H Husqvarna220Ac skrev:
Kendenbo, Det låter intressant! Precis ett sådan larm vi söker! Hatar att vara bunden, samt månadskostnad som rullar på, och sen höjs det! Räknar på 10år, 20år..många onödiga skattade pengar blir det! Köper hellre ett ”dyrt” larm, betalar det och glömmer det...
Kostnaden för Ajax styrs av hur många komponenter du vill ha och hur omfattande skydd du är ute efter. Om du exempelvis inte är intresserad av skalskydd och nöjer dig med att få information om när någon väl har lyckats ta sig in i huset så räcker de ju med IR-sensorer med eventuellt glaskross kombo på dessa. Men om du vill ha möjlighet att kunna röra dig runt inne i huset på kvällarna och även ha alla dörrar och fönster larmade så vill du definitivt ha magnetkontakter. Vill du dessutom att larmet ska utlösa när banditerna bryter och bänder i dörrar/fönster så vill du dessutom satsa på magnetkontakter av PLUS-modellen.

Sedan finns det ju mer än bara inbrott att beakta. Brand och vatten är ju inget kul heller att råka ut för. Ajax har komponenter för detta också. Jag köpte 3st brandvarnare och 3st vattenlarm. När detta utlöser så går det även ut en notis till din mobil och larmoperatör om man väljer att koppla upp larmet.

Det är allt detta som gör det svårt att jämföra Verisure med exempelvis Ajax. Man behöver titta på ett likvärdigt paket. Verisure har ju de mesta av de Ajax säljer också. På rakhand är det väl utomhus siren som Verisure inte erbjuder och som Ajax har istället. Men som tidigare kommunicerat i denna tråd, för varje komponent du kompletterar med, så ökar månadskostnaden också. Vilket i mitt tycke är bullshit. Men det är så deras prismodell ser ut.

Jag kan hur som helst varmt rekommendera Ajax. Har du några frågor så är det bara att skriva i tråden. :)
 
En fundering. Om jag säger upp mitt avtal med Verisure så kommer de ju plocka ned sina dekaler och kopplingen mellan systemet och appen slutar fungera.
Det fysiska larmsystemet får jag ha kvar eftersom jag betalde 7000:- för det för drygt 3 år sedan.
Så till min fundering, kan jag använda systemet överhuvudtaget om jag inte har kopplingen till Verisure? Kan jag använda mitt befintliga system men koppla upp det själv mot larmtjänst? Kan jag ansluta till annan operatör med mitt system - till lägre kostnad?
 
Tänkte skriva ett par rader om min ekonomiska kalkyl gällande Ajax vs Verisure.

Min avräkning är på 5år. Men den ser ännu mer gynnsam ut på längre tid också.

Versiure 399kr per månad med cirka 5% ökande månadskostnad per år:
År 1: Uppgradering nytt larm 1,000kr + 399kr x 12 = 5,788kr
År 2: 419kr (+5%) x 12 = 5,028kr
År 3: 440kr (+5%) x 12 = 5,280kr
År 4: 462kr (+5%) x 12 = 5,544kr
År 5: 485kr (+5%) x 12 = 5,820kr
Här efter dags för batteribyte och service: ??kr
Totalt: 21,672kr

Ajax:
År 1: 22,170kr
År 2-5: 0kr

Totalt: 22,170kr

Det blir då alltså cirka 500kr dyrare med Ajax. Nu kanske inte alla hade fått den relativt billiga 1000kr i uppgraderingskostnad som jag blev erbjuden (efter säljaren pratat med sin chef i ett sista desperat försök att behålla mig som kund).

Ajax:
Billiga batteribyten (Du gör det själv och kan köpa batterierna var som helst själv)
Du har själv koll på larmet eller lägger ut de på larmoperatör ifrån 80kr per månad. (Totalt 80x12x5år = 4800kr)
Inga kameror i Ajax. Jag kör separat kamerabevakning både utomhus och inomhus som dock går att lägga till i Ajax Appen.

Verisure:
Ingår "fria" väktarutryckningar.
Ingen utomhus siren.
Mycket färre komponenter.
Kameror ingår i paketet. Som jag förstår det kan man inte själv se bilderna ifrån dessa.

Tittar vi nu på ovan upplägg över 10 år:

Versiure 399kr per månad med cirka 5% ökande månadskostnad per år:
År 1: Uppgradering nytt larm 1,000kr + 399kr x 12 = 5,788kr
År 2: 419kr (+5%) x 12 = 5,028kr
År 3: 440kr (+5%) x 12 = 5,280kr
År 4: 462kr (+5%) x 12 = 5,544kr
År 5: 485kr (+5%) x 12 = 5,820kr
År 6: 509kr (+5%) x 12 = 6,108kr
År 7: 534kr (+5%) x 12 = 6,408kr
År 8: 560kr (+5%) x 12 = 6,720kr
År 9: 588kr (+5%) x 12 = 7,056kr
År 10: 617kr (+5%) x 12 = 7,404kr
Batteribyte och service kommer krävas åtminstone 1-2ggr. Kostnad antagligen runt 1500kr.
Totalt: 56,868kr

Ajax:
År 1: 22,170kr
År 2-10: 0kr
Batteribyte kommer krävas åtminstone 1-2ggr. Det är runt 30st CR123A batterier. Dessa säljs i 4-pack för runt 140kr. Alltså lite styvt 700kr. Men vi kan runda av uppåt och säga 1,000kr.

Totalt: 23,170kr

Resultat: 33,798kr dyrare med verisure.

Säg nu att vi vill ha larmbevakning i alla tio år även med Ajax. Då blir skillnaden istället: 80kr x 12 månader x 10 år = 9,600kr.

Resultat: 24,098kr dyrare med verisure.
 
  • Gilla
[SH] och 3 till
  • Laddar…
D dickedick skrev:
En fundering. Om jag säger upp mitt avtal med Verisure så kommer de ju plocka ned sina dekaler och kopplingen mellan systemet och appen slutar fungera.
Det fysiska larmsystemet får jag ha kvar eftersom jag betalde 7000:- för det för drygt 3 år sedan.
Så till min fundering, kan jag använda systemet överhuvudtaget om jag inte har kopplingen till Verisure? Kan jag använda mitt befintliga system men koppla upp det själv mot larmtjänst? Kan jag ansluta till annan operatör med mitt system - till lägre kostnad?
Rent allmänt gäller att Verisure hämtar hem hela larmet och alla komponenter om du avslutar tjänsten inom de första 5 åren. Efter 5 år så äger kunden larmet. Det man betalar när man "köper" verisure är installationskostnad och inte larmkostnad. Det är dock möjligt att du har ett annat upplägg än vad Verisure normalt sett kör enligt.

För svara på din fråga så beror de på hur nytt eller gammalt ditt larm är. Har du APP idag så ska detta även fungera efter du säger upp tjänsten. Fast enbart över bredbandet hemma och inte över simkort. Har du ett äldre larm utan app så kommer inte larmet fungera öht om du säger upp de då de plockar ur simkortet ur larmboxen.
 
Jag lurar lite på om just det där att Verisure plockar hem uppringaren och därmed försämrar larmets funktion verkligen är okej.

Varför kalla det friköpt om jag inte kan nyttja det som när jag "köpte" det. Och vad är vitsen med att friköpa ett larm om jag ändå inte kan nyttja det som normalt utan en väldigt dyr tjänst.
 
Kendobendo Kendobendo skrev:
Tänkte skriva ett par rader om min ekonomiska kalkyl gällande Ajax vs Verisure.

Min avräkning är på 5år. Men den ser ännu mer gynnsam ut på längre tid också.

Versiure 399kr per månad med cirka 5% ökande månadskostnad per år:
År 1: Uppgradering nytt larm 1,000kr + 399kr x 12 = 5,788kr
År 2: 419kr (+5%) x 12 = 5,028kr
År 3: 440kr (+5%) x 12 = 5,280kr
År 4: 462kr (+5%) x 12 = 5,544kr
År 5: 485kr (+5%) x 12 = 5,820kr
Här efter dags för batteribyte och service: ??kr
Totalt: 21,672kr

Ajax:
År 1: 22,170kr
År 2-5: 0kr

Totalt: 22,170kr

Det blir då alltså cirka 500kr dyrare med Ajax. Nu kanske inte alla hade fått den relativt billiga 1000kr i uppgraderingskostnad som jag blev erbjuden (efter säljaren pratat med sin chef i ett sista desperat försök att behålla mig som kund).

Ajax:
Billiga batteribyten (Du gör det själv och kan köpa batterierna var som helst själv)
Du har själv koll på larmet eller lägger ut de på larmoperatör ifrån 80kr per månad. (Totalt 80x12x5år = 4800kr)
Inga kameror i Ajax. Jag kör separat kamerabevakning både utomhus och inomhus som dock går att lägga till i Ajax Appen.

Verisure:
Ingår "fria" väktarutryckningar.
Ingen utomhus siren.
Mycket färre komponenter.
Kameror ingår i paketet. Som jag förstår det kan man inte själv se bilderna ifrån dessa.

Tittar vi nu på ovan upplägg över 10 år:

Versiure 399kr per månad med cirka 5% ökande månadskostnad per år:
År 1: Uppgradering nytt larm 1,000kr + 399kr x 12 = 5,788kr
År 2: 419kr (+5%) x 12 = 5,028kr
År 3: 440kr (+5%) x 12 = 5,280kr
År 4: 462kr (+5%) x 12 = 5,544kr
År 5: 485kr (+5%) x 12 = 5,820kr
År 6: 509kr (+5%) x 12 = 6,108kr
År 7: 534kr (+5%) x 12 = 6,408kr
År 8: 560kr (+5%) x 12 = 6,720kr
År 9: 588kr (+5%) x 12 = 7,056kr
År 10: 617kr (+5%) x 12 = 7,404kr
Batteribyte och service kommer krävas åtminstone 1-2ggr. Kostnad antagligen runt 1500kr.
Totalt: 56,868kr

Ajax:
År 1: 22,170kr
År 2-10: 0kr
Batteribyte kommer krävas åtminstone 1-2ggr. Det är runt 30st CR123A batterier. Dessa säljs i 4-pack för runt 140kr. Alltså lite styvt 700kr. Men vi kan runda av uppåt och säga 1,000kr.

Totalt: 23,170kr

Resultat: 33,798kr dyrare med verisure.

Säg nu att vi vill ha larmbevakning i alla tio år även med Ajax. Då blir skillnaden istället: 80kr x 12 månader x 10 år = 9,600kr.

Resultat: 24,098kr dyrare med verisure.
Jämförelsen haltar lite, du måste lägga till koppling till central, låt os för enkelhetens skull säga 10*12*100kr=12000.
Då blir skillnaden "bara" 12000kr,Desutom tillkommer simkortspåfyllning + kanske nån utryckning
Men hur som haver, friköpt larm o egen drift vinner i alla dagar i min värld.
 
Igår fick vi hem ett brev från Verisure att från och med januari 2019 blir vår månadskostnad 556 kronor. Det är på tok för mycket, tycker jag.
 
Jag sa helt enkelt att jag tyckte det var för dyrt för vad jag fick och undrade om de ville göra något åt det eller om jag skulle kolla med konkurrenterna.

Och så ringde jag då direkt till "säga upp"-avdelningen och inte faktura eller kundtjänst.
 
K Keld skrev:
Jämförelsen haltar lite, du måste lägga till koppling till central, låt os för enkelhetens skull säga 10*12*100kr=12000.
Då blir skillnaden "bara" 12000kr,Desutom tillkommer simkortspåfyllning + kanske nån utryckning
Men hur som haver, friköpt larm o egen drift vinner i alla dagar i min värld.
K Keld skrev:
Jämförelsen haltar lite, du måste lägga till koppling till central, låt os för enkelhetens skull säga 10*12*100kr=12000.
Då blir skillnaden "bara" 12000kr,Desutom tillkommer simkortspåfyllning + kanske nån utryckning
Men hur som haver, friköpt larm o egen drift vinner i alla dagar i min värld.
Jag har ett tvillingkort till mitt jobabonnemang kostar 0kr för mig. Fast det är ju upp till användaren så klart hur man vill att larmcentralen ska kommunicera. De flesta kanske klarar sig med att förlita sig på bara bredbandet hemma. Men det finns abonnemang som exempelvis hallon. 4GB Surf, fria SMS och samtal - 99kr per månad. 4GB bör väl räcka antar jag. Då blir det max 11,880kr över 10 år. Alla "lågpris operatörer" har erbjudanden likt detta.

Personligen så litar jag faktiskt på mitt fiber där hemma att de är uppe. Hade jag inte haft tvilligkort gratis så hade jag nog struntat i detta men det får ju vara upp till var och en att bedöma så klart.
 
Kendobendo Kendobendo skrev:
Jag har ett tvillingkort till mitt jobabonnemang kostar 0kr för mig. Fast det är ju upp till användaren så klart hur man vill att larmcentralen ska kommunicera. De flesta kanske klarar sig med att förlita sig på bara bredbandet hemma. Men det finns abonnemang som exempelvis hallon. 4GB Surf, fria SMS och samtal - 99kr per månad. 4GB bör väl räcka antar jag. Då blir det max 11,880kr över 10 år. Alla "lågpris operatörer" har erbjudanden likt detta.

Personligen så litar jag faktiskt på mitt fiber där hemma att de är uppe. Hade jag inte haft tvilligkort gratis så hade jag nog struntat i detta men det får ju vara upp till var och en att bedöma så klart.
Jag var nog lite otydlig. kostnaden jag menade var koppling till larmcentral/väktare. Det är ju trots allt en del av värdet på värisure dyra månadskostnad:)
Annars är det väl kontantkort som gäller. Vet dock inte, då jag inte kommit så långt.
 
C
Kendobendo Kendobendo skrev:
Har du ett äldre larm utan app så kommer inte larmet fungera öht om du säger upp de då de plockar ur simkortet ur larmboxen.
Det fungerar ju fortfarande på så sätt att det tjuter när larmet går. Att de plockar bort dekaler och sim-kort verkar inte vara självklart. Hos oss sitter dekalerna kvar och vid samtal med Verisure antyds att de fortfarande kan se status på larmet trots att det inte haft något abonnemang på många år och inte är Internet-anslutet.
 
K Keld skrev:
Jag var nog lite otydlig. kostnaden jag menade var koppling till larmcentral/väktare. Det är ju trots allt en del av värdet på värisure dyra månadskostnad:)
Annars är det väl kontantkort som gäller. Vet dock inte, då jag inte kommit så långt.
Fast jag har ju med detta. Kostnaden är 80kr per månad?
 
C cpalm skrev:
Det fungerar ju fortfarande på så sätt att det tjuter när larmet går. Att de plockar bort dekaler och sim-kort verkar inte vara självklart. Hos oss sitter dekalerna kvar och vid samtal med Verisure antyds att de fortfarande kan se status på larmet trots att det inte haft något abonnemang på många år och inte är Internet-anslutet.
Detta stämmer och gäller inte för mitt larm ifrån 2007. Åtminstone var detta informationen av verisure tekniker och när jag provar nu ikväll så funkar de inte. Larmpanelen blinkar rött. Men jag vet att de funkar så som du säger med nyare varianter av deras larm.
 
C
Kendobendo Kendobendo skrev:
Detta stämmer och gäller inte för mitt larm ifrån 2007. Åtminstone var detta informationen av verisure tekniker och när jag provar nu ikväll så funkar de inte. Larmpanelen blinkar rött. Men jag vet att de funkar så som du säger med nyare varianter av deras larm.
Mitt larm är nog "urversionen" - jättegammalt. Men vad är det som inte funkar? Att det blinkar rött beror förmodligen på att någon sensor har batteritorsk.
 
D dickedick skrev:
En fundering. Om jag säger upp mitt avtal med Verisure så kommer de ju plocka ned sina dekaler och kopplingen mellan systemet och appen slutar fungera.
Det fysiska larmsystemet får jag ha kvar eftersom jag betalde 7000:- för det för drygt 3 år sedan.
Så till min fundering, kan jag använda systemet överhuvudtaget om jag inte har kopplingen till Verisure? Kan jag använda mitt befintliga system men koppla upp det själv mot larmtjänst? Kan jag ansluta till annan operatör med mitt system - till lägre kostnad?
När jag flyttade till nytt hus i Maj månad så fanns det ett befintligt Verisure larm. Detta var friköpt, så vi ägde det. Dock tyckte vi att månadsavgiften på 449 var lite väl saftig.
Men det larmet från Verisure som satt hos oss gick inte att bara köra via appen. Man var tvungen att ha uppkopplingen till deras larmcentral för att det skulle fungera. De tog dessutom med sig gsm modulen när de hämtade dekalerna. Vad ska man med ett friköpt larm till som inte funkar om man inte betalar dyra slantar varje månad.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.