Hej,

Håller på och renovera garaget och skall sätta in 5meters slingor med ledtejp infällda i aluminiumprofil i takgipset.

Blir totalt sett 5 st*5 meter. Har köpt 2 st trafo på 360W.

Hade tänkt att placera trafona i garaget men konstaterar att fläkten låter så pass mycket att ljudet kommer upplevas störande. Istället är planen att placera dem i intilliggande rum för att slippa ljudet. Tanken är att dra 5 separata försörjningar till varje ledtejp ifrån trafo. Längsta dragningen blir då på cirka 8m. Enligt tabell så skall man klara sig på 2.5 kvadrats kabel.

Enligt specifikationen skall tejpen dra 50W/5 meter men när jag kopplar in elmätare så säger den att de drar cirka 70W. Läste dock att man inte kunna mäta förbrukningen på 12v led och få rätt värde utav någon orsak som jag inte kommer ihåg.

Är det något annat jag bör tänka på utöver kabeldimensionen gällande längden? Kommer koppla dessa direkt på ledtejpen och inte använda de tunna kablar som är fastlödda på tejpen idag.
 
Två o halv kvadrat ??:thinking:
När original kablen är på 0,5 mm2 det är väl att ”skjuta mygg med kanon” . Jag har dragit mitt med 0,75 RK som jag hade liggande.
Ledstrip skall ha Likström. Vad är det för strip?
 
Redigerat:
50W på 12V ger ca 4A.
Ca 9mR/meter vid 2.5kvmm ger ca 150mR på 16meter och vi får ett inte alltför ovesäntligt spänningsfall på 0.6V.

Sen får du än mer förluster i själva LED-slingan där spänningsfallet blir för stort.

För bäst effekt får du nog mata på mitten eller från båda hållen.
 
Visst hade det varit smidigt och billigt om det hade räckt med 0.75 RK. Det var min tanke först också. Funkar om man har led med låg effekt/korta avstånd. I mitt fall drar varje slinga minst 50W och upp till max 8 meters anslutning.. 12v spänning ger hög strömstyrka=grövre kabel.

Räknade ut kabelarea genom att titta på följande sidor:

https://www.legoelektronik.se/kabelarea

http://media.hidealite.se/downloads/support/tabell_kabelarea_2013.pdf

Vad "mR" är vet jag inte, kan du förklara?

Undviker helst att mata ifrån 2 håll, blir mycket extra kabeldragning. Hur mata på ifrån mitten? Klippa slingan och mata åt 2 håll?
 
'Mata från mitten' innebär att du sätter traforna mitt i rummet istället för ena änden så att det inte blir så lång kabeldragning till led-slingorna längst bort.
 
Sorry, R är Ohm, så mR är milli-ohm.

Ja precis, klippa på mitten och mata därifrån.

Du kan prova att köra det på bänken först koppla in på ena sidan (du behöver inte köra med rätt kabel för detta)

Mät sedan spänningen i början av slingan och i slutet. Då får du en uppfattning om hur mycket mindre ljus du får i slutet på slingan.
 
Tack för svar.

Provade att koppla in 2 olika led tejptill trafo. En direkt utan lång kabel och en med 8m 2.5 mm2 kabel. Såg ingen visuell skillnad i ljusstyrka. Skall prova att mäta spänningen i änden på slingan och se hur mycket förlusten är.
 
Jämför ljuset från början på slingan mot ljuset från slutet, borde gå att lägga dem bredvid varandra.
 
Provade det igår. Såg ingen skillnad visuellt. mellan de båda slingorna. Intressanta vore dock att se om det blir skillnad om man matar dem ifrån mitten. Är dock inte så sugen på den kabeldragningen.

Var nu ute och mätte på båda slingorna. Hade ungefär 9v i änden på en 5m slinga så tappat cirka 3 volt på vägen i slingan. Vet inte hur stor skillnad det skulle göra att mata ifrån varsin ände alternativt på mitten. Kräver dock en del gällande dragning av kabel om jag skall ändra till det.
 
Redigerat:
Lyser de lika bra i båda ändar hade jag skippat matning i mitten, när jag satte list då hade jag stor skillnad på början och slut vid 5m.
 
13th Marine 13th Marine skrev:
Lyser de lika bra i båda ändar hade jag skippat matning i mitten, när jag satte list då hade jag stor skillnad på början och slut vid 5m.
Var inte så sugen på att klippa av en slinga på mitten men provade att mäta på mitten av slingan. Diffade på 0.6v jämfört mellan mitten och slutet.
 
Det förstår jag.

Så länge du inte ser någon skillnad mellan början och slut så hade jag varit nöjd.

Testa dock genom att lysa på något (gärna i tänkt användning) för att se så det inte blir skillnad (kan vara svårt att se skillnad genom att titta direkt på dem)
 
Gjort lite ytterliggare tester.

Visst kan man ana att ljuset är lite svagare i bortre änden jämfört med början om man tittar riktigt noga men ändock inte mycket.

Provade att mata ifrån varsin ände och då lös den givetvis jämnstarkt men dock "lika svagt" över hela ledlisten. Inte så att den lös lika stark över hela listen som den gör precis i början när man matar den ifrån ett håll utan snarare så att den lös med samma styrka jämnt över som den lyser i slutet när man matar ifrån ett håll. Så känns inte som någon vinst med att mata ifrån 2 håll om man är ute efter max effekt. Enbart i fall man är noga med exakt jämn ljusstyrka över hela listen.

Mätte på den och fick 5.5A vilket motsvarar cirka 65W vilket stämmer bra med energimätaren jag kopplade in i vägguttaget. Försäljaren säger dock att den effekten skall vara 50W/5m.
 
Tänk om man hade din energi. Själv körde jag 24v istället för att komma ner i kabeldimension. Jag matar allt så ingen slinga är över 5m, just av den anledningen att jag inte orkade mäta :rofl: tror för övrigt de kommer bli bra. Vilket cc mått kör du på slingorna i taket?
 
Hallå igen,

Dragit ut på tiden men nu är installationen på gång. Dock stötte jag på en del problem. I och med användandet av 2.5mm kabel så är det lite problem at få kabeln att sita fast på ledtejpen. Problemet är inte att få själva lödningen att hålla utan att kabel är så pass vridstyv så när man råkar böja för mycket i kabeln vid montering osv så drar den loss hela lödningen inklusive kontaktytan på ledtejpen.

Har ni några tips för hur man skall få kabeln att inte lossna. Köpte krympslang att sätta runt men den var för stor så blir till att åka och köpa mindre. Måttet på förpackningen syftade på måttet efter värme tillförts.

Finns även snabbkontakter att montera ihop kabel och tejp med men tror den blir för stor att få ihop med aluminiumlisten som ledtejpen skall sitta i.

Alla tips tas emot tacksamt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.