electroluxaren skrev:
Polska hällar är nog sämre än tyska
Om nu inte tysken tillverkades i Polen?
Gamla hederliga Braun tillverkas nu oftast i Kina. "Det var bättre förr"
 
Den första jag hade var en Hoover som jag efter en tid bytte både kol och drivrem på.

En Siemens jag hade var kombinerad tvätt och tumlare. Smartare än man kan tro. Visserligen kan man bara tumla ungefär hälften av tvättgodset, men normalt hänger man ju ändå en del. Det smarta är att luftfilter inte behövs och att fukten transporteras bort effektivt. Maskinen har ju tillgång till vatten, vilket fukten kan kondensera mot och som även kan transportera bort ludd.

En Electrolux som fanns i en lägenhet var direkt korkad när det gällde skötsel och ergonomi, så den förbigår jag med tystnad.

Min nuvarande är en LG som jag haft i ett par år. Då var det den bästa maskinen Konsumentverket testat, utan att för den skull vara den dyraste. Lustigt nog tvättade den bättre utan den kompletterande ångfunktionen. Den är dock bra till uppfräschning av enstaka plagg (vilket jag använt ytterst sällan).
Den avancerade motorstyrningen ger andra möjligheter än normalt, vilket gör till exempel ylleprogrammet mycket skonsammare än handtvätt.
Direktdrift ger rimligen lång hållbarhet på motorn 10 års garanti) och man slipper byte av kol och drivrem.
Det enda jag är lite missnöjd med, är att jag trodde att den skulle vara ännu tystare.
 
Tänkte köpa Miele WWE860 WPS TDos Wifi Warmwater
Detta pga att jagtidigare haft Miele och strax har vi bergvärme som vi kan koppla i direkt i maskinen.
 
A
J J-stedt skrev:
Den första jag hade var en Hoover som jag efter en tid bytte både kol och drivrem på.

En Siemens jag hade var kombinerad tvätt och tumlare. Smartare än man kan tro. Visserligen kan man bara tumla ungefär hälften av tvättgodset, men normalt hänger man ju ändå en del. Det smarta är att luftfilter inte behövs och att fukten transporteras bort effektivt. Maskinen har ju tillgång till vatten, vilket fukten kan kondensera mot och som även kan transportera bort ludd.

En Electrolux som fanns i en lägenhet var direkt korkad när det gällde skötsel och ergonomi, så den förbigår jag med tystnad.

Min nuvarande är en LG som jag haft i ett par år. Då var det den bästa maskinen Konsumentverket testat, utan att för den skull vara den dyraste. Lustigt nog tvättade den bättre utan den kompletterande ångfunktionen. Den är dock bra till uppfräschning av enstaka plagg (vilket jag använt ytterst sällan).
Den avancerade motorstyrningen ger andra möjligheter än normalt, vilket gör till exempel ylleprogrammet mycket skonsammare än handtvätt.
Direktdrift ger rimligen lång hållbarhet på motorn 10 års garanti) och man slipper byte av kol och drivrem.
Det enda jag är lite missnöjd med, är att jag trodde att den skulle vara ännu tystare.
De flesta maskiner i dag har borstlösa motorer med många olika tvätthastigheter, men med rem, de upplevs som extremt tysta.
dessa motorer går aldrig sönder så det är lätt att ge 10-års garanti. Det som går sönder är motorstyrningen som är bewtydligt dyrare.
 
M Marcus Lindberg skrev:
Tänkte köpa Miele WWE860 WPS TDos Wifi Warmwater
Detta pga att jagtidigare haft Miele och strax har vi bergvärme som vi kan koppla i direkt i maskinen.
Varmvatten direkt på vissa fläckar - t ex blod - så sitter dom fast permanent sen.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
M MagHam skrev:
Står man i butiken och väljer så betyder AA+ inte allt, utan är bara en parameter i sammanhanget.
På jobbet envisas många med att köra diskmaskinerna på Eco. Tanken är god, men så sent som i förrgår var jag med och startade om en maskin för att det inte var alls rent.
Om man betänker att det bara tar 0,12 kWh att värma 10 l vatten 10 grader extra (t ex från 50-60) så kanske snålheten bedrar visheten ibland.
Kvalité måste bli viktigare! Att bara tillverka och byta frekvent sliter också på miljön.
Håller helt med. Miljömärkningen är i det fallet bara ett ytligt klistermärke. För ärligt talat vad spelar det för roll om tvättmaskinen använder marginellt mindre vatten eller el om du måste kasta den och köpa nytt efter några år? Produktionen av den nya tvättmaskinen belastar miljön 100 gånger mer.

En av de absolut bästa sakerna man kan göra för miljön generellt är att köpa kvalité. För jag menar även om du köper en "miljöinriktad" produkt som en Tesla exempelvis så kommer du ju behöva ha den ett tag innan du kompenserat alla utsläpp som sker i tillverkningen av chassi, säten, hundratals kilo batterier o.s.v.
 
  • Gilla
  • Wow
Ruttenrot och 1 till
  • Laddar…
W Walle99 skrev:
Håller helt med. Miljömärkningen är i det fallet bara ett ytligt klistermärke. För ärligt talat vad spelar det för roll om tvättmaskinen använder marginellt mindre vatten eller el om du måste kasta den och köpa nytt efter några år? Produktionen av den nya tvättmaskinen belastar miljön 100 gånger mer.

En av de absolut bästa sakerna man kan göra för miljön generellt är att köpa kvalité. För jag menar även om du köper en "miljöinriktad" produkt som en Tesla exempelvis så kommer du ju behöva ha den ett tag innan du kompenserat alla utsläpp som sker i tillverkningen av chassi, säten, hundratals kilo batterier o.s.v.
Vore bra om miljömärkningen avsåg livscykelutsläpp. Håller den längre = lägre utsläpp från tillverkningen per tvätt
 
  • Gilla
  • Wow
Ruttenrot och 3 till
  • Laddar…
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Vore bra om miljömärkningen avsåg livscykelutsläpp. Håller den längre = lägre utsläpp från tillverkningen per tvätt
En del debattörer med miljöprägel har föreslagit att ex.vis. vitvaror skulle hyras istället för köpas. Det skulle sätta helt annan press på tillverkarna att maskinerna håller i längden. Begrepp som garantitid skulle försvinna helt och ansvaret för en fungerande maskin hos hyrestagaren skulle ligga på den som hyr ut den, år efter år.
 
  • Gilla
Ruttenrot
  • Laddar…
T tompaah7503 skrev:
En del debattörer med miljöprägel har föreslagit att ex.vis. vitvaror skulle hyras istället för köpas. Det skulle sätta helt annan press på tillverkarna att maskinerna håller i längden. Begrepp som garantitid skulle försvinna helt och ansvaret för en fungerande maskin hos hyrestagaren skulle ligga på den som hyr ut den, år efter år.
Problemet är väl bara att hyra är en "tråkig" form. Menar att jag inte gillar fasta månadskostnader. Men visst skulle man kunna köpa servicen. Betala 10' så har du garanterat 1500 tvättar
 
electroluxaren skrev:
Vattenbristen är tidvis mycket stor på flera ställen i Sverige.
extra sköljningar brukar vara minst 2st. beroende på maskin så rör det sig mellan 7 och 35 liter st.
Om 15000 kommuninnevånare överdoserar tvättmedlet och överfyller sina maskiner dagligen så är det 600000liter vatten om dagen!
Med det resonemanget har man inget hållbarhetstänkande.

Med rätt användning av tvättmaskiner så behövs det inge extra sköljningar!
extra sköljningar kallas oxå allergisköljning dvs är till för de personer som reagerar negativt på tvätt och sköljmedel.
Jag håller inte riktigt med där.. en vanlig vattenspridare öser ut 150 liter på 20 minuter. En längre dusch eller bad är samma proportioner. Det gäller att fokusera på rätt saker, inte att vara "dumsnål" och komma med pekpinnar om det ska sparas in i absurdum på varenda småsak därför att då blir folk bara irriterade och tröttnar - när de exempelvis inte kan få sin tvätt ren därför att fabrikanten eller någon myndighet bestämt åt dem att vi ska spara några enstaka liter till priset av tvättupplevelsen och kvalitén. Att irritera människor och tvinga dem till onödiga uppoffringar är definitivt inte ett hållbart och långsiktigt miljötänkande!

Vatten är inte ett "problem" i Sverige på samma sätt som det är i många andra delar av världen så det gäller att fokusera på rätt saker. Vi kan dessutom rena och ta hand om vatten i Sverige. Det är inte en ändlig resurs så som är fallet med mijöproblematiken i många andra frågor. Jag tycker tyvärr att det finns ett problem inom miljörörelsen är att man vägrar se någonting positivt någonstans. Allt ska vara nattsvart och jorden på väg att gå under, allt måste sparas på till extrema proportioner som om vi var tillbaka vid krigstidens ransonering. Jag tycker tyvärr att det är ett väldigt destruktivt sätt att tänka och tar energi och kraft från de områden man borde fokusera på. Vårt vattenanvändande handlar i slutändan om att vi tar hand om det vatten vi konsumerar på ett bra och hållbart sätt. Vårt samhälle kan lösa att folk vill duscha eller tvätta. Vi kommer behöva göra en hel del andra uppoffringar för miljön framöver som faktiskt betyder något.

Som jag var inne på tidigare är det viktigaste för miljön snarare att man gör ordentliga tvättmaskiner som håller eftersom produktionen av en tvättmaskin har en hög miljömässig kostnad och är förenat med utsläpp av olika slag.
 
  • Gilla
kalle55
  • Laddar…
Smartast är ju såklart att börja med den lågt hängande frukten
 
Det har varit vattenbrist i många delar av landet och dessutom är det många som inte har kommunalt vatten. Är brunnen torr så är brunnen torr...

Jag tänkter så här. Om maskinen är specad för 8kg, så skall man kunna tvätta 8kg, tvätten skall blir ren och man skall inte behöva någon extra sköljning för att den skall bli ren.

Om man behöver extra sköljning är något fel, det kan vara precis som electroluxaren säger att det är för mycket tvättmedel, det kan också vara att det är för snålt från början.

Det "kostar" 10 000 liter vatten att göra ett par jeans, om man snålar på vattnet när man tvättar så slits de snabbare och risken är att de kastas och man köper nya i stället. Då är besparingen inte en miljövinst utan en miljöförlust!

Den stora besparingen borde vara att inte tvätta så ofta, man kan ha ett par jeans ganska många dagar (om man inte får en fläck som inte går att ta bort enkelt) innan de behövs tvättas. Man kan hänga ut och lufta dem t.ex.

/N
 
Upplever inte att Walle99 trollar utan belyser frågan från ett psykologiskt perspektiv.
Med vetskapen om att det t ex tar 16 kubik vatten att få fram 1 kg mandel så kan det bli ganska "tröttande" när det fokuseras på enstaka liter i maskiner. Lite sila mygg och svälja kameler syndromet.
Sen har electroluxaren en poäng i en annan fråga. Doseringsanvisningarna för tvättmedel är överdrivna. (Det gäller disk- och andra rengöringsmedel också, där det oftast räcker med ett par droppar för att döda ytspänningen)
Edit: Nu är vi visst OffTopic igen ;)
 
T Tegell skrev:
För övrigt håller jag med ett tidigare inlägg; inte en maskin från Electrolux-koncernen kommer in i vårt hus. Diskmaskinerna har gått sänder efter 3-4 år. Tvätt ca 5 år. Droppen var en helt värdelös bestickkorg i billig plast som gick sönder efter två år och kostar 500 kronor som reservdel. Plasten tål inte värme utan spricker och då sticker besticken ner och hindrar spolarmen från att snurra. Samma problem i en Electro Helios från 2008. Har nu bytt 3 korgar ...

Den EH maskinen fick även fel på kortet så den inte värmde vattnet.. Reparatören sa att det var ett känt fel och lödde på en bygling. Kostade ungefär som en halv ny maskin. Gick sönder igen efter några månader. Kör den på varmvatten och Brf kör "fullt järn" på vattentemp så det går bra..

Har även haft Whirlpool tvätt och tork. Tvätten gick sönder efter 4 år. Tumlaren började låta illa efter 4 år men höll i ytterligare 10 år.

Bytte först en av tvättarna till en AEG tvätt som höll 10 år.
Nu har vi dubbla Miele tvätt av deras lägre modeller (9 tkr) och en tork som ännu bara är några år men känns bra. De är tyngre och tystare vilket tyder på mer metall och bättre motor. Som att jämföra ljudet på en skruvdragare från Festool med en lågpris från Kina. Tvättar och sköljer bra.

Sedan en kommentar om tillverkningsländer; det är inte landet i sig som avgör kvaliteten utan konstruktion och tillverkningsprocesser. Jag har sett en fabrik i Tjeckien som slår vilken svensk fabrik som helst i kvalitet - men då gäller det industriprodukter.
Vår (dyra) Electrolux hade som sagt diverse problem. Men reparatören var tydlig med just detta om plast - Electrolux, men även tex Bosch, menade han hade dålig kvalitet även i gummi, vilket gör att tex utlopsslangen efter något år förstörs av tvättrester och spricker. Det hade också hänt med vår, förutom att stödpiggar gått av och hamnat i motorn, att övre spridaren lossnat och ramlat ned. Hände efter drygt 3-4år. Pension efter 6 år och två lagningar.
 
  • Ledsen
tompaah7503
  • Laddar…
K kalle55 skrev:
ängder med vatten det handlar om, några liter extra endast. Väl värt för att slippa tvättmedelsrester i kläderna.
K kalle55 skrev:
Det är tyvärr ett genomgående problem då det satts för snäva gränser för vattenförbrukning i standardprogram.

Jag använder alltid extra sköljning (det görs i kallt vatten, så energiförbrukningen är minimal), därtill är det inga mängder med vatten det handlar om, några liter extra endast. Väl värt för att slippa tvättmedelsrester i kläderna.

Vi har ju (oftast) ingen vattenbrist i Sverige, så det känns onödigt att vi har samma krav för vattensnålhet på maskinerna som exv Spanien och Portugal, men det är väl en tillverkning för hela Europa å andra sidan.
Jo, men samtidigt så är det el man vill spara på. Och då vill man inte värma så mycket vatten. Minska mängden tvättmedel du använder till hälften så ska du se att den tvättar rent. Det finns också tvättmaskiner som har anslutning för varmvatten. Om du har värmepump så spara du några hundralappar per år. Blir någon tusenlapp till när det är dags att köpa ny maskin.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.