halper halper skrev:
Jo, det lär den klara av. Vi brukar ladda någon timme per natt och jag orkar oftast ställa in den på den allra billigaste timmen. Vi har förutom timpris också tidstariff på nätdelen, så nattens el ligger kanske på 60% av priset på dagen. Mellan nattens timmar skiljer det ofta inte mer än några ören, men när jag ändå ställer in bilen i garaget så tar jag 20 sekunder för att kolla timpriserna och ställa in på billigaste period, beroende på hur mycket vi behöver ladda.
Om det bara fanns en laddbox som kunde göra det automagiskt…
Tibbers box ska kunna ladda baserat på elpriset. Däremot tror jag att man måste ha elabbonemanget via Tibber om det ska stödjas.

Det finns många laddboxar och alla har de lite olika funktioner och unique selling points.

Tycker själv dock det mesta är underutvecklat än så länge. Ex.vis. har vi i Sverige trefas till hushållen emedan bilarna själva oftast bara har ombordladdare med enfas, i många fall upp till 7 kW laddning. Ändå finns det bara en enda laddbox som kombinerar ihop flera faser till en med högre strömstyrka så man kan nyttja ombordladdarens 6-7 kW och samtidig få bättre balansering av lasten på ens faser. Men denna box har inget gränssnitt för avläsning.

Den första laddboxen som kan kombinera ihop flera faser till en samt har ett öppet API där man kan styra/läsa av den är på riktigt intressant.
 
Vi har 6-7år gammalt hus, sällan att uttagen är skarvade, samt 8-10A i några timmar är absolut inga problem, motor/kupévärmaren går 2-3timmar varje morgon, 550w+1200w.

Men visst går det att dra ut en grövre matning direkt från fasadskåpet, samt sätta in riktigt uttag, men får se om det blir aktuellt..
 
Om jag förstått det korrekt så håller EU på att lagstifta om att man måste ha separat matning för elbilsladdning, någon som har mer information om detta får gärna fylla på...
 
T tompaah7503 skrev:
Tibbers box ska kunna ladda baserat på elpriset. Däremot tror jag att man måste ha elabbonemanget via Tibber om det ska stödjas.

Det finns många laddboxar och alla har de lite olika funktioner och unique selling points.

Tycker själv dock det mesta är underutvecklat än så länge. Ex.vis. har vi i Sverige trefas till hushållen emedan bilarna själva oftast bara har ombordladdare med enfas, i många fall upp till 7 kW laddning. Ändå finns det bara en enda laddbox som kombinerar ihop flera faser till en med högre strömstyrka så man kan nyttja ombordladdarens 6-7 kW och samtidig få bättre balansering av lasten på ens faser. Men denna box har inget gränssnitt för avläsning.

Den första laddboxen som kan kombinera ihop flera faser till en samt har ett öppet API där man kan styra/läsa av den är på riktigt intressant.
Ja, det stämmer att man måste ha Tibber som elleverantör för att få ett "smart" pris. Jag frågade dem hur de satte elpriset och de var så vaga att jag tyckte det lät oseriöst. Kanske jag som inte har tillräcklig tillit till mina medmänniskor, men det var mycket prat om "smarta algoritmer" och sådant. Det är verkligen så att man just nu måste välja en laddbox som har den finess som man mest vill ha. Får hoppas att vår låda håller i många år, men nästa gång det blir dags att köpa en så förväntar jag mig att den gör betydligt mer vettiga saker.

För att återgå till räckvidden: vad gäller räckvidd så tror jag det inte bara är själva räckvidden som är intressant utan också vad man har för laddmöjligheter. Låt säga, för resonemangets skull, att de allra flesta inte pendlar mer än 200 km enkel resa. Har man då laddmöjlighet på båda ställena så kan man ju köra fram och tillbaka med en bil så länge man (1) kommer dit enkel resa och (2) kan ladda under dagen. (De flesta jobbar ju minst några timmar.) Just nu så finns det inte så jättebra laddmöjligheter överallt, men där det finns så skulle det ju fungera med en bil som inte kan ta sig tur och retur. Okej för vissa, inte okej för andra. Om man är okej med det handlar det inte bara vad räckvidden är, utan kanske mest om var man bor: pendlar man mellan Gällivare och Edefors så kan man inte köra elbil (utan att betala en miljon), medan det nog fungerar bra om man pendlar mellan Korsberga och Olofström.

Har ännu aldrig haft problem att komma dit jag ska, och har inte känt mig försenad eller besvärad, men visst måste man planera sin körning på ett annat sätt än en bil där man kan komma 100 mil på en tankning. Att svänga av motorvägen med 20 km hem och 34 km beräknad räckvidd på gissometern är ju också en helt annan upplevelse än att köra en kolvätebil. Däremot så har jag hittills aldrig stått och väntat på laddningen: bilen laddar när vi käkar thaimat, fikar med farmor eller medan vi sover. Tycker det är relativt lätt här i Sörmlands-trakterna att hitta en plats med ladduttag, så ska man köra lite längre och vet att man parkerar ett par timmar så parkerar vi där vi kan koppla in den. Tar normalt sett ingen extra tid att öppna tanklocket och trycka i sladden: för oss tar det längre att övertyga barnet om att det är bättre att ta kängorna än att gå barfota i de rosa sommarskorna (som hon på något sätt lyckades smuggla med – igen!) när det är minusgrader. Om vi tar en tur till Eskilstuna över dagen så ska vi käka lunch, och då kollar jag på kartan var den närmaste laddplatsen finns. Kanske 100 meter extra promenad. Ska vi köra längre, vilket vi gör mycket sällan, så stannar vi någonstans och äter lite snabbt. Efter 30 minuter går vi tillbaka till bilen och kör därifrån med ungefär fullt (> 85%) batteri. Detta förutsätter att man inte vill köra mer än 20 mil utan paus och med treåringen så vill vi verkligen inte det ändå! När hon är äldre och kan njuta av en god bok i baksätet i timtal får vi kanske köpa en bil med längre räckvidd. Hade vi haft äldre barn hade vi kanske inte köpt en IONIQ.

Jag tyckte också i början att det verkade lite krångligt med de olika sladdarna, uttagen, laddnätverken osv. Efter ungefär tre dagar var det plättlätt: jag vet att det finns två typer av sladdar/uttag jag ska bry mig om, och jag har skaffat fem kostnadsfria olika kort/taggar från de vanliga företagen – Clever, InCharge, Charge&Drive, Laddkoll, ... något mer. De ligger i bilen och när jag parkerar så ser jag genom fönstret vilken logga det är på stolpen (och om jag använt navigatorn så brukar det framgå vilket nätverk laddstolen tillhör) och tar med mig rätt bricka som jag blippar. Fortfarande irriterad på att man inte bara kan blippa sitt kort som när man köper glass, men nu ser ju världen ut som den gör och om man tar ett djupt andetag, reserverar 20 minuter och fyller i sitt namn och adress i fem olika formulär och trycker på "bekräfta" så kommer korten/brickorna hem på ett par dagar och sedan är det bara att slänga in dem i bilen tills man behöver dem. Inte svårare än "bensinkort": det kommer någon faktura som man betalar.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 1 till
  • Laddar…
H Husqvarna220Ac skrev:
Vi har 6-7år gammalt hus, sällan att uttagen är skarvade, samt 8-10A i några timmar är absolut inga problem, motor/kupévärmaren går 2-3timmar varje morgon, 550w+1200w.

Men visst går det att dra ut en grövre matning direkt från fasadskåpet, samt sätta in riktigt uttag, men får se om det blir aktuellt..
Hmm: 1,75 kW × 2,5 h ≈ 4,4 kWh. Jag har aldrig använt en motorvärmare, men är det normalt att man kör dem några timmar? Har ingen aning men jämför bara våra siffror.

Eftersom jag älskar min värmeälskande subtropiska asiat till fru står den schemalagda morgon-förvärmningen inställd på 30 °C med avresetid 06:30. (Jag frågade henne hur varm hon ville att bilen skulle vara på morgonen och hon sa: "så varm som möjligt". Reglaget går inte högre så jag har gjort mitt för husfriden.) Idag på morgonen brände vi 1,5 kWh på förvärmningen – och då är bilen verkligen genomvarm när man hoppar in i den vid 06:30 – med en toppeffekt på 3,25 kW då den gick igång 05:59. Ska som experiment ställa ner värmen på 27 °C i morgon och se vad det blir för förbrukning på det – och om frun märker något!

På tal om förvärmning så är min granne en riktig strömsparare: han har en Volvo som låter som att den går på diesel. När jag går ner i hallen och börjar packa ihop lill-monstrets saker vid 06:20-tiden så brukar bilen stå på tomgång och sedan så kör han iväg vid ungefär 06:40, då jag backar ur garaget. Inget slöseri med motorvärmare inte.

pacman42 pacman42 skrev:
Om jag förstått det korrekt så håller EU på att lagstifta om att man måste ha separat matning för elbilsladdning, någon som har mer information om detta får gärna fylla på...
Vad exakt betyder "separat matning"? Att man inte har några andra förbrukare på samma tråd ända bort till elcentralen?
 
  • Gilla
tompaah7503
  • Laddar…
Just precis det är vad jag har hört, men jag har inga källor tyvärr.
 
halper halper skrev:
Hmm: 1,75 kW × 2,5 h ≈ 4,4 kWh. Jag har aldrig använt en motorvärmare, men är det normalt att man kör dem några timmar?
Är det ett par minusgrader ute brukar det krävas över en timme med kupevärmaren för att få rutorna frostfria, är det kallare ute tar det längre tid.

Enbart motorvärmare kanske inte riktigt behöver lika mycket, men då står man där med igenimmade och nerisade rutor och måste köra på tomgång en stund innan man kommer iväg.
 
  • Gilla
halper
  • Laddar…
N Nerre skrev:
Är det ett par minusgrader ute brukar det krävas över en timme med kupevärmaren för att få rutorna frostfria, är det kallare ute tar det längre tid.

Enbart motorvärmare kanske inte riktigt behöver lika mycket, men då står man där med igenimmade och nerisade rutor och måste köra på tomgång en stund innan man kommer iväg.
Motorvärmare och kupevärmare är helt olika saker.
En timme med motorvärmare räcker runt mellan -10 och 0, kallare än så får man öka på tiden. Effekten brukar vara 500-700 W. Motorn blir ju inte varm direkt som i arbetstemperatur men kanske närmare som normal kallstart vid sommartemperatur.
Nerisade rutor tar man med några få watts arbete och ett par minuter med en plastskrapa så är den saken ur världen. Inte behöver man el till det.
 
  • Gilla
halper och 1 till
  • Laddar…
På utsidan är det väl inga problem att sopa och skrapa, problemet är ju på insidan. Utan kupevärmare brukar det ta rätt många minuter innan det går att se nåt även om man kör med skrapan invändigt eftersom det fryser på nytt hela tiden och det känns inte direkt säkert att skrapa och torka rutorna medans man kör.
 
Is på insidan? Jag måste ha tur med klimatet där jag bor.
 
Händer iaf här nere i Skåne, en regnig dag följd av en natt under nollan.
 
Det räcker ju att det snöar, det dras in en massa snö som gör att det är fuktigt i kupen. Nu i helgen när vi var och julhandlade fick man varje gång man återkom till bilen köra fläkten på max nån minut innan man såg ut, detta trots att bilen var helt varm innan och fortfarande ljummen. En stund till utan att köra hade ju detta frusit och bildat is på insidan
 
Detta var ett av skälen till att jag köpte min Outlander, den har eluppvärmd framruta. Det är bättre än jag trodde faktiskt, man har ju stora problem med fukt inne i kupén när temperaturen ligger mellan -5 och +10 på västkusten. Tyvärr går inte elvärmen på rutan att aktivera om temperaturen ute är varmare än +5...
 
T tompaah7503 skrev:
Nerisade rutor tar man med några få watts arbete och ett par minuter med en plastskrapa så är den saken ur världen. Inte behöver man el till det.
Men det är väldigt mycket bekvämare att sätta sig i en varm bil som är fri från snö och is istället för att behöva skrapa sig varm och sen sätta sig i en bil där det fortfarande är minusgrader.

Och som andra har påpekat, imma eller frost på insidan av rutorna när man börjar köra är lite besvärligt.
 
  • Gilla
Peter2400
  • Laddar…
optimum
Jag provade att göra en kalkyl på miljöbilar

Var tvungen att sätta diesel på 35kr/litern och elpriset på 40 öre/kwh för at få en enda elbil till samma milkostnad som Volvo D3:an
Alltså helt fel värden. Med vettiga värden, alltså diesel för 16 kr/liter och elpris på 60 öre så är samtliga i kalkylens elbilar betydligt dyrare.

Jämförda bilar
Volvo V40 D3
Citroen C-ZERO
Mitsubishi i-Miev
Nissan LEAF
Peugeot ion
Tessla S

Körsträcka 2000 mil/år
Prova gärna själv och återkom gärna med svar att kalkylen är felaktig

Länk http://xn--miljfordonskalkylator-kec.se/

Om kalkylen stämmer så har TS svaret att JA det är för tidigt att köpa elbil.
Alternativt, man får vara jäkligt troende för att köpa en sådan bil som det inte går att sätta på en dragkrok med vettig storlek på kärra.

Nå vad anser ni?
Saklig debatt tack.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.