T
E Enplanaren skrev:
TS har alltså köpt delar till ett hus från VårgardaHus och separat avtalat om montering av husdelarna av en agent. Det verkar som om agenten inte sköter sig och smutsar ner VårgårdaHus varumärke. Rent juridiskt verkar dock inte VårgårdaHus ha misskött leveransen av husdelarna. Jag kan tycka att VårgårdaHus får oförtjänt skit. Att det är entreprenören som strular. Det bådar ju ändå gott att VårgårdaHus uttrycker en vilja att hjälpa till att lösa problemen.
Sedan kan du själv se vad TS skriver: "Han fick vi visserligen inte kontakt med förrän det börjat strula rejält och har i perioder inte svarat alls på våra mail och telefonsamtal. Vi har krävt att få kontakt med personer med högre befattningar inom företaget men det krävdes att vi gick ut med historien för att det skulle hända och då gick det snabbt." Det är väl en typiskt drag hos många hustillverkare.
 
  • Gilla
Anna_H och 1 till
  • Laddar…
sh111
T twoody skrev:
Men det är entrepenören som byggt som gjort fel och verkar vara en skojar firma, vad exakt har vårgårdahus gjort för fel.
Har dom levererat matrial som inte är ok, för dåliga bjälklag?
Det går ju inte lasta Vårgårda för felen i badrum skrot på tomten och att folk skiter på grannens tomt.
Så det borde varnas för firman som byggt huset.
Angående bjälklaget så lutar och sviktar golvet på övervåningen som ju ligger på bjälklaget. Även panelen är felaktig från fabrik (olika bredd på panelbrädorna) och Vårgårdahus har även varit sen med sina leveranser, den sista kom ca 5 månader efter inflyttning.
 
sh111
sh111 Sofie Hulin skrev:
Angående bjälklaget så lutar och sviktar golvet på övervåningen som ju ligger på bjälklaget. Även panelen är felaktig från fabrik (olika bredd på panelbrädorna) och Vårgårdahus har även varit sen med sina leveranser, den sista kom ca 5 månader efter inflyttning.
Vårgårdahus har dock inte tagit på sig ansvaret för felet med bjälklaget och byggaren säger att det inte är hans fel. Jag vet själv för lite om husbyggnationer för att kunna avgöra vem som är ansvarig för ett sådant fel?
 
T twoody skrev:
Nej har du öppnat tvn och gjort något i den som skapar en brand så kan du ju inte gå på tillverkaren.
Fast TS har mig veterligen inte byggt om bjälklaget själv, eller ändrat på tätskiktet i badrummet.
 
  • Gilla
13th Marine
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Nu vränger ni till det. Båte lödningen och mjukvaran är en del av en produkt som företagen i fråga än ansvariga för. De som gjort arbetena är anlitade av företagen oavsett hur avtalen såg ut. Här är byggfurman anlitad av slutkunden.
Det är här ni inte riktigt verkar förstå, trots otaliga likadana poster. I vår mening HAR hustillverkaren ett ansvar för vad entreprenören har utfört, i och med de olika argument som lyfts mängder av gånger ovan (tex hemsidans utformning, agentens löften, agentens stress, entreprenadavtal togs fram i sista stund mm). Hur långt det ansvar sträcker sig juridiskt har jag inte läst någon uttala sig om, och det är så klart osäkert.

Våra exempel, som ni givetvis inte heller accepterar, visar på det orimliga i när en tillverkare påskiner ett förhållande för att sedan skylla ifrån sig. Tänk om tex Tesla hänvisade problem med batterierna till en underleverantör .. otänkbart.
 
  • Gilla
Workingclasshero och 2 till
  • Laddar…
Tesslas battetier ingår i bilen vid köpet. Det är inget som avtalas separat.
Menar du att bara för att de har med irdet ”Nyckelfärdigt” på hmsidan så tar de på sig ansvaret för allt? Eller är det någon annan information du syftar på?

Gäller andra regler när säljaren är stessad?
 
D Daniel 109 skrev:
Tesslas battetier ingår i bilen vid köpet. Det är inget som avtalas separat.
Menar du att bara för att de har med irdet ”Nyckelfärdigt” på hmsidan så tar de på sig ansvaret för allt? Eller är det någon annan information du syftar på?

Gäller andra regler när säljaren är stessad?
Man skulle givetvis kunna tänka sig en situation där du efter betald handpenning fick skriva på två avtal, det ena avseende batteri, drivaxlar, elektroniksystem kupé - ”det är standard”. Men om du inte förstår liknelser utan vi drar dem till exakthet där man bara kan byta namn på företagen, så kommer det inte hjälpa dig att förstå helheten.

Avseende ”annan information” så tänker jag faktiskt hänvisa bakåt i tråden, det står mycket fylligt.
 
Visst skulle det kunna vara ett sådant upplägg, och då måste ansvaret naturligtvis tas av den firman som är ansvarig för den delen. Men nu är det inte det upplägget.

Jag har inte sett något annat än ”nyckelfärdigt”.
 
D Daniel 109 skrev:
Men nu är det inte det upplägget.
Nej det är för att det (belysande) exemplet var hypotetiskt ..
D Daniel 109 skrev:
Jag har inte sett något annat än ”nyckelfärdigt”.
1) Nyckelfärdigt som uttryck på hemsidan, m fl andra ordalag.
2) Hemsidan redigerad efter tvist startat. Bevis finns.
3) Agenten har stressat på till avslut med hot om att ansenliga summor tillkommer om man inte bestämmer sig snabbt.
4) Agenten har motarbetat ts önskemål om att själv få välja snickare.
5) Agenten har utlovat erfarenhet hos snickaren som inte stämmer.
6) Agenten använder samma snickare privat under husets uppförande, dessutom till konkurrens om arbetstid (!!).
7) Agenten berättar mig veterligen inte om entreprenadens fördelning innan det är dags att skriv på, varvid det är ”bråttom”.


Ägna nu din tid till att diskutera dessa punkter, huruvida de är till belastning för Vårgårda hus eller inte, och varför. Sitt inte helt sonika och upprepa samma ”de har ingen ansvar” igen, det leder ingenstans i diskussionen.
 
  • Gilla
Workingclasshero och 4 till
  • Laddar…
Just kombinationen av punkt 3 o 4 gör att Vårgårdahus i praktiken har villkorat köpet av husbyggsatsen med att en viss entreprenör måste anlitas. Iom. det så har de skapat ett paket, och sålt ett paket.

Sedan förstärks paketupplägget av uttryck som nyckelfärdigt.

Och säljer du ett paket, så blir du ansvarig för hela paketet.
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
Är det ett problem att de ändrar hemsidan om de inser att vissa kunder missförstår den?

Resten tycks enbart handla om agentens handlande. Där bör ju vårgårdahus ha tydliga regelverk för säljarna att hålla sig till. Tex att inte ha privata affärer med leverantörer. Det med för ju risk för korruption, eller i alla fall misstanke om korruption. Så visst har de ett jobb att göra där.

Nu vet jag inte hur det så ut förut. Men nu framgår upplägget redan på förstasidan. Jag gissar att informationen om upplägget fanns även tidigare, även om det inte var det första du såg.
 
Det handlar "bara" om agentens handlande. Agenten arbetar under Vårgårdahus namn, därmed är vårgårdahus bundna av det han gör. Det är bara om jag som kund borde inse att ett företags representant går utanför sina befogenheter som firman kan slingra sig ur.

Dvs. Går jag in på Volvo efter stängningsdags och lyckas övertyga den där trevliga säljaren som går omkring med sin städvagn att sälja en ny bil för 50 000, så borde jag nog förstå att personen inte har befogenhet att ingå den typen av avtal.

Men här har ju Vårgårdahus på sin hemsida förstärkt intrycket att man säljer färdiga hus, inte bara en brädhög. Hade det framgått tydligt att "vi säljer en brädhög, för 3 milj., absolut inga färdiga hus", då skulle man som kund troligen haft anledning att dra öronen åt sig om säljaren börjar prata om färdiga hus.
 
  • Gilla
  • Haha
elpaco och 4 till
  • Laddar…
H hempularen skrev:
"vi säljer en brädhög, för 3 milj., absolut inga färdiga hus",.
:crysmile::crysmile::crysmile:

Va?! Har du inte läst det finstilta? Vi säljer TIMMER som KAN sågas till brädor, som EVENTUELLT räcker till att bygga husen i katalogen. De är bara exempel ..
 
  • Haha
  • Gilla
Workingclasshero och 4 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Är det ett problem att de ändrar hemsidan om de inser att vissa kunder missförstår den?.
Nej det är BRA. framför allt för ts, då det visar att Vårgårda delar hennes mening om att det tidigare var missvisande. Vilket de nu även bör ta ansvar för.
 
  • Gilla
Workingclasshero och 3 till
  • Laddar…
T
T twoody skrev:
Men du kan ju inte klandra ett husföretag för att någon idiot inte kan bygga ett badrum, om det inte är ett fel i konstruktionen som tex för svaga bjälklag.
Vems fel är det att en klåpare byggt badrummet? TS fel?

Inte säljaren som pushat på för att TS skall välja dessa? Som i sin tur säljer hus åt VårgårdaHus.

VårgårdaHus blir insyltade i detta vare sig dom vill eller inte, sedan att dom går ut med falsk marknadsföring bättrar inte på det hela.
 
  • Gilla
Workingclasshero och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.