5
Ser onekligen ut som en stegmotor med tanke på tänderna som sitter ändå
 
B Bambi skrev:
Tack för alla bra svar, jag längtar till jag kommer hem.

Sen gillar jag mär ni skriver att den kommer hålla i all evighet,

Ska läsa hur jag mäter lindningarna nu och var jag hittar kondensorn så är de nästa steg om lagerna är hela.

Ska motorn hacka när jag snurrar på axeln även för en asynkronmotor?
En KONDENSOR är en "manick" som omvandlar ånga till vätska. En asynkronmotor eller synkronmotor snurrar jämnt utan "hack". En enfas asynkronmotor kan ha en sk. hjälpfas matad via en kondensator, den kan också ha en startkondensator som är inkopplad bara under själva startförloppet. En 3-fas Y-kopplad motor kan köras på enfas, alltså, fas till 1-ans kontaktskruv, 0-an till skruv 2, och en kondensator kopplad mellan 1-an och 3- ans kontaktskruv. Kopplar man kondingen mellan 2-an och 3-an snurrar den åt andra hållet.
 
V vedklyv skrev:
En KONDENSOR är en "manick" som omvandlar ånga till vätska. En asynkronmotor eller synkronmotor snurrar jämnt utan "hack". En enfas asynkronmotor kan ha en sk. hjälpfas matad via en kondensator, den kan också ha en startkondensator som är inkopplad bara under själva startförloppet. En 3-fas Y-kopplad motor kan köras på enfas, alltså, fas till 1-ans kontaktskruv, 0-an till skruv 2, och en kondensator kopplad mellan 1-an och 3- ans kontaktskruv. Kopplar man kondingen mellan 2-an och 3-an snurrar den åt andra hållet.
Har kollat på Systemairs sida, motorn med art.nr. 14283 har bara 3-tampars anslutning. fas, 0-a, och skyddsjord. Det är ingen stegmotor så det kan vi lämna. Denna motor ser ut att ha kopplingsplint under en skyddskåpa, finns det ingen kondensator under detta lock är tyvärr lindningen paj. (Stegmotorer har 4 el. 6 tampar i anslutningen till styrkortet.
 
Elektrisk motor med specifikationsetikett och utstickande kablar, utan plastlock på en mörk yta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Insida av en elektrisk motor med öppet plastlock, synliga lindningar och kondensatorer på ett kretskort.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Öppen elektrisk motor med synliga kopparlindningar och lager, vid sidan av en avtagen mekanisk del och ett verktyg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inuti en motor med öppet plastlock som visar axel, lager och delar för lödning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Hej,

Nu har jag tagit bild på modellen och öppnat plastlocket som sitter i bakkant på motorn, verkar som att jag måste löda.

Bilder på insidan, lagerna verkar ha klarat sig bra.

Nu ska jag lösa mig till hur jag mäter lindning och kondensorn.
 
B Bambi skrev:
[bild] [bild][bild] [bild]
Hej,

Nu har jag tagit bild på modellen och öppnat plastlocket som sitter i bakkant på motorn, verkar som att jag måste löda.
har du på baksidan av
Bilder på insidan, lagerna verkar ha klarat sig bra.

Nu ska jag lösa mig till hur jag mäter lindning och kondensorn.
Skaffa dig en multimeter, som kan mäta motstånd, spänning, (volt) och ström; (ampere). KONDENSOR har du på baksidan av ditt kylskåp och i din värmepump. På din bild ser den blåa ut som en KONDENSATOR, kan du läsa på den om det står några siffror, något 10-tal microfarad (grekiska my). den andra t.v. verkar vara ett effektmotstånd dom brukar kunna se ut så. Kondingar kan torka ut, då funkar dom inte, (går inte bra att mäta sig till, utom när det är kortslutning i dom).
 
Typskylten säger något om 0,33 uF. Så kondensatorn bör ha ungefär detta värde.
En del multimetrar har möjlighet för kapacitansmätning.
 
Tack för ert tålamod!

Jag känner att hoppet börja ta slut.

Ny info:

Kondensatorn har ingen beteckning alls, bara ett blått gummihölje runt sig.

En ny upptäckt är att axeln rör sig axialt så förmodligen har det funnits någon låsning som fixerat axeln.

Drar jag i remhjulet kan jag dra axeln nästan 1 cm in och ut.

När jag tryckte in den max så går axeln/rotorn väldigt fint med ett litet litet jämnt motstånd och jag tyckte den ville mer när jag kopplade in den i FTX:n och körde igång men tyvärr orkade den inte.

Känns som jag få ge upp detta projekt och köpa en ny motor. Undra hur det kommer sig att den gick lite med de gamla kullagren, hmm
 
Hittade en ny motor för 1600:- inkl frakt, helt ok även det tar emot lite, men då kommer det fungera och det är lite kallt ute nu så återvinningen är skön att ha.

Tack för all hjälp i detta intensiva projekt.
 
5
B Bambi skrev:
Tack för ert tålamod!

Jag känner att hoppet börja ta slut.

Ny info:

Kondensatorn har ingen beteckning alls, bara ett blått gummihölje runt sig.

En ny upptäckt är att axeln rör sig axialt så förmodligen har det funnits någon låsning som fixerat axeln.

Drar jag i remhjulet kan jag dra axeln nästan 1 cm in och ut.

När jag tryckte in den max så går axeln/rotorn väldigt fint med ett litet litet jämnt motstånd och jag tyckte den ville mer när jag kopplade in den i FTX:n och körde igång men tyvärr orkade den inte.

Känns som jag få ge upp detta projekt och köpa en ny motor. Undra hur det kommer sig att den gick lite med de gamla kullagren, hmm
Passa på å renovera upp den gamla. Ta loss kondningen å åk till en elfirma å be nån där mäta den, hade kunnat hjälpa dig jag annars. Annars så kostar inte en ny många tior.
Sen är det ju låsningen av axeln, lagren lär det knappast vara fel på.

Skönt att du fick tag på en ny iaf (y):)
 
Hej och tack!

Hur brukar låsningen av axeln vara?
 
5
Man brukar många gånger klämma ihop det med lagersköldarna, det är därför jag frågade om du saknade någon distabsbricka som ska sitta på ena eller andra sidan av lagret på ena sidan. Kolla på axeln om du kan se några märken efter förra lagermontaget. Annars får du mäta dig till hur mycket det är som saknas från lagerskölden tom lagerkanten.

Låsning av axlar annars kan göras med hjälp av tex en bricka och en segersäkring eller KM-mutter och en MB-bricka. Beroende på applikation och storlek på axeln. Det är axlar generellt sett jag menar nu inte rotoraxlar enbart
 
5
Och när du monterar lager på en axeln så ska du knacka på lagrets innerring (yttering om det ska sitta i ett hål)
Egentligen ska man värma ett lager om ja montage, men det brukar inte behövas på mindre motorer.
Är dock ingen expert på lagermontage, bara som en liten inflikning ;)
 
Ok, då förstår jag.

Jag har för mig att jag skruvat isär motorn förra vintern och då hade någon tunn plåtbricka lossnat, säkert sidoskyddet inkl låsning på lagret som sitter i koppen längst in med låsning. Tror jag ska sätta tillbaka det gamla lagret i botten, tror jag får in axeln längre då och rotorn mer på rätt plats, skam den som ger sig
 
Jag skulle säga att det är en synkronmotor.
Dvs den håller exakt det varvtal som nätets 50hz tvingar den till. Vanlig motortyp i tex timers. En typ av stegmotor kan man nog säga. Och att den då går trögt att vrida, det går hackigt är helt normalt. Det är magnetfältet man kämpar emot, inte dåliga kullager fast det kan kännas så.
Jodå, jag har själv rivit en motor flera gånger för att leta efter grus i maskineriet innan jag lärde mig vad magnetismen kan göra :)
 
  • Gilla
50procent
  • Laddar…
5
B Bjober skrev:
Jag skulle säga att det är en synkronmotor.
Dvs den håller exakt det varvtal som nätets 50hz tvingar den till. Vanlig motortyp i tex timers. En typ av stegmotor kan man nog säga. Och att den då går trögt att vrida, det går hackigt är helt normalt. Det är magnetfältet man kämpar emot, inte dåliga kullager fast det kan kännas så.
Jodå, jag har själv rivit en motor flera gånger för att leta efter grus i maskineriet innan jag lärde mig vad magnetismen kan göra :)
B Bjober skrev:
Jag skulle säga att det är en synkronmotor.
Dvs den håller exakt det varvtal som nätets 50hz tvingar den till. Vanlig motortyp i tex timers. En typ av stegmotor kan man nog säga. Och att den då går trögt att vrida, det går hackigt är helt normalt. Det är magnetfältet man kämpar emot, inte dåliga kullager fast det kan kännas så.
Jodå, jag har själv rivit en motor flera gånger för att leta efter grus i maskineriet innan jag lärde mig vad magnetismen kan göra :)
Jo PM-motorer hackar så typ servomotorer, det är det som gör att det är lätt att känna igen om den är permanentmagnetiserad.

Det var därför jag trodde att det var en stegmotor iom tänderna som syns på bild och att det "hackade" när TS vred runt rotorn.
 
  • Gilla
Bjober
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.