A
Svårt att få tag på så gamla miele maskiner idag
 
  • Gilla
Jambalaya och 1 till
  • Laddar…
electroluxaren skrev:
Du får faktiskt ha vilken uppfattning du vill om jordens vattentillgångar.
Men om du måste använda allergisköljning utan att vara överkänslig för tvätt respektive sköljmedel så gör du fel när du tvättar alternativ det är fel på din maskin.
Nja, jag förderar att hålla mig till fakta, och vattenbrist i Sverige är det endast vid ett fåtal tillfällen och platser och inte på den nivå som betecknar vattenbrist i torrare länder. Faktum kvarstår, tvättmaskinerna snålar med vatten för att uppfylla märkningarna, och endast i andra hand för att tvätta rent.

Om du läser exv Råd & Röns tester ser du att det är ett genomgående problem att moderna tvättmaskiner inte sköljer bort alla tvättmedelsrester. Då kan man naturligtvis säga att det är bra, för att man sparar på vattnet, eller se det som att maskinerna inte uppfyller sitt syfte till 100%.
 
  • Gilla
  • Ledsen
AAT och 2 till
  • Laddar…
Med risk för att ämnet börjat spåra ur lite för mycket känner jag ändå ett litet behov av att ställa frågan: Räknas vattenbristen bara som ett problem när man uppnår samma nivå som länderna där människorna lider på grund av vattenbristen?

Vad jag kunde hitta hos Råd & Rön utan att betala för mig var att av 166 maskiner var det "några" som sköljde dåligt. "Några" i min värld är varken alla, de flesta eller ens många.

Jag säger det bara då det i min värld låter ganska dumt att man lägger in som rutin att öka förbrukningen hos maskinerna med motivering att det är ett överdrivet problem och att alla maskiner är dåliga. Alla kan nog räkna ut med lilltån att dessa begränsningar kommer öka tills bättre miljömässiga lösningar kommer på tal. Vad gör man då med framtidens maskiner? Kör en maskin med tvätt- och sköljmedel och ytterligare en maskin utan dessa som en sorts extrasköljning?
Det är väl bättre att köpa maskiner som funkar som de ska istället? Informationen finns ju tillgänglig överallt i form av recensioner, tester, bloggar och tekniska specar. Det är inte längre 80-talet när man måste förlita sig på säljaren till 95%.
 
  • Wow
Ruttenrot
  • Laddar…
A
Jag som håller på med detta varje dag och bor i område med konstant vattenbrist har ingen anledning att ändra mitt påstående.
R&R är en konsumenttidskrift med vinstintresse inget oberoende kvalitetssäkrat laboratorium. Det går att läsa på deras sida hur testerna går till bland annat om tvättmedlet de använder. så fakta......
 
  • Gilla
  • Arg
Ruttenrot och 1 till
  • Laddar…
Miele:
 
  • Haha
  • Gilla
  • Wow
Ruttenrot och 3 till
  • Laddar…
H Husqvarna220Ac skrev:
Miele: [media]
Det där är ingen Miele. Ser ut att vara en Whirlpool men det är svårt att vara helt säker. Miele är det iaf inte.
 
A
OK är de väl
men den riktiga långsiktiga känslan får man gå upp en bra bit i pris
felet är ju fortfarande att det bara är ett års garanti och reservdelarna svindyra
 
  • Gilla
Jambalaya och 2 till
  • Laddar…
Finns det något som kommer ens i närheten av Wascator? Någon av deras absolut minsta modeller. Men där får man väl betala kanske 40-50 papp för en maskin. Torde vara outslitliga i hemmamiljö. Men risken är att ens avlopp inte klarar av när de tömmer. Vi har W365 i föreningen som envist kämpar på utan problem. De har också något som tyvärr saknas på alla konsumentmaskiner numera. TREFASMATNING.
Det finns enligt farbror Barbro ingen genväg för ett snabbt tvättprogram. :)
 
  • Gilla
Jambalaya och 1 till
  • Laddar…
Absolut inte Siemens. Köpte allt nytt för några år sedan. Diskmaskinen har gått sönder mekaniskt och program och har för det mesta inte diskat rent. 12500kr i listpris borde man kunna förvänta sig mer. Dessutom ger dom pipsignaler som inte helt går att stänga av.

Man trodde ju att det skulle vara tysk kvalitet, men den verkar ha blivit sämre!
 
Gått sönder mekaniskt och program ... Kan du beskriva lite mer?
 
Chaly Chaly skrev:
Jag kör också extra sköljning på alla tvättar. Är inte allergisk eller överkänslig vad jag vet och har en fungerande maskin. Glömmer jag trycka på extrasköljsknappen så startar jag inte en separat extra sköjning men jag resonerar som så att mindre tvättmedelsrester i kläderna inte borde skada...
Då har du gjort helt fel. Det är så här. Vatten kan lösa upp saker, som då lägger sig mellan vattenmolekylerna. Det finns dock en gräns för när vatten inte längre kan ta emot mer smuts eller tvättmedel. Vattnet är då mättat. Dels så vill man inte ha så mycket tvättmedel i vattnet för då minskar du möjligheten att lösa ut smuts från kläderna. Om det finns tvättmedel kvar när maskinen ska börjar skölja. Jag då beror det på att detta tvättmedel inte kan lösas. Och det beror på att vattnet redan är mättat.
Om du måste använda skölj för att få bort tvättmedel då är det riktigt illa. Då måste maskinen först ta in extra nytt vatten. Och först då kan detta tvättmedel börja lösas i detta nya vatten.
 
  • Gilla
  • Wow
Ruttenrot och 1 till
  • Laddar…
Fjärdarna till luckan har släppt vilket gör att plåten på insidan av luckan också gått sönder. Skruv som fäste plåt har gått igenom plåten. Körde ett program och den fortsätter att köra i 12h.
 
  • Skadad lucka med skruv som trängt genom plåten och lossade fjädrar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
torbeno torbeno skrev:
Gått sönder mekaniskt och program ... Kan du beskriva lite mer?
Se svar längre ned!
 
torbeno torbeno skrev:
Gått sönder mekaniskt och program ... Kan du beskriva lite mer?
Vet ni hur man byter fjädrar till luckan?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.