Hej,

Nyinflyttad i ny brf och skulle igår sätta upp lite lampor. Slog av huvudströmbrytaren då det ej framgår exakt vilken säkring som går var.

När jag slog på strömmen igen så slutade två uttag i köket samt termostaten i badrummet att fungera. Jag har kollat säkringarna som ej ser ut att ha gått, precis som jordfelsbrytare och har även kollat i källaren till huset och ser inget konstigt.

Finns det någon som har en idé kring vad problemet kan vara innan jag kontaktar en elektriker :)?

Oerhört tacksam för input :)!
 
  • Elcentral med säkringar och jordfelsbrytare märkt med Hager, inga synliga tecken på fel.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Elcentral med huvudströmbrytare, säkringar och varningsetiketter.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Johan0884
  • Laddar…
J
Du säger ny BRF , i nytt eller gammalt hus , i förstnämnda bara ringa el-företaget som varit där , garanti . sistnämnda slå från och till säkringarna igen , men dra ner dom till botten max först , kan även vara glapp ute på linjen men troligtvis inte
 
J JohanMo skrev:
Hej,

Nyinflyttad i ny brf och skulle igår sätta upp lite lampor. Slog av huvudströmbrytaren då det ej framgår exakt vilken säkring som går var.

När jag slog på strömmen igen så slutade två uttag i köket samt termostaten i badrummet att fungera. Jag har kollat säkringarna som ej ser ut att ha gått, precis som jordfelsbrytare och har även kollat i källaren till huset och ser inget konstigt.

Finns det någon som har en idé kring vad problemet kan vara innan jag kontaktar en elektriker :)?

Oerhört tacksam för input :)!
Läs på mätaren.
Har du spänningsprovare, mät i propparnas testhål, 400V.
Ta av plastlocket, 4 plastskruvar, viktigt du har exakt rätt passform på mejseln.

Vilken av brytarna manövrerade du?
 
J jojo123 skrev:
Du säger ny BRF , i nytt eller gammalt hus , i förstnämnda bara ringa el-företaget som varit där , garanti . sistnämnda slå från och till säkringarna igen , men dra ner dom till botten max först , kan även vara glapp ute på linjen men troligtvis inte
Tack för svar! Oj, inser att det var lite otydligt. Det är en fastighet från 30-talet.
 
S Slugge skrev:
Läs på mätaren.
Har du spänningsprovare, mät i propparnas testhål, 400V.
Ta av plastlocket, 4 plastskruvar, viktigt du har exakt rätt passform på mejseln.

Vilken av brytarna manövrerade du?
Tack för svar! Har tyvärr ingen spänningsprovare. Slog av och på den med röd text runt där det står GARO.
 
J JohanMo skrev:
Tack för svar! Oj, inser att det var lite otydligt. Det är en fastighet från 30-talet.
Hade ingen dvärgbrytare trillat ner? Har du kopplat rätt?
Har inte ploppen på mittsäkringen trillat av?
 
J
När lades elen om till modern central och säkringar vet du det , tänker mest på garanti , annars lossa de fyra skruvarna på centrallocket och se om du ser något skumt , är du inte bevandrad med EL får ta till hjälp av någon och leta fel
 
Elmätaren indikerar om alla faser finns. Kolla det.
 
  • Gilla
Müssli och 1 till
  • Laddar…
Är dvärgbrytare de i bild 1 där det finns numrering? Inga av de hade åkt ner.

Tilläggas bör kanske att jag innan jag slog av huvudbrytaren även provade slå av jordfelsbrytaren en gång men den gick inte att vrida av helt utan studsade på direkt igen. Vet inte om det kan ha ngt med detta att göra.

Alla tre säkringarna ser intakta ut så vitt jag kan se.
 
J JohanMo skrev:
Är dvärgbrytare de i bild 1 där det finns numrering? Inga av de hade åkt ner.

Tilläggas bör kanske att jag innan jag slog av huvudbrytaren även provade slå av jordfelsbrytaren en gång men den gick inte att vrida av helt utan studsade på direkt igen. Vet inte om det kan ha ngt med detta att göra.

Alla tre säkringarna ser intakta ut så vitt jag kan se.
Men om du trycker på den blå knappen märkt T?
 
S Slugge skrev:
Men om du trycker på den blå knappen märkt T?
Aha, då händer ingenting.
 
J
Den sortens JFB i bland får man trycka till lite extra neråt för att den ska skilja av och stanna där , lika vid återställning , men inget är för evigt och kan paja , löste du ut den med den blå testknappen eller bara tryckte ner vippan , prova med att trycka på den blå och återställ
 
Då är det läge att ta in en elektriker oavsett. Den ska bryta när du trycker på knappen.
 
D Daniel 109 skrev:
Elmätaren indikerar om alla faser finns. Kolla det.
Aha, hur ser jag det på mätaren?
 
  • Elmätare som visar aktuell förbrukning i kilowattimmar och tariffinformation.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
J JohanMo skrev:
Är dvärgbrytare de i bild 1 där det finns numrering? Inga av de hade åkt ner.

Tilläggas bör kanske att jag innan jag slog av huvudbrytaren även provade slå av jordfelsbrytaren en gång men den gick inte att vrida av helt utan studsade på direkt igen. Vet inte om det kan ha ngt med detta att göra.

Alla tre säkringarna ser intakta ut så vitt jag kan se.
Jag undrar om du verkligen vet vad du har provat att vrida av? Nu verkar du prata om huvudbrytaren som sitter längst till vänster. Det är inte jordfelsbrytaren. Den sitter bredvid. Du kanske slutade vrida när brytaren stod på off? Den skall vridas mer än så.. 90grader till den står på noll. Det kan kanske ha blivit något knas med brytaren du vridit på. Prova bryt den till 0 igen och slå sedan på.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.