Microkatten
Nu var det dags för innerbågarnas gångjärn m.m. Hade inte haft en tanke innan att dessa gångjärn...
Närbild av ett metallgångjärn med fyra skruvhål på varje fläns.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

...skulle fällas in. Dags med andra ord att ta upp tråden(!) om hur man fäller in gångjärn som tidigare diskuterats i tråden här: https://www.byggahus.se/forum/threa...a-snickra-foenster.277344/page-6#post-2516550 .

Då jag kommit mer och mer in på handverktyg så kändes stämjärn som en bra utgångspunkt. Problemet (för mig i alla fall) är att få urtagen uniforma och med rätt djup varje gång. Efter en låååång sondering (populärt ord i dessa dagar ;)) och en del nyinköp (hurra!) så kom jag fram till följande procedur för montering av gångjärnen:

Mät ut position av en kant för gångjärnet:
Mätning och märkning av trä för montering av gångjärn med tumstock och sadelvinkel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Använd sadelvinkel (? saddle square) och märkkniv för att markera kanten:
Sadelvinkel och märkkniv används för att markera kanten för inpassning av gångjärn på en vit dörrkarm.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Mät ut och markera gångjärnets andra kant:
Användning av stämjärn för att fälla in ett gångjärn i trä.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Markera gångjärnets djup med ett ritsmått:
Ett ritsmått som ställts in för att markera djupet för gångjärnsmontering på ett trästycke.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Ritsmåttet ställdes in en gång för alla gångjärnsmonteringar.

Markera ungefärligt djup med fast inställt skjutmått:
Användning av sadelvinkel och märkkniv för att markera kanten för gångjärn på träyta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Fördjupa ritsmåtten med stämjärnet:
Sadelvinkel och märkkniv används för att noggrant markera utgångspunkten för infällning av gångjärn i trä.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Stämjärna bort det mesta av urtaget:
Stämjärn som formar uttag för gångjärn på vitmålad träkarm.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Träets raka fiber och minimala runout (fint ord jag nyligen lärde mig av @Daniel_N och Per! :D Fibrerna löper parallellt med ytan) gjorde det enkelt.

Hyvla med förinställd grundhyvel till en jämn och uniform botten, lika för alla gångjärn:
Hand som håller en grundhyvel för att jämna ut botten av ett nyligen uthugget gångjärnsurtag i ett ljust trästycke.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Med en cirkelformad rörelse och spetsigt hyvelstål fungerade grundhyveln utmärkt trots falskant och en minimal anläggningsyta under ena handtaget!

Gångjärnet passar nu perfekt:
Gångjärn i metall inmonterat i träkarm, med öppen gångjärnspinne och synliga skruvhål.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


På liknande sätt - men ännu lite enklare då man slipper falsen - görs urtagen på bågarna:
Användning av sadelvinkel för att markera kanten vid montering av gångjärn.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Med båda karmarna uppe på arbetsbordet så blev det lite löpande band-princip över det hela:
Verktyg och gångjärn på arbetsbordet med färdigmålade fönsterkarmar i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Som @heimlaga nämnde tidigare så fungerade detta manuella sätt fint! De olika markeringsverktygen och hyveln gör verkligen stor skillnad så att man får ett utmärkt resultat varje gång, och inte tar det så lång tid heller. Rekommenderas! (y)
 
  • Gilla
nanowire och 10 till
  • Laddar…
Microkatten
Apropå beslag, skulle häromdagen sätta upp innerbågarna till stallfönsterna och skruva fast beslag på dessa.

För alla skruvade beslag hade jag dittills förborrat för att undvika sprickbildning. Som vanligt gäller det att göra det "lagom" - rätt borrdimension och djup. Inte för mycket så att skruven inte fäster, och inte för lite så virket spricker. Ibland har jag tyckt att det har blivit för mycket, så denna gång skulle jag minsann förborra minimalt!

Välkommen, o du första spricka (och förhoppningsvis den sista också!):
Metallbeslag monterat på en vitmålad karm med en synlig spricka ovanför skruven till höger.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Sprickan syns till höger, ovanför skruven.

Fick köra en lim&tving-räddningsoperation, så ingen större skada skedd.

Den bästa läromästaren är alla misstagen man gör...
 
  • Gilla
ozean
  • Laddar…
Microkatten
Efter att gångjärn, hörnvinklar och beslag för innerbågarna var monterade saknades endast haspar för att kunna stänga ytterbågarna.

Här syns original-mittposten i förgrunden inkl. stjärthake, med en ny stjärthake i bakgrunden:
Ny och gammal stjärthake på en mittpost i en kraftig vinkel för montering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Så, förborra och banka in dem på varsin sida av mittposten, hur svårt kan det vara? Ungefär som på Gysinges skiss:
Teknisk ritning av stjärthakar för fönster, visar montering på mittpost med skruvhål.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Min mittpost är dock betydligt smäckrare än Gysinges, och stjärthaken går rätt igenom:

Stjärthake vinklad och förborrad på en trämittpost i en verkstadsmiljö.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


På original-mittposten hade de stjärthake bara på ena sidan - andra bågen var inte öppningsbar - och då kunde man ju vinkla stjärthaken kraftigt. Men hur monterar man en till på motsatta sidan, det går ju inte att gå om lott nu!? Och knipsa av dem ville jag inte heller.

Dags att börja svettas ymnigt!!!:thinking::seenoevil::sick:

Som tur var (eller väl planerat... ;)) så hade jag ju gjort en test-mittpost! Perfekt övningsobjekt:
Stjärthakar monterade på trämittpost, hammare, borr och skruvar på arbetsbänk.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Till slut satsade jag på att vinkla stjärthakarna kraftigt och försöka undvika att det tar i varandra mitt i mittposten. Det var "bara" att förborra på lämligt ställe och be till Snickar-guden att vinkeln blev tillräcklig, varje gång, och att trät inte sprack vid ibankningen:
Borr i en träbit där en skruvmejsel borrar ett hål för montering av beslag.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Mina böner (och förbannelser! :devilish:) blev hörda, och efter att ha förlorat två liter svett så blev resultat så här:
Två stjärthakar monterade på trämittpost med skruvhål, redo för att stänga ytterbågar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


I och med den kraftiga vinklingen så ligger skruvhålet på stjärthakarna inte helt an mot träet, men eftersom järnet är mjukt så går de att justera en del:
Justering av stjärthake på vit mittpost med rörtång i en verkstads miljö.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Jag lämnade dock skruvningen till efter att fönsterna har suttit uppe ett tag för enklare finjustering.

Själva hasparna skulle också bankas ner. Gäller återigen att ha rätt handlag, med förborrning, då järnet är mjukt...
En nyinstallerad stjärthake på en målad trämittpost med förankringsskruv synlig och delar av en hammare i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

...och att sätta på haspen på märlan innan den nedbankades! Det var nära några gånger... :p

Pust, ännu en milstolpe passerad! Snickaren (dvs jag) är nu klar med sitt jobb (förutom montering och spår för fönsterbleck då...)! Hip hip! :rofl:

Två vitmålade fönsterbågar med monterade gångjärn, stjärthakar och hörnvinklar står mot en vägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Två nyrenoverade fönsterbågar med ny stjärthake och haspar står mot en röd vägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Dags för glasmästaren (dvs jag igen...) att gå till verket!
 
  • Gilla
13th Marine och 12 till
  • Laddar…
Alltid lika roligt att se dina framsteg, väldigt fina fönster du skapat:ok:.

Nästa projekt blir alltså glasning, intressant. Har du tillgång till gammalt glas, eller kommer du glasa med nyare float? Själv har jag samlat på mig en massa gamla fönster köpta på blocket som jag plockat ur och skurit till för mina fönster.

Är du van glasskärare eller nybörjare? Gammalt tunt glas är ju väldigt känsligt. Jag kan tipsa dig om att knacka med baksidan av glasskäraren på undersidan längs ritsen tills det blir små brottanvisningar och till slut så släpper det fint längs ritsen. Jag är för feg att bara bryta längs en kant :oops:. Har gjort det misstaget några gånger, inte kul att spendera timmar på urglasning som i sig kan knäcka glaset och sedan spräcka det vid tillskärning, man gråter en skvätt då...bara att börja om.
 
  • Gilla
Microkatten
  • Laddar…
Microkatten
Tack!

Man kan nog säga att alla nya moment på fönstertillverkningen är jag nybörjare på, så även glasskärning. :DProvade för ett par år sedan att skära glas under en demo på en mässa, och införskaffade glasskärare, men det var all erfarenhet innan skarpt läge.

Min tanke har varit att ha vanligt planglas på innerbågarna och gammalt blåst glas till ytterbågarna. Det har dock varit svårt att finna gammalt glas, och med tanke på min nybörjarstatus var det inte så lockande att hitta gamla bågar och skära ut glaset. Lyckligvis hittade jag ändå till slut uttaget gammalt glas i tillräcklig mängd och storlek.

Planglaset beställde jag i färdig dimension, så det behövdes inte skäras. Det blåsta glaset kändes, som du säger, ganska tunt och känsligt att ge sig på att skära, så här var ytterligare en tröskel att ta sig över. Läste något raljant uttalande av Gudmundsson att det konstigt nog finns folk som tror det är svårare att skära gammalt blåst glas än vanligt planglas, men jag tycker inte det är så konstigt...:rolleyes:

Nåväl, innan jag gav mig på glasrutorna så blev det - som vanligt - en del övning med billigare planglas. Hur jag lyckades med skärningen och hur mycket gammalt glas som gick i kras får jag återkomma till, med sedvanliga bilder! ;)
 
  • Gilla
ozean
  • Laddar…
Microkatten
Att skära glas kräver ett lagom underlag och något rakt att skära efter. Det visade sig att jag redan hade den perfekta glasskärarstationen med MFT-bordet:
Glas och verktyg för glasskärning på ett MFT-bord med filtunderlag och trälist som styrskena.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

En filt som underlag och en rak trälist som styrskena till glasskäraren (Festools styrskena gav inte tillräckligt stöd för skärarhuvudet) och sedan var det bara att börja skära för fulla muggar!

Efter övningar med vanligt planglas så var det dags för skarpt läge med det dyrbara delikata gamla blåsta glaset. Hur mycket glaskross skulle det bli var frågan...nå, det var bara att köra igång.

För varje glas började jag med att markera med märkpenna var skärningen skulle göras, individuellt för varje båge/glas:
En person markerar en skärlinje på ett glas med en märkpenna och linjal på en filtbelagd arbetsyta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Sedan lades glaset under styrskenan, som var inställd på en höjd ett par millimeter ovanför glaset, trälisten placerades mot styrskenan, glaset positionerades, glasskäraren sattes uppe på glaset i änden och trycktes ner med lämplig kraft, drogs längs trälisten och förhoppningsvis hördes då det fina krispiga glasskärar-ljudet:
Glas med markerade skärlinjer på filtunderlag brevid trälist och glasskärare.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Glaset sattes över en kant och med en tejpad tång fattade jag tag i ena änden (ej i mitten) av glaset och bröt med lagom kraft neråt:
Arbetsstation för glasskärning med planglas på filt, trälist som styrskena och märkningar för skärning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


En lång remsa av glas lossnade nu om allt gick bra. En gång gick det dock inte så bra:
Ett stycke skuret och krossat glas på en trälist som ligger på en filt, markerat för skärning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Som tur var skulle jag just vid detta tillfälle även skära glaskanten mitt emot, så efter lite ommätning så fick jag en andra chans och lyckades rädda glaset:
Glas på filtunderlag med utmarkerade skärlinjer och trälist som styrskena på ett arbetsbord.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Efter sisådär 40-50 skärningar och 12 färdigskurna glas utan förluster så började jag känna mig som ett riktigt glasskärar-proffs! :cool: Var ganska skoj faktiskt!

Kittning nästa!
 
  • Gilla
Kim Gyllenhorn och 5 till
  • Laddar…
Microkatten
Jag började kitta innerbågarna, då jag som vanligt börjar med det som är minst känsligt så jag kan öva upp mig innan de viktigare ytterbågarna tar vid.

Tryckkittet, d.v.s. kittet mellan fals och glas, skulle först på:
Användning av kittkniv för att forma trekantslist av tryckkitt på ett fönsterbåge.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


För att det inte skulle bli för mycket kitt att pressa ner med glaset så lärde jag mig efter några gånger att skapa en fin trekants kittlist med kittkniven:
Ett nymålat fönsterbåge med fräsch linoljekitt i spröjsens hörn och en kittkniv samt röd tång i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Sedan på med glaset och pressa hårt så det blir så lite tryckkitt kvar som möjligt. Till ytterbågarna använda jag inte tryckkitt, då jag inte ville riskera sprickning genom att pressa det gamla sköra glaset.

Efter att innerbågens alla glas var tryckkittade så stiftades de:
Gammal hammare används vid kittning av ett fönster, överskott av kitt syns runt glaset.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Bågen vändes sedan för att skrapa bort överflödigt kitt, så att det sedan var möjligt att se falskanten när resten av kittet lades på:
Två fönsterbågar med ett kittrat och ett okittrat fönster på ett arbetsbord.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Kittar man förbi falskanten så ses kittet som en sorgrand från insidan, och det vill man ju inte.

"Stifthammaren" ovan var en gammal rostig sak som inte var perfekt. Ett stift råkade jag köra ner i glaset och spräcka det. Men jag hade lyckligtvis ett extra glas som skulle användas till glasskärningsövningar, så återigen hade jag tur och kunde byta ut det spruckna glaset! :cool:

Till ytterbågarna, som fortsättningsvis visas nedan, hade jag dock tröttnat på den gamla hammaren och införskaffade mig en riktig glasmästerhammare:
En gammal rostig hammare och en ny glasmästerhammare på en bordsyta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Wow, vilken skillnad! Som vanligt gäller det att ha rätt verktyg....

Stiften till spröjen fick kapas för att inte sticka ut på andra sidan:
Hand med tång formar en trekantsformad kittlist på en vitmålad fönsterbåge i förberedelse för glasning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Eftersom det var gammalt glas, som oftast är något kupiga, till ytterbågarna så gällde det att se till att glaset sattes buktandes utåt. På med kittet...:
Fönsterbåge med nylagd kitlist längs kanterna innan glasets montering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


...och med kittkniven fick man fram fina raka kittlinjer (nåja, inte alltid kanske ;), ibland fick det tas om ):
Hörn av en vitmålad fönsterbåge med nyapplikerat, triangelformat kitt längs glaset och falsen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Fingrarna var också till god hjälp för att ta bort fnas och sluta till ordentligt:
Finger som visar nykittad innerbåge med fin trekantsformad kittlist vid glas och fals.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Fettfläckar från linoljekittet penslades bort med krita (här på en innerbåge):
Fönsterbåge på arbetsbänk med nytt kitt och krita penslas på glaset.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Och se, bågarna blev till slut färdigkittade, en efter en:
En innerbåge med nylagt glas och tryckkitt på ett arbetsbord omgivet av verktyg och byggmaterial.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Så var glasmästaren klar med sitt jobb, dags för målaren igen!
 
  • Gilla
RogerLaxen och 15 till
  • Laddar…
hsd
SNYGGT :love:
 
  • Gilla
Microkatten
  • Laddar…
Härligt, inte långt kvar nu innan dem är helt färdiga, riktigt fina. Ska bli intressant att se hur du löser målningen på kittet mot glaset. Proffsen målar på frihand med mindre rund pensel 1-2 mm in på glaset, andra målar rakt av utan precision och tar bort färgen på glaset med en större spackelspade som mothåll och rakblad (med lite diskmedelsvatten på). Sedan har du sista alternativet som är maskering före, vilket är mer tidskrävande och kan vara en en nackdel då det kan ge en kant vid bortrivning av tejpen som vatten kan ta sig in innanför. Vilken metod kör du?:giggle:
 
  • Gilla
Microkatten
  • Laddar…
Microkatten
@ozean, frihandmålning är nog vägen att gå, och precis som du säger så tar maskering lång tid och bortrivning av tejpen kan ge en fnasig kant. Trots det så körde jag maskering, litade inte riktigt på min (in)stabila hand. Tog en oändlig tid att maskera 1 mm in på glaset, så nästa gång blir det minsann frihand! På Svtplay kan frihandsmålning av fönster ses i ett av de korta avsnitten i serien Byggnadsvårdarna: https://www.svtplay.se/video/15537913/byggnadsvardarna/byggnadsvardarna-sasong-1-fonster

Spolar vi fram till nutid så är målningen nu gjord och fönsterna är redo att monteras! Satte ihop de nyligen (nästan) färdigmålade fönsterna igår för att se att allting var ok. Här är resultatet av 2,5 års arbete:
Nymålade vita fönster med gamla glasskivor, redo för montering och närbild på fönstersnickeri.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Nyrenoverade vita fönsterbågar och karmar står på ett trägolv, väntande på montering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Efter att ha sett dem vita så kände jag nog att lite mer färg skulle vara snyggare, klassiskt grön, röd eller guldockra...kanske de omfärgas innan montering, vi får se.

Titta vilka fina defekter det är i det gamla glaset:
Nyligen målat fönster med synliga defekter i det gamla glaset, väntar på montering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Liksom glaset är fönsterna inte perfekta, så nästa gång skall jag minsann... :D Men herregud så mycket jag lärt mig på denna fönstersnickar-resa!

Nu ligger karmarna och bågarna och väntar på montering:
Staplade vita målade fönsterbågar och karmar lagrade på trähyllor i ett arbetsrum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


När de är monterade, troligen när våren närmar sig, öppnar jag champagneflaskan, men inte förr! Vem vet, jag kanske har mätt fel så att de inte passar i hålet...

Tack alla snälla som följt mig på denna resa! :love:
 
  • Gilla
  • Wow
Timey och 21 till
  • Laddar…
Microkatten Microkatten skrev:
öppnar jag champagneflaskan
Och siktar bort från fönstrena..trist om du pangar ett av dem ;)
 
  • Gilla
nino och 1 till
  • Laddar…
Microkatten
Äsch, jag har några extra rutor gammalt glas, och skära glas och kitta kan jag ju nu, så det är lugnt. Bara inte champagnen går till spillo, för den kan jag inte fixa! Fast jag har ju lite vindruvor växandes utanför fönstret, man kanske skulle...hmmm...? ;)
 
  • Gilla
Alfredo
  • Laddar…
Microkatten Microkatten skrev:
Äsch, jag har några extra rutor gammalt glas, och skära glas och kitta kan jag ju nu, så det är lugnt. Bara inte champagnen går till spillo, för den kan jag inte fixa! Fast jag har ju lite vindruvor växandes utanför fönstret, man kanske skulle...hmmm...? ;)
Självklart!











Visst menar du att du ska bygga ett orangeri från grunden? Hemmabrända lertegelstenar...vackra stora glaspartier..alla trädetaljerna målade i djup oxröd linolja..?
 
  • Gilla
Microkatten
  • Laddar…
Microkatten
Innerbågarna till stallfönsterna är på plats redan nu, även om fönsterbänkar, smygar och annat inte är det (än, det har ju bara stått så något år eller två... :whistle:):
Innerbåge av ett stallfönster som är installerat med synlig isolering runt och en hängande fönsterlampa ovanför, utsikt mot grönt fält.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Fönsterlamporna hänger dock redan på sina platser, och just nu är de ju bara i vägen... :thinking:

Fönsterbänkar och smygar håller på att sättas upp, men eftersom smygarna skall vara skråade och väggarna är sneda på alla ledder så är det ett väldans pussel att få ihop! :dizzy:Dessutom måste jag få till luftning av "ytterbågen", då järnfönstret är hermetiskt inkittat i karmen. Skall försöka borra ett par små lufthål under "fönsterbläcket" (dvs den integrerade droppnäsan) och upp genom undre karmstycket, men inte helt enkelt det heller...

Det regnade inte lika mycket denna sommar som förra sommaren så det nya korsvirket blev äntligen målat och järnfönsterna i sina karmar blev fogade:

Tjärat lindrev pregades in i springan både från in- och utsida:
Tjärat lindrev som pregas in i fogen vid ett järnfönster under renovering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Ett par-tre cm lämnades plats ytterst för kalkbruket (hydrauliskt, fint), som först skulle blandas till med klippt linhalm som armering:
Hand i svart handske blandar klippt linhalm i en hink med kalkbruk och murarslev.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Bruket måste ha lagom konsistens, något fast men inte torr.

En slatt murbruk fångades upp på undersidan(?) av en smal fogslev...
Fogslev med kalkbruk ovanför en hink, redo för fogning av fönster i byggprojekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

...som skrapades av på kanten och trycktes in i fogen, lager på lager och lite i taget:
Fogning med kalkbruk mellan ett järnfönster och rödfärgad karm mot trä och tegelvägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Mina första försök tog säkert en timme och såg fullständigt kladd-galet ut:
Detaljbild av karm och stenmur med tjärat lindrev och kalkbruk fogat vid stallfönster.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Men efter jag fått in den rätta (eller bättre i alla fall...) tekniken gick det betydligt snabbare och bättre:
Någon fogar ett fönster där kalkbruk appliceras med en fogslev mellan en träribba och en tegelvägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Efter fogning och målning så såg det ju ganska hyfsat ut till slut ändå:
Stallfönster med innerbågar på en tegelvägg och järnfönster nyfogat i träkarm.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

:D
 
  • Gilla
  • Wow
Betula_Pendula och 15 till
  • Laddar…
Vilken känsla när allt är på plats efter allt jobb, fantastiskt fint!:ok:
 
  • Gilla
Microkatten
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.