att lösa med kraftiga vajrar/gängstång - likt ishallsbyggen). Tror dock att regel är det billigaste alternativet.
Tyvärr ingen bättre bild än den första jag la upp. Det går ju en rejäl balk vid takfoten och takstolarna är infästa i en stående regel som man inte ser hur den i sin tur är infäst. Får ta bättre bilder nästa gång jag är där.
 
C crazytok skrev:
Stöden som går rakt upp mot takstol, sitter dom rakt under, och under varje takstol?
Nej, de stående stöden i ramverket sitter inte under varje takstol utan är lite utspridda
Takstolar och stödstrukturer i ett oisolerat vindutrymme, med utspridda vertikala stöd.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.